Miten koululaisten vanhemmat pärjäävät kun kouluruokaa ei enää saa
Kesäkuussa. Koulut ovat olleet nyt kuukauden kiinni ja vanhemmat eivät ole saaneet lapsiaan ruokittua, mites kun kesäloma on 2,5 kk, mistä ruoka lapsille silloin?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululaisten vanhemmat kyllä kokkaa. Koko ajan. Eihän se kouluruoka edes ole kuin viisi ateriaa viikon 35 ateriasta.
Itse kasvatan myös kasvikset, marjat, raparperit, perunat ja omenat ja luumut.
Meillä kunta toimittaa kerta-annoksina kouluruuan, kaksi kertaa viikossa haettavissa lähikoulusta. Varmasti osa kokkaa jotain, mutta suuri osa lämmittää kerta-annoksen lapselle mikrossa ja siinä se, sen päivän lapsen lämmin ruoka.
Ja mitäs väärää siinä on? Meillä alkaa ruokajakelu ensi viikosta ja helpottaa totisesti arkipäivinä kun ei tarvitse omien töiden ja lasten etäkoulun ohessa vielä kokata. Illalla sitten.
Mua ihmetyttää se, miten jotkut sanoo, että nyt pitää kokata koko ajan. Mulla on kaksi lasta ja mies itseni lisäksi nyt kotona syömässä kaikki päivän ateriat, eikä mun tarvitse kokata jatkuvasti. Teen päivälliseksi isomman määrän kuin normaalisti ja sitä syödään seuraavana päivänä lounaalla. Ei lisää kuluja tai työmäärää juurikaan. Aamiaiset, välipalat, iltapalat jokainen tekee itsenäisesti. Lounaankin jokainen lämmittää itse, silloin kun aikoo syödä.
Ei olla kaivattu mitään ruokakasseja tai ruokarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Miksi hankkia lapsia, jos ei pysty elättämään.
Kykenetkö kristallipallosi kanssa ennakoimaan tulevaa? Harmi, ettet ihmiselle tiedottanut asioita, niin olisi voinut muuttaa elämän suuntaa, tietää mitä 10 vuoden kuluttua on edessä.
Hoette vaan tuota omaa mantraa jossain kliimaksissa, miettimättä sen kumnemmin oikeasti asioita.
En tietenkään pysty. Mutta jos jotain yllättävää tapahtuu tulevaisuudessa, vastuu oman lapsen elättämisestä ei sen myötä pienene. Ei vastuuta näissä tilanteissa voi tyhjentävästi vierittää jonnekin muualle.
Ei tietenkään voi, mutta silti ihmetyttää miten jotkut syyllistävät ruokajakelusta hakevia roskaväeksi kuten tässä keskustelussa on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavathan he lapsilisää, luulisi sillä ostavan ruokaa lapselle kuukaudeksi, kun vähän katsoo mitä ostaa.
90 eurolla ei kyllä ruoki lasta kuukautta.
Ensinnäkin, kyllä ruokkii ja toiseksi, vanhemman on tarkoitus elättää työllään lapsensa.
Olen töissäkäyvä kahden teinin yh ja en saa muita tukia yhteiskunnalta kuin lapsilisän, tosin yh korotuksen kanssa. Toinen lapsi on 17 joten hänestä ei lapsilisää enää saa mutta 15 vuotiaasta maksetaan yksinhuoltajalle 150€/kk. Käyn töissä.
Kyllä minä ruokin molemmat teinit tuolla 150€/kk koko kuukauden. Onneksi 17v osaa laittaa ruokaa raaka-aineista ja kokkaa toisinaan puolestani. Meillä syödään tavallisia ruokia, joskus leivotaankin.
Tää kuulostaa kyllä upealta! Tuohan tarkoittaa että yhden teinin ruuat maksavat 2,5e/pv (oliko tämä kouluruuan kanssa vai ilman). Saisiko jonkun esimerkin mistä tuollainen päivä koostuu?
Itse jos lasken niin esim.
- kaurapuuro, voisilmä, omena, lasi maitoa n. 0,60 euroa (kalorimääräisesti kovin kevyt aamiainen)
- lounas koulussa?
- välipalaksi 1 leipä ja sen päällä juustoa TAI leikkelettä, kurkkua/tomaattia/paprikaa, jogurtti 0,90 euroa
- sitten jos ajatellaan että päivälliseksi loihdit jotain 1e/naama (ei realistista sekasyöjälle, papuja ja perunaa tuolla saa), siihen edullisia kausikasviksia ja lasi maito kylkeen tekee 0,30e
- iltapala kuten aamiainen
Tämä on jo 3,40 euroa/pv silloin kun syödään se kouluruoka ja 225e/kk kahdelle lapselle jos viikonloppuisin lounas kuten päivällinen. Tuossa ei ole marjoja, lihaa (paitsi jos neljällä leikkele), pähkinöitä, mitään valmiita välipalatuotteita saati ulkona syömistä, ja yhtään liikkuvampi ja kasvavampi teini ei yhdellä välipalaleivällä porskuta. Kolmen hengen pääruoka valmistetaan 3 eurolla, en tiedä voiko siitä jonkun mielestä nipistää? Hernekeitto tulee ehkä halvemmalla, mutta pelkät herneet vedessä ei riitä täysipainoiseksi ateriaksi ja pidä nälkää.
Mielellään oppisin tässä lajissa paremmaksi, MITEN kaksi teiniä ruokitaan vitosella päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin Suomihan on niitä harvoja hyvin harvoja maita, joissa vielä hetki siten oli lapsia kun oli maksuton kouluruoka.,, tosin kuin monessa maassa. - Oikeasti meinasin pudota tuoliltani, kun lun jostain, eä joillain paikkakunnilla jaetaan ruokapaketteja, joilla perhee voivat korvaa kouluruuan. - Ei taida missään muualla maailmalla olla kouluruokaa korvaavia "paketteja" kun ei ole koskaan ollut maksutona kouluruokaakaan, joka voi toisinaan olla vain pieni osa siitä mitä kuluja koulunkäynnistä koituu.
Niinpä. Suomessakin on hyvin paljon kasvanut se mentaliteetti, että jos jostain ns. "ilmaisesta" hyvästä karsitaan, alkaa riehuminen. Kertoo ahneudesta ja ymmärtämättömyydestä. Ennen vanhaan oli kunniallisia ihmisiä jotka jopa kieltäytyivät avusta ylpeyden ja itsearvostuksen vuoksi. Nykyään on vain ahneita piraijoita, jotka haluaa jauhaa kaiken omiin tarkoituksiinsa.
No niin on, ahneita pikku pa*k*aisia. Nyt vaan siis todella, joko heti tai kesällä nostetaan työssäkäyvien kriittisten alojen palkkoja. Hei, me vaarannetaan itsemme. Viis siitä, että verotulot laskee nyt todella paljon. Ja se tapahtuu kuukausia eteenpäin.
Hei, otetaan raha sieltä sivistyspuolelta, kun nyt säästyy kouluruokailusta. Hei, köyhät, älkää olko ahneita ja vaatiko lapsille ruokaa. Mää tarvin sen rahan. Mulla on oikeus. Lapsilla ei.
En nyt ihan tajua kirjoitustasi. Olisiko sen ydin se, että muilla on velvollisuus elättää sinunkin muksusi? Sinähän se ahne p-ska olet.
No en ihmettele, ettet sarkasmia tajua. Se, että lapseni syö kouluruokaa, ei taida tarkoittaa sitä, että muut elättää mun muksut. 😂 jos näin ajattelet, niin sitten elätä kaikkien peruskouluikäiset. Myös varakkaiden. Tsiisus sentään, että täällä on yksinkertaista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se, miten jotkut sanoo, että nyt pitää kokata koko ajan. Mulla on kaksi lasta ja mies itseni lisäksi nyt kotona syömässä kaikki päivän ateriat, eikä mun tarvitse kokata jatkuvasti. Teen päivälliseksi isomman määrän kuin normaalisti ja sitä syödään seuraavana päivänä lounaalla. Ei lisää kuluja tai työmäärää juurikaan. Aamiaiset, välipalat, iltapalat jokainen tekee itsenäisesti. Lounaankin jokainen lämmittää itse, silloin kun aikoo syödä.
Ei olla kaivattu mitään ruokakasseja tai ruokarahaa.
Työmäärää ei juurikaan lisää, mutta kuluja kyllä. Vai väitätkö, että saat oikeasti tehtyä yhden ruuan hinnalla kaksi?
Hei oikeesti, kuinka avuttomia voi ihmiset olla? Kuten joku totesikin, päivälliselle tekee niin paljon, että siitä jää seuraavan päivän lounas. Juu, rahaa menee ruokaan enemmän, mutta mm matkakulut ja harrastusmenot jää säästöön. Ei tämä tilanne yhteiskunnan vika ole, kaikki ollaan yhdessä samassa sopassa ja maksetaan vaikutuksia pitkään.
Teinin ruokkii helposti halvalla, aamulla kaurapuuro/murot ja maitotai mehukeitto sekä mehu, hedelmää tai marjoja (itse poimittuja). Lounaaksi keitto (lähes mikä tahansa) tai nuudelit + joku proteiini ja vesi ruokajuomana. Välipalaksi karjalanpiirakka ja munavoi sekä kasvissuikaleita ja kaakao. Päivälliseksi jauhelihaa/kanaa (vaikka jossakin jauho- tai tomaattikastikkeessa) ja perunaa/riisiä/pastaa ja kasviksia, alle 2 euroa. Iltapalaksi munakas tms ja kaakao. Yhteensä alle 3 euroa per päivä. Miksi pitäisi olla valmiita välipalapatukoita tms? Herkkuja tietty pitää olla välillä, mutta niitä saa helposti ja halvalla tehtyä itse. Eikä karkkien kilohintakaan päätä huimaa. Mässyttelijät tietysti erikseen.
Tällä on myös koulun ravintolahenkilökuntaa työllistävä vaikutus.