Kotivaran tilanne nyt
Nyt kun poikkeusaikaa on hetki eletty niin millaisia huomioita olette tehneet omasta kotivarasta? Mitä pitäisi olla enemmän, mitä ehkä vähemmän?
Olen muutamia huomioita tehnyt itse.
Ensiksi huomasin, että kierto ei toimi kun samanlaiset tarvikkeet oli ripoteltu ympäri kotia (huonosti säilytystilaa). Järjestelynkin jälkeen unohtuu missä mitäkin oli, ottanee oman aikansa.
Toiseksi nyt alkaa näkyä mikä kiertää nopeammin ja mikä hitaammin. Jauhoja meneekin enemmän kuin kuvittelin, jos leipoo itse vaikka sämpylät (käydään kaupassa 3 viikon välein). Tietyt hygieniatarvikkeet menee myös yllättävän nopeasti.
Suunnitelmissa on kasvattaa kotivara riittämään 3 kuukaudeksi. Tila haastaa, mutta pitää yrittää miettiä luovasti säilytyspaikkoja.
Kommentit (32)
Kaksi hernekeitto- ja säilykelihapullapurkkia ovat edelleen kaapissa. Parasta ennen- päiväys on 2023. Pakkasessa on jotain pientä. Avaamaton näkkileipäpakettikin on. En jaksa varautua tämän enempää, kun kaupasta saa kaikkea tuoretta. Jos sairastun, pärjään viikon. Sitten voi tilata sapuskaa netistä tms.
Kaikkea muuta on ollut riittävästi, mutta olisin kaivannut pariin ruokaan sipulia ja purjoa. Tuoreet pääsi loppumaan kaapista, joten ostan kumpaakin pakkaseen seuraavalla kauppareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi hernekeitto- ja säilykelihapullapurkkia ovat edelleen kaapissa. Parasta ennen- päiväys on 2023. Pakkasessa on jotain pientä. Avaamaton näkkileipäpakettikin on. En jaksa varautua tämän enempää, kun kaupasta saa kaikkea tuoretta. Jos sairastun, pärjään viikon. Sitten voi tilata sapuskaa netistä tms.
Riippuu missä asut mutta aika monessa paikassa kotiinkuljetukset menevät noin kahden viikon päähän.
Kyllä mä vieläkin pari kuukautta pärjäisin, mutta tietyt ainekset loppuvat kyllä nopeasti. Kananmunat, jauhot, hiivat, maustekastikkeet, tiivistemehut, shampoot ja vitamiinit. Tietenkin osittain omasta varautumisen tasosta johtuen, mutta osa tuotteista sellaisia, että eivät säily kovin pitkään.
Maitoa, jugurtteja, kermaa, voita ja perunaa oon joutunut tilaamaan kotiinkuljetuksella lisää.
Hernekeitot ja tonnikalat on jo syöty.
Seki yllätti mut miten jauhoja kuluu tosi paljon, samoin kahvi ja kaakao.
Makaroonia on taas menny tavallista vähemmän.
Äkkiä ne ruuat vaan menee vaikka kolkkoja määriä kotiin kannettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vieläkin pari kuukautta pärjäisin, mutta tietyt ainekset loppuvat kyllä nopeasti. Kananmunat, jauhot, hiivat, maustekastikkeet, tiivistemehut, shampoot ja vitamiinit. Tietenkin osittain omasta varautumisen tasosta johtuen, mutta osa tuotteista sellaisia, että eivät säily kovin pitkään.
Noista hiiva on ainoa joka ei säily pitkään. Kuivahiivan kanssa ei ole sitäkään ongelmaa.
Kananmunat ovat käyttökelpoisia neljä viikkoa päiväyksen yli.
Puoli pakettia kotivaran venäläistä meetwurstia on vielä jäljellä.
Puolison paniikissa ostamat neljä hernekeittotölkkiä jäävät todennäköisesti syömättä. Syön itse vain itsetehtyä.
Muuten on kaapissa samat ainekset kuin aina ennenkin. Pastaa, riisiä, nuudeleita Muttin tomaattivalmisteita yms. ja kaksi pakastinta täynnä marjoja, sieniä ja lihaa.
En jaksanut lukea, mutta jos kysyit paljonko jäljellä.
Niin olen syönyt yhden purkillisen hernekeittoa, yhden purkillisen ananaksia, yhden purkillisen herkkusieniä.
Herkkusienien ja ananaksien päiväys oli muutenkin jo viimeisillään, eli sikäli olisin varmaan syönyt ne muutenkin.
Zinc
En pidä mitään kotivaraa, mutta nuudeleita, tonnikalaa, puurohiutaleita, papuja ja jauhoja on. Munia, öljyä,ketsuppia, sinappia ja kauramaitoakin lähes aina. Pakkasessa on rasioissa ruokaa valmiina sulatettavaksi ja käyttöön.
Syön vain tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut vähentämään WC-paperivarastoja kotona. Näyttää siltä, että ne eivät ole loppumassa kaupoista.
Ei sieltä kaupoista edelleenkään lopu yhtään mikään kuin korkeintaan ihan väliaikaisesti. Tämä teille sanottiin jo ajat sitten, mutta ette uskoneet. Tänään oli kaupan hyllyt täynnä käsidesiäkin.
Noin viikon kotivara tuli hankittua ja se on edelleen varana.
Tosin joitakin asioita on pidemmäksi aikaa kuin vaan viikoksi.