Kannattaako auto viedä katsastukseen, jos toinen etupolttimo on palanut?
Toinen etupolttimo paloi tänään ja katsastus torstaina. Kyseessä vanhempi auto ja melko todennäköisesti on jotain muutakin korjattavaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä osaa tehdä autoremontteja ja kallistakin se on.
Polttimo maksaa ehkä max 10 euroa. Auton ohjekirjassa kerrotaan miten se vaihdetaan. Ei ole vaikeaa. Pyydät vaikka huoltoasemalla jotain setää auttamaan jos ei muuten onnistu.
Riippuu mitkä valot on keulalla. Jos on xenon-valot, niin monessa manuaalissa käsketään viemään huoltoon. Ja halvaimmat polttimot saa noin 25€, mutta ne ei kestä kovin pitkään.
Vaihtotyön hankaluus riippuu autosta. Joissain se on minuutin homma, joissain merkkiliikkeessäkin menee tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pyöri kerran renkaat väärään suuntasn. Saatiin vain kehotus korjata se.
Varmaan vaikea ajaa melkein kokoajan peruuttamalla.
Itse asiassa joissakin kesärenksissa ja miksei talvipyörissäkin on merkitty pyörimissuunta, jolloin renkaan voi asentaa väärinpäin. Kuvio ei ole symmetrinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä osaa tehdä autoremontteja ja kallistakin se on.
Polttimon vaihto ei ole remontti. Konepelti auki ja käsi sinne valoja kohti, varmaan hoksaat melko pian miten se lamppu sieltä irtoaa. Ostat samanlaisen, jollet sitten jo ole huoltokirjasta katsonut valmiiksi millainen lamppui pitää olla. Tai ne polttimoita myyvät tyypitkin osaa sen kertoa kun kerrot mikä auto. Laita uusi polttimo paikoilleen ja konepelti kiinni, a vot sie naine, homma hoidettu.
Ihapaskaa! Noin se oli vaarinaikaan. Nykyautoissa operaatio on paljon suurempi. Pahimmillaan esim. etupuskurin irrotus, osineen ja töineen 5oo eur.
Riippuu autosta. Volvossa umpio irtoa helposti ja polttimon vaihto kestää noin kaksi minuuttia kaikkineensa.
Mutta on toki tuollaisia ääripäitä mitä sinä kerroit ja yksi kriteeri autoa hankkiessa on tuo lampun vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pyöri kerran renkaat väärään suuntasn. Saatiin vain kehotus korjata se.
Ehhehee. Jos renkassa on pyörimissuunta merkittynä, niin silloin ne pitää laittaa oikein päin. Kaikissa renkaissa ei suuntaa ole merkitty.
Vanhentunutta tietoa. Nykyisin se on automaattinen hylkäys. Ajaa saa korjaukseen ja uusintaan asti.
Katsastusmiehet vihaavat ihmisiä jotka tuovat vialliseksi tietämänsä auton halpaan ammattilaisen tarkastukseen. Saattaa se meisseli poksahdella pohjasta läpi vähän kovemmalla kädellä.
Kyllä, hylätään vaikka olisi vain yksi polttimo palanut. Itse pelaan varmaan päälle, käytän auton katsastustarkastuksessa ja korjataan jos on korjattavaa. Maksaa, mutta maksaa sekin, kun menet vikalistan kanssa korjaamolle.
Ei Tartte katsastaa vasta kun syksyllä. Saa ajaa katsastamattomillakin. Muistaakseni hallitus näin päätti!
Virallista päätöstä ei ole, kyllä tarttee katsastaa. Kamala sana tarttee.
Ei mene hylkyyn yhdestä polttimosta! Kävin just maaliskuussa katsastamassa vanhan rotiskoni, niin selvisi, että kolme kehotusta saa olla ja menee vielä läpi.
Eli ei tarvitse välttämättä vaihtaa, mutta en kyllä ymmärrä miksi et sitä korjaisi, jos puhut siis ajovalosta? Ajovalot on sitä varten, että näet ajaa ja mä ainakin toivon, eträ mut havaaitaan kun tuolla hämärässä käppäilen.
Jos sulla on vanha auto, niin voi olla melko helppo homma vaihtaa. Tai sit ajat motomaattiin, niinkun täällä neuvottiin. Pitää se kuitenkin joskus hoitaa, nii miksei nyt, jos pelkona on, että muutakin vikaa löytyy. Paitsi tietty jos tarkotit sitä, et et ehkä meinaa korjata ollenkaa, vaan myydä, jos tulee katsadtuksessa vikoja.
Jos viet A-katsastukseen, vaihtavat siellä sen polttimon katsastuksen yhteydessä. Nykyään katsastuksissa on paljon palveluja, eikä katsastajia tarvitse pelätä.
Katsurin puoliso kirjoitti:
Jos viet A-katsastukseen, vaihtavat siellä sen polttimon katsastuksen yhteydessä. Nykyään katsastuksissa on paljon palveluja, eikä katsastajia tarvitse pelätä.
Voiko virallisesti tehdä näin? Katsastuksia tekevissä korjaamoissakin katsastus - ja korjaamotoiminnan täytyy olla selkeästi eriytetty omiksi palveluiksi.
No niin, auto käytetty katsastuksessa. Läpi meni ja polttimosta huomautus 👌🏻 Sen vaihdan nyt viikonloppuna, kun on aikaa.
Ap
PS. Aiemmin ketjussa kommentoinut en ollut minä.