Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona pelottaa hirveästi

Vierailija
24.04.2020 |

Olen paniikkihäiriötä ja masennusta sairastava teini. Korona pelottaa ja ahdistaa minua aivan suunnattoman paljon. Minulla on migreeni ja aneurysmaan taipumusta, joten eiliset uutiset lamaannuttivat entisestään.
En jaksa tätä enää kovin kauaa. Itken ja saan kymmeniä paniikkikohtauksia päivässä, sydän hakkaa valtavaa vauhtia enkä näe ollenkaan enää valoa tunnelin päässä. Olenkin alkanut suunnitella itsemrhaa tämän tilanteen vuoksi. Ajatus kuolemasta, sen kontrolloinnista tässä poikkeustilassa, tuntuu äärimmäisen hyvältä ja lohdulliselta. Se, että tämän kaiken voi päättää halutessaan vaivattomasti. Se on ihana ajatus ja tuo onnen pilkahduksia päivääni. Tämähän on täysin sairas ajattelutapa ja satuttaisin samalla lähimmäisiäni, en halua aiheuttaa muille harmia ja rakastan perhettäni todella paljon.
Millä saisin pidettyä itseni hengissä ja pään osittain kasassa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tarjota parannuskeinoa sormia napsauttamalla, mutta voin todeta että mikään ei ole elämässä turhempaa kuin murehtia asioista mihin ei voi itse vaikuttaa.

Eikä mikään ole tyhmempää kuin oman henkensä riistäminen.

Vierailija
2/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kriisipuhelimeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa tarjota parannuskeinoa sormia napsauttamalla, mutta voin todeta että mikään ei ole elämässä turhempaa kuin murehtia asioista mihin ei voi itse vaikuttaa.

Mistä tiedät, oletko kokeillut?

En ole ap, mutta nuo jutut olisi hyvä perustella. Itselläkin on masennustaipumus. Tänäänkin herätessä eka ajatukseni oli, että elämä on enimmäkseen kärsimystä ja päättyy aina kuolemaan eli traagisesti. Valonpilkahduksia on, mutta niihin täytyy keskittyä ja ne pitää osata jotenkin erityisesti poimia, jotta saa voimia. Itselläkin asiat on nyt itse asiassa hyvin, mutta silti tulee tosiaan negatiivisia hetkiä.

Vierailija
4/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koronaa on vain alle promillella ja osa on jo parantunutkin.

Ja ikäihmiset siihen saattaa kuolla, eivät 15-vuotiaat.

Monella on korona lievänä ja suurimmalla osalla ei ollenkaan.

Onko sulla ollenkaan suhteellisuudentajua?

Se ei ole rutto.

Vierailija
5/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee ikävä perhettäni. Ikävä on jo nyt.

En halua menettää ketään heistä ja he ovat erittäin rakkaita minulle kaikki. Ajatus siitä, että jollekin heistä sattuisi nyt vaikka taudin vakava muoto, aiheuttaa niin suuren paniikkikohtauksen, että taju meinaa lähteä.

En halua nähdä millaiseksi maailma tämän kriisin jälkeen muuttuu.

Ap

Vierailija
6/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä tosi lapsekas. Missä vanhemmat ovat?

Vierailija
7/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee ikävä perhettäni. Ikävä on jo nyt.

En halua menettää ketään heistä ja he ovat erittäin rakkaita minulle kaikki. Ajatus siitä, että jollekin heistä sattuisi nyt vaikka taudin vakava muoto, aiheuttaa niin suuren paniikkikohtauksen, että taju meinaa lähteä.

En halua nähdä millaiseksi maailma tämän kriisin jälkeen muuttuu.

Ap

Tuskin vanhempasi ovat 80-vuotiaita sairaita vanhuksia?

Ei siihen kuole kuin iäkkäät jotka ovat muutenkin jo huonossa kunnossa.

Vierailija
8/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua lapsirakas,

Älä jää pelkojesi kanssa yksin, hae apua.

Vierailija
9/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on ollut leukemia ja hänellä on diabetes. Isällä on myös migreeni ja alttius aneurysmalle sekä verenpainetauti.

Molemmat töissä kriittisillä aloilla.

Tietysti annan lapsekkaan vaikutelman olemalla näin hysteerinen, mutta kuinka moni tässä tilanteessa saa pidettyä pakan kasassa?

Ap

Vierailija
10/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, oletko kokeillut?

En ole ap, mutta nuo jutut olisi hyvä perustella.

Tiedän että murehtiminen on turhaa, koska murehtimalla ja ahdistumalla et pysty puhaltamaan edes purkkapalloa.

Asioihin voi vaikuttaa vain tekemällä tässä ja nyt. Jos et voi tehdä jotain konkreettista tulevan kannalta, ei siihen kannata käyttää aikaa murehtimallakaan.

Itsemurha taas on tyhmintä mitä voi tehdä, koska silloin ei pelkästään poista itseltään loistavaa tulevaisuutta, vaan vie valon myös kaikkien läheisten ja rakkaiden elämistä.

Vierailija
11/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuin ennenkin. Ei ole mitään hätää.

Diabetes ei tarkoita sitä että saa koronan eikä sitä että jos sen saa, kuolee.

Olet hysteerinen.

Vierailija
12/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on ollut leukemia ja hänellä on diabetes. Isällä on myös migreeni ja alttius aneurysmalle sekä verenpainetauti.

Molemmat töissä kriittisillä aloilla.

Tietysti annan lapsekkaan vaikutelman olemalla näin hysteerinen, mutta kuinka moni tässä tilanteessa saa pidettyä pakan kasassa?

Ap

Ja sinun itsemurhasi auttaa äitiä ja isää miten? Vähentää heidän stressitasojaan (millä on suora vaikutus myös vastustuskykyyn)? Parantaa heidän vointiaan? Lisää heidän jaksamistaan?

Parasta mitä voi tehdä on lopettaa jossittelu ja ottaa tilanteet vastaan sitä mukaa kuin ne tulevat. Valmistaudu eri tilanteisiin, mutta älä jää vellomaan niihin. Tee suunnitelma, sitten keskity seuraavaan asiaan.

Vierailija
13/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittten pitää mennä iskän tai äidin kainalooon piiloon. Sinnne ei se pirulainen päääse.

Vierailija
14/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mikä ahdistaa?  Itse sairastin koronan kuten sisarenikin. Minulla se oli varsin oireeton. Sisarella hengenahdistusta. 

Vierailija
15/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut todella kova huolehtimaan ja ahdistumaan.

Mummokin on ihan yksin kotonaan ja tulee kohta hulluksi.

En osaa edes selittää tätä kaikkea. Olen huolissani tulevasta lamasta, työttömyydestä, vanhempieni töiden jatkumisesta, omat kesätyöt on peruttu, etäsuhde kärsii... (pienin murhe tässä tilassa).

Ap

Vierailija
16/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin koronan muutama kuukausi sitten, yhä hengissä. Oireeni olivat lieviä, vieläkin tosin lievää hengenahdistusta ja rintakipuja, mutta niin on ollut ennenkin kun keuhkokuume päässyt runtelemaan. Perheeni selvisi myös, vaikka kaikki olemme riskiryhmää, minullakin on keuhkoissa vaurioita lapsuusajalta.

Ymmärrän kuitenkin aloittajan huolen, itse olen huolissani koronan talousvaikutuksista ja uhkaavasta lamasta. Meillä on pian täällä kaupunginvaltuuston seminaari koronan vaikutuksista kuntatalouteen, se aiheuttaa kyllä harmaita hiuksia, samoin huoli omista kesätöistä, eilen sain tiedon että on peruttu.

Tästä kuitenkin selvitään, nyt täytyy pitää pää kylmänä ja olla maltillinen.

Televisiossa on nyt mukava lasten tiedotustilaisuus, rauhoittaa minuakin vähän.

Tsemppiä!

N18

Vierailija
17/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan huolen, mutta haluan myös rauhoittaa. Sairastin itse koronan muutama kuukausi sitten, samoin perheeni.

Selvisimme hengissä, vaikka koko perhe kuuluu riskiryhmään. Vielä on pientä hengenahdistusta ja rintakipuja, mutta niin usein on keuhkokuumeen jälkeen.

Olen itse myös huolissani lamasta ja koronan talousvaikutuksista. Meillä on pian kaupunginvaltuuston seminaari koronan vaikutuksesta kuntatalouteen ja tämä toki huolettaa kovasti. Lama huolestuttaa ja epävarmuus aiheuttaa harmaita hiuksia.

Kesätyöt on nyt monilta peruttu, et ole yksin.

Nyt on pidettävä pää kylmänä ja oltava maltillisia. Tästä selvitään kyllä ajan kanssa.

Televisiossa on nyt mukava lasten tiedotustilaisuus, rauhoittaa minuakin.

Tsemppiä!

N18

Vierailija
18/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin tuplat, anteeksi! :D

Edellinen

Vierailija
19/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea apua nyt ekaksi tuohon paniikkihäiriöön ja masennukseen. Apua niihin on saatavilla. Ota yhteys vaikka terveyskeskukseen. Kyllä asiat järjestyvät vaikka nyt ei ehkä tunnu siltä.

Vierailija
20/28 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän myös huolesi vanhemmista ja heidän voinnistaan, näistä ajatuksista on hyvä puhua vanhempien kanssa vaikka se voikin tuntua vaikealta.

Itse keskustelin äitini kanssa hänen hautajaistoiveistaan, jos korona sattuisikin korjaamaan. Se lohdutti paljon ja poisti huolta.

Kuolema on maailman luonnollisin asia ja väistämättä edessä jossain vaiheessa, mutta peli kannattaa katsoa loppuun ja odottaa luonnollista korjausta.

Apua saa kriisipuhelimesta ja erilaisista chat-palveluista.

Tsemppiä vielä!

N18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän