Karmein näkemäsi painajainen
Minä aloitan. Toissa yönä tapoin ukkini mökillämme, siinä veneessä missä ukkini laski verkkoja, opetti myös minulle, ja olin aina mukana.
Ukkini kuoli 2002. Itkin vielä pitkään, koska en ikinä voisi tehdä niin.
Uni oli niin todentuntuinen että en edes ymmärrä mistä se tuli.
Ja viime yönä sama uni jatkui.. mummini syytti minua siitä mitä olen ollut tehnyt, ja nauroi , että saat vielä maksaa. Heräsin siihen että myös lapseni olisi viety pois, parempaan paikkaan, ja kaikki nauroi mulle vaan "siitäs sait!"
Tarkisti vielä unenpöpperössä että ei, ei ole..
Ehkä hirvittävimpiä painajaisia mitä olen ikinä nähnyt... enkä tiedä mistä noi tuli.
Muilla samankaltaisia kokemuksia? Pelottavaa.
Kommentit (60)
Kiusaajieni vierailut unissani. Yhdessäkin muistan, kun vaan itkien kysyin, että miksi te kiusatitte minua. Vastauksena oli vaan naurua. Toisella unessa kiusaajaporukka ajoi autolla minua takaa ( tämäkin kokemus ihan oikeasta elämästä) ja muistan vaan, että mietin jos en pääse turvaan minnekään niin he tappavat minut. Menin sitten jonnekin kulman taakse ja toivoin etteivät he näkisi ja auto ajoikin ohtise. Yhdessä unessa minun täytyi palvella kiusaajaani ja hoitaa hänen lapsiaan tai muuten olisi sattunut jotain pahaa. Yhdessä unessa he tulivat pihaani yöllä ja menin ovella ja sanoin, että heidän pitää lähteä pois, mutta eivät lähteneet ja itkien pyysin vanhemmiltani apua, että auttakaa minua ja ajakaa ne pois. Muut unet liittyvät siihen, että olen pudonnut jostain korkealta alas ja herännyt ennen kuin olen osunut maahan. Nämä näkemäni unet eivät ole mitään epärealistisia, mutta ehkä juuri niiden ihmisten kasvojen ja äänen näkeminen ja kuulemin on todella ahdistavaa ja sen muistaa aina aamulla, että taas ne ihmiset olleet unessa.
Manaaja-elokuvasta tuttu demonin riivaama tyttö josta olen nähnyt unta kasarilta asti, aina ilmestyy jostain ja hymyilee ivallisesti :( Todella ahdistava uni.
Kammottavin tunnelma oli unessa, jonka näin 18-vuotiaana. Olin unessa jostain syystä kauhean surullinen ja itkuinen. Äitini sanoi hakevansa lohdutukseksi lahjan kellarista. Hän toi sieltä minulle ruumisarkun. Yritin huutaa ja heräsin enkä saanut loppuyönä enää nukutuksi.
Näin joskus unta, että minut pakotettiin kaivamaan oma hautani.
Olin elävä mätänevä ruumis ja minusta tippui matoja kun vaelsin kaupungilla 😐 Onneksi oli lyhyt painajainen :o
Vierailija kirjoitti:
Näin joskus unta, että minut pakotettiin kaivamaan oma hautani.
Sellaisessa tilanteessa kannattaa aina kieltäytyä lapiohommista tiukasti. Mielellään sanoen: ”En kaiva, vaikka t.appaisitte. Minkäs teette?”
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tuli vihervasemmistohallitus, joka kaatui skandaaliin. Siitä ei opittu mitään ja nimitettiin toinen perään. Se sössi viivyttelyllään koronakriisin ja tujosi maan talouden, mutta ei kaadu millään.
Minä olen tässä samassa painajaisessa!
Uni jossa päätin tehdä itsemurhan(en tiedä syytä) nielemällä viemärinavaajaa. Tulin kuitenkin katumapäälle ja todentuntuisen kivun lisäksi vahva kuolemanpelko.
Sitten lapsena näin unen, jossa isäni ja minut vietiin johonkin punahehkuiseen "pannuhuoneeseen" teloitettavaksi. Huoneessa oli ennenstään ainakin 1 teloitettava ennen meitä ja useampi "paha" henkilö.
Minun piti yöpyä jo kuolleen isotädin kotona, joka oli samalla Helsingin rautatieasema. Ahdisti olla yksin isossa talossa ja pelkäsin tädin haamua. (Täti ei ollut oikeasti pelottava.)
Sitten sinne tuli pari rikollista ja ensin ajattelin, että on ihan kiva että täällä on muitakin yötä. Rikollisilla oli kuitenkin ihmisten päitä kepin nenässä ja he alkoivat uhkailla minua, että kuolen jos en häivy heti makuuhuoneesta.
Kun pääsin ulos makuuhuoneesta, jouduin luovimaan olohuoneen läpi, joka oli täynnä siniseksi maalattuja ihmisiä, siis kirjaimellisesti täynnä niin että pystyin tuskin ahtautumaan kylppäriin. Tässä vaiheessa katselin tapahtumia leffana, mutta ahdisti edelleen. Äkkiä toiset leffan katsojat sanoivat: "Meillähän on täällä syypää", ja he nostivat minua ja yrittivät tunkea valkokankaan sisään, että joutuisin takaisin elokuvaan. Huusin että lähden pois ja juoksin ulos.
Yritin päästä pois teatterista, mutta kaikki ovet olivat lukossa. Teatterin aulassa oli monen sadan ihmisen yleisö, joka alkoi laulaa "Amazing Grace"-sävelellä "Kruger, Kruger, Kruger". Se jostain syystä tarkoitti minua ja he kaikki nauroivat minulle. Siihen tunteeseen heräsin. Oli todella ahdistava olo.
Aika monia, mutta ehkä sellainen kun maapallo alkoi haljeta ja ihmiskunta tuhoutui. Oli mukava herätä.
Että ihmisiä katosi ympäriltä, me jotka jäämme tänne kun Jeesus tulee hakemaan omansa pois, alkoi taivaalta sataa isoja kivenlohkareita, muistan paniikissa että etsin pakopaikkaa mutta ei se auttanut
Vierailija kirjoitti:
Aika monia, mutta ehkä sellainen kun maapallo alkoi haljeta ja ihmiskunta tuhoutui. Oli mukava herätä.
Tämä tulee tapahtumaan, vain uskovat pelastuu ei me pakanat
Koko yön valvoneena sain tästä hillittömän naurukohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Koko yön valvoneena sain tästä hillittömän naurukohtauksen.
Tämä siis lapiohommista kieltäytymiseen (eikä sentään ihmisten painajaisille!)
Vierailija kirjoitti:
Olen kauhun ystävä, mutta kauhu-unet osaavat silti olla ahdistava kokemus.
Näin muutama vuosi sitten unen, jossa isäni muisti kauhufriikkeyttäni asiaan sopivalla joululahjalla, muovisella, n. 10cm pituisella cowboy-nukella.
Lahjaa ihmetellessäni isä kertoi, että se ei ollut mikään tavallinen nukke, vaan kirottu esine, jota oli tarkoitus käyttää yliluonnolliseen piiloleikkiin. Pelaajan kuului laittaa nukke seisomaan näkyvälle paikalle ja laskea kahteenkymmeneen. Jos nukke oli laskemisen aikana mennyt piiloon, se piti löytää viiden minuutin sisällä, tai muuten nukke kasvoi aikuisen miehen kokoiseksi cowboyksi, repi etsijältä silmät päästä ja kuristi hänet. Turvaksi isä antoi minulle pyssyn ihan siltä varalta, että en löytäisi cowboyta ajoissa.Ensimmäisellä ja toisella kerralla nukke löytyi helposti, mutta kolmannella kerralla en löytänyt sitä ajoissa. Panikoin ja lähdin kotoani karkuun ajatellen, että ulkona pääsisin cowboyta helpommin pakoon ja näkisin sen jo kaukaa. Juoksin sitten muutaman kilometrin lenkin ja aina välillä stetsonipäisen miehen varjo vilahteli silmäkulmassani. Lopulta, rem-unilogiikalla, palasin kuitenkin kotiini ja avattuani huoneeni oven näin, että sängylläni istui cowboy-asuinen keski-ikäinen mies minua odottamassa. Mies nousi seisomaan ja lähti kohti minua, joten kohotin pyssyn ja tyhjensin lippaan äijään, ampuen hänen naamansa muusiksi. Se ei kuitenkaan cowboyta pysäyttänyt, vaan hän hoiperteli luokseni, kävi kimppuuni ja heräsin juuri, kun hänen peukalonsa työntyivät silmäkuoppiini.
No nyt on kunnon freudilainen uni. Oidipaalisuutta, insestiteemaa, fallossymboleita. 10 senttiä pitkä nukke, jota piti käyttää "yliluonnolliseen piiloleikkiin". Nukke "seisomaan". Jos se ehtii olla "piilossa liian kauan", se kasvaa aikuisen miehen kokoiseksi aggressiiviseksi olennoksi, jota pitää pelätä. Turvaksi arvaamatonta lelua vastaan isä antoi pyssyn, joka ei ehkä kuitenkaan riittänyt voittamaan tuota paisuvaa räjähtävää cowboyta.
Palstalta luettu alkaa hiipiä elämään. Eilen luin tätä ketjua klo23 jälkeen ja mietin, että pitää tulla päivällä muistelemaan kamalinta painajaistani. En muista juuri mitään unia muutaman viime kuukauden ajalta, mutta viime yönä sainkin sitten kunnon painajaisen johon heräsin. Tiivistettynä neljä tyyppiä jotka ’oikeasti’ ovat olemassa, yrittivät r***kata, ja ne epäuskon, ahdistuksen ja hädän tunteet mitä ehdin rekisteröidä, olivat mielettömät. Heräsin sydän jyskyttäen kauhun vallassa- mutta. Piti sitten kokea muutakin. Olen paljon lukenut viime aikoina noita unihalvaustarinoita ja mm. välttänyt selällään nukkumista niiden takia. Nyt kuitenkin kun aloin tuosta painajaisesta havahtua, kuulin vierestäni lakanoiden kahinaa ja liikehtimisen ääntä kuin siinä ihan lähellä olisi ollut joku. Ehdin ajatella että yksi lapsista on yllättäen tullut viereen, tai sitten mies joka nukkuu toisessa huoneessa, ja tunsin helpotusta kun olin niin kauhuissani unesta. En muista arvasinkin silmiä vai tunnustelinko vain kädellä, mut vieressä ei ollut ketään. Silti se tunne herätessä ja äänet oli olleet niin todelliset.
Mutta sitten se oikeasti kamalin painajainen. Tulin siinä paikalle erään asunnon ulkopuolelle, ehkä tapaamaan asunnossa olevia. Ulkopuolella oli kuitenkin hirveä härdelli tyyliin CSI ja asunnosta lappasi väkeä sisään ja ulos, rikosetsiviä, tajusin. Kauheinta oli kun kaikki itkivät ihan järkyttyneinä. Asunnossa oli tapahtunut jotain niin raakaa ja kamalaa että kaikki jotka sen 9li nähneet, itkivät lohduttomina. Tunnelma oli ihan hirveä ja tajusin että tämä kamaluus oli tapahtunut jollekin tuntemalleni, mahdollisesti lapsille vielä. Sen tunnelman muistan ikuisesti vaikka unesta on jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Usein näen suustani tulee etana, pitkä ja limainen, tuntuu että tukehdun. Monesti herään siihen että yskin.
Voisiko sinulla olla uniapneaa? Minä näin usein ennen kun laihdutin (en siis väitä että sinä olisit lihava mutta minulla ongelma katosi laihduttamalla) samanlaista unta, paitsi että kurkussani on pitkä hius tai lanka, joka ei lopu vaikka kuinka kiskoo.
Välillä koko pitkän unen aikana tunnelma on todella uhkaava ja pahaenteinen, vaikka kaikki on päällisin puolin normaalin oloista. Sitten jännitys tiivistyy ja tilanne huipentuu todella karmivaksi, kunnes puskista lopulta hyökkääkin joku hirviö/murhaaja kimppuun ja katkaisee unen tappoiskullaan