Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi rajoitukset eivät ole alueellisia? Melkein kaikki uudet tartunnat HUS-alueella

Vierailija
20.04.2020 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006480680.html

Lähes kaikkialla muualla maassa epidemia hiipuu. Miksi Uudellamaalla ei voisi olla tiukempia rajoituksia, muualla maassa voisi löysätä. Tiukempien rajoitusten alueelle vaikka ruoan kotikuljetuksia, karanteenihotelleja ym. ketutuksen vastapainoksi.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tilanne ole koko HUS-alueellakaan samanlainen, alue on niin laaja. Omassa kotikunnassani todettujen tartuntojen määrä on pysynyt samana jo viikkojen ajan, Uudellamaalla.

Ei niin. Ei meillä ole koko maata kattavaa epidemiaa, on tietyissä kunnissa ja joskus niidenkin sisällä tiettyjä klustereita. Testauksella, jäljityksellä ja eristyksellä - tukitoimin -  saadaan tämä epidemia kuriin.

Vierailija
42/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmalla ei myöskään pääse testeihin, vaikka puolison sisar on testattu ja hänet tavattiin päivää ennen oireiden alkua. Täällä päällä edelleen todella rajut oireet, testiin ei pääse.

Tänään juuri oli Aamulehdessä että Pirkanmaalla otetuista testeistä alle 2 prosenttia on positiivisia, kun taas Uudellamaalla vastaava luku on 7. Pirkanmaalla siis testataan suhteessa huomattavasti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmalla ei myöskään pääse testeihin, vaikka puolison sisar on testattu ja hänet tavattiin päivää ennen oireiden alkua. Täällä päällä edelleen todella rajut oireet, testiin ei pääse.

Tänään juuri oli Aamulehdessä että Pirkanmaalla otetuista testeistä alle 2 prosenttia on positiivisia, kun taas Uudellamaalla vastaava luku on 7. Pirkanmaalla siis testataan suhteessa huomattavasti enemmän.

Eihän tuo kerro yhtään mitään siitä testataanko suhteessa enemmän vai vähemmän, ainoastaan siitä että testattavien joukossa tartuntoja on suhteellisesti vähemmän.  Se taas voi johtua ainakin kahdesta syystä eli joko testit on kohdistettu huonosti tai sitten taudin esiintyvyys on pienempi.

Vierailija
44/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on taittumaan päin. Harmi, että eräs kielivähemmistö sai Hgissä tartuntoja niin paljon. Jospa hekin nyt noudattaisivat eristäytymissuosituksia.

Vierailija
45/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisi mulle, ja olen helsinkiläinen. Kunhan vaan ruokahuoltoon ja apteekkiin saa mennä.

Mulle ei käy. Mä olen kyllästynyt kökkimään kotona ja lähden huomenna liikkeelle.

Vierailija
46/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on taittumaan päin. Harmi, että eräs kielivähemmistö sai Hgissä tartuntoja niin paljon. Jospa hekin nyt noudattaisivat eristäytymissuosituksia.

Stadin lukuja nostaa tämä vähemmistö.

Vierailija
47/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että Uudellamaalla vielä ja erityisesti Helsingissä pitäisi eristää yksi vähemmistöryhmä. Tummempi sellainen.

Nimenomaan. Ylivoimaisesti suurin osa uusista tartunnoista oli ainakin perjantaina juuri tässä vähemmistöryhmässä. Siellä epidemia on vasta alussa ja satoja tulee lähiviikkoina, koska isot perheet ja yhteisöllinen elämäntapa.

Lähde perjantaihin?

Voi kylä olla noin

Vierailija
48/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset voivat liikkua. Helsinkiläinen voi hyvin ajaa Lahteen tai Tampereelle käymään ravintolassa ja kampaajalla, vaikka Stadissa laitettaisiin kaikki kiinni. Tai vantaalainen mummon hoivakotiin Kiteelle tartuttamaan koronaa. 

Joko rajoitukset ovat koko maassa, tai sitten niillä ei ole toivottua vaikutusta. 

Vierailija
49/49 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro yhtään mitään siitä testataanko suhteessa enemmän vai vähemmän, ainoastaan siitä että testattavien joukossa tartuntoja on suhteellisesti vähemmän.  Se taas voi johtua ainakin kahdesta syystä eli joko testit on kohdistettu huonosti tai sitten taudin esiintyvyys on pienempi.

Niin, sitähän minä sanoin, suhteessa, eli suhteessa taudin esiintyvyyteen. Se on se mikä tässä merkitsee.