Vakiyököt! Paljon jää käteen kuukadessa?
Lähi tai sairaanhoitajat, jotka tekevät pelkkää yövuoroa. Paljon veroprosentti, oletko lähäri vai sh, ja millaisessa paikassa työskentelet? Paljon jää käteen kuukaudessa?
Kommentit (32)
En oo "oikea ihminen" vastaamaan tähän, mutta teen kolmivuorotyötä ja yövuoroissa houkuttelee juurikin tuo 40% lisä ;) Olen sosionomi.
Mulla ei fyysinen kunto (eikä varmaan henkisetkään voimat) tuohon riittäisi. En tekisi, vaikka palkka olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Lähäri tienaa 2500€? Aika paljolta kuulostaa, kun kyseessä kuitenkin vaan ammattikoulu tutkinto. :/ kehdataan vielä lisää palkkaa vaatia.
No sinne sitten vaan tienaamaan, tollo!
Vierailija kirjoitti:
3000€
Jää käteen tarkoittaa nettoa!
2000-2500, lähihoitaja, asumispalveluyksikkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähäri tienaa 2500€? Aika paljolta kuulostaa, kun kyseessä kuitenkin vaan ammattikoulu tutkinto. :/ kehdataan vielä lisää palkkaa vaatia.
Työkin on henkisesti ja fyysisesti raskasta.
No huh huh! Vai on se raskasta tehdä työtä.
Yötyö on vaarallista. Se aiheuttaa kohonneen riskin sydän ja verisuonitauteihin. Öisin valvominen kuormittaa paitsi sydäntä niin myös vanhentaa kehoa ennenaikaisesti. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan yö aikaan. Sitten on tietysti näitä geneettisesti poikkeavia joilla on luonnostaan rytmi päinvastoin.
No 10 vuotta yötyötä tehneenä voin sanoa, että
-sosiaalista elämää ei ole
-vuorokausirytmiä ei saa aina vapailla käännettyä, joten elät eri rytmiin kuin perheesi
-jos nukut päivällä huonosti, niin se koko yöputki on yhtä tuskaa ja aamuyöstä kylmää hikeä ja palelua ja lisälyöntejä sydämessä
-ruokailun suunnitteleminen perseestä. Kolmantena yönä repeää makeantuska ja paino nousee.
-liikkuminen jää vähäksi, jos haluat nukkua kunnolla. Eli heräät klo 18.00. Juot kahvin ja syöt aamupalan. Klo 19 käyt suihkussa ja klo 20 lähdet ajamaan töihin. Ei paljon ehdi salille tai lenkille. Yövuoroputken aikana ei ole mitään muuta elämässä kuin työ ja nukkuminen ja toive, että saa nukutua tarpeeksi.
-muistikatkokset. Voit hävittää pitkiä aikoja elämästäsi, kun muisti häviää väsyneenä. Olen kerran varastanut vahingossa takin kirpparilta, kun olin huonosti nukkunut viimeisen yön jälkeen ja ottanut panacodia selkäsärkyyn. Minun piti viedä se takki oikeaan paikkaan, mutta unohdin ja menin portista ohi ja siinä oli hälytin. Yritin selitää, että olen niin väsynyt, että aivot ei toimi. Ei uskottu, vaan poliisit paikalle ja kuulustelu. Vollotin siinä väsynenä ja hysteerisenä, että olen juuri lopettanut kuuden yön putken ja ottanut panacodia, että pää on ihan seksaisin, että anteeksi, se takki jäi laukkuun, vaikka piti viedä oikeaan loosiin. Että en min xs kokoisella takilla tee mitään, kun olen itse xxxl kokoa.
Poliisit uskoi tilanteen, kun märsäsin naama turvoksissa. Paikan omistaja uhkaili ampumisella yms
Tällaisia kömmejä voi sattua yötöissä. Lisäksi kohonnut verenpaine, uniongelmat, painajaiset, kun nukkuu.
Yötyöntekijän elinikä on 7 vuotta lyhyempi kuin muilla. Joten ei se 5 euroa 9 tunnilta paljoa lohduta ja rikastuta.
Mutta päivätöiin en halua enää, koska työilmapiiri on niin raskas. Mieluummin siivoan talon yöllä ja pesen ja mankeloin vaatteet ja teen lounasruoan siinä sivussa, kun käyn tunnin välein kierrolla katsomassa tilanteet ja hoidan asentohoidon ja kuivitan
Vierailija kirjoitti:
No 10 vuotta yötyötä tehneenä voin sanoa, että
-sosiaalista elämää ei ole
-vuorokausirytmiä ei saa aina vapailla käännettyä, joten elät eri rytmiin kuin perheesi
-jos nukut päivällä huonosti, niin se koko yöputki on yhtä tuskaa ja aamuyöstä kylmää hikeä ja palelua ja lisälyöntejä sydämessä
-ruokailun suunnitteleminen perseestä. Kolmantena yönä repeää makeantuska ja paino nousee.
-liikkuminen jää vähäksi, jos haluat nukkua kunnolla. Eli heräät klo 18.00. Juot kahvin ja syöt aamupalan. Klo 19 käyt suihkussa ja klo 20 lähdet ajamaan töihin. Ei paljon ehdi salille tai lenkille. Yövuoroputken aikana ei ole mitään muuta elämässä kuin työ ja nukkuminen ja toive, että saa nukutua tarpeeksi.
-muistikatkokset. Voit hävittää pitkiä aikoja elämästäsi, kun muisti häviää väsyneenä. Olen kerran varastanut vahingossa takin kirpparilta, kun olin huonosti nukkunut viimeisen yön jälkeen ja ottanut panacodia selkäsärkyyn. Minun piti viedä se takki oikeaan paikkaan, mutta unohdin ja menin portista ohi ja siinä oli hälytin. Yritin selitää, että olen niin väsynyt, että aivot ei toimi. Ei uskottu, vaan poliisit paikalle ja kuulustelu. Vollotin siinä väsynenä ja hysteerisenä, että olen juuri lopettanut kuuden yön putken ja ottanut panacodia, että pää on ihan seksaisin, että anteeksi, se takki jäi laukkuun, vaikka piti viedä oikeaan loosiin. Että en min xs kokoisella takilla tee mitään, kun olen itse xxxl kokoa.
Poliisit uskoi tilanteen, kun märsäsin naama turvoksissa. Paikan omistaja uhkaili ampumisella yms
Tällaisia kömmejä voi sattua yötöissä. Lisäksi kohonnut verenpaine, uniongelmat, painajaiset, kun nukkuu.
Yötyöntekijän elinikä on 7 vuotta lyhyempi kuin muilla. Joten ei se 5 euroa 9 tunnilta paljoa lohduta ja rikastuta.
Mutta päivätöiin en halua enää, koska työilmapiiri on niin raskas. Mieluummin siivoan talon yöllä ja pesen ja mankeloin vaatteet ja teen lounasruoan siinä sivussa, kun käyn tunnin välein kierrolla katsomassa tilanteet ja hoidan asentohoidon ja kuivitan
Aika peestä. :( Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Jaksamista.
Olen harkinnut vaihtaa pelkäksi yököksi. Nyt teen kolmivuorotyötä. Paljon muilla on käteen jäävä osuus noussut, jotka vaihtaneet näin?
Oletetaan, että kuukaudessa teet 22pv (taino yötä) työtä, muutama vklp, sekä muutama pyhä: yölisä on n.40%, ja tehdään tässä arviossa oletus tuntipalkaksesi 12.50€, mikä on realistinen. 12.50x10h=125€ +40%= 175€ yö. 175x22=3850€
Tämä on tosin tuntisopparilla, enkä tiedä miten eri laitoksissa menee nämä? Vakiyökön palkaksi VOIDAAN olettaan 2500-3800. Itsellä 3100 ilman kokemuslisää?
Korjatkaa toki :)
Sairaanhoitaja tienaa ihan kivasti vakiyökön hommilla (yölisä 40% ja lisäksi pyhälisät jos sattuu myös viikonloppu öitä.) Ei ole kuitenkaan sen arvoista että elää jatkuvasti päinvastaisessa rytmissä kuin muu maailma. Ja erittäin epäterveellistä elimistölle jos vapailla aina rytmi muuttuu.