Mieheni on noin 40kg ylipainoinen. Kuorsaa yöllä ja luultavasti tarvitsee uniapnean hoitoa. Hänen mielestään ylipaino ei ole syy hänellä. On eri mieltä lääkärin kommenteista.
Kommentit (12)
Mieli voi muuttua sitten kun tulee diagnoosi 2. tyypin diabeteksesta ja uniapneasta.
Vierailija kirjoitti:
Mieli voi muuttua sitten kun tulee diagnoosi 2. tyypin diabeteksesta ja uniapneasta.
Asiasta tietämättömänä kulkeeko uniapnea ja diabetes aina käsi kädessä? Ainakin ylipainoisella? Miten diabetes oireilee? Ap
Mun mies on kans ylipainoinen, ehkä noin 25 kg. Alkanut kilojen myötä kuorsaamaan. Ei ota tosissaan että se kohta pilaa tämän parisuhteen kun en saa nukuttua! Jos nukun toisessa huoneessa hän kehtaa loukkaantua... mielellään nukkuisin siellä yhteisessä vuoteessa mutta se alkaa vaikuttaa jo minunkin terveyteeni.
miehesi on sisimmiltään nainen, jos syyttää muita lihomisestaan
Itse syö epäterveellistä ruokaa ja oma syy. Ei sitä kiellä. Mutta mielipide se ettei se uniapnea ole pelkästään lihavien vaiva. Muitakin syitä voi olla. Ap
Tyypillinen mies. Hankalaahan tuo on, jos mies ei itse usko, eikä tajua tilannettaan. Eikös sen Olli Lindholmin kuolemaankin liittynyt uniapnea jotenkin? Eikä hän ollut edes ylipainoinen. Painoa pitäisi ainakin saada alas, ylipaino liittyy vahvasti myös nukkumisen tasoon ja hengittämiseen. Arvaanko oikein, että mies ei suostu syömään terveellisesti?
Mun mies nimittäin ei vielä kärsi uniapneasta eikä ole hirveästi ylipainoinen, mutta ainoat kasvikset, joita hän suostuu syömään, on tomaatti, kurkku ja porkkana. Ruokavalio koostuu makkaroista, lihasta ja lihapiirakoista, jauhonakeista ja eineslihapullista. Kyllä tuo hirvittää katsella vierestä, mutta ei voi aikuista ihmistä määräillä tai pakottaa mihinkään.
Ylipainoiselle tulee melko varmasti myös diabetes jossain vaiheessa, varsinkin noin paljon ylipainoiselle.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…; (uniapneasta)
Tuntuu olevan yleistä.
Jos rinnan päällä on kuitenkin paljon ylipainoa puristamassa elimiä kasaan, niin luuleeko mies että se auttaa?
Eikö ylipaino olisi kuitenkin helpompi hoitaa kuin esim rakenteellinen vika? Haluaako se mieluummin leikkaukseen? Nukkua maskin kanssa?
Kuorsaajat yleisesti itse vähättelevät ongelmaa, nehän siitä kärsii vähiten. Koeta herättää mies joka kerta kun heräät kuorsaukseen, josko sekin alkias tajuamaan kuinka tärkeää uni on. Se vaikuttaa pikkuhiljaa koko suhteeseen, univajeinen puoliso ei pysty väsyneenä olemaan se paras mahdollinen. Eikö nukkumisen estämistä käytetä kidutuskeinonakin?
Vinkkinä, panosta hyviin korvatulppiin. Ei ne ongelmaa ratkaise mutta saatat saada nukuttua vähän enemmän.
Miehelläni oli uniapnea ja todella pitkään vitkutteli ennen kuin meni tutkimuksiin. Taisi havahtua siihen, kun nukahti läppäri sylissä ja jalkaan tuli palovamma. Sitä ennen oli jo nukahdellut töissä (mistä minulle ei kertonut) ja vähänkin pidemmillä automatkoilla piti vaihtaa kuskia välillä, kun mies alkoi nukahdella ratissa.
Tutkimuksissa todettiin yli 80 hengityskatkosta minuutissa ja hoidoksi tuli CPAP-laite. Uniapnea oli niin vaikea, että ei siihen pelkkä laihduttaminen olisi auttanut. CPAP-laitteen myötä miehellä alkoi kuin uusi elämä, niin paljon tuli muutosta vireystasoon kun nukkuminen saatiin kuntoon. Ennen tuota laitetta mies oli kokeillut miten paljon pitäisi nukkua ettei päivällä väsytä ja siihen tarvittiin 12h unet. Laitteen kanssa riitti normaaliunet ja olo oli silti paljon virkeämpi kuin 12h unilla ilman laitetta.
Tuo unitutkimus tehdään ihan kotona. Kotiin saa jonkun laitteen jonka avulla unta seurataan ja tulokset luetaan sitten jälkeenpäin. Kannattaa ihmeessä hakeutua tutkimuksiin ja hoitoon, elämänlaatu tulee paranemaan ihan huikeasti kun se jatkuva väsymys poistuu.
Mun miehellä ei kuorsaus vähentynyt yhtään vaikka laihdutti. Eikö muuttunut vaikka lihoi takaisin. 20 vuotta sitä kuuntelin ennenkuin sai diagnoosin, pari kertaa piti rattiin nukahtaa ennenkuin pääsi tutkimuksiin.
En kyllä kattelisi (lue: kuuntelisi) tuollaista yöunien terrorisoijaa kauaa, jos ei ole edes yritystä tehdä asialle mitään.
Up