Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko sinustakin tullut lääkäri adhd läakityksellä?

Vierailija
20.04.2020 |

Stimulantteja, keskittymiskykyä parantavia aineita ja betasalpaajia. Miten niillä voi epäonnistua?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attentinia saa mutta se ei ole Adderalia.

Vierailija
22/41 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis varmaan. Mutta käytin hyväkseni adhd-oireitani ja minusta tuli taiteilija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Tai sitten työskentelisin Piilaaksossa :D

ADHD diagnosoitiin 35-vuotiaana ja nyt opiskelen lääkiksessä, mutta en lääkäriksi. Peruskoulu sujui hyvin, lukio yo-kirjoituksia lukuunottamatta ei. Sen jälkeen pelkkää alisuoriutumista, kunnes lääkitys ja neuropsykologinen kuntoutus aloitettiin. Olen ihan tyytyväinen elämääni, mutta välillä mietityttää, miten asiat olisivat, jos ADHD:sta olisi tiedetty enemmän 80-luvun lopulla ja olisin jo silloin saanut apua.

Vierailija
24/41 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisempi olisi tullut. Muuta en osaa sanoa.

Vierailija
25/41 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti. Olin ihan hyvä koulussa, ka melkein yhdeksän. Olen myös empaattinen ja aidosti haluan auttaa muita. En pelkää verta, eritteitä, syntymää tai kuolemaa. Tai pelkään vähemmän, kuin ihmiset keskimäärin.

Minusta olisi tullut myös hyvä sairaanhoitaja. Ehkä kuitenkin parempi sairaanhoitaja kuin lääkäri, koska tykkään fyysisestä työstä.

Olisin lääkärinä ihan takuulla tehnyt jonkun keksinnön ja saanut patentoitua sen.

Ka 9 koulussa viittaa peruskouluun. Monella tytöllä on 9 ka peruskoulussa ja harva heistä lääkäri.

Vierailija
26/41 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä video siitä miten ADHD lääkkeet toimivat ja vaikuttavat aivoihin. "Tavalliselle" ihmiselle niistä ei ole hyötyä.

Vierailija
27/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei noita syötetä varalta kaikille?

Vierailija
28/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta olisi voinut tulla psykiatri pelkällä pskanjauhannalla mutta olisi pitänyt pääästä kouluun sisään ensin.

Vierailija
29/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis tullut lääkäriä. Mutta siis mulla on aika klassiset ADD-tunnusmerkit. Voi olla, että olisin saanut ylemmän korkeakoulututkinnon suoritettua ja mielenterveyteni olisi parempi, jos mulla olisi diagnoosi. En osaa sanoa lääkityksestä.

Vierailija
30/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Tai sitten työskentelisin Piilaaksossa :D

ADHD diagnosoitiin 35-vuotiaana ja nyt opiskelen lääkiksessä, mutta en lääkäriksi. Peruskoulu sujui hyvin, lukio yo-kirjoituksia lukuunottamatta ei. Sen jälkeen pelkkää alisuoriutumista, kunnes lääkitys ja neuropsykologinen kuntoutus aloitettiin. Olen ihan tyytyväinen elämääni, mutta välillä mietityttää, miten asiat olisivat, jos ADHD:sta olisi tiedetty enemmän 80-luvun lopulla ja olisin jo silloin saanut apua.

Sama! Muistan, kun koko lapsuus ahdisti sen takia, että opiskelu oli niin vaikeaa vaikka tiesi, että itsestä on parempaa. Alisuoriuduin lopulta koulusta (keskiarvo taisi olla 6), kun välttelin vain opiskelemasta. Ja tottakai omat vanhempani vain väittivät minun olevan laiska ja tyhmä.

Hakeuduin lopulta itse tutkimuksiin aikuisena ja aika nopeasti sain ADHD:n paperit. Päätin sitten kokeilla lukioon menoa ja vaikka keskiarvo olikin 6 peruspapereissa, niin lukion pääsin läpi jopa 8.8 keskiarvolla.

Tuntuu, että jos apua olisi ollut heti silloin, kun oli nuori olisin varmaan opiskellut lääkäriksi.

Vierailija
31/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos ei ole niitä neurologisia oireita, joita ne helpottavat, niistä ei ole hyötyä. Miten ihmiset ovat näin pihalla?

Vierailija
32/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nuo normaalia ihmistä yhtään auttavat.

ADHD lääke Adderall auttaa merkittävästi. Yhdysvalloissa mahdollisesti yli 10% lääketieteen opiskelijoista käyttää Adderallia tai jotain muuta stimulanttia nimenomaan pärjätäkseen koulussa paremmin. Käyttö on siellä todella yleistä. Varmasti myös Suomessa käytetään.

Adderallia ei saa Suomesta! Ei myöskään millään toisella nimellä!

Kyllä vaan saa, varsin vastaavaa valmistetta, jonka vaikutus ihan sama. Sanoisin että identtinen.

Osaat varmaan sitten kertoa valmisteen nimenkin.

En ole se, jolle vastasit, mutta Attentin.

Vierailija
33/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma silkkaa ilkeyttäni olin tulematta.

Vierailija
34/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkia lääkkeitä ei syötetä varalta kaikille?

Vierailija
35/41 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ADHD vaikuttaa niin että aivot eivät eritä tarpeeksi dopamiinia, eli ADHD ihmiset kärsivät kroonisesta dopamiinivajeesta. Niinpä voi olla että ADHD aivot ilman lääkkeitä eivät ole yhteistyökykyiset opiskelemaan rutiininomaisessa "tylsässä" opinahjossa, koska aivot tarvitsevat vähän niin kuin "äärikokemuksia" eli jännittävyyttä ja vaihtelevuutta. Toisaalta, ADHD aivot kykenevät kyllä monesti ylikeskittymään kun informaatio on oikeasti mielenkiintoista.

Kannattaa katsoa YouTubesta " Healing ADD with dr. Amen. " Kertoo videolla mm. tyttärestään joka täysin alisuoriutui koulussa. Isä ajatteli hänen olevan hieman "vähälahjainen." Kun tytär sai ADHD diagnoosin ja sai hoitoa, hän pääsi opiskelemaan arvostettuun kouluun ja valmistuu eläinlääkäriksi. 

Vierailija
36/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD lääke Adderall auttaa merkittävästi. Yhdysvalloissa mahdollisesti yli 10% lääketieteen opiskelijoista käyttää Adderallia tai jotain muuta stimulanttia nimenomaan pärjätäkseen koulussa paremmin. Käyttö on siellä todella yleistä. Varmasti myös Suomessa käytetään.

Ei sitä saa Suomessa.

Vierailija
37/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd-lääkitys, ja olen silti töissä kaupan kassalla.

Vierailija
38/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adderallia ei saa Suomesta! Ei myöskään millään toisella nimellä!

Se oliskin hieno jos sais ja sen suomenkielinen kauppanimi olisi Adderalli :D

En siis mitään tiedä aiheesta, ohistelen vaan tässä

Voisi hyvin olla. Noilla lääkkeillä on usein naisten nimiä Venla, Essi, joten miksei Allikin? XD

Vierailija
39/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tolla lääkityksellä eikä musta oikein silti tule yhtään mitään :)

Lähinnä sos.fobia sun muut pilaa aivan kaiken.

Et varmasti ole, koska sitä ei määrätä Suomessa. Sitä ei edes saa Suomen apteekeista.

Vierailija
40/41 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tolla lääkityksellä eikä musta oikein silti tule yhtään mitään :)

Lähinnä sos.fobia sun muut pilaa aivan kaiken.

Et varmasti ole, koska sitä ei määrätä Suomessa. Sitä ei edes saa Suomen apteekeista.

ADHD:lle ne muutkin lääkkeet riittävät. Adderall ei tarjoa mitään lisää.