Kohta 5v tyttö ihan mahdoton
Eli otsikko. Kaikki on ollut sen pari vuotta niin mahdotonta että ollaan miehenkin kanssa ihan eron partaalla ja töistä kotiin tulo ahdistaa!
Tyttö on aina pahalla päällä, kiusaa meidän kissoja ja koiria jatkuvasti vaikka kuinka laitettaisiin jäähylle ym. Ei tunne mitään empatiaa vaan joudutaan ihan vauhkona vahtimaan ettei tapa niitä. Ei osaa leikkiä itse vaan koko päivä on ns sekoilua meidän kiusaamista ja tavaroiden sotkemista ja rikkomista. On ihan 24/7 vahdittava ja sillä ei pysy mielenkiinto tai keskittyminen missään.
Oon alle tunnissa lapsen kanssa ihan loppu. Koitetaan ulkoilla paljon että energiaa saisi purkaa siellä, mutta lenkkeily mahdotonta. Ei viitsi kävellä, ei jaksa pyörillä kun siinä joutuu näkemään vaivaa, potkupyörällä ehkä sata metriä onnistuu ilman kohtausta..
Yleensä lapset on iloisia ym tää on aina täydessä raivossa :( Päiväkodissa hänellä käy eritysopettaja tekemässä palapelejä ym päättelytehtäviä koska ei pysty normaali ohjauksessa keskittymään. Neuvolassa ei osata auttaa. Syytän itseäni tästä eniten, sillä tulin raskaaksi pillereiden läpi joiden aikana mulla ei ole koskaan ollut kuukautisia, joten huomasin raskauden vasta 3-4kk päästä ja tätä ennen olin juonut useasti ja runsaasti alkoholia koko raskauden. Pelkään että olen itse pilannut lapsen elämän tietämättäni että hänellä on nyt tyyliin fas joka oireilee näin :(
Kommentit (8)
Kyllä neuvola osaa auttaa. Yleensä vaan edellyttää, että vanhemmat vaativat tutkimuksiin pääsyä. Tuo, että lapsella on jo erityisope, indikoi että jotain neurologista ongelmaa voi olla. Helpointa kaikille, jos lapsi pääsee avun piiriin ennen kouluikää. Pyydä päiväkodista/erityisopelta tukea neuvolan suhteen, koska tekevät yhteistyötä. Kouluun siirryttyään ja pois neuvolan piiristä, avun saaminen voi hankaloitui entisestään.
Kiitos teille! Ei tähän olla siis saatu mitään apua, enkä keksi miten tätä tilannetta voisi auttaa
Näitä tulevia yhteiskunnan elättejä ovat päiväkotiryhmät ja koululuokat täynnä. Hieno tulevaisuus Suomella...
Vierailija kirjoitti:
Näitä tulevia yhteiskunnan elättejä ovat päiväkotiryhmät ja koululuokat täynnä. Hieno tulevaisuus Suomella...
Ihan kuin joku tieten tahtoen valitsisi lapselleen sellaisen tulevaisuuden, haloo.
No ensinnäkin lopeta itsesi syyttely, sillä ei ole nykytilanteen kannalta mitään merkitystä että mistä ongelmat johtuu. Pahennat vain omaa oloasi kun mietit mitä omet tai et one tehnyt raskausaikana.
Pyytäkää neuvolasta lähete neuvolapsykologille. Hän osaa ohjata eteen päin. Olisi hyvä tehdä kattavat tutkimukset, myös toimintaterapeutilla ja puheterapeutilla.
Lapsi voisi hyötyä kuvitetusta päiväjärjestyksestä, monia lapsia rauhoittaa rutiinit ja mahdollisuus ennakoida kun tietää mitä tapahtuu. Eli kun tulette kotiin päiväkodista, katsotte yhdessä lapsen omasta kalenterista että ensin leikkiaika, sitten ruoka, pikkukakkonen, ulkoilu, iltapala, iltapesu, kirja, nukkumaan.. tai mitä teillä nyt onkaan. Kun yksi toiminto on suoritettu niin käännätte kuvan ympäri ja katsotte mitä seuraavaksi. Usein myös keskittyminen toimintaan paranee, kun lapsi tietää mitä on tulossa ja pystyy vähän hahmottamaan että kauanko tämä juttu kestää.
Vierailija kirjoitti:
Just. Kyseinen äiti ei ole sentään mikään narkki, perheessä ei ole väkivaltaa, molemmat vanhemmat taistelevat lapsensa hyvinvoinnin puolesta, ottaen kaikki ammattilaisneuvot ja avun huomioon. Tässä tehdään nyt yhteisvoimin ennakoivaa työtä.
Rutise niiden vanhempien eläteistä, jotka ovat juoppoja, laiminlyövät ja pieksevät, ja jättävät tylysti huomiotta ja ilman rakkautta ja huolenpitoa. Mene myös vaikka ensin pistämään lukuisat röökiä vetävät pleikkaripojat koulun penkille tai töihin. Melkoisia vätyksiä oli menneessä tv-dokkarissakin.
Kaikilla ei tuo elämän polku lähde vetämään yhtä kauniisti ja siloisesti kuin sinulla. Ja tuskin sinäkään täydellinen olet.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen entinen "ongelma lapsi". Nyt aikuisena olen suorittanut kaksi ammatillista koulutusta ja työn ohessa opiskelen ammattikorkeassa. Minulla on omakotitalo, perhettä, mieleisiä harrastuksia ja elämässäni on kaikki hyvin. Lapsuuden "ongelmani" (itse sanoisin ominaisuudet) ovat yhä olemassa, mutta olen oppinut elämään niiden kanssa ja ymmärrän rajani.
Näen kaltaisesi kommentoijat paljon isompana ongelmana kuin nämä lapset.
Kyllä perheneuvolasta osataan auttaa, sinne pikaisesti yhteyttä. Lapsella kuulostaa olevan haasteita mutta myös vanhemmat voi omalta osaltaan auttaa tai pahentaa tilannetta (ja väsymystilassa harvoin pystyy kovin pitkäjänteiseen kasvatukseen). Mistä nyt on turha syytellä itseään, tärkeintä on että haet nyt apua.
T. Äiti ja lastenhoitaja