Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka opiskelet/olet opiskellut historiaa yliopistossa! Kuinka paljon tiesit historiasta kun pääsit kouluun?

Vierailija
18.04.2020 |

Itseäni stressaa etten tiedä varmasti tarpeeksi, mut eihän kaikkea voi mitenkään tietää.

Olisi tosi kiva kuulla millä tasolla muiden osaaminen oli kun pääsitte sisään! :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin kyllä paljon, mutten yhtä paljon kuin nyt. Pääsykokeissa ei niinkään mitata tietoa kuin kykyä käyttää sitä tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin paljon. Eka kirja jonka muistan oli oppikoulun historiakirja ja katselin sitä loputtomasti ja vaadin lukemaan.

Olin tosi kiinnoatunut historiasta koko peruskouluajan.

En muuten käynyt lukiota, mutta opistotasoisella tutkinnolla pääsi pääsykokeisiin ja pärjäsin vaan tosi hyvin pääsykokeissa.

Tutkinto 5,5 vuodessa, josta työskentelin puolitoista vuotta maailmalla.

Nyt asiantuntijatyössä, mutta en historia-alalla.

Nyt

Vierailija
4/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa, mutta en mielestäni tiennyt kovin paljon. Kyllä ne asiat opitaan enemmänkin siinä opiskelun aikana. Ei tietysti olisikaan kovin järkevää opiskella sellaista alaa, jonka jo hallitsee lähes täydellisesti. Toisaalta eivät ammattihistorioitsijatkaan tiedä valtavan paljoa muista aikakausista kuin niistä, joita ovat itse tutkineet.

Vierailija
5/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon paskaakaan. Muistin Pähkinäsaaren rauhan vuosiluvun, kun se oli yksi vaihtoehto monivalintakysymyksessä.

Vihaan itse asiassa historiaa, kaikenkarvaista homeista tietoa.

Vierailija
6/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä lukiopohjalta voi paljoa tietää. Eri asia, jos on vapaa-aikana lukenut historiasta.

Vierailija
7/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin paljon. Isä historioitsija ja koti vuorattu historian kirjoilla.

Vierailija
8/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiesin mitä lukiossa oltiin opiskeltu. Lisäksi tykkäsin lukea muistelmia ja joitain tietokirjoja niistä aikakausista joista olin kiinnostunut.

Pidä syy-seuraus-suhteet ja laajat kokonaisuudet tärkeinä mielessä.

Vierailija
9/10 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin huvikseni historiankirjoja jo peruskoulun yläasteella ja lukiossa aivan kuten kaunokirjallisuutta. Olin erityisen kiinnostunut antiikin kreikkalaisista ja roomalaisista, toisesta maailmansodasta sekä muutenkin yleisestä historiasta, en vain Suomen tapahtumista tai 1900-luvun asioista. Kulttuurihistoriastakin on olemassa mielenkiintoisia teoksia.

Kun kävin aikoinani pääsykokeissa 19-vuotiaana heti lukion jälkeen ja ennen armeijaan menoa. Silloin lähtöpisteiden maksimimäärä oli 40 ja pääsykoepisteiden maksimimäärä oli 60. Sain yhteensä 79,5 pistettä mikä oli 15 pistettä enemmän kuin alin pistemäärä, jolla tuli valituksi 5. parhaana.

Minun aikaan historia oli niitä harvoja humanistisia aloja, joilla oli jokseenkin yhtä paljon mies- ja naisopiskelijoita. Etenkin miehistä löytyy niitä, jotka ovat loputtoman kiinnostuineita sotahistoriasta. En ollut mikään 6 ällän ylioppilas, mutta sain reaalista ja äidinkielen aineesta laudaturit, ja minun historian arvosana oli 10 jokaisessa todistuksessa peruskoulun 6. luokalta lukion päästötodistukseen.

Vierailija
10/10 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha hakea jos et tiedä oikeasti paljon. Koska sinne hakee tietopankkeja ja sellaisia jotka myös harrastaa historiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän