Olen opettaja, raskaana ja jos koulut avataan, on
Olen opettaja alakoulussa. Äitiysloma alkaa 2.6.. Pelkään, että koulut avataan 14.5. ja palaan opettamaan 4. luokkaani 550 oppilaan alakouluun, jossa tartunnan voi saada. Mitä tekisitte tilanteessani? Tuntuu hurjalta, että näin lyhyen ajan takia riskeeraisin vauvan terveyden.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut sairauslomasta tai virkavapaasta? Tee omat ratkaisusi.
Varmasti aloittaja on kuullut näistä, mutta sinä et ole vissiin kuullut siitä, että sairausloma ja virkavapaa eivät kumpikaan ole pelkästään oman päätöksen varassa.
Olen terveydenhuollossa töissä ja mietin ihan samaa. Työnantajan viesti potilaiden suuntaan on se, että kauhean vaarallinen virus ja kaikkien ja erityisesti raskaana olevien täytyy olla hurjan varovaisia ja välttää kaikkea. Ja henkilökunnan suuntaan viesti on se, että koronapotilaiden hoito surkeilla suojevälineillä on ihan turvallista vaikka olisit raskaana ja perussairas.
Raskaana ollessa saa kyllä tosi helposti sairauslomaa esim. supistusten tai selkäsärkyjen takia. Itse en ainakaan ole edes pystynyt olemaan töissä äitiysloman alkuun asti.
Jäisin saikulle. Ihan varmasti saat noin lähellä äitiysloman alkua.
Itsekin raskaana, alalla jossa tartunnan saaminen erittäin mahdollista. Nyt onneksi lomautettuna. Jos lomautus päättyisi suunniteltua aikaisemmin, ja joutuisin palaamaan töihin ennen äitiyslomalle pääsyä, tekisin kaikkeni että saisin sairaslomaa. Jos ei tippuisi, jäisin palkattomalle tai hoitovapaalle isomman lapsen kanssa. Töihin en enää mene tässä tilanteessa, kun kerran laittoivat pois.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että suomalaiset valkoihoiset lapset ovat myrkkyä tälle planeetallemme? Miksi olet valinnut planeetan myrkytyksen?
Rajoituksitta lisääntyvä, liikakansoittuva värillinen sen olla pitää, niin maailma pelastuu.
Tää tauti on kyllä ollut maailmalla keskimäärin suht oireeton raskaanaolevilla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että suomalaiset valkoihoiset lapset ovat myrkkyä tälle planeetallemme? Miksi olet valinnut planeetan myrkytyksen?
Lisä äntymis oi keus vain liik akan soittunei lle ja holtitto masti lisään tyville väril lisille, niin maailma pelastuu ja ystävyys, rauha ja rakkaus kukoistavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen terveydenhuollossa töissä ja mietin ihan samaa. Työnantajan viesti potilaiden suuntaan on se, että kauhean vaarallinen virus ja kaikkien ja erityisesti raskaana olevien täytyy olla hurjan varovaisia ja välttää kaikkea. Ja henkilökunnan suuntaan viesti on se, että koronapotilaiden hoito surkeilla suojevälineillä on ihan turvallista vaikka olisit raskaana ja perussairas.
Mikä työnantaja viestii noin? Että raskaanolevat olisi riskiryhmää? Eihän tämä mikään sikainfluenssa ole, tämähän nimenomaan ei ole ollut erityisesti raskaanaoleville riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti aloittaja on kuullut näistä, mutta sinä et ole vissiin kuullut siitä, että sairausloma ja virkavapaa eivät kumpikaan ole pelkästään oman päätöksen varassa.
Höpö höpö. Raskaana oleva saa ihan varmasti saikkua. Lääkäriin vaan valittamaan. Yhyy yhyy, olen itkuinen ja ahdistunut, en saa nukuttua, sattuu ja supistelee.
Vierailija kirjoitti:
Tää tauti on kyllä ollut maailmalla keskimäärin suht oireeton raskaanaolevilla.
Kuten yleensä muillakin siihen sairastuneilla. Mutta en halua ottaa sitä riskiä että virus aiheuttaakin sikiömuutoksia, altistaa ennenaikaiselle synnytykselle tai olla itse 40 asteen kuumeessa kun synnytys lähestyy, vaikka hengenvaaraa ei olisikaan.
Joissakin maissa raskaana olevat on määritelty riskiryhmään. Who, thl ja lukuisat muut terveysviranomaiset ympäri maailman korostavat ettei viruksen vaikutuksia sikiöön tässä vaiheessa voida tietää. Jos voin omilla toimillani välttää tartunnan, niin todellakin sen teen.
Tosiasiassa raskaana olevat ei ole riskiryhmää ja valtaosa tartunnoista menee oireettomana tai vähäoireisena.
Influenssa on tunnettu riski raskaana lieville mutta silti ihmiset ei ota rokotusta kun 70-luvulta käytössä ollut vaaraton rokote on muka niin vaarallinen. Nyt avosylin otetaan ihan uusi rokote, eikä kukaan pelkää sitä. On ihmiset kyllä kummallisia.
Raskaana olevia ei ole laitettu riskiryhmään, mutta ihan thl myöntää, että tietoa ei ole riittävästi saatavilla. Yleisesti raju infektio voi aiheuttaa esim ennenaikaisen synnytyksen. Kuka haluaa tietoisesti kokeilla omalla kohdalla, miten korona vaikuttaa omaan raskauteen? Tuskin kukaan!
Minusta päätös pitäisi tehdä nyt nopeasti, että koulut pidetään suljettuina. Turha pelko leviää ja ihmiset ahdistuvat turhaa jo muutenkin stressaavassa tilanteessa.
Suurin osa tartunnoista on myös raskaana olevilla lieviä tai oireettomia. Raskaana olevilla influenssa voi olla raju, mutta rokotteen ottajia pidetään hysteerisinä. Miksi?
Ruotsissakin kuoli raskaana oleva äiti vauvoineen. Oli kuulemma ylipainoinen ja siksi riskiryhmässä. Kyllähän monilla raskaana olevilla on iso maha ja jos mahan koko on riskiryhmäksi luokiteltava, niin onko sillä paljon eroa, onko keski-ikäinen kaljamahainen mies vai normaalipainoinen odottava äiti? En tiedä, eikä varmaan moni muukaan, siksi en menisi sellaiseen paikkaan töihin raskaana, jossa on suuri vaara saada tartunta. Eli ihan joskus nillittävänä veronmaksajana sanon, että saikuttamaan vain, ja muutenkin voisi olla extra- varovainen tämän taudin takia.
Toki useimmat synnyttäjät ovat koronataudissakin synnyttäneet terveen lapsen, mutta vielä ei todellakaan tiedeta tarpeeksi asiasta.
Teet kuten minä ja jäät sairaslomalle etuajassa. Mulla on laskettu aika 20.6. ja ollaan sovittu pomon kanssa, että jos koulut tuolloin aukeaa minä jään pariksi viikoksi sairaslomalle ennen äitiyslomaa, koska todellakin on aivan typerää riskeerata se lapsi parin viikon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Teet kuten minä ja jäät sairaslomalle etuajassa. Mulla on laskettu aika 20.6. ja ollaan sovittu pomon kanssa, että jos koulut tuolloin aukeaa minä jään pariksi viikoksi sairaslomalle ennen äitiyslomaa, koska todellakin on aivan typerää riskeerata se lapsi parin viikon vuoksi.
*sairaslomalle tai äitiyslomalle etuajassa, piti sanoa.