Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran tilanne nyt

Vierailija
19.04.2020 |

Nyt kun poikkeusaikaa on hetki eletty niin millaisia huomioita olette tehneet omasta kotivarasta? Mitä pitäisi olla enemmän, mitä ehkä vähemmän?

Olen muutamia huomioita tehnyt itse.

Ensiksi huomasin, että kierto ei toimi kun samanlaiset tarvikkeet oli ripoteltu ympäri kotia (huonosti säilytystilaa). Järjestelynkin jälkeen unohtuu missä mitäkin oli, ottanee oman aikansa.

Toiseksi nyt alkaa näkyä mikä kiertää nopeammin ja mikä hitaammin. Jauhoja meneekin enemmän kuin kuvittelin, jos leipoo itse vaikka sämpylät (käydään kaupassa 3 viikon välein). Tietyt hygieniatarvikkeet menee myös yllättävän nopeasti.

Suunnitelmissa on kasvattaa kotivara riittämään 3 kuukaudeksi. Tila haastaa, mutta pitää yrittää miettiä luovasti säilytyspaikkoja.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tyhjiä kaappeja periaatteessa loputtomiin. Aina tuppaa se tuore loppumaan, joten sikäli ei ole mitään erikoista mielessä, vuosien kokemuksella tiedän ostaa makaronia, soijarouhetta, kanalientä ja ketsuppia, niillä mennään pitkäänkin. Syön vain kerran päivässä.

Hitsi nyt hokasin että mulla onkin lihapullasäilykettä tuolla pari purkkia, sitä varmaan tänään.

Vierailija
2/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsuppi muuten meneekin yllättävän nopeasti.

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten suojavarusteissa ei tässäkään toimi x kuukauden normaalikäyttöä vastaava määrä.

Käytössä kun on tosi paljon muutoksia. Kahvia, leipää ja vessapaperia menee ihan erilaisia määriä kuin normaalisti jne.

Tässäkään tilanteessa ei tule käytetyttyä niitä jotain kaapissa epämääräisesti pyöriviä kuiva-aineita. Kaiken sellaisen voisi heittää pois, ja ostaa tilalle varmasti meneviä juttuja.

Vierailija
4/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päivittäin kaupassa. Ei ole ollut tarvista hankkia kotivaraa.

Vierailija
5/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon pärjää, sitten mentävä kauppaan. Näinä aikoina on kulunut normaalia enemmän käsisaippuaa.

Vierailija
6/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kotivarasta luettelon vihkoon. Sieltä on helppo tarkistaa, mitä on ja mitä tarvitsee. Aina, kun otan jotain sieltä, viivan tuotteen yli luettelostani. Toimii.

Vierailija
7/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette noloja ettekä edes käsitä sitä 🙄

Vierailija
8/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette noloja ettekä edes käsitä sitä 🙄

Eipä kuule haittaa, vaikka nolo olisinkin. 😉

Vierailija
9/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketsuppi muuten meneekin yllättävän nopeasti.

T. Ap

Totta. Oltiin 2 viikkoa karanteenissa ja meni iso pullollinen.

Vierailija
10/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi enemmän pakastetilaa, niin lisää kasviksia. Olen ollut nyt 4 viikkoa eristyksissä, joten vasta alkuvaiheessa mennään eikä mistään vielä puutteita. Varastor riittää vielä n. 28 viikkoa.

Vierailija
11/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista laatikkoa siideriä mennä tärähti. Normaalisti emme juo ollenkaan. Nyt menee kolme tölkkiä illassa. En aio googlettaa riskikäytön rajoja koska hirvittää. Vyötärö on kauitenkin kadonnut ja maha pömpöttää. Mies toi laatikon lonkeroa,jospa jatkamme sillä...

Vierailija
12/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten suojavarusteissa ei tässäkään toimi x kuukauden normaalikäyttöä vastaava määrä.

Käytössä kun on tosi paljon muutoksia. Kahvia, leipää ja vessapaperia menee ihan erilaisia määriä kuin normaalisti jne.

Tässäkään tilanteessa ei tule käytetyttyä niitä jotain kaapissa epämääräisesti pyöriviä kuiva-aineita. Kaiken sellaisen voisi heittää pois, ja ostaa tilalle varmasti meneviä juttuja.

Tämä se muuten on. Hankin kotivaraa perustuen normaalitilanteeseen, mutta ruokaa menee enemmän kun kaikki on kotona, kahvia keitetään useammin, leivotaan useammin.

Ap

Vierailija
13/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat ovat auki ja tavaraa on normaalisti. Niinpä kotivarassa ei ole tapahtunut muutosta.

Vierailija
14/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivara-tarvikkeet on edelleen koskemattomana kaapeissa. Ei olla jouduttu karanteeniin niin ei ole tarvittu.

Vierailija
15/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut vähentämään WC-paperivarastoja kotona. Näyttää siltä, että ne eivät ole loppumassa kaupoista.

Vierailija
16/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaran kierto toimii yhtä hyvin kuin vuodesta toiseen on hyväksi todettu. Tilanne on loistava. Pian alkaa porkkanaton, perunaton ja sipuliton kausi. Sen perään mansikaton ja mustikaton. Silloin käytetään muuta. Ikkunalaudat on jo täynnä uutta vihreää. Pian jo saadaan kevätvihanneksia sekä uutta perunaa ja siitä se taas alkaa sesonki sesongilta uuden varastointi.

Vierailija
17/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut vähentämään WC-paperivarastoja kotona. Näyttää siltä, että ne eivät ole loppumassa kaupoista.

Yllätyitkö? Paperia valmistetaan Suomessa, ei ole missään vaiheessa ollut oikeasti vaarassa loppua.

Vierailija
18/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä pitäisi saada säästöön enemmän.

Vierailija
19/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä sille palstalaiselle jolta kuulin, että EU:n ruoka-apukasseista saa ilmaiseksi hyvää kotivaraa! Täällä niitä jaetaan kerran viikossa ja kassin saa jonottamatta, joten sen hakeminen ei ole iso vaiva. Olen hakenut jo 4 kassia ja kaapeissa on hyvin tilaa vielä muutamalle.

Vierailija
20/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viisi päivää sisällä käymättä kaupassa, kuudentena päivänä oli vain maitoa haettava lähikaupasta nopeasti. Hyvin on toiminut kotivara. Ei ole vielä edes tarvinnut etsiä, mihin kaikkiin koloihin on tungettu säilykkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi