Minusta kakara on todella kamala sana lapsesta. Mitä muut on mieltä?
Ihan järkyttävä. Vaikka onhan sekin nukke olemassa nimittäin kaalimaan kakara.
Kommentit (40)
Penikka on ehdottomasti paras nimitys alaikäisille kläpille.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielestä harmillisesti puuttuu epämuodollinen hyväntahtoinen sana, joka kuvaisi kaikkia alaikäisiä ikähaarukassa 0-18, vrt. englannin "kids". Kakarakin kuulostaa kurittomalta.
Lapset
Vierailija kirjoitti:
Penikka on ehdottomasti paras nimitys alaikäisille kläpille.
Normaalikielessä tuo Penikka on kyllä ainoa täällä heitellyistä, joita ei edes hellästi tarkoitettuna voi käyttää läpsista. Pentu ja penikka ovat eläimiä, penska hyväksytään ainakin joillakin murrealueilla lapsista leikillisen vihaisesti kätettäväksi.
Meillä ainakin lapsilla oli tosi hauskaa keskenään, kun joskus tuli heitä mukuloiksi tai kersoiksi nimitettyä.
Mukula on pahin nimitys. Tulee mieleen ajatus että sitä käyttävän mielestä lapset ovat kuin perunan mukulat, kasvavat itsestään siinä sivussa, toistensa kanssa vieri vieressä, kaikki samanlaisina raakileina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielestä harmillisesti puuttuu epämuodollinen hyväntahtoinen sana, joka kuvaisi kaikkia alaikäisiä ikähaarukassa 0-18, vrt. englannin "kids". Kakarakin kuulostaa kurittomalta.
Lapset
Lapset on mun korvaan se muodollinen ja neutraali children. Lukioikäiset lapset tosta ikäryhmästä yleisesti kuulostaa kans hiukan omituiselta
Vierailija kirjoitti:
Kakrut
Skidit (slangissa) jopa ihan käytetty
Kakara on loistava sana lapsista. Muistan kun itse olin kakara, niin meitä puhuteltiin kakaroina,, tenavina, pentuina, kläppeinä, eikä kukaan asiasta pahastunut. Ei kakaraksi puhuttelu osoita todellakaan mitään sivistymättömyyttä, eikä moukkamaisuutta ainakaan meidän perhepiirissä koska vanhempani olivat korkeakoulutettuja ja samoin minä ja vaimoni sekä aikuiseksi kasvaneet kakaramme olemme yliopiston käyneitä. Se tietysti, millasella äänensävyllä sanaa käytetää ja missä tilanteessa vaikuttaa tietty asiaan kuyen tossa edelläkin on tullu todettua. Antaa kakaroiden olla kakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Kuusamossa lapsia sanotaan äpäreiksi ja sikiöiksi. Normaalia puhetta, eikä kukaan pahastu.
Tai sanottiin. Päätalon kirjoissa naapuripitäjässä myös, mutta eipä juuri nykyään.
Penskat on aika neutraali, ainakin pohjoisessa.
Perkeleeksi niitä pitäisi kutsua.
Samoin ipanat ja penskat/pennut. En voi sietää.
Se on syötävä nyt joka kakara!
- Syö ite!
Jmalauta prkele!
- Syö paskas!
:D
Naapurin meluavia kakaroita sanon mölyapinoiksi, jos lapsi fiksu ja järkevä ja kiva niin kakara ei silloin kuvaa häntä hyvin , mutta näitä perseilijöitä kuvaa hyvin kyllä .