Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti fyysisesti hyvässä kunnossa = helpompi synnytys?

Vierailija
02.07.2006 |

Pitääkö tämä yhtälö mielestäsi paikkansa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunto on sellaista keskivertoluokkaa, mutta olen aina ollut " luonnon vahva" .

Synnytys meni nopeasti ja helposti. Kätilö sanoi, että täälä on voimaa kuin pienessä kylässä (ponnistusvaiheessa)... Voisinko antaa sitä voimaa noille naapurihuoneillekin!

Olen kanssa kuullut, että jos on todella tiukkaan viritetty urheilija, niin synnytys helposti saattaa olla raskaampi, koska kiputilassa on enemmän lihasmassaa jota jännittää ja jotka menevät maitohapoille. Lihakset eivät anna niin helposti periksi kuin " läski" .

En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta samaa siis olen myös kuullut minäkin.

Vierailija
22/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain 14-vuotiaasta lähtien. Aukeuduin 1cm -> 10cm 1h9min ajassa, ilman tippaa. Ponnistusvaiheessa meni 2 minuuttia. Olin tolpillani heti. Mulla hyvä kunto meinasi helppoa synnytystä. Tärkeintä mulla oli rentouttaa itsensä, jotta synnytys edistyi. Eli leuka rennoksi ja pysyin jalkeilla niin pitkään kuin mahdollista, tein niitä heijaavia liikkeitä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukat lihakset eivät ole yhtä kuin kireät lihakset! hyväkuntoinen lihas venyy paremmin kuin heikko lihas ja siihen perustuu väite että hyväkuntoisilla lantiopohjan lihaksilla ei synny repeämiä yhtä helposti.

vrt. huonokuntoinen spurttaa yhtäkkiä kilometrin spurtin -> lihakset revähtävät ja kipeytyvät kun taas hyväkuntoinen spurttaa saman matkan -> lihakset saattavat kyllä kipeytyä muutta koska ovat tottuneet työhön, eivät revähdä ja palautuminen on nopeaa.

tiukat lihakset pitää osata myös rentouttaa, se on koko jutun ydin!

Vierailija
24/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten minä olen säännön vahvistava poikkeus.

Odotusaikana puhkesi astma ja raskaus oli muutenkin tosi vaikea. Kunto romahti, eikä ollut alunperinkään mikään ihan huippu. Synnytys sujui silti ihan kivasti.

Vierailija
25/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä toipuminen! ainakin oman kokemuksen mukaan toipuminen hyväkuntoisena oli paljon iisimpi juttu. ekan raskauden aikana kävin töissä enkä ehtinyt kuntoilla, toisen raskauden aikana ykkösen kanssa kotona, ehdin lenkkeillä rattaiden kanssa ja iltaisin käydä salilla, toipuminen tokasta synnytyksestä piece-of-cake :).

Vierailija
26/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukumäärien aiheuttamat muutokset. On ihan sama miten se ja se hyvä/ huonokuntoinen yksittäinen ihminen on synnyttänyt.

Vierailija
27/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän yksittäisen äidin synnytyskokemusta voida pitää MILLÄÄN TAVALLA yleistämisen arvoisena. varmaahan on se, että jos lihakset ovat löysät ja ne pannaan kovaan rasitukseen, se väsyy ja venähtää lepopituudestaan herkemmin kuin hyvin harjoitettu lihas.

läski ei veny pparemmin kuin lihas, kuten tuolla joku väitti. en ole ikinä kuullutkaan että jollakin olisi lantionpohjan lihasten tilalla läskiä! lihas on kimmoisaa, elävää kudosta ja jos siellä on hyvä verenkierto (=se on harjoitettu lihas) se toipuu vaurioistaan nopeammin entiseen mittaansa. löysä/heikko lihas jää venytyksen jälkeen venyttyneeseen tilaan. miettikääpä sitä!

Vierailija
28/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät anna periksi. Tämä on fakta

Vierailija
29/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla oli helppo synnytys. Eli ainakaan mun kohdalla ei pidä paikkaansa.

Vierailija
30/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ratsastus juuri avita " ilo" lihasten kehittymistä.. tosin käsketäänhän niitä treenata muutenkin ennen synnytystä..

Nämä on näitä uskomuksia... niitä on mukava kuunnella sukulaisten suusta etenkin, kun

- paino nousee muka tavallista enemmän - 17kiloa alipainoisella

- synnytys ei sujukaan, kuten anopilla ja miehen siskon tutuilla (joilla ei muutenkaan ole mitään yhteistä synnyttäjän kanssa)

Vauvan tarjonta, synnytyksen muu kulku (käynnistetty, puudutteiden onnistuminen/epäonnistuminen) vaikuttavat myös..

nimim. ns. ihannesynnyttäjä, joka ei saanut otsatarjontaista alas, kääntymään eikä ulos

Vierailija
31/39 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä selvästi huonompi yleiskunto kuin monilla ystävilläni ja siltikin synnytykseni oli helpoin kaikista :) Vatsalihasten kunnolla ei myöskään muuten ole paljon tekemistä todellisen ponnistamisen kanssa, ponnistaminen tapahtuu ihan jollain muilla lihaksilla kuin vatsalihaksilla.

Vierailija
32/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä äitejä, kuinka annatte itsenne lihoa niin rumasti. Sitten ihmettelette kun miehet hakeutuu hoikkien naisten seuraan ja olette jälleen yksinhuoltajia.

Kuitenkin osa teistä saa sen raskauden aikana tulleen painon pois toiset ei, mutta valitettavan usea jää todella possuksi, ei kiva. Jos esim minä olisin halunnut itselleni lihavan naisen olisin sellaisen valinnut, mutta kun vaimoni lihoi 20 kiloia jotka vielä oli mukanan 5v synnytyksen jlkeen oli se katastroof. Muo oli pakko vaihtaa vaimoa.

yksikommentti yli muiden oli

Ne joilla on tiukat lihakset, repeävät herkemmin!

siis ei mitään hajuakaan tuon sanojalla ole lihasten toiminnasta.

Vierailija
33/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ihan nollakuntoinen (istumatyötä tekevä sohvaperuna), lievästi ylipainoinen ja yli neljäkymppinen, ja synnytykset (2) on olleet helppoja juttuja.

Vierailija
34/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä olin tosi hyvässä kunnossa, ihan jo työn puolesta. Synnytyksen kesto 35 tuntia, ja hankalaa oli saada mukelo pihalle. Toisen synnytyksen kohdalla olin löllinyt iisiä kotielämää kaksi vuotta, ehkä kerran päivässä kävellyt lähikauppaan ostamaan vähän suklaata. Synnytys meni helposti ja nopeasti viidessä tunnissa. Se on ihan tuurista kiinni miten synnytys etenee.

Vierailija
35/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamalaa kun on kamala katsoa kun lihava synnyttää :)

Itse olin lihava ja synnytys kesti 1h15min. Ponnistus 3 minuuttia. On ollut kätilöllä varmaan paha olo katsoa kun synnytyksestä ei ole tullut mitään. Onneksi ei ollut helpompi, en olisi ehtinyt sairaalaan.

[quote author="Vierailija" time="02.07.2006 klo 22:33"]

Pitääkö tämä yhtälö mielestäsi paikkansa?

[/quote]

Vierailija
36/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ennen ensimmäisen lapsen odotuksen alkamista ihan rapakunnossa ja ylipainoa tosi reilusti. Synnytys oli helppo, mutta kyllä oli tuskaa raskauden loppuaika ylipainousena ja raskauskilot vielä päälle ja muutenkin rapakunnossa. Päätin silloin, että ennen seuraavan lapsen yrittämistä läskien on lähdettävä ja kunnon kohottava. Niin siinä kävikin että pääsin äitiysloman aikana normaalipainoon ja kuntoilin tosi paljon ja kunto tosiaan oli hyvä. Seuraava raskausaika oli paljon helpompi normaalipainoisena jne. mutta synnytys päätyi sektioon kun ponnistusvaihe piteni hirmu pitkäksi ja voimat tosiaan loppui....

Vierailija
37/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit kilpailee keskenään kuka on lihavin ja kenellä helpoin synnytys. Itse olen synnyttänyt yhden yli nelikiloisen lapsen helposti parilla ponnistuksella. Olin (ja olen edelleen) timmissä kunnossa.

Vierailija
38/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytyksessä timmit lihakset ovat kuulemma haitaksi. Sehän on oikeastaan selvää: löysästä kääreestä saa paketin helpommin pois kuin kireään sidotusta...

Toipumista hyvä fyysinen kunto sen sijaan nopeuttaa. Eli tasapainoile siinä nyt sitten näiden kahden pointin välissä...

Vierailija
39/39 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hyvä kunto ja turhankin tiukat paikat lääkärin mukaan. Ponnistusvaihe kesti 2 t (jaksoin...) ja repesin kunnolla. Ikä 37.