Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vakavat mielisairaudet puhkeavat?

Vierailija
19.04.2020 |

Veljeni sairastui vuosia sitten vakavasti erääseen mielisairauteen. Hän siis muuttui pysyvästi ja elelee maanisia kausia, masennuskausia ja osin sairaalassa ja osin kotona. Voimakas välttämätön lääkitys.
Mua vaivaa tosi paljon se, että moni tuttu on sanonut taudin puhjenneen huumekokeilujen seurauksena. Vanhempani taas ovat aina sanoneet, että näin vain voi käydä ilman mitään syytä.
Ja siis tuo huumekokeilu on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei tuollainen muka oikeasti voi puhjeta ilman mitään syytä.
Mulle olisi jokseenkin tärkeä tieto saada asia selvitetyksi vaikkei se mitään muutakaan.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi laukaista kaksisuuntaisen, mutta alttius pitää olla ihmisessä.

Vierailija
2/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alttius, huumeiden käyttö helposti laukaisee mielitaudin. Jos vetää tarpeeksi, voi se tulla ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin niin kova trauma, ettei ihmisen mieli kestä sitä. Laukaisee helposti kaksisuuntaisen tai skitsofrenian.

Vierailija
4/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös diagnosoimaton ja ilman kuntoutusta jäänyt autismi tai autisminkirjon häiriö voivat laukaista kuten mulla teki (masis + paniikkihäiriö + OCD + BED). Mulla diagnosoitiin autismi vasta 30-vuotiaana, nuo muut diagnoosit ja killeripillerit sain jo ennen 20 ikävuotta. 

Vierailija
5/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä muotista ei voi irrottautua vaan sitä "suojelemaan" on perustettu väkivaltakoneisto, jota poliisiksikin kutsutaan

Zinc

Vierailija
6/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten huumeiden käyttö on ollut varhainen oire.

Vierailija
7/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä edes kokeillut huumeita ja sairastuin 4-kymppisenä.

Vierailija
8/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma, huumeet. Ne voi laukaista jos henkilöllä on se geeneissä. Minulla on geeneissä skitsofrenia. En tunne kuin yhden lähisuvusta jolla se on ilmennyt sairauteen asti ja se puhkesi huumekokeilusta opiskeluaikana. Minulla on diagnoosi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Kellään meillä suvussa ei sitä ole ollut eikä se ole minulla myöskään geeneissä. Psykiatria on pääosin mutuilua kun ei jakseta tutkia asioita ja ottaa selvää. Näin ei myöskään ihmiset usein saa oikeaa apua ja leimataan virheellisesti. Minulla ei ole kaksisuuntaista mielialahäiriötä, olen autistinen. Kuten on toinen vanhemmistani ja suurin osa lapsistani.

Vierailija
9/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alttius voi olla muutakin kuin geneettistä alttiutta; esim. ei saavuta unelmiaan ja tuntee olevansa aina huonompi kuin muut. Tiettyyn pisteen jälkeen masentuu ja vajoaa yhä syvemmälle toivottomuuteen.

Vierailija
10/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan sellaisen yksityiskohdan, että veljelläni ei satavarmasti ollut mitään traumoja tai muutenkaan hankala elämäntilanne. Oikeastaan täysin päinvastoin. Ap

Vierailija
11/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas ja stressaava elämäntilanne laukaisi minun psyykkisen sairauteni, ei siihen mitään huumeita tarvittu. Sukuhistorian pohjalta oletan, että minulla oli sairastumiseen myös geneettinen alttius.

Vierailija
12/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei yhdestä huumekokeilusta sairastu lopullisesti ja vakavasti, ellei ole lähtökohtaisesti geneettisesti altis sairaudelle. Luultavasti näissä tapauksissa sairaus olisi puhjennut joka tapauksessa myöhemmin.

Skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö ovat voimakkaasti perinnöllisiä. Ne yleensä puhkeavat varhaisessa aikuisuudessa, kaksisuuntainen mielialahäiriö usein jo teininä eli kun aivot tulevat tiettyyn kehitysvaiheeseen.

Jos veljelläsi olisi diabetes tai epilepsia, miettisitkö tuollaisia? Mielisairaudet ovat aivojen sairauksia. Ne ovat kuten muutkin taudit eli voivat kohdata ketä vain, jonka geenit sen mahdollistavat. Aivojen välittäjäaineiden eritys ja toiminta ovat niissä häiriintyneitä. Epilepsiassa häiriintyy aivojen sähköinen toiminta, diabeteksessa haima ei toimi normaalisti. Mielisairaudet ovat toki siitä muita surullisempia tauteja, että se saattavat muuttaa ihmisen persoonaa ja käytöstä.

Vierailija
13/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trauma, huumeet. Ne voi laukaista jos henkilöllä on se geeneissä. Minulla on geeneissä skitsofrenia. En tunne kuin yhden lähisuvusta jolla se on ilmennyt sairauteen asti ja se puhkesi huumekokeilusta opiskeluaikana. Minulla on diagnoosi kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Kellään meillä suvussa ei sitä ole ollut eikä se ole minulla myöskään geeneissä. Psykiatria on pääosin mutuilua kun ei jakseta tutkia asioita ja ottaa selvää. Näin ei myöskään ihmiset usein saa oikeaa apua ja leimataan virheellisesti. Minulla ei ole kaksisuuntaista mielialahäiriötä, olen autistinen. Kuten on toinen vanhemmistani ja suurin osa lapsistani.

On mahdollista näiden avulla vapautua mielisairaudesta. Totta se !

Zinc

Vierailija
14/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräälle kaverille puhkesi paranoidi skitsofrenia. Tuli yllätyksenä, mutta voin selittää vain siten, että lapsuuden turvattomuus ja jonkinlainen traumatisoituminen puhkesi sitten aikuisena, plus hyvin herkkä luonne. Huumeista tai alkoholismista ei ollut kyse.

Vierailija
15/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syy on siinä miksi hän aloitti huumeiden käytönkin. Kiusaaminen/väkivalta/kriisi jne. Mielenterveyshäiriön kehittyminen on geenien ja ympäristön yhteispeliä. Se voi myös olla puhtaasti sattumaa. Joillakin on geeneissä alttius, mutta ympäristössä ei tapahdu mitään, mikä toimisi laukaisimena. Toiselle voi tapahtua vaikka mitä kamalaa, mutta mielenterveyshäiriötä ei kehity. Varhainen tuki ja asiaan puuttuminen ennaltaehkäisevästi yms. vaikuttaa. Miljoonia syitä.

Vierailija
16/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeidenkäyttö voi edesauttaa/aikaistaa sairauden puhkeamista, mutta sitähän on mahdoton sanoa, olisiko sairaus puhjennut ilman huumeidenkäyttöäkin. Googlaa stressi-haavoittuvuus - malli.

Lisäksi: muista, että omaisille on saatavilla apua näissä asioissa, esim. Finfami.

Vierailija
17/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskas ja stressaava elämäntilanne laukaisi minun psyykkisen sairauteni, ei siihen mitään huumeita tarvittu. Sukuhistorian pohjalta oletan, että minulla oli sairastumiseen myös geneettinen alttius.

Tottakai terve ihminen stressaantuu sairaiden yksilöiden seurassa

Zinc

Vierailija
18/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko muut ihmiset, edes perheenjäsenet, varmuudella sanoa, kuinka hyvässä kunnossa jonkun psyyke on? Eräässä perheessä nuori aikuinen teki itsemurhan eivätkä vanhemmat olleet osanneet ajatella, että asiat ihan niin huonosti olivat, vaikka pettymyksiä ja ajoittaista masennusta olikin ollut.

Vierailija
19/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näkee ja kokee tarpeeksi kokemus todellisuudesta voi muuttua.

Vierailija
20/53 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo sanoikin, mielisairaudet puhkeaa ihan samoin kuin muutkin sairaudet. Joihinkin on ehkä suurempi alttius tai perinnöllisyys. Se että tauti tulee huumeista tai traumasta ei tarkoita sitä, etteikö se ilmankin olis jossain vaiheessa voinut puhjeta.