Nyt meni Iltasanomilla yli
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006486244.html
Miten on pokkaa kirjoittaa että tällaista ei ole Suomessa ennen nähty, oikein jopa nälkää, köyhyyttä, eristystä.
Mitä mahtaa sanoa ne jotka söivät "ei mitään" sodan aikana tai ne jotka eivät nähneet perheitään enää ikinä?
Kaikenlaisia otsikoita olen ihmetellyt mutta tämä teki pahoinvoivaksi.
Kurja tilanne on mutta on ennen pahempaakin nähty.
Kommentit (82)
Kun kermapeppu ei pääse baariin niin se on maailmanloppu.
Ihan samaan kiinnitin huomiota. Kirjoittajalla on taatusti huono historian numero. Ei ymmärrä mitään historiasta ja elämästä.
Sodan aikaan oli nälkää ja pelkoa. Sen pitäisi olla vielä kansakunnan tuoreessa muistissa, kun sen eläneet ovat vielä keskellämme. Moni eli kurjissa oloissa ja pelkäsi sodassa olevien poikiensa/veljiensä/isänsä/itsensä (itse sotimassa) puolesta.
Suomalaiset ovat joutuneet kärsimään nälänhätää ja pientä ja isoa vihaa, Ruotsi on jatkuvasti vienyt miehiä sotimaan, kansalaissota ja sen seuraukset olivat aivan hirveitä. pitääkö listaa vielä jatkaa?
Eihän tää flunssakausi ole yhtään mitään noihin verrattuna.
Suuret nälkävuodet esimerkiksi. Lönnroth kirjoitti, että teiden varsilla oli nälkään kuolleita heinänkorsia suussaan.
Isoviha, pikkuvihan ym.
Kyllä suomen kansalla on vitsauksia olleu ennenkin.
Nolo kirjoitus. Lähettäkää palautetta lehteen.
Palaute on tärkeää siksi, että kansamme saa voimaa siitä, että esi-isillämme on ollut myös hyvin hankalaa ja siitä silti koitti paremmat ajat maalle, vaikka monelta mieli murtui, kun läheisiä kuoli.
Näinhän se on. Kun koulua on etänä käyty kuukauden, on se katastrofi ja perheet kuilun partaalla. Nykyihminen on päässyt Suomessa todella helpolla, kun on laitostuttu ja odotetaan valmista kattausta joka asiassa!! Märinää ja kitinää,mkun ei pääse matkustamaan ja baariin kuten ennen. Voi v..u, sanon minä. Uusavuttomuutta on valtavasti.
Niin, ehkä tarkoitettiin näitä lapsia, joita uutinen koskee.
Poistin nuo molemmat ip-lehdet pikavalikosta jo pari päivää sitten.
jotenkin rupesi ällöttämään heidän tyyli.
Mitä tuo kirjoittaja ajattelee esim vuosista 1917-1918.
Vallankumous (Venäjällä, mutta kuului me siihen), sisällissota, vankileirit ja lisäksi espanjantauti. Ihmisiä kuoli sotimalla, nälkään ja espanjantautiin, pilkkukuumeeseen ym. Läheisiä tai itse oli vankileireillä.
Minusta lapsen ei pidä odottaa, että kavereita saa, kun ope käskee leikkiä kaikkien kanssa. Kyllä se on itsestä kiinni, että osaako huomioida muut ja saako aitoja ystäviä. Epäaidoilla ei mitään teekään.
Kyllähän tämä on lapsille ja nuorille tosi ahdistavaa aikaa. Hyvä kirjoitus tuo oli.
Kun vertaan omaan nuoruuteeni 80-90 luvulla niin ei kyllä käy kateeksi. Silloin ongelmat oli kuitenkin sellaisia tavallisia ongelmia.
Nyt kaikki kouluam.pu.miset, ter.ro.ri-i.s.kut, yms. ja uusimpana korona. On tosi raskasta olla tämän ajan lapsi ja nuori aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat joutuneet kärsimään nälänhätää ja pientä ja isoa vihaa, Ruotsi on jatkuvasti vienyt miehiä sotimaan, kansalaissota ja sen seuraukset olivat aivan hirveitä. pitääkö listaa vielä jatkaa?
Eihän tää flunssakausi ole yhtään mitään noihin verrattuna.
Tämä ei ole flunssakausi. Korona ei ole flunssa.
Juu. Onhan se hirvittävää, kun saamme olla kotona, hanasta tulee vettä, pattereista lämpöä, kaupasta saa ruokaa ja vessapaperia.
Kännykällä saa yhteyden ystäviin ja televisiosta ja radiosta tulee viihdettä taukoamattomana putkena.
On tää kauheaa aikaa. Ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä tarkoitettiin näitä lapsia, joita uutinen koskee.
Lapsia? 18v ja 21v
Vierailija kirjoitti:
Uutinen on sidottu omaan aikaansa.
Ei toiseen maailmansotaan, eikä isovihan aikoihin.
Eikä nuijasotaan..Elämme 2020. ja tilanne on tuo.
Kuten IL uutisoi.
Esim. 90-luvun laman eläneet ovat edelleen elossa ja hyvissä voimissa. Ovat ihan tässä samassa omassa ajassa eli kokevat toista katastrofia tai ensimmäisen jätkumoa. Joillekin voi olla jo kolmas katastrofi oman elämänsä eli oman aikansa aikana. Lisäksi joillain voi olla vielä sodan kokeneita läheisiä elossa ja ovat itse olleet lapsia silloin vaikka eivät olisi taistelemassa itse olleetkaan. Heitä on elossa paljon.
Mitä vttua mä just luin? Sairaanhoitajaäitiä huolettaa lapsen kesäloma, koska silloin ei ole edes etäkoulua eikä siis mitään tekemistä???
Olisko kannattanut miettiä sitä lisääntymistä edes yhden kerran?
Miten tuollaista edes julkaistaan? Journalismin taso on aivan onnetonta nykyään.
Otsikon "tällaista ei ole ennen nähty" on lainausmerkeissä. Ymmärrättehän, että se on silloin suora lainaus jonkun artikkeliin haastatellun suusta? Ne eivät ole toimittajan sanoja.
Itse artikkelista löytyy tuo kohta, missä lainattu osio on.
"– Tämä on arvaamaton tilanne, jollaista ei ole ennen nähty. Yksinäisiä lapsia ja nuoria on ollut aina. Tiedetään, että yksinäisyys vaikuttaa ihmiseen monin tavoin ja se on juurisyy moniin ongelmiin. Se, että yksinäisyydestä kärsivät nyt kaikki jollain tavalla, on täysin uusi asia."
Lainattu henkilö on Nuorisoalan kattojärjestö Allianssin vaikuttamisen asiantuntija Katja Asikainen, kuten vähän aiemmin artikkelissa mainitaan.
Vähän hei medialukutaitoa peliin!
Taas tuota samaa valitusvirttä. Ei vaan jaksa enää.
Epäonnistunut artikkeli.
Pahiten korona kurittaa vanhuksia, sairaita, köyhiä, ja yksinäisiä.
Jep. Suuret nälkävuodet, sodat ja 90-luvun lama...