Nyt taisi mennä pohja pois siltä perusteltulta, että pakkoruotsia ei voi poistaa, koska mistä joka koululle saataisiin espanjan ym. opettajat
"Tuliko etäopetus jäädäkseen? Jatkamista osittain myös normaaliaikana mietitään – Opetusneuvos: koulut voisivat täydentää toistensa ainevalikoimaa"
"Rissanen puhuu etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen lisäämisestä.
– Esimerkiksi kaksi koulua voisivat tehdä yhteistyötä siten, että täydentäisivät toistensa ainevalikoimaa etäopetuksella, Rissanen sanoo.
Tämä voisi Rissanen mukaan tulla kyseeseen vaikkapa kielten opiskelussa tai valinnaisissa aineissa."
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kielten valinnaisuuden lisääminen tasa-arvoistaisi oppilaita. Ruotsin kieleen sillä ei ole mitään väliä. Nykyäänhän yläkoulussa opiskellaan sitä kieltä, joka on tarjolla.
Yläkoulussa opiskellaan ruotsia, koska oppilaiden ei anneta valita sen tilalle mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kielten valinnaisuuden lisääminen tasa-arvoistaisi oppilaita. Ruotsin kieleen sillä ei ole mitään väliä. Nykyäänhän yläkoulussa opiskellaan sitä kieltä, joka on tarjolla.
Yläkoulussa opiskellaan ruotsia, koska oppilaiden ei anneta valita sen tilalle mitään muuta.
Puhut puppua. Päätös on kiinni aivan paikallispoliitikoista. Minun koulussani oli mahdollista aloittaa yläasteella joko saksan tai venäjän opinnot. Lukiossa oli mahdollista jatkaa yläasteella aloitettua kieltä sekä vielä ottaa yläasteella valitsematon kieli lyhyeksi kieleksi.
Minä en käynyt koulua missään rikkaassa vaan pikemminkin yhdessä Suomen köyhimmistä kunnista. Paikallispoliitikot ymmärsivät, että vain kielitaito pelastaa nuoret joutumasta samaan kurjuuteen kuin heidän vanhempansa. Niin minullekin kävi.
Olen pitänyt yllä kielitaitoani aina. Kukaan ei nimittäin vastuuta tekemään sitä vaan se kuuluu aikuiselle ihmiselle kuuluviin perusasioihin aivan kuten perusmatematiikan hallitseminen.
Onhan etäopetusta ollut jo 15 vuotta sitten. Tein tuolloin aineeopeopinnot ja harjoitteluissa pitin osan tunneista etänä, juurikin kieliä ja pienille kouluille.
Sitä olen sanonut jo vuosia, että valinnaisissa kielissä pitäisi olla mahdollisuus etäopiskeluun.
Koko suomeen riittäisi 1-2 opettajaa per aine, jos opetus tehtäisiin kokonaan etänä. Ehkä kuitenkin kompromissina voisi ajatella, että 1-2 opettaja/kunta on sopiva määrä. Niin joka kunnassa on virallisesti edes yksi opettaja. Ihan turhaan samaa ainetta opettaa monta henkilöä, kun netin kautta asian voi opettaa kerralla koko ikäluokalle. Samoin kaikki yliopistojen, ammattikorkeakoulujen perusluennot voisi paikasta riippumatta luennoida 1-2 henkilöä. Miettikää miten suuri henkilösäästö saataisiin. Eikä mitään koulurakennuksiakaan tarvittaisia, kun kaikki vois käydä koulua kotoa käsin.
Miten niin voisi? Kyllä lapsen koulussa tuo on jo ollut mahdollista. Nimenomaan espanjasta ollut kyse. Ei sitä silti kovin moni valinnut. Kait pari koko vuosiluokasta.
Kielenoppimisessa lähiopetus on vaan paras keino, etenkin alkeissa.