Ärsyttääkö äänenmurroksinen ääni?
Ärsyttääkö muita äänenmurroksessa oleva lapsen (oman) ääni? Mieheni ei voi sietää pojan nykyistä ääntä ja kieltämättä se omaan korvaankin kuulostaa aika ärsyttävältä riippumatta siitä, mitä sanoo.
Onko tämä joku biologinen juttu, että vanhempien tekee mieli heittää äänenmurroksessa oleva poikanen pihalle?
Kommentit (24)
No mitä ihmettä? Opetan murrosikäisiä poikia, eikä ole koskaan ärsyttänyt. Varmaan teillä on jokin ihan oma psyykkinen ongelma asiaan liittyen. Onko pojan kasvaminen jotenkin vaikeaa teille?
Oma poika sai äänenmurroksen 11-vuotiaana, eikä kyllä tehnyt mieli heittää pihalle.
Huhhuh. Toivottavasti kykenette salaamaan asenteenne lapselta. Muu olisi henkistä väkivaltaa.
Pikemminkin hellyttävän kuuloista minusta :) Mutta en ole sitäkään sanonut pojalle.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä? Opetan murrosikäisiä poikia, eikä ole koskaan ärsyttänyt. Varmaan teillä on jokin ihan oma psyykkinen ongelma asiaan liittyen. Onko pojan kasvaminen jotenkin vaikeaa teille?
Oma poika sai äänenmurroksen 11-vuotiaana, eikä kyllä tehnyt mieli heittää pihalle.
Huhhuh. Toivottavasti kykenette salaamaan asenteenne lapselta. Muu olisi henkistä väkivaltaa.
No ei poika ärsytä, eikä tee mieli heittää häntä pihalle, mutta se ääni on outo ja ärsyttävä. Ei sitä tunnista poika itsekään. Ollaan kaikki (myös poika itse) naurettu tälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo nyt ärsyttäisi. Outo ajatus.
Kyllä meluavia, kiekuvia teinejä pidetään yleensä ärsyttävinä.
Se oli hellyyttävää ja haikeaa! Se minun pieni poikani oli katoamassa iäksi enkä kuulisi sitä koskaan enää. Tätä en tietenkään pojalle itkeskellyt. Mutta oli olihan se suuri hilpeyden aihe millainen ääni pojasta milloinkin pääsi ja nauroi poika itsekin. Saatoin myös säikähtää henkihieveriin, kun pojan puhelimeen vastasi möreä ääni, että nyt joku on pojan puhelimen kaapannut. Mutta siinä äänenmurroksessa oli paljon luopumisentuskaa mukana. Se muutos on niin konkreettinen ja lopullinen.
No on se niikuin variksen raakkumista, onneksi ääni muuttuu siedettävemmäksi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meluavia, kiekuvia teinejä pidetään yleensä ärsyttävinä.
Hä? Jos tuota mieltä olet, niin miten sinua ei pienen riehuvan lapsen helariääni sitten ärsytä
Minusta semmonen 14-15 vuotiaan ääni kuullostaa monsti jopa peräti paljon möräkämmältä kuin mitä lopulta aikuisen, jonka kurkunpää on kehittynyt lopulliseen muottiinsa. olen ihmetellyt miten kummassa. Ehkä siis kurunpää aikuistuu aiemmin kuin muut äänentuottoelimet ja kaikukopat. Kenties nenäonetelo tai vastaava k-pään jo miehistyttyä vielä lapsenkenkien tasolla, ja sitten ku se ja loputkin kaikukopat mihistyvät niin ääni jotehi pehmenee taas vaikka ei kirkastukaan eikä palaudu lapsekkaammaksi. Näin jotenni olen päätellyt
Miksi ärsyttäisi? Hyvä, jos lapset tuossa iässä pukahtavatkaan natsimutsille, joten miksi ne pari sanaa, mitä teini sanoo, jotenkin rasittaisi. Varsinkin, kun vielä pari vuotta aiemmin on ollut normaalia, että lapsi puhua pärpättää taukoamatta, kimeällä äänellä.
En olekaan koskaan ajatellut, että ääni olisi 13-14-vuotiaassa pojassa se nimenomainen asia, joka ärsyttää
Jos kaikkivalta olisi, niin hetikohtapa vaihtaisin vaikka kaikki Kissin ja muiden pissiskanavien mankuen älisevät, narisevat, volisevat ja nurisevat 20-30-vuotiaat uikuttajalaulajattarentapaiset äänenmurroksis-äänisiin jonneihin ja arttuihin
Vierailija kirjoitti:
Miksi ärsyttäisi? Hyvä, jos lapset tuossa iässä pukahtavatkaan natsimutsille, joten miksi ne pari sanaa, mitä teini sanoo, jotenkin rasittaisi. Varsinkin, kun vielä pari vuotta aiemmin on ollut normaalia, että lapsi puhua pärpättää taukoamatta, kimeällä äänellä.
Ne pari sanaa on usein kirosana.
Olisi ne kirosanat edes jotain taitavaa kapteenihaddok-tyylistä sättimistä, , kuten" te kermassa uitetut turskanperkeet, te vihonviimeiset kyklooppimenninkäiset"
Koiran ja lehmän huutoa ei tahto sietää, mutta kyllä murhos-iäisenäänen aina. En ole vielä löytänyt kauniista haukkuvia koiria enkä kauniisti ammuvia lehmiä. Sonneillakin on muuten useimmiten kauniimpi ääni kuin lehmillä
dfvsdf kirjoitti:
Minusta semmonen 14-15 vuotiaan ääni kuullostaa monsti jopa peräti paljon möräkämmältä kuin mitä lopulta aikuisen, jonka kurkunpää on kehittynyt lopulliseen muottiinsa. olen ihmetellyt miten kummassa. Ehkä siis kurunpää aikuistuu aiemmin kuin muut äänentuottoelimet ja kaikukopat. Kenties nenäonetelo tai vastaava k-pään jo miehistyttyä vielä lapsenkenkien tasolla, ja sitten ku se ja loputkin kaikukopat mihistyvät niin ääni jotehi pehmenee taas vaikka ei kirkastukaan eikä palaudu lapsekkaammaksi. Näin jotenni olen päätellyt
Kyllä teinipoikien ääni tosiaan on jotenkin erityisen möreä ja kova (ja ärsyttävä). Miehillä on taas pehmeämpi.
Vierailija kirjoitti:
dfvsdf kirjoitti:
Kyllä teinipoikien ääni tosiaan on jotenkin erityisen möreä ja kova (ja ärsyttävä). Miehillä on taas pehmeämpi.
Näköjään en ole ainoa jota raastoi. Se oli kuin kahta kiveä hierottaisiin yhteen, hermoja sahaava ääni. Nyt onneksi vähän pehmennyt.
On hirveä ääni. Riitasointuinen. Etenkin, kun huutaa - kirosanoja.