//////HEINÄVALAIDEN MAANANTAI\\\\\
Viikonloppuloma ohi ja iho ruskea kuin papu. Oli niin ihanan rentouttavaa vaan olla ja köllötellä ja nauttia Suomen suvesta. Nyt jaksaa taas miehen viimeisen työviikon ennen suurta lomaa:)
Kesähelinä, en synnytä naistenklinikalla (oliko se niin?). Jännää, että meillä samana päivänä syntyy nyytit. Aiotko olla tikkien poistoon saakka sairaalassa vai lähdetkö ennemmin? Minä lähdin kakkoselta kolmen päivän päästä leikkauksesta kotiin, mutta ajattelin tällä kertaa (ehkä) malttaa vähän pidempään. Katsotaan nyt, mikä on vointi sitten.
Joku kyseli, että miksi sektio, minun ensimmäinen vauva oli yliaikainen kaksi viikkoa ja kookas, jolloin otettiin lantiosta mitat, että mahtuisi juuri ja juuri syntymään, mutta, kun ei vauva ollut edes kiinnittinyt kanavaan eikä mitään merkkiä synnytyksen luonnollisesta käynnistymisestä ollut, päätettiin suosiolla leikata.
kakkonen oli sitten lähes kilon painoarviossa pienempi ja oikein ihanteellisen kokoinen synnytettävä. Synnytys käynnistyi lapsivesien menolla (menivät hulahtamalla) ja synnytin häntä 36 tuntia saaden siinä välissä supistusta vauhdittavia tabletteja, kipulääkettä, oksitosiinitippaa, epiduraalia, kokeilin vesiallasta, sain akvarakkulaa, kylmää käärettä, lämmintä käärettä, pudendaalipuudutuksen, ilokaasua ja paikat aukenivat 5,5 cm:iin ja sitten lääkäri teki päätöksen, että enää ei voida odottaa, että pian vauvalle tulee hätä ja joudutaan ehkä kiireelliseen sektioon. Niin kakkonenkin syntyi normaalilla sektiolla karvaiden kyynelten kera, että tähänkö kuitenkin päädyttiin maanpäällisen helvetin jälkeen.
Eli nyt huokaisen helpotuksesta, ettei samaa tarvitse kokea enää ikinä, olin niin kipeä ja tuskainen, että siinä rinnalla sektio ei tunnu missään ja näin kolmonenkin näkee maailman mahaluukun kautta. (Hui, kun alkoi puistattamaan taas tuo kakkosen synnytyskokemus. En kyllä ikinä toivo kenellekään yhtä rankkaa synnytystä.)
Sitten turvaistuin asiaan. Mekin ostimme uuden istuimen ja päädyimme ihan normaalivöihin tulevaan Britaxin baby safe -malliin. Siinä on kaikki ne sivutörmäyssuojat ym. turvajutut ja tuntui sen vuoksi mielestämme parhaalta valinnalta tuohon meidän autoon.
Carelia ja Tiitiäinen nyt täynnä 37+1 ja aikaa synnytykseen tasan 10 päivää:) :) :)
Kommentit (27)
Täällä taas tänäänkin:) Onnittelut vauvansa saaneille! Ainakin Pupun pongasin saaneen pojan:) Yritetään tulla perässä. Olen alkanut suuntaamaan ajatukseni kahden viikon päähän. Silloin olen viimeistään jakautunut.
Nämä helteet on tuskaa! Suihkussa olen tänäänkin jo ehtinyt käydä kaksi kertaa. Ei jaksais enää vain riisua ja pukea. Muutoin kai asuisin tuolla suihkukopissa. Käytiin esikoisen kanssa Ikeassa. Ajattelin ottaa sieltä vauhtia josko synnytys käynnistyisi, mutta empä sit jaksanut edes kävellä siellä. Tämä flunssa on vienyt viimeisetkin mehut. Onneksi olo alkaa olla jo vähän parempi.
Olen suunnitellut aloittavani kuntosalilla käynnin elokuussa. Aika kallistahan tuo on ja miehen kanssa on vielä lastenhoitojärjestelyt kesken, mutta haluan itseni kuntoon. Ajattelin tosin ottaa ekaksi kuukauden koeajan, jotta saan selville pidänkö koko harrastuksesta edes. Ruinaan siskoni mukaan. Hänellä on vain niin tyhmät työvuorot, että ei aina varmaan pääse mun kans yhtäaikaa.
Mies suunnittelee innostuneena asunnon ostoa tai rakentamista ja mua jaksais tasan tarkkaan kiinnostaa vain synnytys. Pitää välillä vain nyökytellä ja mutista joojoo... Ei jaksa näytellä innostunutta.
Jospa sitä lähtis vohvelien paistamiseen. En jaksanutkaan eilen. Mies kävi jo virittelemässä tuulettimen keittiön ikkunan eteen:) Se haluaa kai hyvää...
t.mm ja rv 40+1
Onnittelut uusille ns jakautuneille eli vauvansa saaneille !!
Sellainen tuli mieleen, että onko ihan melko vastasyntyneen kanssa mitään estettä lentää ?
Eilen vain puhuimme mieheni kanssa, että jos tehtäisiin noi meidän kesä sukuloinnin kahdessa osassa eli lähdettäisiin jo kun vauva noin 3 viikkoa käymään lentämällä mieheni kotona...
Huomenna on neuvola käynti taas...
kesähelinää
Muistathan antaa vatsalihastesi palautua kunnolla ennen rehkimistä.. On nimittäin aika kamalan näköistä,kun kuntoilu aloitetaan liian aikaisin ja lihakset eivät ole kerinneet palautumaan omille paikoilleen.
Mä kanssa oikein odotan että pääsisin kuntoilemaan ja heti kun vaan saa luvan aloitan kanssa salilla juoksemisen!
Asutaan ihan ytimessä ja katselin kanssa noita salien hintoja..Kallista lystiä,mutta useimmissa on aika hyvät lapsiparkit. Jos sais vaikka edes vanhemman sinne vähäksi aikaa..
Tosiaan tuosta kuntoilusta, varsinkaan vatsalihaksia ei saa jumpata, ennenkuin lihakset palautuneet oikeille paikoilleen, voi mennä reilusti puolikin vuotta synnytyksestä.
Nimittäin voi jäädä ikuinen pömppömaha, vaikka tekisi loppuiän vaikka mitä. Ja se pömppis taas ei lähde enää kuin leikkauksella.
Minä olen edelleenkin täällä yhtenä, josko kovin hikisenä kappaleena ;) Vaikka puoli tuntia sitten tulinkin suihkusta..
Aamulla kävin hakemassa 15 kg mansikoita, joita sitten olenkin laittanut tämän päivän. Siinä lomassa kävi 2 kaveriakin (tosin eri aikaan) pyörähtämässä, kun ovat lomalla..
Olen syönyt varmaan kilon mansikoita tänään (siis ainakin!) ja mulla on koko päivän ollut housut ihan märät! Siis pikkarit on niinkuin olisi alleen laskenut :( Mun mielestä se ei haissut oikein kunnolla pissillekään, mitä kyllä epäilen..Olisihan se nyt oikeasti noloa, jos pissisi housuun..En tiedä olenko sitten hionnut niin paljon vai onko se lapsivettä. Muutamia kipakoitakin suppareita on tullut tälle päivälle ja ajattelin ukollekin sanoa, että varautuu yöllä lähölle, jos ne tästä vielä voimistuu ja säännöllistyy.
Kovastihan tuota jo tekisi mieli lähteä ;)
ONNEA KOVASTI kaikille tässä hiljan nyyttinsä saaneille! Kyllä minäkin täältä EHKÄ joskus perässä tulen ;)
Pipsaliinu:
Just äsken oli puhetta siitä puhelinkortista kaverin kanssa, joka on sairaanhoitaja ja näin ollen ollut harjoittelussa synnärilläkin..Ei sekään muistanut, että saako siellä olla puhelin vai ei mukana, mutta sanoi kyllä saaneensa sieltä tekstiviestejä! Muuallahan siellä koko laitoksessa ei ainakaan saa pitää puhelinta auki, mutta..Josko ne olisi laittaneet ne salaa tms..Otan sen joka tapauksessa mukaan ja aion kysyä, mutta sitä korttia en osta.
Mutsille tsemppiä tulevaan koitokseen, jos tositoimiin pääset!
Nyt taidan lähteä tuonne makkarin puolelle, josko se illan (jo menossa oleva leffa) olisi edes hiukan katsomisen arvoinen..
Palaan huomenna asiaan, mikäli en yöllä pääse lähölle ;)
~suviande ja öttiäinen JO 40+3~
Valtavan suuret onnittelut ja halaukset teille, ketkä olette jo pienen nyyttinne saaneet! Tinka ainakin kertoi, että heinäkuinen oli tullut hieman etuajassa (29.6.), joten onnittelut sinnepäin ja muillekin!
Oumai: meilläkin on koira ja ajateltiin tehdä samalla tavalla kuin tekin, eli kun tullaan sairaalasta kotiin, niin koira saa haistella ja nuolla vauvaa (jos haluaa) ja sen jälkeen sitä on sitten tultava toimeen. Aika näyttää kuinka käy,
Murmelimamma ja muut kuntoilua suunnittelevat: Kiitos, että kerroitte tuon vatsalihas-tiedon! En ole koskaan kuullut tai lukenut asiasta, joten täytyy siis antaa vatsalihasten palautua vähintään puoli vuotta ennen treenin aloittamista. Kääk. Tuntuu pitkältä ajalta.
Supisteluista: Kuulun itsekin siihen ryhmään, ketkä eivät ole vielä supistuksista saaneet " nauttia" . Terveydenhoitaja jo tänään minun puolestani toivoi, että harjoitussupistuksia alkaisi tulemaan, mutta saa nähdä missä vaiheessa ne sitten ilmaantuvat vai ilmaantuvatko ollenkaan? Minulla on kavereita, ketkä ovat kertoneet raskauden sujuneen ilman minkäänlaisia oireita siihen asti, kunnes on pitänytkin jo lähteä synnyttämään.
Pakkasin iltamassa sairalaakassin lähes valmiiksi. Pienokaiselle pakkasin potkuhousut, lyhyt hihaisen bodyn ja pitkähihaisen hupparin, sekä tietenkin sukat ja lakin. Mukana on varmuuden vuoksi kahdet potkarit ja kaksi lyhyt hihaista bodya, jos tulee matkalla tarvetta vaihtaa vaatteita (kotimatka sairaalasta n. 2 h). Jos on jotain erinomaisia vinkkejä sairaalakassin sisältöä ajatellen, niin kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan! Tuntuu todella hankalalta miettiä omaa vaatetustaan, kun ei tiedä minkä kokoiseksi synnytyksen jälkeen muuttuu!
pazzepartout rv 37 + 4
Oumaille heti ekaks, että täältä löytyy just yhtä " pitkä" tyyppi.
Esikoinen, poika, synty 39+1, 3785g, 50cm. Eppari tehtiin rutiinisti S-joella.
Kakkonen, tyttö 38+6 (oikeasti 40+2) 3850g, 53,5cm
Kolmonen, poika 40+2 4640g, 52cm
Kolmosen suuren painon takia terkka päätti viimein, että paras mennä kuitenki painoarvioon, joka on keskiviikkona(rv 38+4). Kätilö kyllä sano mulle viimeks, että nyt kun tämä nähtiin, niin olisi sieltä sitten viisikiloinenkin mahtunut. Kun päällisin puolin arvioituna oli pitäny olla " saman kokoinen kuin edellisetkin"
Ristiriitaiset tunteet on, koska en tosiaan halua rueta mitään uutta ennätystä tekemään, mutta toisaalta kolmosen synnytys sujui kuitenki varsin hyvin ja toipuminen erityisesti.
Ekan kanssa olin sairaalassa 5vrk, toisen ja kolmannen kanssa nippa nappa 2vrk. Täältä on synnärille 80km, että sen aiemmin ei taida kotiin päästäkään.
Mua aina jaksaa ihmetyttää nuo muitten säännölliset supparit, jotka sitte loppuu, kun mulla on aina muutaman säännöllisen supparin jälkeen tullu lähtö ja pisin synnytyksen kesto on ollu kymmenisen tuntia.
Mutta niin nämä jutut menee eri tavoilla.
Mua ei nyt oo juurika supistellu eikä limolista tai muustakaan oo tietoa, eli odotus jatkuu.
Onnittelut vauvan saaneille ja kovasti tsemppiä meille muille :)
T@hti rv 38+2