Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on normaalia teinille?

Vierailija
20.04.2020 |

Okei. Oon 15v tyttö ja mietin niinku varmaan moni muukin teini, että mikä on normaalia teini ikäiselle. Mulla ois tämmönen lista:
1. Onko normaalia toivoa toisen kuolemaa?
2. Onko normaalia tahtoa satuttaa itseään ja muita?
3. Onko normaalia tuntea kuin sydämessä olisi iso aukko?
4. Onko normaalia kuulla, haistaa ja nähdä asioita mitä ei ole? (koiran vinkumista, liikettä, välillä hahmoja ja välillä vaikka tuntee että joku istuisi sängyllä viereeni vaikka siinä ei oikeasti ole ketään)
5. Onko normaali vähentää syömistä jotta laihtuisi?
6. Onko normaalia ettei pysty luottamaan lähimmäisiinsä melkein missään?
7. Onko normaalia "puhua itsekseen", (meinaan että puhua NS mielikuvitus hahmolle päänsisällä)
Siinä oli nyt muutama, toivottavasti joku jaksaisi vastata.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa nuoruuttani muistellen ja parin teinin äitinä koitan vastata:

1. Minä toivoin lapsena ja nuorena väkivaltaisen isäpuoleni kuolemaa. Se oli ainoa keino "käsitellä" vihaa häntä kohtaan, koska oikeasti en voinut puhua asiasta kenelläkään. Minusta se toive on ihan ok, jos se helpottaa. Mihinkään tekoon se toive ei saa johtaa. Parempi tietenkin,jos pystyy käsittelemään asiaa läpi jonkun kanssa, mutta ei nuorella välttämättä ole sellaista ihmistä juuri silloin. Itsekin olen käynyt noita kipeitä asioita paremmin läpi vasta aikuisena. Kirjoittaminen on myös hyvä tapa käsitellä tunteita!

2. Sanoisin tähän että ei, lue kohta 1. Koita löytää parempi tapa käsitellä tunteesi.

3. On. Teini-ikä on oikeasti usein tosi raskasta aikaa. Ihme, että meistä niinkin moni säilyy siitä hengissä. Mutta on melkeen tavallisempaa kokea olevansa epänormaali kuin normaali. Eli olet normaali.

4. Ei välttämättä, mutta voi ollakin.. jos tiedät että näet jotain,mitä ei ole, niin ei kuulosta yhtään huonolta.

5. On. Mutta jos sinulla ei ole ylipainoa,ei kannata. Se voi liittyä huonoon itsetuntoon, tunteiden hallintaan tai sitten vaan näihin yhteiskunnan koviin vaatimuksiin, joita nuoret helposti ottaa itseensä. Pystytkö jutella tästä koulun teekkari kanssa? Hän osaa sanoa,jos tarve on. Ja toisaalta jos koet laihdutuspakkoa, niin siitäkin kannattaa jutella hänen kanssaan

6. On tavallista. Riippuu tietenkin niistä läheisistä kun. Itselläni oli kamala perhe ja olin aikuinen ennen kuin löysin luottamuksen ihmisiin. Mutta hyvin ehdin elää ihanaa elämää aikuisenakin, vaikka nuoruus oli surkea.

7. Mä olen tehnyt tätä aina, edelleenkin käyn keskusteluja. Outoa ehkä, mutta mulla on hieno mielikuvitus ja uskon, että "leikkimisellä" olen syventynyt sitä entisestään. Se on rikastanut mun elämää tosi paljon.

Muista, että elämään kuuluu monia monia vaiheita, jos nyt on vaikeaa,se ei todellakaan tarkoita, että niin olisi vaikka vuoden päästä,saati viiden vuoden. Ja mieti,että elämään voi mahtua vaikka 20 sellaista viiden vuoden jaksoa. Älä siis pelkää tulevaa,asiat muuttuu!

Tee tästä päivästä niin hyvä kuin pystyt, se riittää!

Vierailija
2/4 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, koulupsykologille voi soittaa koronasta huolimatta tai suoraan omaan terveyskeskukseen. Masennus on yleinen ongelma nuorilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikk muu tuossa on normaalia , paitsi 1ja2 kohdan asiat. Noista kantsii keskustella Ymmärtävän vanhemman tai koulukuraattorin ta terkkarin kanssa.

Vierailija
4/4 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat. Tunnen vieläkin samoin.

-20v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan