Miksi oliiviöljyssä edelleen paistetaan?!?
Sehän on jo tullut selväksi ajat sitten, että oliiviöljyssä ei kannata paistaa sen maku muuttuu ja se ei ole enää terveellinen rasva, vaan se muuttuu kovaksi vähän niin kuin eläinperäinen rasva joka eiole terveellistä.
Niin silti moni tv-kokki kärryyttää ruokaansa oliiviöljyssä??
Ja oikein naurattaa kun neuvotaan valitsemaan laadukas oliiviöljy..
Esim. Salaatin päälle laitettuna ilman kuumennusta se on terveellistä, vaikkakin hemmetin pahaa..
Paistatteko te oliiviöljyssä??
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Oliivinkeruukoneiden valo sekoittaa lintuja, jotka joutuvat sitten oliiviensekaan. Tutkijoiden mukaan lintumäärä on katastrofaalinen. Arvion mukaan Espanjan Andalusiassa keruutraktorit tappavat 2,6 miljoonaa lintua joka talvi. Joukossa on ainakin punarintoja, viherpeippoja, eri kerttuja ja västäräkkejä.
Itseaiheutettua vahinkoa. V i t t u niillä linnuilla on SIIVET! Lentäisivät pois sillä välin kun oliiveja kerätään.
Mutta tyhmästä päästä kärsii koko lintu.
Mitä vähemmän kasviöljyssä on monityydyttymättömiä rasvahappoja, sitä paremmin se kestää kuumennusta. Rypsiöljyssä niitä on 33 %, oliiviöljyssä 11 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadoöljyllä on korkea savuamispiste ja maku on miedompi kuin oliiviöljyssä.
Avokadon kasvatuksen vesijalanjälki on järkyttävän suuri ja suurin osa maapallon avokadon viljelystä on rikollisten käsissä.
Kamalaa kun trooppisilla seuduilla sadevettä menee hukkaan.
Tarkoittaako aloittaja nyt tavallista oliiviöljyä vai kylmäpuristettua?
Itse paistan tavallisessa oliiviöljyssä, rypsiöljyssä, kookosöljyssä, seesaminsiemenöljyssä tai voissa vähän ruuasta riippuen. Toisinaan en käytä mitään paistorasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliivien kerääminen tappaa miljoonia lintuja vuosittain. Siksi boikotoin kaikkea oliiviöljyjä.
Miljoonittain laululintuja joutuu Välimeren seudulla imuroiduksi ja menettää näin henkensä oliivien keräämisen yhteydessä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e6389a59-84a3-41ed-a1d5-a4c508547bab
Ketään ei kiinnosta kun tuulimyllyt tekee saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En paista, rypsiöljy kestää kuumuutta paremmin. Kai se on vaan hienompaa ja eurooppalaisempaa paistella oliiviöljyssä.
Rypsiöljy on kanadalaistutkimuksen mukaan niin haitallista sydänterveydelle ettei sitä saa siellä lainkaan syöttää ihmisille.
Toki Suomessa sitä suositellaan, koska kotimainen tuotanto.
Kaikki viralliset ravintosuositukset kannattaa aina käydä läpi pitäen mielessä että ne kirjoitetaan maatalouspolitiikkaa edellä. Jos on ylituotantoa kananmunista, niin ne ovat tosi terveellisiä.
Joo ja nuo suuresti kasvaneet erilaisten suolistosairauksien määrät on suoraan johdettavissa mm. Rypsiöljyn käyttöön. Lisäksi rypsiöljyssä on niin vähän hiiliketjuja, että se härskiintyy ihmiselimistössä joka ei pysty käyttämään sitä hyväkseen.
Kreikassa keskimääräinen oliiviöljyn kulutus on ainakin 12 litraa vuodessa/henkilö kaikessa ruoanlaitossa kylmänä ja kuumana eikä siellä ole tällaisia ongelmia sisälmysten kanssa. Kaikki Välimeren alueen kansat ovat oliiviöljyn lotraajia kaikessa ruoanlaitossa, mutta esim. Uppopaistamiseen käytetään muuta kuin extra Virgin - öljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliivinkeruukoneiden valo sekoittaa lintuja, jotka joutuvat sitten oliiviensekaan. Tutkijoiden mukaan lintumäärä on katastrofaalinen. Arvion mukaan Espanjan Andalusiassa keruutraktorit tappavat 2,6 miljoonaa lintua joka talvi. Joukossa on ainakin punarintoja, viherpeippoja, eri kerttuja ja västäräkkejä.
Itseaiheutettua vahinkoa. V i t t u niillä linnuilla on SIIVET! Lentäisivät pois sillä välin kun oliiveja kerätään.
Ja ne kakkaa meillä joka paikkaan. Talon seiniin, ikkunoihin, pihakalusteisiin, terassille, jopa roskiksen kanteen on aina tähdätty pari pommia! Vieressä iso tyhjä pelto kakata. Laita siinä sitten lapset ulos, kun joka paikassa on kakkaa aina. Olen niin kypsä, etten enää ruokikaan niitä talvella.
Mitähän nämä öljynirsoilijat sitten itse käyttävät. Kauhee lista, kuinka epäeettistä ja kauheeta on käyttää öljyjä, mutta eipä kerrota, mitä itse käyttää, millä perusteilla ja miten vertailivat hyötyjä ja haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne kakkaa meillä joka paikkaan. Talon seiniin, ikkunoihin, pihakalusteisiin, terassille, jopa roskiksen kanteen on aina tähdätty pari pommia! Vieressä iso tyhjä pelto kakata. Laita siinä sitten lapset ulos, kun joka paikassa on kakkaa aina. Olen niin kypsä, etten enää ruokikaan niitä talvella.
Näino. Pikkulinnut ovat täysin hyödyttömiä otuksia. Ei tipu sääliä, uuniin vain kaikki.
Se pikkulintujen aamuinen kiimoissaan karjahteleminenkin ällöttää kaltaisteni siveää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokadon kasvatuksen vesijalanjälki on järkyttävän suuri ja suurin osa maapallon avokadon viljelystä on rikollisten käsissä.
Ja lihakarjan kasvatus on järkyttävää ihan kaikilla eettisillä ja ympäristömittareilla mitattuna, joten voita tai silavaa ei missään nimessä pitäisi käyttää. Eikä kookosrasvaakaan, kookospähkinän viljelykin on ongelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lihakarjan kasvatus on järkyttävää ihan kaikilla eettisillä ja ympäristömittareilla mitattuna, joten voita tai silavaa ei missään nimessä pitäisi käyttää. Eikä kookosrasvaakaan, kookospähkinän viljelykin on ongelmallista.
Lihakarjan kasvatus on ihanaa, eikä järkytä minua vähääkään. Pihvi on hyvää ja silava terveellinen paistorasva.
Mene pöyristymään vaikka Syyrian sodan lapsiuhreista, siinä on enemmän järkeä. Tai Venäjän katulapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita siinä sitten lapset ulos, kun joka paikassa on kakkaa aina. Olen niin kypsä, etten enää ruokikaan niitä talvella.
Lasun paikka!
Vierailija kirjoitti:
Oliivien kerääminen tappaa miljoonia lintuja vuosittain. Siksi boikotoin kaikkea oliiviöljyjä.
No nehän syövät kaikkialla Ranskasta lähi-itään meidän pienet muuttolintumme, kymmeniä miljoonia sirputtajia joka vuosi takertuu verkkoihin ja liimalla siveltyihin oksiin. pelkästään Egyptistä Libyaan on yli 700!! Kilometriä pitkä lintuverkko. Joudut boikotoimaan joka ikistä Välimeren maata pelkästään laittoman lintujen pyynnin takia, oliivipuut ovat pelkkä jäävuoren huippu lintujen massakuolemissa, noissa maissa ei eläinsuojelulaista piittaa kuin joku promille väestöstä.
Haikaroita ammutaan huvikseen. Suomalaiset peltosirkut ovat popsineet ranskalaiset, niitä ei täällä juurikaan enää näy. Samoin on syöty murto-osa an monet muutkin Suomessa ennen runsaslukuisemmat pikkulintulajit.
Tuossa vaikkapa seura - lehden juttu aiheesta:
https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/kypros-kuolemansaari-muuttolinn…
Saisiko linkin siihen, että oliivit imuroidaan puista, en ole koskaan kuullutkaan. Ainakin kreikassa ne ravistellaan koneella alas puusta kun puuta täristetään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään oliiviöljyn mausta salaatissa. Lisään usein myös sitruunanmehua sekaan. Tulee hyvää!
Extra virgin oliiviöljy useimpiin ruokiin joita ei erityisesti lämmitetä. Itse laitan salaattiin lisäksi mm hyppysellisen suolaa, hiukan sokeria, mustaa pippuria ja balsamicoa. En voisi kuvitella ns perussalaattia ilman oliiviöljyä.
Paistamiseen voita ja tavallista/halpaa oliiviöljyä (kuumapuristettua?). Myös uuniruokiin ja kuumiin kastikkeisiin tätä halvempaa.
Raffinoitu oliivioljy sopii paistamiseen ihan hyvin. Tyhmää on paistaa "laadukkaassa" ekstraneitsytoliiviöljyssä, koska se ei kestä kuumentamista vaan kuumennettaessa muodostuu transrasvoja. Googlailkaa vaikka sanoilla oil smoke points.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä öljynirsoilijat sitten itse käyttävät. Kauhee lista, kuinka epäeettistä ja kauheeta on käyttää öljyjä, mutta eipä kerrota, mitä itse käyttää, millä perusteilla ja miten vertailivat hyötyjä ja haittoja.
Mä en käytä paistamisessa ollenkaan öljyä tai rasvoja. Ihmettelen niitä jotka lorauttaa öljyä pannulle ennen jauhelihan paistamista, kun siinä jauhelihassa itsessään on jo rasvaa. Ei ole tullut vastaan vielä yhtäkään ruokaa johon sitä öljyä olisi oikeasti tarvinnut paistaessa. Vielä kun öljyjä käytin ja kokeilin erilaisia, niin suurin osa toi ruokaan omasta mielestä pahan maun tai sitten eivät tuoneet mitään makua verrattuna paistamiseen ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käytä paistamisessa ollenkaan öljyä tai rasvoja. Ihmettelen niitä jotka lorauttaa öljyä pannulle ennen jauhelihan paistamista, kun siinä jauhelihassa itsessään on jo rasvaa. Ei ole tullut vastaan vielä yhtäkään ruokaa johon sitä öljyä olisi oikeasti tarvinnut paistaessa. Vielä kun öljyjä käytin ja kokeilin erilaisia, niin suurin osa toi ruokaan omasta mielestä pahan maun tai sitten eivät tuoneet mitään makua verrattuna paistamiseen ilman.
Paista voissa, niin saat hyvää makua.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voita.
Paistan vaihdellen oliivi- ja rypsiöljyssä, en halua käyttää auringonkukkaöljyä eivätkä avokado- yms öljyt yleisesti ottaen ole sopivia paistamiseen. Lisäksi maksavat maltaita.
Salaatinkastikkeisiin käytän niitä + extra virgin oliiviöljyä.
Mä tykkään oliiviöljyn mausta salaatissa. Lisään usein myös sitruunanmehua sekaan. Tulee hyvää!