Kertokaa, miksi joku menee terapiaan puhumaan ventovieraalle ja vielä maksaa siitä?
Kommentit (63)
Mistä siellä terapiassa puhutaan? Tässä ketjussa on tullut esiin kauheat lapsuudenkokemukset ja ilkeä äiti ja ilkeät kauniit tytöt. Muuta? En vieläkään aivan ymmärrä, miksi ihmiset menevät terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
psykologilla käydessä saat puhua itsestäsi, joten siinä syy miksi siellä käydään. Tunnin viikossa olet maailman napa!
Millainen ihminen puhuu tunnin itsestään, tai edes kymmentä minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Mistä siellä terapiassa puhutaan? Tässä ketjussa on tullut esiin kauheat lapsuudenkokemukset ja ilkeä äiti ja ilkeät kauniit tytöt. Muuta? En vieläkään aivan ymmärrä, miksi ihmiset menevät terapiaan.
Minkälaista vastausta sä haet tällä ketjulla? Hieman epäilen että vaikka sanottaisiin mitä, keksit vastaväitteitä ja vaadit lisää todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään pohdin elokuvista samaa.
"Viihdettä", jolla on tarkoitus tehdä Matrixissa viihteen nauttija huonovointiseksi
Hmm ..
Zinc
Mitä sä vieläkin täällä teet, vaikka on pyydetty monta kertaa poistumaan. Mitä jos vaikka päättäisit päiväsi?
Huh huh. Entä. jos antaisit olla.
Ei kannata provosoitua Tai, jos provosoituu, niin ohita...älä takerru.
Tai terapiassa voisit avun kanssa iettiä, että miksi takerrut.
Ja tää Z voisi miettiä, että mikä siinä provosoimisessa viihdyttää? Tai miksi sitä tekee.
Omanlaisiaan klikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykologilla käydessä saat puhua itsestäsi, joten siinä syy miksi siellä käydään. Tunnin viikossa olet maailman napa!
Älä nyt viitsi.
Laita ajastin päälle seuraavalla kerralla, kun juttelet kaverisi kanssa. Puhut varmasti itsestäsi enemmän kuin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen kysyy tätä? Oletan, että sellainen, joka ei oikein ole yhteydessä omiin tunteisiinsa, menneisyyteensä tai hänessä on tiettyjä piirteitä, joiden vuoksi ei koskaan tule tunteitaan ns. keskiverron tavoin edes käsittelemään.
T. Psykologi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista vastausta sä haet tällä ketjulla? Hieman epäilen että vaikka sanottaisiin mitä, keksit vastaväitteitä ja vaadit lisää todisteita.
Käykööt kaikki vapaasti terapiassa, jotka haluavat. Nuo kauheat lapsuudenkokemukset voin ymmärtää, siis että niiden takia käy. Mutta muuten... no, jääköön ymmärtämättä.
Itse kävin masennuksen takia.
Sain paljonkin apua ja puhuttiin omista tunteista ja asenteista, negatiivisista ajatusmalleista ja niiden muuttamisesta.
Sain myös lääkityksen, josta oli myös apua.
Jos olisin puhunut asiasta vain kavereille, mulla olisi jäänyt monta oivallusta saamatta. Terapeutti osasi katsoa elämääni ulkopuolisena ja toi sellaisia näkökulmia esiin, joita en itse ollut ajatellut.
Kaverit eivät muuten kovin kauan jaksaneet kuunnella, kun puhuin masennuksesta, enkä heiltä odottanutkaan sitä. Sehän vain masentaa kaveritkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen kysyy tätä? Oletan, että sellainen, joka ei oikein ole yhteydessä omiin tunteisiinsa, menneisyyteensä tai hänessä on tiettyjä piirteitä, joiden vuoksi ei koskaan tule tunteitaan ns. keskiverron tavoin edes käsittelemään.
T. Psykologi
Vaatimaton? Kuuntelija? Toimittaja?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mihin "vaivaan" sitä terapiaa halutaan.
Seksuaaliterapeutille mennään vaikka just seksuaalisen kaltoinkohtelun ja väkivallan aiheuttaman trauman jälkeen, tai vaikka jos itsellä on erektiovaikeuksia.
Pariterapiaan voi mennä kumppanin kanssa, jos parisuhteessa menee huonosti, eikä kumpikaan osapuoli oikeen tiedä, miten tilanteen saisi korjattua. Terapeutti voi auttaa tässä. Hän ei tietenkään anna mitään suoraa ratkaisua asiaan (tyyliin "erotkaa"), vaan antaa ihmisille välineitä päätyä itse johonkin ratkaisuun.
Terapeutti voi esimerkiksi paljastaa ihmisellä olevia ajatusvääristymiä. Leikitään, että hekilö X on ahdistunut, stressaantunut ja surullinen. Terapiassa hän kertoo, että surua aiheuttaa hänen ystävänsä Y, joka haukkuu ja pahoinpitelee X:ää. Terapeutti kysyy, miksi X on Y:n kanssa tekemisissä, jos saa ihmissuhteesta pelkkää negatiivista. X vastaa, että siksi, koska ei kaveria saa jättää. Terapeutti kysyy, että miksi X ajattelee näin. X ehkä tajuaa, että "kaveria ei saa jättää" ei ole mikään absoluuttinen totuus, ja ymmärtää tehdä päätöksen ihmissuhteen päättämisestä itseään suojellakseen.
Ei kukaan mene lääkärillekään huvikseen. Sinne mennään jonkun syyn takia, johon halutaan apua. Sama koskee terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin masennuksen takia.
Sain paljonkin apua ja puhuttiin omista tunteista ja asenteista, negatiivisista ajatusmalleista ja niiden muuttamisesta.Sain myös lääkityksen, josta oli myös apua.
Jos olisin puhunut asiasta vain kavereille, mulla olisi jäänyt monta oivallusta saamatta. Terapeutti osasi katsoa elämääni ulkopuolisena ja toi sellaisia näkökulmia esiin, joita en itse ollut ajatellut.
Kaverit eivät muuten kovin kauan jaksaneet kuunnella, kun puhuin masennuksesta, enkä heiltä odottanutkaan sitä. Sehän vain masentaa kaveritkin.
Spot on.
Ei sillä, ei terapeutit ole ihmeiden tekijöitä, mutta pätevä ulkopuolinen keskustelija on suuri apu silloin kun on pahin tilanne. Joskus asiat voi mennä oikeasti päin peetä...
Tiedän ihmisen, joka kävi terapiassa siksi, koska oli jonkinlainen patologinen valehtelija. Puhui siis palturia muille koko ajan, eikä voinut lopettaa. Tämä ymmärrettävästi aiheutti ongelmia koulussa, perheessä, ystävyyssuhteissa, töissä.
Terapiassa yritettiin sitten selvittää, MIKSI tyyppi valehtelee, ja MITEN hän voisi lopettaa sen.
Sitten on kaiken maailman siivoushulluja, jotka kuvittelevat kuolevansa, jos eivät pese käsiään 15 kertaa peräkkäin vessakäynnin jälkeen. Taas kerran, terapia voisi auttaa tässä.
Joku voi käydä terapiassa vaikka siksi, koska ajautuu aina parisuhteeseen väkivaltaisten jengiläisten kanssa. Joku voi käydä terapiassa siksi, koska ei ole ikinä saanut yhtäkään ystävää. Joku voi käydä terapiassa, koska häpeää nenäänsä, eikä sen takia uskalla tutustua kehenkään tai käydä ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka masennuksen, päihteiden käytön, parisuhdeongelmien, syömishäiriön, ahdistuneisuuden, hermorohmahduksen tai trauman takia.
Itse menin terapiaan, kun käsittelemättömät asiat alkoivat vaivata ja niistä oli pakko saada puhua.
PSTD on syynä terapiassa käymiselle. Kun läheisissä on henkilöitä, jotka ovat syynä pstd:n, niin mitenkä kuvittelit heille puhumisen auttavan?
Sanottakoon, että on hyviä ja huonoja terapeutteja. Täälläkin on ollut keskusteluja niistä huonoista, jotka pahimmillaan vain pahentavat ihmisen oloa ja traumaa. Osa terapeuteista on todella epäpäteviä.
Että toisin kuin ketjun vastauksista voisi luulla, ei kyseessä ole mikään pelkästään positiivinen asia - ketjun terapiakuvaukset kuvaavat lähinnä ideaalitilannetta, sitä, mitä terapian PITÄISI olla. Se voi myös olla ihmisen oloa pahentavaa ja traumaa syventävää kallista ajanhukkaa.
Menin masennuksen takia psykoterapeutille. Siellä puhutaan kyllä kaikkea muuta kuin sairaudestani, jotta saan muuta ajateltavaa. En vielä tiedä onko tästä mitään hyötyä.
Julkisella se on ilmaista :D
Ja Ap, koska mä voin ja haluan, (en käy julkisella haluan ne käynnit säästää oikeesti apuu tarvitseville köyhille.)
Kunhan löytää hyvän, hänen kanssa jutellessa löytää oivalluksia elämään.
Pääsin työpaikan kautta juttelemaan puhelimessa terapeutille. Teen työtä, jossa kuuntelen päivittäin uhkailuja, herjauksia, kiroilua, nimittelyä, huutoa, karjumista ja ajoittain itkemistä. Olen empaattinen ja yritän parhaani mukaan auttaa ihmisiä, mutta kärsin kyseisten soittajien käytöksestä.
Olen ollut vakavasti sairaana, saanut eri sairauksien vuoksi lyhyen elinaikaennusteen, saanut vakavan sairauden vuoksi potkut töistä yt-neuvotteluissa, menettänyt useita lähiomaisiani lyhyen ajan sisällä ja minulle erittäin tärkeän ja läheisen lapsen vakavan sairastumisen.
Mieleni ei ole vielä murentunut kaiken kokemani jälkeen, mutta haluan varmistaa, että saan apua rankkaan työhöni.
No, jaa. Toki, mutta kyllä psykiatritkin tekee terapiaa ja antaa lausuntoja sitten varsinaiseen pidempiaikaiseen terapiaan.