Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten pettymys isän päihteiden käytön vuoksi

Vierailija
19.04.2020 |

Äitinä olo on joskus todella raskasta ja musertavaa, kun omat lapset on maailman tärkeimpiä, mutta heidän isälle nykyään kuin ilmaa. Lapsilla on onneksi paljon läheisiä ja välittäviä aikuisia.

Perjantaina oli taas se päivä kun isän piti tavata lapsia valvotusti vanhemmillaan. Lapset odottivat toiveikkaina ja malttamattomina soittivat minulle pari kertaa onko isästä kuulunut jotain ja toteutuuko tapaaminen. En ollut kuullut mitään ja a-klinikalta ei ollut tullut viestiä varmistuksena negatiivisesta huumeseulasta.

Sanoin lapsille että viestiä ei ole tullut ja isästä ei ole kuulunut.

Tapaamista ei tullut. Taas lasten pettymys sattui niin syvälle. He ovat nähneet isäänsä tänä vuonna 4 kertaa. Onneksi he ymmärtävät jo nykyään että tuo on isän oma valinta, mikä ei johdu heistä tai minusta.

Me vietettiin mukava viikonloppu kuitenkin lasten ja mieheni kanssa. Käytiin kalassa, retkellä ja herkuteltiin. Onneksi mieheni on hyvä lasten kanssa, järkevä ja päihteetön ja hän haluaa jakaa kasvatusvastuuta kanssani. En tiedä miten selviäisin edes yksin.

Onko täällä muita äitejä samassa tilanteessa? Oletko hakenut jostain apua omaan jaksamiseen? Minä olen käynyt pari kertaa perheneuvolassa keskustelemassa, mutta viime kerrasta on jo yli vuosi. Ajattelin varata sinne taas ajan kun lapsetkin on kasvanut vaikka lasten kanssa ei ole ongelmia. Pääsee itsekin purkamaan tuntojaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme pakotti sinut tekemään lapsia tuollaisen miehen kanssa?

Vierailija
2/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko hyvä mieli kun pääsit ilkeilemään? Nauti olostasi 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko hyvä mieli kun pääsit ilkeilemään? Nauti olostasi 😊

Ei ku vakavissaan

Vierailija
4/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuossa aloituksessa kertonut, kun en halunnut että kukaan tunnistaa... Isä alkoi käyttää kipulääkkeitä väärin hieman ennen kuin erosimme. Se käyttö ja sen laajuus oli järkytys! Olimme yli 10v yhdessä. Että ei sitä aina voi tietää kuinka elämässä milloinkin käy. En sillon olisi arvannut kun tapasimme tai sillon kun lapset oli ihan pieniä.

Ap

Vierailija
5/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin itse miten lapsena tuntui pahalta kun isä petti usein lupauksensa alkoholin takia. Isäni ei ollut päivittäin juopotteleva ja pystyi työnsä hoitamaan, eikä perheemmekään hajonnut koskaan mutta silti alkoholisminsa aiheutti paljon pettymyksiä ja pahaa oloa kaikille meille. Onneksi hän raitistui sitten kun olin jo jotain parikymppinen.

Vierailija
6/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole erityisen harvinaista, että alkoholiriippuvuus kehittyy vaivihkaa vuosien varrella tai joskus nopeammin kun tulee joku iso vastoinkäyminen. Lapsiperheessä voi olla monenlaisia paineita jaksaa ja suorittaa ja ne päihteet ovat nykyisessä päihdemyönteisessä ja mielihyväkeskeisessä kulttuurissa hyvin houkuttava ratkaisu kaikenlaiseen ketutukseen. Ja siitä se pakeneminen voi lähteä, jos on jo valmiiksi heikko perusta käsitellä vaikeita tunteita ja/tai taustalla traumoja tai risaa lapsuutta. Tämähän koskee molempia sukupuolia. Perinteisesti lapset kyllä raitistavat naista ja opettavat kaikenlaista elämänhallintaa, etenkin vahvojen ja itsenäisten naisten Suomessa. Joissain toisissa kulttuureissa isänä oleminen on kunniatehtävä ja perheen pää sanoo sen viimeisen sanan. Voisiko tuo jopa suojata päihteilyltä? Isyyden PITÄISI olla kunniatehtävä eikä joku kirous jota pitää juosta pakoon ties mihin. Tuo jälkimmäinen tuntuu olevan joku trendi nykyään.

Vierailija
7/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä usein jätti tapaamiset välistä niinkuin kuvailit, kun oli varmaan ratkennut juomaan. Odotin kovasti että isä hakee viilonlopuksi ja odotin autoa ikkunasta. Monesti ei sitten koskaan tullutkaan. Äiti kertoi jälkeenpäin mulle kuinka raskasta hänellä oli katsoa lapsen pettymystä ja surua. Ei sitä korjaa että teette sitten lasten + äidin + uuden isähahmon kanssa juttuja, vaikka se tietty vähän paikkaa sitä ja on parasta mitä voitte tehdä. Mutta se ei ole sama asia kun lapsella silti jää sellainen olo että se oma isä hylkäsi tai et ollut tarpeeksi tärkeä hänelle ja ikävä jäi.

Mutta silti. Tsemppiä. Tämä siis viestinä että olin tuollaisen lapsi, ikävä jäi mutta kyllä musta ihan hyvä ihminen kasvoi. (Nyt 30+)

Vierailija
8/9 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Lapsille on kerrottava selkeästi muutama asiaa.

1) Heistä pidetään huolta eikä ole mitään hätää.

2) Isä rakastaa heitä, mutta on sillä tavalla sairas, ettei aina pysty tapaamaan, vaikka on luvannut.

3) Lasten ei tarvitse huolehtia isästä, kun hän saa hoitoa.

4) Isän sairaus ei ole lasten eikä muidenkaan syytä.

Näitä pitää aina välillä kerrata. Isän tapaaminen onnistuu, kun hän on riittävän hyvässä kunnossa. Tämä on tärkeää lasten turvallisuuden tunteen säilyttämiseksi.

Vierailija
9/9 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Lapsille on kerrottava selkeästi muutama asiaa.

1) Heistä pidetään huolta eikä ole mitään hätää.

2) Isä rakastaa heitä, mutta on sillä tavalla sairas, ettei aina pysty tapaamaan, vaikka on luvannut.

3) Lasten ei tarvitse huolehtia isästä, kun hän saa hoitoa.

4) Isän sairaus ei ole lasten eikä muidenkaan syytä.

Näitä pitää aina välillä kerrata. Isän tapaaminen onnistuu, kun hän on riittävän hyvässä kunnossa. Tämä on tärkeää lasten turvallisuuden tunteen säilyttämiseksi.

Näin olenkin tehnyt.

Ap