Olen maksanut opintolainaa pois jo 10 vuotta
ja pääoma ei ole juurikaan pienentynyt. Miten pahasti minua on kusetettu?
Kommentit (28)
Minulla oli melkein kymppitonnin laina. Maksan jotain vähän alle 60 euroa kuukaudessa. Olen maksanut nyt 5 vuotta ja velkaa on jäljellä 7000 euroa. Kestäähän se kauan, mutta ei se hirveästi haittaa. Hirvittää kun nykyään opintolaina on 650€kk. Miten kukaan ikinä saa niitä maksettua pois? Esim 7 vuoden opinnot lääkäriksi... Yli 40 000 euroa opintolaina.. toki lääkärin palkka on reippaasti yli sen vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli melkein kymppitonnin laina. Maksan jotain vähän alle 60 euroa kuukaudessa. Olen maksanut nyt 5 vuotta ja velkaa on jäljellä 7000 euroa. Kestäähän se kauan, mutta ei se hirveästi haittaa. Hirvittää kun nykyään opintolaina on 650€kk. Miten kukaan ikinä saa niitä maksettua pois? Esim 7 vuoden opinnot lääkäriksi... Yli 40 000 euroa opintolaina.. toki lääkärin palkka on reippaasti yli sen vuositasolla.
Aivan hulluutta maksaa noin hitaasti. Opintolainaan saa tehdä rajattomasti ja kulutta ylimääräisi lyhennyksiä - eikö olisi paljon kevyempi mieli jos lainan maksaisi pois? 200e kuussa niin laina olisi maksettu muutamassa vuodessa. Tuolla tahdilla sulla menee vielä kymmenen vuotta lisää, järjetöntä.
Mulla on tulossa mukavat seuraavat 10 vuotta, jos työtilanne ei parane tai en muuten rikastu. Lainaa on n. 20 000 euroa ja kuukausittainen lyhennys on n. 150 e. Saan toimeentulotukea, työttömyystukea ja asumistukea, ja käteen jää n. 500 euroa mutta kun siitä vähennetään tuo lyhennys, ollaan 350 eurossa kuussa. Silläkin vielä pärjää mutta mihinkään ylimääräiseen ja yllättävään ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se Suomen ilmainen koulutus :)
Ei se koulutus mitään maksa. Se sitten on jokaisen oma valinta tekeekö töitä ja mikä on elintaso. Itse valmistuin DI:ksi ilman velkaa..
Jokaiselle opiskelijalle ei todellakaan riitä töitä. Kustannuksia tulee tietokoneesta, nettiyhteydestä, tulostimista, väreistä, paperista, kirjoista jne. Ja vali vali kirjaston kirjoja ei riitä kaikille: kurssilla 120 ja kirjoja 30.
En ymmärrä miten opintolainaa voi maksaa noin kauan. Itse otin aikoinani markka-aikaan opintolainan täysimääräisenä. Opiskelin 4 vuotta. Pääsin töihin valmistuttuani ja maksoin opintolainan pois ihan parissa vuodessa. Koska olin opiskelijana tottunut köyhyyteen, tunsin olevani todella rikas kun aloin saada palkkaa. Asuin vielä silloin yksin, joten oli helppo maksaa laina pikaisesti pois.
Terveiset täältä ulkomailta. Lukukausimaksulainaa on 55 000e ja siihen päälle vielä täydet opintolainat plus yksi yksityislaina puskurivaroiksi. Vielä olisi reilut kolme vuotta opintoja jäljellä. Kun valmistun niin kokonais lainamäärä tulee olemaan n. 120 000e. Mutta onhan tässä vielä elinvuosia aikaa maksella tuota sitten pois.
M32v.
Huhhuh. Mulla oli 5000 opintolainaa ja maksoin sen vajaassa kolmessa vuodessa pois. Olihan se tuskaa, mutta halusin myös päästä siitä eroon.
Mulla oli kolme. Sain maksettua yhden isoillakin kuukausierillä yksinhuoltajana vapaaehtoisesti pitkän ajan kuluessa. Otin samaan aikaan pikavipin, että pääsin Afrikkaan. Onneksi sain perinnön.