Kaveri väittää, että hänen eksänsä on allerginen siniselle värille
En ihan lähteny uskomaan. Minkälainen ihminen keksii tuollaisia juttuja?
Kommentit (30)
Tunsin kaksi henkilöä jotka saivat ihottumaa sinisestä väristä.
No jos joku vaate aiheuttaa näppyjä tms., niin kysehän on juuri jostain kemikaaleista, eikä sinisestä sinänsä.
Jotkut lapset eivät voi käyttää kuin vaaleita vaatteita tummemmissa käytettyjen värien allergiaoireiden takia. Kyse ei ole kuvitelmasta, vaan todellisesta allergiasta.
Onko tosiaan niin hönöjä ihmisiä, että he eivät tiedä väriaineiden voivan allergisoida? Joo, ei kukaan saa oireita katsellessaan sinistä taulua, mutta sininen väriaine housuissa on eri juttu.
Kaverini allergisoitui iän myötä mustalle väriaineelle. Ilmeisesti siihen vaikutti jatkuva hiusten värjääminen mustiksi. Nyt hän ei voi käyttää enää mitään meikkiäkään, jossa on mustaa.
Mitä sini-allergikoille tapahtuu, jos helpottaa oloaan sinisellä pillerillä?
Mullakin on kaveri, joka allergisoitui mustalle väriaineelle.
https://www.allergia.fi/allergia/muita-allergian-aiheuttajia/tekstiilit…
No, rintasyöpäleikkauksessa käytetään kasvaimen mahdollisen imusolmukkeisiin leviämisen selvittämiseksi sinistä väriainetta, ja se on hyvin allergisoiva aine.
Tämä väriaineallergia oli ihan tuttu juttu jo 70-luvulla, kun olin pieni. Luulin, että kaikki tietää sen, mutta ilmeisesti nykyään ei...
Missä vaatteissa yleisesti käytetään kobolttia väriaineina? Tai toisin päin, millä esim. farkut yleisesti värjätään?
Kobolttihan on metalli, ja mietin meneekö tämä allergia käsi kädessä nikkeliallergian (tai muuten metalleille allergisoitumisenI kanssa....
Mä olen koboltille allerginen ja sinisessä väriaineessa on paljon kobolttia. Siksi kaikki siniset vaatteet, lakanat jne on pestävä moneen kertaan ennen käyttöä.