SOL aikoo vähentää 3000! työntekijää Suomessa
Luulisi siivoustarpeen vain lisääntyvän koronan aikaan!
Kommentit (63)
SOL tekee työpaikoilla just sen mitä työnantaja on tilannut.
Kunnat hyväksyvät aina halvimman tarjouksen, joten halvalla ei saa ensiluokkaista ja hyvää jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti iltalehdessä.
SOL Palvelut aloitti jätti-yt:t - vähennystarve 3000 työntekijää
https://www.iltalehti.fi/talous/a/d858896f-4e59-4909-9f60-934557e4bb65
"SOL Palvelut Oy työllisti tilikauden 2019 päätteeksi 7 370 työntekijää."
Eli puolet väestä pihalle. Voiko edes pitää paikkaansa? Jutussa puhuttiin vähennystarpeesta eli jäi mielikuva että heidät irtisanotaan.
Miksi SOL on suoraan irtisanomassa työntekijöitään?
Miksi eivät esim. lomauta ensin?
Itse olen SOL:lla töissä , en ole virolainen, liettualainen, latvialainen, puolalainen vaan ihan suomalainen. Palkka noin 1900e brutto kuussa eli normaali tessin mukainen palkka mikä yleensä siivoustyöstä maksetaan muissakin firmoissa. Työ suhteellisen kevyttä, ja aikaa on laskettu riittävästi.
Harmittaa nämä typerät yleistykset, olen ollut monissa siivousfirmoissa töissä, ja SOL paras niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin tarpeeksemme siivouksen huonosta laadusta ja alettiin siivota itse. Siistin muutaman hengen toimiston siivoaminen ei tarvitse mitään erikoisosaamista, samat materiaalit kuin kodeissakin ja pääasiassa istutaan. Jokainen hoitaa työpöytänsä ja muuten on siivousvuorot, minä hoidan vessan.
No empä haluaisi olla tuollaisessa paikassa töissä ellei ammatti satu olemaan juuri siivooja. Millä ihmeen mittapuulla on järkevää maksaa ihan eri alan ihmisille siivoamisesta kun sen voisi ostaa palveluna.
Mitä se sinua kaivelee? Ei siivous ole rakettitiedettä. Aikoinaan siivosin opiskeluaikana ja tein keikkaa eikä mulla ollut mitään koulutusta. Palkka vaan oli jo silloin huono. Jos on pieni toimisto, niin miksi palkata ulkopuolinen siihen hommaan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti iltalehdessä.
Eli puolet väestä pihalle. Voiko edes pitää paikkaansa? Jutussa puhuttiin vähennystarpeesta eli jäi mielikuva että heidät irtisanotaan.Miksi SOL on suoraan irtisanomassa työntekijöitään?
Hyvä kysymys. Olisi kiva tietää vastaus.
Suomi on nyt harjoittanut aivan älytöntä talouspolitiikkaa.
Miljoonia euroja on syydetty kaiken maailman julkkiksille, konsulttiyrityksille, helppoheikeille ja blogisteille ilman todellista tarvetta ja ilman merkittäviä työllisyysvaikutuksia.
Ei siis mikään ihme, että kaikki muutkin yritykset odottavat nyt saavansa valtiolta yhtä anteliaasti rahaa toimintaansa.
Meillä myös. Siivous kilpailutettiin ja halvin voitti.
Teemme töitä ihan tavallisessa kerrostalossa, mutta siellä on monta toimistoa.
Me vietetään usein perjantaisin after workiä ylimmäisessä kerroksessa. Työntekijöitä on talossa yhteensä n 100, perjantaisin on aina väh 25 henkeä tuolla.
Tehtiin yhteinen kilpailutus, 2 hengen yritys voitti. Siivoamista on niin paljon, tämä työllistää heidät kokonaan.
Kuukausi meni ja yhdessä irtisanottiin. Jälki todella huonoa. Yritettiin keskustella, ei auttanut.
Aloitus tuli tammikuussa, irtisanominen helmikuussa, siivosivat vielä helmikuun. Sitten alkoi etätöihin meno, itse siirryin kotiin maaliskuun puolessa välissä.
Nyt pitäisi aloittaa rumba uudestaan. Tällä kertaa ei valita halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin tarpeeksemme siivouksen huonosta laadusta ja alettiin siivota itse. Siistin muutaman hengen toimiston siivoaminen ei tarvitse mitään erikoisosaamista, samat materiaalit kuin kodeissakin ja pääasiassa istutaan. Jokainen hoitaa työpöytänsä ja muuten on siivousvuorot, minä hoidan vessan.
Ei taida kovin hääppöinen palkka teillä olla, jos työnantajan kannattaa työaikaanne siivoukseen käyttää.
Onks siellä muka noin paljon suomalaisia duunissa? Ei ne timoja vähennä.
Olin 10 vuotta sitten solilla töissä, tuli se uus (nykyinen) toimitusjohtaja ja alkoi heti säästää henkilökunnan pikku eduista. Lähdin sitten pois minäkin tuolta, ilmeisesti ei oo ollut oikein asiansa osaavaa johtoa tuolla jos noin huonosti jo menee. Näyttää henkilökunta muutenkin huippuajoista jo paljon vähentyneen. Nettisivutkin on ihan surkeat kun kävin katsoon ja mitään edes johtohenkilöiden tietoja tms, ei ollut missään. Kasvotonta ja kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti iltalehdessä.
Eli puolet väestä pihalle. Voiko edes pitää paikkaansa? Jutussa puhuttiin vähennystarpeesta eli jäi mielikuva että heidät irtisanotaan.Miksi SOL on suoraan irtisanomassa työntekijöitään?
Lomautuksen aikana käsittääkseni säilyy firman edut mm Thh ja kesäloma-ajan palkka ja määräytymiskriteerit pysyvät ennallaan.
Miten voi hosumalla tehdä huolellista -laadukasta- puhdistusta tai siivousta?
Halvalla kyllä "siivotaan" "kustannustehokkaasti" mutta lopputuloksena saattaakin olla että pöpöt jää vaan pyörimään tilaan jonka piti olla ihan palkan edestä siivottu.
Työn jälki kertoo työn laadun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti iltalehdessä.
Lomautuksen aikana käsittääkseni säilyy firman edut mm Thh ja kesäloma-ajan palkka ja määräytymiskriteerit pysyvät ennallaan.
Mikä tuo Thh on?
Vierailija kirjoitti:
Siivoukse laatu on sitä mitä tilaaja ostaa ja maksaa.
Sol maksaa niin huonoa palkkaa, että yksilön talouden kannalta on melkolailla ihan sama onko työttömänä vai solilla töissä nollatuntisopparilla.
Toimistot avautuvat pian, näillä näkymin ainakin, joten lomautus riittäisi. Irtisanominen aika raju keino. Ravintolatkin avautuvat kesäkuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti iltalehdessä.
Mikä tuo Thh on?
Piti tulla tth eli työterveyshuolto.
Mutta pointtini oli, irtisanominen on firmalle halvempi väylä.
-sama-
Jospa kaatuu koko pulju. Siivousalan on pilannut nämä jättifirmat, jotka joka väliin tekevät sen ylihalvan tarjouksen. Halpa hinta näkyy palkoissa ja työn laadussa. Toivon että tämä korona tuo esiin näitä muitakin yritysmaailman epäkohtia. Sen että halvalla ei saa hyvää. Ja usein vähempi on parempi. Siivouskin kun hoidetaan säännöllisesti ja joka kerta hyvin kunnon työotteilla ja välineillä, niin ei tarvitse jatkuvasti tehdä kalliita lisätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kovin hääppöinen palkka teillä olla, jos työnantajan kannattaa työaikaanne siivoukseen käyttää.
Se vaan poikkeaa mitä yritys laskuttaa vrt mitä siivooja saa. Saattaa olla että pienessä toimistossa sillä puolentunnin siivouksella saakin paremman tilin kun normihommalla jos maksetaa tekijälle se mitä siitä maksetaan yritykselle.
Hups, huomattiin tuossa poikain kanssa, että meillähän on 50% liikaa työvoimaa!