**ENSIKOT heinäkuuhun**
Meille nyt riittänee tällänen kuukauden pino, kun jäävät muutenkin niin olemattomiksi. Viime vkollakaan ollut pinoa ollenkaan. Hyi meitä.
Meillä menee paremmin, kun lääkkeet on mulle tepsiny ja olen osannut nauttia äitiydestä aivan eri tavalla =) Neiti on kova hymyilemään ja juttelemaan ja muutenkin ollut nyt helppo. Taitanee äidin hyvä olo heijastua häneenkin.
Eniten nyt jännittää, kun nti menee keskiviikkona ensimmäistä kertaa yökylään... Meillä kun on ne juhlat ;)
Koitetaas nyt olla pikkasen aktiivisempia tälläkin puolen, jos vaikka saataisiin uusia enskoja kehiin.
I ja K
Kommentit (77)
Isot onnittelut Iglulle!!!
Käytiin just tytön kanssa vähän ostoksilla, äsken tultiin kotiin. Ja että ulkona on kuuma! Taas... viilenisi edes yöt... tyttökin saisi varmaan paremmin nukuttua, nyt heräilee vähän väliä.
Viikonloppua odottelen, miehellä alkaa loma, lähdetään mökille. Tullaan takaisin jossain vaiheessa ensi viikkoa. Ihanaa mennä taas mökille, siellä saa uida!
Pitäisi tehdä kaverin hääpuku loppuun, hitto että lupauduin senkin tekemään...
NapNap + tyttö 4kk
Täällä on nyt pari hyvin nukuttua yötä takana ja hyvä niin, vähän pelotti hellittääkö tytöllä tuo hampaan kiusaaminen hetkeksikään..tänä aamuna heräsi vasta 7 ekan kerran, en meinannu uskoa silmiäni kun katoin kelloa! Ei sitten kertaakaan yön aikana kitissyt levottomana, mitä yleensä pari kertaa tekee. Päiväunet on vähissä kyllä täälläkin! Muuten ei haittaa mutta illalla itketään sitten yliväsymystä=/
Ootko NapNap ihan ammatiksesi ompelija kun hääpukua väsäät? En nyt muista onko ollut puhetta aikaisemmin.
Vieläkö Lisa on reissussa?
Allu on nyt parina aamuna maistellut peruna-porkkanavelliä ja hyvin on mennyt siltäkin osin=) Maissivelli sai kakan vähän vihertämään ja saattoi olla osasyy myös levottomuuteen mutta tämä näyttää sopivan! Allukin on tyytyväisempi, mutta eipä ole ihmekään kun maitoa meni 200ml kerralla parhaimmillaan :o Miten muilla etenee kiinteiden kanssa?
Allu kutsuu joten täytyy mennä..! Toivotaan että helteet hellittää ja vauvat(ja äidit!) saa taas nukuttua paremmin=)
-Ankka-
Ankka: Juu, olen koulutukseltani ompelija, työkseni en kuitenkaan niitä hommia tee.
Kiinteistä: Me saatiin neuvolasta sellanen ohje, että vielä voidaan ihan rintamaidolla jatkaa, mutta jos ensi neuvolakäynnillä paino vielä käyrillä jatkaa laskusuuntaa, niin sitten on otettava kiinteät ruuat mukaan kuvioon. Eli painoa kyllä tytölle tulee, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi, koska käyrä menee alaspäin... ja tytöllä kuitenkin on pituutta mun mielestä aika reilusti, nyt 4kk 65,5cm, 3kk vanhana 62cm.
PALJON ONNEA IGLULLE!!!!!
NapNap: Hyvin näyttää pituutta tulevan. Meillä on Eetulla tullu nyt muutamana kuukautena vain 1cm pituutta kuukaudessa mut painoa sellainen 600-700g eli ihan tarpeeksi...
Tällä viikolla alettiin sit syöttään Eetulle kiinteitä. Aluksi ainoastaan yks ateria päivässä ja vähän ollaan myös hedelmäsosetta maistettu... Alkaa pojalla oleen tuota painoa niin paljon jo että ruuantarveki on suuri. Alkaa äiskällä iskeä hieman väsy eikä Eetu pullosta juo ni ei isi pysty syöttään että saisin levätä...
Ensikoita näyttää alkavan putkahteleen ihan urakalla :) Toivottavasti sit tänneki pinoutuvat!
Nyt tätyy mennä vaipan vaihtoon mut palaillaan!!
Marika & Eetu 5kk
Me olimme Matiaksen kanssa reissussa koko alkuviikon. Kävimme Savonmaalla Matiaksen kummitätin perheen luona junalla. Junamatka sujui mukavasti, Matias sai nukkua kaukalossaan ja välillä olla äitin sylissä. Tätin perheessä on jo pari lasta, joten melkoista hulinaa oli koko ajan, Matiaskaan ei oikein osannut rauhoittua päiväunilleen normaaliin tapaan. Isompien lasten äänet saivat hänet aina havahtumaan hereille. Nyt onkin onnellisena nukkunut kotona jo yli kaksi tuntia päikkäreitä putkeen. :)
Huh, olipa Ankan Allun syntymän aikaan ollut tosiaan hulinaa Oysissa. Meidän Matiaksen syntyessä oli ainakin pari muuta vauvaa ihan samoihin aikoihin syntymässä. Samana yönä tulivat tunnin sisään kaikki rouvat meidän huoneeseen.
Meillä on vielä 62 cm vaatteet käytössä (ihmeissäni olen, miten Pikku-Millin pienelle vielä mahtuvat 56 cm vaatteet... no, Matias on niin pitkää mallia, että meillä ne on viikattu odottamaan seuraavaa käyttäjää jo aikaa sitten), ja aikeenani on tänään järjestää 68 cm vaatteita jo esille. Alkavat 62 cm bodeista pituus loppumaan, niin että kiristävät jo melkein. Onhan miehenalulla jo viikko sitten pituutta ollutkin 64 cm, joten ei kai tuo ihme, jos kinttanoita alkavat olla... Haikeana minäkin niitä pienimpiä vaatteita kyllä viikkasin syrjään, ne olivat meillä isyyspakkauksessa, joten lisätunnearvoakin niillä on.
Äitiysvaatteet minä ajattelin vielä jemmata itselläni, sillä pikku-kakkonen olisi toiveissa. Mitään aktiivista suunnitelmaa ei sen suhteen kyllä ole. Ostin ainoastaan ihan perusvaatteita, joten niiden pitäisi olla ihan käyttökelpoisia muodin muuttuessakin. Samoin jemmaan vielä pieniä vaatteitakin, jospa niitä vielä joskus olisi toinen oma vauva kuluttamassa...
Queenille vinkkaisin sen verran tänne vauva-puolelle, että minulla ainakin särkylääkkeitä kului aika mukavat läjät heti synnytyksen jälkeen kotona. Episiotomia-haava kiusasi usean viikon ajan siinä määrin, että oli pakko ottaa särkylääkettä. Sain ohjeen, että pahaan kipuun voi imettäessäkin ottaa ibuprofeenivalmistetta (Buranaa tms.) 600 mg (1,5 tbl) tai parasetamolivalmistetta (Panadol tms.) 1000 mg (2 tbl). Ibuprofeeni vie kivun tehokkaammin. Koska kotiuduin viikonloppuna, oli heti maanantaina rynnättävä apteekkiin, sillä enhän tietenkään ollut huomannut varata lääkkeitä kotiin.
Lisäksi minulla maito nousi rintoihin humahtamalla liki yhdessä yössä, jolloin olo oli sen mukainen. Rintapumppu tuli minulle sen vuoksi heti tarpeeseen, sillä rinnat olivat räjähtää maidosta (tai ainakin tuntuivat siltä). Pieniä määriä pumppailin silloin alkuun, jotta pystyisin olemaan. Itse olin ostanut Avent Isis käsikäyttöisen rintapumpun, jolla pumppaaminen tuntui hyvältä myös ihan alkuvaiheessa, jolloin rinnanpäät olivat vielä aristavat. Pumppu on ollut aktiivisessa käytössä myös jälkikäteen, saan varattua maitoa pakastimeen, jos haluan käydä itse vaikka kaupassa/kampaajalla.
En tiedä, oliko näitä jo vinkattukin, sillä en ennättänyt käydä selaamassa odotus-puolen pinoja.
Nyt syömään, ruoka odottaa!
Kissankello
Ja niihin vaatteiden kokoon, että Matias on meillä siis reilu 3 kk.
Ja rintamaitoa saa ainoastaan, sillä kasvaa vielä ainakin oikein hyvin käyrillään. Toiveena minulla olisi imettää sinne puolen vuoden ikään asti kokonaan, jos ei ongelmia tule. Saa nähdä kuinka käy... Ne hampaat voivat kyllä saada minut äkkiä uusiin aatoksiin, sen verran kipeästi pelkkien ikenien haukkaus sattuu. Onneksi niitä hampaita ei Matiaksella vielä näy.
Kissankello jälleen
Kissankello, kävin vaklaamassa tuolta teidän esittelypinosta Matiaksen syntymämitat. Melkein samoilla mitoilla on meidän vesselit syntyneet ja viikotkin on melkein samat. Meillä Aksun syntymämitat kun oli 3220g/49cm ja viikot 40+0. Tosiaan ne 56cm vaatteet vielä mahtuu¿ viime viikolla korkattiin äitiyspakkaus ja 60cm alkaa olla myös sopivia. Viimeisimmät mitat meillä on 6vk neuvolasta jolloin Akseli oli 4310g/54cm. Seuraavat sitten saadaan parin viikon päästä 3kk neuvolasta.
Nyt on pari yötä saatu nukuttua vähän paremmin. Oon lypsäny päivän mittaan maitoa ja illalla on annettu pullosta. Toissa iltanakin ensin imetin Aksun ja sen lisäks poika vielä veteli 130ml pullosta¿ poika sitten nukkuikin ekan pätkän 4,5 tuntia. En sit tiedä eikö saa imetyksellä tarpeeks maitoo. Pissaa kuitenkin on tullut paljon koko ajan.
Pikku-milli & Aksu 2,5kk
No, näin sitä sitten konkreettisesti huomaa, miten eri tavoin vauvat kasvavat! Aika hauska juttu, kuinka samoilla mitoilla ja viikoilla (3270 g ja 49 cm, rv 39+6) on tosiaan vauvat syntyneet, mutta kasvavat ihan omaa rataansa. :) Matias alkoi jo ensimmäisen kuukauden aikana kasvaa pituutta ihan hillittömästi, viiden viikon iässä pituutta oli tullut 57 cm, eli 8 cm kuukaudessa! Niinpä ne 56 senttiset vaatteet viikattiin pian sen jälkeen kaappiin.
Matias taisi tosiaan olla väsähtänyt reissusta, päikkärit venyivät lopulta neljän tunnin mittaisiksi!!! Ei ole edes yöllä monesti nukkunut niin pitkään putkeen. Toivottavasti yölläkin unta nyt kuitenkin riittäisi, äiti kun ei ole nukkunut päikkäreitä...
Kissankello ja Matias n. 3 kk
Nyt piti tulla pikasesti raportoimaan! Meillä alko taas huutokonsertti ja isäntä alkoi sitten lampun kanssa sihtaamaan pimun suuhun - sinne on toinenkin hampi tulossa!! Ylös tällä kertaa, kulmahammas. Ei ihme että huutaa taas...
Olen nyt vasta vauvapuolella hoksannut tämän teidän ensikkopinon ja käynyt jo muutaman kerran kurkkimassa. Huhtikuisissa olen tähän saakka pinoutunut.
Esittäydyn nyt vain ihan lyhykäisesti: Meidä esikoinen siis syntyi 21.4. kättärillä. Pituutta oli 50 cm ja painoa 3245g. Poika syntyi rv 41. Poika kastettiin 1.7. ja sai nimekseen Joona Iivari. Viikon päästä onkin jo sitten 3 kk. Minä olen 23v (niin kuin nimimerkistäkin voi päätellä) ja mies on 30v. Asustellaan Vantaalla kerrostalossa ja tarkotuksena olisi löytää joku kiva rivarinpätkä jossain vaiheessa jostain lähikunnasta.
Nyt menen nukkumaan ja jatkan paremmalla ajalla.
pesukarhu83 ja Joona melkein 3kk
hei Iglu, säkin Turusta! moikka vaan... Mietin tässä että mistähän päin olet, kun mekin asutaan lähiössä kerrostalokolmiossa =)
Meidän neiti on ekoilla päikkäreillä ja mun pitäis mennä keittään sosetta. Anoppi antoi kesäkurpitsoita ja aattelin niitä neidille antaa. Nyt on meillä melkein kuukausi soseita syöty. Hyvin menee alas..
Harmitti tossa kun tuli kaksi hääkutsua samalle päivälle. Mä tykkään niin häistä ja nyt sit pitää tehdä vaikea päätös, et kumpaan mennään... Toiset on sukulaisen ja toiset ystävän.
Noniin huomenna on neuvola ja kuulen vihdoin kuinka paljon neitimme on kasvanut. Ja sit mun veljen perhe tulee muumimaailmareissulle ja nähdään niitäkin taas. Veljen kuopus on meidän Elsaa vuorokauden vanhempi tyttö =)
T:Minna ja Elsa, joka nukkuu söpösti
erityisesti Minna =) piia81666@hotmail.com
Asutaan täällä, sanotaanko vaikka läntisessä Turussa...
Nyt ei oo mitään sen kummempaa asiaa. Huomenna sitten elokuun pino pystyyn. Joohan.
I ja K
Joo, on ihan luvattoman pitkä aika menny siitä, ku viimeksi olen itestäni ilmotellu *nolo* Nyt sitten taitaakin tulla koko ajan edestä tekstiä ;)
Me ollaan edelleen evakossa. Nyt oltu jo yli 1,5kk pois kotoa ja koti-ikävä alkaa olla todella kova. Ensin oltiin 1kk reissussa pohjosessa ja sit yks yö kotona ja evakkoon kylppäriremonttia. Tai no ei se enää mikään kylppäriremontti ole, kun Vantaan kaupungilla loppu rahat kesken, eli vaihtavat vain lattian. Tosi onnetonta toimintaa kaupungilla, kun ensin remppa piti alkaa 20.6 ja sen piti olla täydellinen, niin remppa kyl alko kaikissa muissa asunnoissa, jopa sellasissa joita ei alunperin pitäny etes rempata ja sit meillä vasta, kun tultiin lomalta ja ei enää rahaa tehä sitä mitä piti. Noh, ihan sama. Alettiin suunnitella tonttikaupoja ja talon laittoa, jos vain pankissa kävis lainaa kerjäämässä...
Veeti kasvaa hurjasti :) Neuvola oli 25.7 ja pituutta oli 61,5cm ja painoa 5950g. Just kyl huomasin, että täti unohti luvut merkitä lapsen terveyskorttiin :/ Pojalla ikää tasan 80 päivää :) Hyvin on rintamaidolla pärjänny. Hampaita pukkaa kovasti, vielä ei yksikään ihan läpi tullu, mutta on kyse vain päivistä... Ylös tulossa 4 ja alas kaks. Ekaksi näyttäis kirivän oikea yläkulma. Saa nähä kuin kivaa hänestä on sit purra tissiä, kun nyt jo ikenillä sitä jyystää ja kiskoo makeasti päälle virnuillen ;) Yöt Veeti nukkuu hienosti hampaitten teosta huolimatta, jopa 7-8h putkeen, sit syö ja jatkaa vielä unia. Ylös noustaan monesti vasta 11 jälkeen. Kiukkua on hieman illalla nukkumaan laittaessa edelleen ja lisäksi päivällä saattaa hieman nyrkki suussa kätistä kun ikeniä kutisee. Päiväunia on kahdet 2-4h mittaiset, plus sitten muutamat lyhemmät. Ihme, ettei poika ole alkanu levottomaksi, kun toisten nurkissa pyöritään, kyläpaikasta kyläpaikkaan...
Miehellä oli eilen viimeinen lomapäivä ja tänään alkaa työt. Heti tais olla 6 yövuoroa putkeen :/ Siitä se arki taas alkaa...
Uusia oli liittyny joukkoomme, Tervetuloa vain:)
Marikalle onnittelut kihloista :)
Joku kysy esittelyä, joten tässä lyhyt sellainenki...
Mie ja mies molemmat 28v, lähtöisin alunperin pohjosesta ja asustelaan nyt Tikkurilassa vuokra kolmiossa. Veeti syntyny 12.5-06, eli on nyt sen 80pv. Ite olen ammatiltani lähihoitaja ja äitiyslomalla yötyöstä, mies on sairaanhoitaja ja tekee 3-vuorotyötä. Perheeseemme kuuluu myös koira Roki, joka on 4,5 vuotias pitkäkarvanen kääpiömäyräkoira. Avoliitossa asustellaan. Yhdessä oltu n. 3,5vuotta josta kihloissa 2,5v. Jos jotain muuta haluaa tietää, niin sen kun kysäsee täällä tai sit messarissa, jos siellä kerkeän joskus oleen.
Mitäpä vielä... Jotain minun piti vielä muistaa, mut unohdin, enkä älynny avata tätä kirjotusjuttua uuteen ikkunaan, jotta olis voinu välillä selata teän kirjotuksia...
Jos elokuun pinossa yrittäisin olla aktiivisempi...
Lisa ja pojat (mies + Veeti)
Juu, huomenna elokuun pino pystyyn! Ensi kuussa saadaan varmaan vähän vilkkaampaa keskustelua, odotuspuolelta luulisi joukkoa kohta tänne tulevan. Ja porukka varmaan palailee mökeiltään ym. Kaikki on ottanut vauvan kainaloon ja suunnistaneet mökille, siksi täällä on varmaan ollut vähän hiljaisempaa. Ja hyvähän se vaan on tehdä näin kesällä jotain muuta kuin istua vaan koneen äärellä;)
Viime yönä tyttö nukkui ennätyspitkän pätkän, melkein 9 tuntia, ennen kuin heräsi ekan kerran syömään!
Lauantaiset polttarit meni kivasti. Ärsyttää vaan ruveta pumppailemaan siinä välillä, ne pinkeet rinnat on ihan kauheen tuntuiset! Ja mä en ainakaan saa pumpulla kauheen hyvin rintoja tyhjiksi.
Taidanpa seuraavaksi lisätä Iglun meseen, kiitos Iglulle osoitteesta!
Meidän Joona oppi kääntymään vatsalleen. Nyt ei sitten muuta lattialla teekkään. Huono puoli vaan on se, että ei viihdy kauaa masuasennossa ja ei sitten osaa kääntyä takaisin selälleen.
Lisa asutaan aika lähekkäin :) Ei ihan samassa kaupungin osassa, mutta lähellä.
Nyt ei ehdi enempiä kirjotella. Paremmalla ajalla sitten lisää (mies patistaa lenkille).
pesukarhu83 ja Joona reilu 3kk
Joo, on ollut vähän hiljaista. Mutta kyllä sen ymmärtää, kesällä on paljon kivempi olla ulkona kuin sisällä koneen ääressä...=) Ja mökillä tulee oltua paljon, siellä ei voi nettiä käyttää ja ihan hyvä niin!
Tyttö on unilla meidän sängyssä, kohta varmaan heräilee. Ja sitten voisikin ulos lähteä!
Alennusmyynneistä on tullut ostettua tytölle kaikenlaista... lipasto pursuaa taas vaatteista. Itelle ei tule osteltua nykyään enää mitään...
Mitäs muille kuuluu? Keskiviikkona on 4kk neuvola, vähän jännittää, että mitkä on tytön uusimmat mitat.
NapNap + tyttö 4kk
Josko sitä kunnostautuis ja kirjoittais tännekin¿ on ollu niin totaalinen palstalaiskuus, että en oo saanu aikaseks mitään kirjoittaa. Hyi minä¿
Iglu, PALJON ONNEA!!! Miltäs se olo rouvana nyt sitten tuntuu? Ja tosi hieno juttu, että lääkkeistä on ollut apua!
Ankka, meillä tuo pituus mitataan myös millin tarkkuudella. Meillä seuraava neuvola onkin vasta 26. päivä ja edellinen oli kesäkuun puolessa välissä. Pitkä tauko on. Vai, että hammas teidän Allulle jo tulee!!
Kissankello, tervetuloa munkin puolestani mukaan! Kiva kun saadaan uutta verta joukkoon. Ja pojillakaan ei oo paljoo ikäeroo kun meillä tuo Akseli on syntynyt 28.4.
Jennille isot onnittelut!!! Kovinpa oli Danielilla kiire kesänviettoon. =)
Hienosti kaikilla neuvolassa käyneillä vauvelit kasvaa. Meillä Aksulla on tullut poskiin pyöreyttä ja on sitä kokoa muutenkin tullut kun otettiin ekat 60cm vaatteet käyttöön. Ja juu¿ meidän pikkumiehelle mahtuu kyllä edelleenkin 56cm vaatteet.
Reissusta ollaan nyt siis palauduttu ja hienosti meni matka. Ja mehän siis oltiin 10 päivää matkalla pohjoisessa. Ajokilometrejä kertyi reilut 2000 ja Akseli jaksoi tosi hienosti matkustaa. Oli autossa pitkiä aikoja hereillä ihan tyytyväisenä lelujaan ihmetellen. Nyt sitten vielä viime viikko oltiin täällä kotimaisemissa mökillä. Nyt on koittanut paluu arkeen kun ukko meni töihin. No, toinen loma odottaa sitten elo-syyskuun vaihteessa jolloin sinne Espanjaankin sitten tempaistaan.
Eipä nukuta täälläkään hyvin¿ Pisin pätkä minkä Aksu on yöllä nukkunut on 4,5 tuntia mutta nyt ei oo kyllä viikkoon nukkunut kolmea tuntia pitempään kerralla. Nukkuu yleensä yöunien ensimmäisen pätkän kolme tuntia ja sen jälkeen heräileekin sitten 1,5-2 tunnin välein koko loppuyön. Ja päiväunia nukkuu puoli tuntia kerrallaan =/ No, välillä nukkuu ihan kokonaisen tunninkin päivällä, mutta harvemmin. Ihana hymypoika Aksu kuitenkin on =)
Koitanpas mäkin nyt vähän aktivoitua taas tämän palstailun suhteen. =)
Pikku-milli & Akseli 2,5kk (melkein) :D