Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon olet sijoittanut nyt korona-aikana? Aiotko vielä sijoittaa ja millä suunnitelmalla?

Vierailija
19.04.2020 |

Itse nyt sijoittanut Nordnetin kautta reilut 10 000 suoriin osakkaisiin ja hieman niiden rahastoihin. Tarkoitus jatkaa kursseista riippuen ehkä toisella 10 000 eurolla.

Danske Bankin eläkevakuutus oli maksamatta jo vuosia, kun teki vaan tappiota. Nyt heitellyt sinne rahaa kurssien vuoksi. Tarkoitus sinne heittää vielä tämä tilanteen aikana 2000, jotta ottaa hieman nostetta tuottoon.

Alexandriassa ollut vuosia 300 euroa/kk. Nyt sijoitan sinne osakeannissa ylimääräisen 5000 e. On osakkeet (Fortum, Nokia, Metso, UPM, ja pari muuta) joiden anti 3 x. Sijoitus aika 5 v. Lisäksi varmaan muutaman ylimääräisen 300 euroa heitän.

Tuotto-odotuksena näistä sijoituksista on noin 60 000 + .

Miten sinulla?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin heittelän näin korona aikana euroja sinne tänne ja tuotto-odotukset on aina korkeella.

Vierailija
2/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€/kk vuodesta 2009, samaa rataa jatkan. Puolet seligsonin indeksirajastoja, puolet etf.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin heittelän näin korona aikana euroja sinne tänne ja tuotto-odotukset on aina korkeella.

No joo. Ehkä tuo heittely oli itsellä väärä sana, vaikka sitä se pitkälti on. Tarkoitin kuitenkin sitä, että vuosia ollut esim tuo DB ja Alexandria, ja nyt sitten sinne molempiin enemmän, koska kurssit alhaalla. 

Totta kyllä se, että tuotto-odotukset voi ja saa olla korkealla tässä tilanteessa. Hinnat niin alhaalla, että tuotto on varmaa...

Vierailija
4/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#metoo

Vierailija
5/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Alexandriaan, joka on tunnetusti lähes huijarifirma?

Vierailija
6/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heittele euroja tällä hetkellä mihinkään. Työpaikka vaakalaudalla, sijoittamaan en tässä tilanteessa ala.

Vierailija
7/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että on huijarifirma. Ainakin omat sijoitukseni ovat tuottaneet hyvin. Tietenkin nyt korona-aikana tippui 6000 euroa, mutta siitä noustu niin, että tappio puolittunut. 

Käsittääkseni ja mitä olen lukenut tuosta "huijarifirma" -maineesta, niin niissä ollut kyse, että henkilö on sijoittanut varoja esim. 10 - 15 vuodeksi ja halunnutkin nostaa rahansa pois ennen sopimuksessa ollutta aikaa. Tämä varojen ennenaikainen nosto on aiheuttanut kustannuksia ja maksuja eli tuottoa ei ole ollutkaan. Muista "huijauksista" en ole onnistunut lukemaan. Eli ennenaikaisista nostoista ollut kyse. 

Jos jonkun muun "huijauksen" pystyt minulle linkittämään, olisin kiitollinen. 

Itselläni on 20 vuoden sijoitussuunnitelma. Voin lopettaa kuukausisijoituksen milloin haluan tai nostaa sitä, mutta varani nostan vasta 15 vuoden kuluttua (aloitettu 2014).

Vierailija
8/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemani mukaan Alexandriassa rahastojen kulut ovat todella suuret kivijalkapankkienkin rahastoihin verrattuna. Toinen epäkohta on juuri se, että ihmiset sitoutetaan vuosikausien sopimuksiin, joista ei pääse eroon ilman, että menettää sijoituksestaan suurimman osan.

Vierailija
9/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys A:ssa ei siis ole siitä, että ei saa tuottoa, jos haluaa nostaa rahansa ennenaikaisesti, vaan siitä, että tällaisessa tapauksessa voi menettää 70-80 % jo maksamistaan rahoista. Oletko muuten varma, että firma on edes pystyssä vuonna 2034, kun sinun pitäisi nostaa rahasi?

Vierailija
10/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veikkaukseni ollut että kurssit käy alimmillaan Q2 julkkareiden aikaan, eli kesällä heinä-elokuussa. 

Sen jälkeen voisi taittua ylöspäin. Ellei silloin jo ala kriisi hellittää, niin todellinen mega-lama on todellisuutta. Ennen tuon varmistamista en uskalla ostaa mitään.

Suurimman osan lapuista jo myin maaliskuun alussa, muutamia lappuja jäljellä, jotka oli jo ennen koronaa tappiolla. Plus ostin pikkusatsit parin amerikkalaisen pharmaceutical yhtiön lottolappuja, jos sattuisi jackpot ja olisivat korona-rokotteen eturintamassa. 

Vierailija
11/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksadria sai kovia syytöksiä ja muistaakseni jotain rangaistuksiakin kun (pakko)myi huonoja sijoituksia niistä ymmärtämättömille vanhuksille. Minunkin vanhemmilleni tuli jatkuvasti sieltä puheluita. Kerran satuin olemaan paikalla ja otin puhelimen käteeni ja haukuin "sijoitusneuvojan" firman niin hyvin, ettei sieltä enää soiteltu.

Vierailija
12/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys A:ssa ei siis ole siitä, että ei saa tuottoa, jos haluaa nostaa rahansa ennenaikaisesti, vaan siitä, että tällaisessa tapauksessa voi menettää 70-80 % jo maksamistaan rahoista. Oletko muuten varma, että firma on edes pystyssä vuonna 2034, kun sinun pitäisi nostaa rahasi?

En ole varma, että on tuolloin pystyssä. En voi olla varma myöskään siitä, että ne yritykset joihin olen sijoittanut pysyvät pystyssä. 

Kuten totesin, niin itselläni on sijoitukset kokonaisuutena tuottanut hyvin. Tarkoitus ei myöskään ole nostaa sijoituksia pois ennen määräaikaa. Huolimatta heidän palkkioistaan. Toisaalta olen saanut yksilöllistä palvelua ja se aina maksaa. Ymmärrän hyvin, että moni ei halua maksaa niitä palkkioita, joten sijoittavat muuta kautta. Se, että heillä maksuja, ei mielestäni ole huijausta. Sehän kerrotaan kyllä.

Ainahan näissä riskinsä on. Sen tiedostan hyvin. 

Vierailija
13/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut ja myynyt kuin raivopäinen viimeisen kuukauden aikana ja tienannut reilut kahdeksan tonnia. Varsinaiset ostot pitkäaikaissalkkuun aloitan Q1 tulosten jälkeen niin että ainakin puolet kassasta sijoitan Q2 jälkeen.

Vierailija
14/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt mitään. Menee kuukausittain 900 euroa indeksirahastoihin. Ja menee edelleen. 

Vierailija
15/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut ja myynyt kuin raivopäinen viimeisen kuukauden aikana ja tienannut reilut kahdeksan tonnia. Varsinaiset ostot pitkäaikaissalkkuun aloitan Q1 tulosten jälkeen niin että ainakin puolet kassasta sijoitan Q2 jälkeen.

Minä en ole noin taitava. Vielä. En uskalla ostaa ja myydä. Pääasiassa ostan vaan....

Loistava tulos sinulla.

ap

Vierailija
16/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin maaliskuussa osakkeisiin ja rahastoihin yhteensä 1 000 € viikossa. Suunnitelmissa on jatkaa tahdilla 500 €/vko syksyyn asti ja lisätä paukkuja jos tulee kunnon pudotus. Syksyllä katson, millä tasolla kurssit on, ja mietin jatkoa sen mukaan.

Vierailija
17/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että on huijarifirma. Ainakin omat sijoitukseni ovat tuottaneet hyvin. Tietenkin nyt korona-aikana tippui 6000 euroa, mutta siitä noustu niin, että tappio puolittunut. 

Käsittääkseni ja mitä olen lukenut tuosta "huijarifirma" -maineesta, niin niissä ollut kyse, että henkilö on sijoittanut varoja esim. 10 - 15 vuodeksi ja halunnutkin nostaa rahansa pois ennen sopimuksessa ollutta aikaa. Tämä varojen ennenaikainen nosto on aiheuttanut kustannuksia ja maksuja eli tuottoa ei ole ollutkaan. Muista "huijauksista" en ole onnistunut lukemaan. Eli ennenaikaisista nostoista ollut kyse. 

Itselläni on 20 vuoden sijoitussuunnitelma. Voin lopettaa kuukausisijoituksen milloin haluan tai nostaa sitä, mutta varani nostan vasta 15 vuoden kuluttua (aloitettu 2014).

No sehän just on huijausta että sidotaan asiakkaan nykyiset JA tulevat rahat todella epälikvidiksi keskinkertaisella tuotolla. Paljon paremmilla tuotoilla saa ihan likvideitäkin sijoituskohteita (vaikkapa suorat osakesijoitukset). Huijataan ymmärtämättömiä agressiivisella myynnillä sitoutumaan epäedullisiin sopimuksiin.

Vierailija
18/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli maksat siitä että varallisuutesi on sidottu johonkin... Fiksua, not... TUollaisessa pitäisi olla PAREMPI tuotto kuin indeksissä, ja reilusti, koska riskit ovat isommat (koska ne rahat ovat sidottu, niin riskisi kasvavat, joko tuoton menetyksiin (jos joudut lunastaa etuajassa), mutta taitaapa olla että kulujen takia jopa häviää vertailuindekseille.

Vierailija
19/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli kun kukaan ei opettanut mulle näitä kun olin parikymppinen

Vierailija
20/27 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin juuri loppuvuonna myydä 15000 edestä sijoituksia yhtä tarkoitusta varten, joka ei sitten toteutunutkaan. Nyt tässä hiljalleen ostelen. 3000 vasta laitettu kiinni kotimaisiin isoihin yhtiöihin ja usa indexirahastoon laitoin lapsille menemään kuukausisäästöt. Heittelen kiinni sitä mukaa kun oston paikkoja tulee vastaan