Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona pelottaa hirveästi

Vierailija
24.04.2020 |

Olen paniikkihäiriötä ja masennusta sairastava teini. Korona pelottaa ja ahdistaa minua aivan suunnattoman paljon. Minulla on migreeni ja aneurysmaan taipumusta, joten eiliset uutiset lamaannuttivat entisestään.
En jaksa tätä enää kovin kauaa. Itken ja saan kymmeniä paniikkikohtauksia päivässä, sydän hakkaa valtavaa vauhtia enkä näe ollenkaan enää valoa tunnelin päässä. Olenkin alkanut suunnitella itsemrhaa tämän tilanteen vuoksi. Ajatus kuolemasta, sen kontrolloinnista tässä poikkeustilassa, tuntuu äärimmäisen hyvältä ja lohdulliselta. Se, että tämän kaiken voi päättää halutessaan vaivattomasti. Se on ihana ajatus ja tuo onnen pilkahduksia päivääni. Tämähän on täysin sairas ajattelutapa ja satuttaisin samalla lähimmäisiäni, en halua aiheuttaa muille harmia ja rakastan perhettäni todella paljon.
Millä saisin pidettyä itseni hengissä ja pään osittain kasassa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinit vielä tarvitsevat vanhempiaan, turha haukkua lapselliseksi aloittajaa.

Vierailija
22/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ovat teininä jo itse vanhempia. siinä mielessä pitäisi siis kyllä kyetä jo aikuistumaan aloittajankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut todella kova huolehtimaan ja ahdistumaan.

Mummokin on ihan yksin kotonaan ja tulee kohta hulluksi.

En osaa edes selittää tätä kaikkea. Olen huolissani tulevasta lamasta, työttömyydestä, vanhempieni töiden jatkumisesta, omat kesätyöt on peruttu, etäsuhde kärsii... (pienin murhe tässä tilassa).

Ap

1) Mummo yksin kotona

- Konkreettinen teko: Voit soitella hänelle ja jutella hänen kanssaan, joten ei syytä murehtia koska teit asialle jotain.

2) Tuleva lama ja työttömyys

- Et voi tehdä mitään konkreettista ellet ole politiikassa mukana, joten älä murehdi asiaa mihin et voi vaikuttaa.

3) Vanhempien töiden jatkuminen

- Et voi tehdä mitään konkreettista ellet voi auttaa heitä töissään, joten älä murehdi asiaa mihin et voi vaikuttaa.

4) Kesätyöt peruttu

- Konkreettinen teko: Voit etsiä korvaavia töitä esim. maatiloilta. Jos töitä ei löydy, murehtimisen sijaan voit käyttää kesän kehittääksesi itseäsi tulevaisuutta varten.

5) Etäsuhde kärsii

- Konkreettinen teko: Pidä etäsuhdetta yllä, joten ei syytä murehtia koska teit asialle jotain.

Tee ne asiat mitä pystyy tekemään. Älä murehdi asioista mille et voi tehdä mitään.

Vierailija
24/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ne koronan lievät oireet oli?

Vierailija
25/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aloittaja!

Minullakin on masennusta ja ahdistusta, vaikka olen jo viisikymppinen perheenäiti.

Järkevästi ajatellen huoleni ja ahdistuksenaiheeni ovat turhia, mutta paniikkikohtauksen tullessa sitä ei osaa ajatella niin.

Älä jää ongelmiesi kanssa yksin. 

Soita ihan ekaksi kriisipuhelimeen, sen jälkeen juttele huolistasi ja ajatuksistasi vanhemmillesi ja ota yhteys terveyskeskukseen. Kerro vanhemmillesikin, että tämä ahdistus ja masennus tuovat jopa itsemurha-ajatuksia päähäsi, jotta he tietävät kuinka vakava tilanteesi nyt on. 

Se mikä minua on auttanut eniten on seuraava omahoito:

SÄÄNNÖLLINEN PÄIVÄRYTMI:

- Kello soimaan aamulla. 

-Pettaa peti, se selkeyttää ajatuksia ja olet tehnyt jo jotain tälle päivää.

-Käy heti aamulla suihkussa ja pue puhtaat vaatteet.

-Mene ulos kävelylle (n. 15 min. riittää hyvin.)

- Syö terveellinen aamupala. (puuroa, leipää, leikkeleitä, hedelmiä, smoothie, jugurttia tms.)

- Tee jotain hyödyllistä päivän aikana, joka päivä ainakin yksi asia.

(esim. opiskele, pese pyykkiä, siivoa tms.)

- Soita jollekin ystävällesi joka päivä.

- Syö (terveeellisesti, lautasmallin mukaan) n. 3-4 tunnin välein.

- Mieti tai kirjoita vaikka ylös joka päivä viisi positiivista asiaa.

- Mene illalla ajoissa nukkumaan.  

- Nukahtamista helpottaa, että suljet netin yms. pari tuntia aikaisemmin ja käyt pienen iltalenkin ulkona ja sen jälkeen teet rentoutumishetken. 

- Googleta huolihetki ja pidä sellainen, kirjoita huolesi ylös. 

- Sen jälkeen googleta kotirentoutus, ja toimi ohjeiden mukaan. Esim.  makoilet silmät kiinni lattialla ja jännität jokaista jäsentä erikseen ja rentoutat, tällaisia ohjeita on monia ja youtubista löytyy niitä, missä ohjaaja puhuu rauhallisella äänellä.

Tsemppiä ja Hyvää jatkoa sinulle!  Toivon sinulle kaikkea hyvää, elämäsi on tärkeä, huolehdi itsestäsi!

Yst.  Lähimmäinen

Vierailija
26/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kysyit minulta. Minulla oli testein todettu korona ja oireeni olivat tällaiset:

- Kovaa päänsärkyä noin 2-3 viikon ajan

- Hengenahdistusta ja tukehtumisen tunnetta, nielemisvaikeuksia, jatkuvat yhä

- Kova nuha

- Yskä

- Kurkkukipu

- Rytmihäiriöt ja muljahtelu

- Ripuli

- Nivelkipuja

- Väsymystä

Olo on jo paljon parempi, henkeä ahdistaa yhä ja happea pitää haukkoa välillä, mutta olen sairastanut keuhkokuumeita ennenkin ja näin on aina ollut. Vointini on hyvä.

N18

Vierailija
27/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap <3

Vierailija
28/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo lievän koronan oireet kuulostaa todella pelottavalle ja hirveälle eikä yhtään helpottanut oloani...

Pidän kiinni rutiineista ja odotan psykologin soittoaikaa mutta se on vasta parin viikon päästä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan