Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuminen Israelissa?

Vierailija
24.04.2020 |

Onko kellään kokemusta siellä asumisesta?
Israel on yksi muuttovaihtoehdoista

Kommentit (27)

1/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä. Ei kannata.

Vierailija
2/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan tavattoman hehkeä paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kibbutsilla, ihanaa.

Haluan takaisin Israeliin.

Vierailija
4/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on kallista, suosituilla alueilla vaikea löytää asuntoa, arnona-vero jne. Mitkä ovat muut vaihtoehdot, jonne muuttaisit?

Vierailija
6/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31541 kirjoitti:

Ihan perseestä. Ei kannata.

Saisiko perustelut?

Itsekin harkinnut asiaa.

Vierailija
7/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Israeliin niin vain muuteta, ellet ole juutalainen.

Jos aiot naida juutalaisen, etkä itse ole, teitä ei voi vihkiä Israelissa.

Vierailija
8/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israel, kaunis luonto. Vanha ja uusi kohtaa.

Vierailija
9/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vapaaehtoistyössä kerran 3kk ajan. Tammikuusta maaliskuuhun. Nykyaikainen maahan tuo nykyisellään on, länsimainen. 

Itse asuin maantasalla olevassa rakennuksessa. Siellähän lämmitetään huoneita ilmalämpöpumpulla, koska kesäisin sillä saa vastaavasti huoneen viileäksi. Myös kerrostaloissa oli aina nuo lämpöpumput ja useissa kerrostaloissa on aurinkopaneelit katolla. Hanavesi on erittäin kloorista.

Tavallinen työtä tekevä väki on työssä sunnuntaista perjantaihin ja se ylempi johtoporras sunnuntaista torstaihin. En tiedä kuinka yleistä tämä on.

Busseja ja junia oppii käyttämään nopeasti. Kulttuurieroja kyllä meidän kotisuomeen kyllä löytyy. Kovasti siellä ihmettelivät ja taivastelivat että minä naimisissa oleva nainen olen siellä yksin! Siellä ei ilmeisesti ole mitään yleisiä pitkiä lomia. Ihmiset vieraisevat pääasiassa lauantaisin, jolloin ei muuten junat kulkeneet sapatin takia. Lauantaisin oli hyvin pysähtynyt yhteiskunta.

Vierailija
10/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Israelissa reilu vuosi sitten. Erittäin kallis maa, jännitteitä on paljon. Ilmapiiri on kireä. Viikon aikana osuimme silminnäkijöiksi pahoinpitelylle, tai se alkoi niin että näimme kuinka monta miestä kävi yhden kimppuun, hän yritti jollain ketjulla huitoa heitä kauemmas, sitten he siirtyivät pois näköpiiristämme, jonkin ajan kuluttua hälytysajoneuvot ajoivat samaan suuntaan.

Ihmiset ovat yleisesti ottaen tylyjä ulkomaalaisia kohtaan. Tel Aviv on vapaamielinen mutta kylmä, Jerusalemin basaareissa ei ole naisena mukava liikkua. Kun puolisoni meni edeltä minun jäätyäni katselemaan jotain tuotetta, kauppiaat "hyökkäsivät kimppuuni". Perjantai-illasta lauantai-iltaan Jerusalemissa ei toimi mikään ja Tel Aviv on hyvin hiljainen sekin.

Once in a lifetime kokemuksena ihan mielenkiintoinen, mutta itse en koe tarvetta palata edes turistina. En voisi kuvitellakaan asuvani maassa, jossa on niin jännittynyt ilmapiiri. Mutta jos jostain syystä siitä haaveilet, niin aloita menemällä 3 kk:ksi turistina.

Vierailija
11/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin Israelissa reilu vuosi sitten. Erittäin kallis maa, jännitteitä on paljon. Ilmapiiri on kireä. Viikon aikana osuimme silminnäkijöiksi pahoinpitelylle, tai se alkoi niin että näimme kuinka monta miestä kävi yhden kimppuun, hän yritti jollain ketjulla huitoa heitä kauemmas, sitten he siirtyivät pois näköpiiristämme, jonkin ajan kuluttua hälytysajoneuvot ajoivat samaan suuntaan.

Ihmiset ovat yleisesti ottaen tylyjä ulkomaalaisia kohtaan. Tel Aviv on vapaamielinen mutta kylmä, Jerusalemin basaareissa ei ole naisena mukava liikkua. Kun puolisoni meni edeltä minun jäätyäni katselemaan jotain tuotetta, kauppiaat "hyökkäsivät kimppuuni". Perjantai-illasta lauantai-iltaan Jerusalemissa ei toimi mikään ja Tel Aviv on hyvin hiljainen sekin.

Once in a lifetime kokemuksena ihan mielenkiintoinen, mutta itse en koe tarvetta palata edes turistina. En voisi kuvitellakaan asuvani maassa, jossa on niin jännittynyt ilmapiiri. Mutta jos jostain syystä siitä haaveilet, niin aloita menemällä 3 kk:ksi turistina.

Ja siis tuon pahoinpitelyepisodin mainitsen siksi, että me matkustelemme paljon ja myös köyhissä maissa, mutta koskaan ennen emme ole lyhyellä lomalla konkreettisesti nähneet, kuinka jonkun päälle käydään. Ohi ajavat autoilijat näyttivät vain väistävän tilannetta.

Vierailija
12/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kibbutsilla nuorena. Seuraa riitti, kun oli blondi neito. Hyvin tuli tutustuttua ympärileikattuun :D

Vierailija
13/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kibbutsilla nuorena. Seuraa riitti, kun oli blondi neito. Hyvin tuli tutustuttua ympärileikattuun :D

Shiksa!

Vierailija
14/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään Fuge tai Miami ole, elämä on rankkaa työtä ja arkea, vaikka luonto ja ilmasto ovatkin välillä ihanteelliset. Niin kuin ei ole Suomikaan, kun on rankka historia ja aina iso naapuri mielessä ja vieressä. Respect silti, seudun ainoa demokratia.

Vierailija
15/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haluaisi muuttaa mihinkään kovin uskonnolliseen tai ihmisiä eri kategorioihin asettavaan maahan.

Vierailija
16/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mielikuva ettei Israel kiinnosta asuinpaikkane edes juutalaisista muita kuin köyhyyttä pakenevia. Miksi kukaan joka haluaa luoda uraa muuttaisi tuohon läntisen maailman metropoleista kaukaiseen maahan.

Vierailija
17/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kuulla täällä näin paljon negatiivisia kommentteja. Olen itse haaveillut lomasta Tel Avivissa tai Eilatissa ja oli tänä kesänä jo suunnitelmissa. Ei kuulosta kauhean kivalta 😒

Vierailija
18/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oon ollut Haifan lähellä olevassa kibutsissa 2 kertaa, Tel Avivin ja Jerusalemin lähellä olevissa kibbutseissa. Oli mahtavaa. Vielä kerran haluun mennä Israeliin kun alkiaa tämä korona mennä joskus ohi. 

Vierailija
19/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kuulla täällä näin paljon negatiivisia kommentteja. Olen itse haaveillut lomasta Tel Avivissa tai Eilatissa ja oli tänä kesänä jo suunnitelmissa. Ei kuulosta kauhean kivalta 😒

Lomakohteena aivan ihana, ei huolta. Tässä kysyttiinkin millainen asuinpaikkana. Paikallinen arki on aina muuta kuin turistin viikko, kun sinua palvellaan maksuasi vastaan. Kyllä brittituristinkin pyrähdys Napapiirille joulupukin luo on ihan muuta kuin rovaniemeläisen arki.

Vierailija
20/27 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vapaaehtoistyössä 2kk ja mtkustelin kuukauden päästä päähän. Hyvin kiehova, mielenkiintoinen maa. Silmiä avaaava kokemus monella tapaa.