Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä olen elänyt 90-luvun laman, kokenut sen seuraukset ja silti hallitus toimii mielestäni oikein

Vierailija
25.04.2020 |

Aika moni kun muistuttelee, että ettekö ole eläneet sitä. Minä elin. Firma, iso ja valtakunnallinen, pisti ovet kiinni 1993. Sain tietää asiasta kaksi tuntia ennen, koska olin äitiyslomalla. Muut saivat tietää samana aamuna. Olin hoitovapaalla vuoteen 1996. Sen jälkeen kävin työvoimapoliittisia koulutuksia, ammattiin valmistavan koulutuksen (toinen ammatti), olin palkattomissa harjoitteluissa ja työllistämistukitöissä. Tein myös hommia yrittäjänä, sain siitä lähinnä taskurahaa, mutta olipahan tekemistä. 2010 sain vuoden määräaikaisuuden omalta alaltani ja 2011 lopulta toistaiseksi voimassa olevan paikan nykyisestä työpaikastani.

Että tiedoksi vain, että me 90-luvun laman eläneet ollaan vielä hengissä ja töissä moni.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos sinuta on ihan ok kuunnella seuraavat 10 vuotta sitä, miten mihinkään ei ole rahaa, ei teiden kunnossapitoon, ei lapsiperheiden palveluihin, ei mielenterveyspalveluihin, ei asunnottomuuteen, ei luoville aloille, niin ihan jees sitten. Itse antaisin vaikka vanhusten kuolla siksi, ettei tarttisi kuunnella sitä pskaa.

Vierailija
2/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei itseäni haittaisi pätkääkään, jos urheiluun ei olisi enää rahaa. Parasta koronassa on se, ettei ole niitä paskoja urheilukatsauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos sinuta on ihan ok kuunnella seuraavat 10 vuotta sitä, miten mihinkään ei ole rahaa, ei teiden kunnossapitoon, ei lapsiperheiden palveluihin, ei mielenterveyspalveluihin, ei asunnottomuuteen, ei luoville aloille, niin ihan jees sitten. Itse antaisin vaikka vanhusten kuolla siksi, ettei tarttisi kuunnella sitä pskaa.

Meinaan kun tällaista paskaa on jo kuunnellut yhden laman jälkeen siitä saakka, niin ajatuskin sen syvenemisestä ja pahenemisesta ahdistaa paljon enemmän, kuin jokin korona. Iloiset ajat KAIKILLE eivät tule koittamaan siis KOSKAAN.

Vierailija
4/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita samoja juttujahan on saanut kuulla ennen koronaakin, itse asiassa 90-luvun lamasta alkaen melko lailla tauotta.

Aina pitää säästää ja leikata, lamassa siksi, että on lama, ja nousukautena pahan päivän varalle.

Vierailija
5/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita samoja juttujahan on saanut kuulla ennen koronaakin, itse asiassa 90-luvun lamasta alkaen melko lailla tauotta.

Aina pitää säästää ja leikata, lamassa siksi, että on lama, ja nousukautena pahan päivän varalle.

Jep! Ja kun me kaikki tiedetään, että talouskuri on paha, se syventää lama entisestään, niin mitä kuttua!

Vierailija
6/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nii-in, ja se johtuu siitä, että se lama oli sellainen, että siitä ei ole koskaan toivuttu!

Siksi juuri niitä uutisia on koko ajan jouduttu kuuntelemaan!

Jos korona olisi tappanut muutaman huollettavan vanhuksen, olisi saatu huoltosuhdeluku hieman kauniimmiksi, tai saadaanhan se nytkin, mutta se ei ainakaan hyödytä mitään, koska talous kärsii ihan sikana. Mielestäni rajoitukset pitäisi nyt purkaa.

Vierailija
7/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 90-luvun lama taittoi Suomen talouskasvun, jos velka otetaan huomioon. Tai siis ainakin OLETAN, että Suomella ei sitä ennen ollut velkaa verrattuna bkt:een juuri yhtään vaan SUOMI VAURASTUI koko ajan siihen saakka sotien jälkeen. Vuodesta 1990 alkaen Suomi on koko ajan vain köyhtynyt jatkuvasti, saatana ja se ahdistaa enemmän kuin se, että joku kuolee koronaan. Siis turha tulla puhumaan velkojen anteeksiannosta, enpä usko, että asiaa sillä ratkaistaan, vaan edessä on karmeita pankkien yms. pelastamisia ja toisaalta kaatumisia ja hirveä sekasorto.

Vierailija
8/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällä hetkellä samassa tilanteessa kuin ap oli 90-luvun laman aikaan. 2016 yt-potkut ja sen jälkeen tuuliajolla välillä pitempiä työttömyysjaksoja ja välillä lyhyitä pätkätöitä. Arvostus nollassa -ei vakinaisteta, koska en muka osaa tarpeeksi, vaikka olen näitä töitä tehnyt 30 vuotta. Nyt tuossa työllistämiskoulutuksessa, aloitin ihan innoissani ja sitten tuli tämä korona ja ilmainen työharjoittelupaikka vielä saamatta.

Elin myös 90-luvun laman, valmistuin kauppiksesta vuonna -90. Paljon oli silloinkin hakijoita, mutta ei niin paljon kuin nykyään on koko ajan, ollut varmaan viimeisen 10 vuoden ajan. Sain tuolloin paikan jo toisella hakemuksella. Nyt työnhausta on tehty turhan skeptistä ja yritetään väärillä kriteereillä löytää se täydellinen hakija.

Vierailija
9/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, ettei Suomella ole mitään rikkauksia kuten Norjalla (öljy), ei kultakaivoksia, ei turismia, ei teollisuutta. On pieniä yrityksiä lähinnä ja 850000 suuren ikäluokan vanhusta joiden sairaanhoitoon uppoaa tolkuttomasti rahaa. Norja nousee öljyn voimalla, millä Suomi nousee. Nokiakin sössittiin.

Vierailija
10/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli viimeinen vuosikymmen, jolloin länsimaat vaurastuivat, sen jälkeen ne ovat yksi toisensa jälkeen jatkuvassa köyhtymisen alassyöksyssä. Turha sanoa mitään muuta paskaa. Ostan kultaa ja ratsastan auringonlaskuun. Eli turvaan itse talouteni kullalla, kun kaikki muu romahtaa. Kullan hinta ampaisee silloin pilviin, KOSKA SITÄ EI VOI PAINAA LISÄÄ.

Vierailija
11/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaahtoaa joku, joka ei yhtään ymmärrä psykologiaa ja sitä, miten ihmisen mieli toimii. Rajoitukset voidaan purkaa, mutta valitettavasti se ei tule pelastamaan taloutta. Koko maailma on tässä samassa suossa. Ei ainoastaan Suomi.

Tämä virus riehuu koko maailmassa. Joka päivä luetaan mediasta kuinka paljon tänään on kuollut porukkaa. Ihmiset jäävät kotiinsa ja suojaavat terveyttään, vaikka kaikki rajoitukset purettaisiin juuri nyt ja heti. Ihmiset alkavat myös säästää pahan päivän varalle, kun media huutaa tulevasta lamasta eli nyt loppuu monelta kaikki ylimääräinen kulutus. Normaaliin kulutukseen ihmiset palaavat sitten kun kokevat olevansa turvassa. Nopein tapa saada talouden rattaat pyörimään on se, että kehitetään joko toimiva rokote tai lääke tähän virukseen.

Vierailija
12/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomi olisi ollut rikas maa kertaakaan 90-luvun laman jälkeen, niin meillä olisi ollut varaa hoitaa vanhukset hyvin, antaa lapsiperheille heidän tarvitsemiaan palveluita ja apua, kunnostaa tieverkkoa, järjestää mielenterveyspalvelut ym ym. Eihän Suomella ole KOSKAAN varaa mihinkään nykyään. Ihan köyhä ja paska maa. Kaikki ovat alakuloisia, stressaantuneita ja vain tekevät töitä, palkalla, jolla tuskin elää.

Vierailija
13/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että 90-luvun laman kokeneet varttuneet ihmiset ymmärtävät, että tämäkin koronataantuma menee ohi ja laman jälkeen tulee uusi nousukausi. Edellisestä lamasta selvittiin ja tästäkin selvitään. Ei ole syytä panikointiin. Se on vaan osa talouden lakeja, että tulee nousuja ja tulee laskuja.

Vierailija
14/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaahtoaa joku, joka ei yhtään ymmärrä psykologiaa ja sitä, miten ihmisen mieli toimii. Rajoitukset voidaan purkaa, mutta valitettavasti se ei tule pelastamaan taloutta. Koko maailma on tässä samassa suossa. Ei ainoastaan Suomi.

Tämä virus riehuu koko maailmassa. Joka päivä luetaan mediasta kuinka paljon tänään on kuollut porukkaa. Ihmiset jäävät kotiinsa ja suojaavat terveyttään, vaikka kaikki rajoitukset purettaisiin juuri nyt ja heti. Ihmiset alkavat myös säästää pahan päivän varalle, kun media huutaa tulevasta lamasta eli nyt loppuu monelta kaikki ylimääräinen kulutus. Normaaliin kulutukseen ihmiset palaavat sitten kun kokevat olevansa turvassa. Nopein tapa saada talouden rattaat pyörimään on se, että kehitetään joko toimiva rokote tai lääke tähän virukseen.

Näinkin, mutta aina on ihmisiä, joita ei sairastuminen pelota. Nyt he eivät voi mennä ravintolaan, vaikka haluaisivatkin. Tai käydä koulua ja oppia tehokkaammin siellä tai osallistua festareille. Tai harrastaa.

Vierailija
15/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että 90-luvun laman kokeneet varttuneet ihmiset ymmärtävät, että tämäkin koronataantuma menee ohi ja laman jälkeen tulee uusi nousukausi. Edellisestä lamasta selvittiin ja tästäkin selvitään. Ei ole syytä panikointiin. Se on vaan osa talouden lakeja, että tulee nousuja ja tulee laskuja.

Ei 90-luvun lamasta ole koskaan noustu. Suomella ei ole ollut enää koskaan sen jälkeen varaa laittaa palveluja sille tasolle, kun ne olivat 80-luvulla. Älä siis puhu paskaa.

Vierailija
16/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomi olisi ollut rikas maa kertaakaan 90-luvun laman jälkeen, niin meillä olisi ollut varaa hoitaa vanhukset hyvin, antaa lapsiperheille heidän tarvitsemiaan palveluita ja apua, kunnostaa tieverkkoa, järjestää mielenterveyspalvelut ym ym. Eihän Suomella ole KOSKAAN varaa mihinkään nykyään. Ihan köyhä ja paska maa. Kaikki ovat alakuloisia, stressaantuneita ja vain tekevät töitä, palkalla, jolla tuskin elää.

Totta! On kehitetty jatkuvasti uusia veroja, joihin rahaa menee. Verojen vastineeksi ei oikein saa mitään. Julkinen terveydenhoito toimii jos oot niin vakavasti sairas että sut kärrätään ambulanssilla sinne, muuten ei oikein pääse. Lasten päivähoito maksaa vaikka maksat veroja jne. Englannissa julkinen terveydenhoito on ilmaista ja kaikki lääkkeet maksaa jotain 9 e, lääkkeestä riippumatta. Suomiko paras tervydenhoidossa?

Vierailija
17/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Nousukausi” on aivan väärä sana kuvaamaan tiloja, joissa Suomi on ollut 90-luvin laman jälkeen. Se ei ole nousukausi, että pörssikurssit nousevat ja ihmiset sijoittavat asuntoihin. Se on nousukausi, että valtio parantaa palvelujaan ja hoitaa vähäosasiset aiempaa paremmin. Sitä ei olla kertaakaan nähty 90-luvun laman jälkeen.

Vierailija
18/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! On kehitetty jatkuvasti uusia veroja, joihin rahaa menee. Verojen vastineeksi ei oikein saa mitään. Julkinen terveydenhoito toimii jos oot niin vakavasti sairas että sut kärrätään ambulanssilla sinne, muuten ei oikein pääse. Lasten päivähoito maksaa vaikka maksat veroja jne. Englannissa julkinen terveydenhoito on ilmaista ja kaikki lääkkeet maksaa jotain 9 e, lääkkeestä riippumatta. Suomiko paras tervydenhoidossa?

Lääkekorvausjärjestelmät ovat eri Euroopan maissa erilaisia. Suomen järjestelmä sopii Suomeen mielestäni ihan hyvin, täällä korvattujen lääkkeitten vuosikatto on 577e. Ja ison osan lääkkeistä saa 4,50 euron omavastuulla, syövän hoitoon, epilepsiaan, 1-tyypin diabetekseen ym henkeä uhkaaviin sairauksiin.

Vierailija
19/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi laitettiin karanteeniin vanhusten vuoksi, vanhusten jotka piupaut välittää karanteeneista. En sano sanaa suuret ikäluokat i....äitä.

Vierailija
20/35 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, ettei Suomella ole mitään rikkauksia kuten Norjalla (öljy), ei kultakaivoksia, ei turismia, ei teollisuutta. On pieniä yrityksiä lähinnä ja 850000 suuren ikäluokan vanhusta joiden sairaanhoitoon uppoaa tolkuttomasti rahaa. Norja nousee öljyn voimalla, millä Suomi nousee. Nokiakin sössittiin.

Suomessa olisi hopeaa, joka on ollut kovin kysyttä viimeisinä vuosina, mutta jostain syystä täällä ei oikein suosita tuota kaivostoimintaa. Ja sitten ne kaivosformat on ulkomaisia, joten paljonkohan suomalaiset tuosta hyötyy. Terästeollisuudessa on ollut vahvaa osaamista, mutta ne firmatkin on taidettu aika hyvin myydä ulkolaisille. Meiltä käytännössä puuttuu tuotantoteollisuus ja sitä myöten ulkomaan vienti isommissa määrissä. Osaamista kyllä olisi tai ainakin olisi enne ollut, nykyään ei kait osata muuta kuin somettaa ja peukuttaa.