Mökkiläiset saapuneet. Yksi pyyntö...
Kun kerran käytte kuitenkin täällä mökkipaikkakunnalla kaupassa näköjään, niin voisitteko edes jättää lapset autoon siksi ajaksi?
Terveiset etelä-Savosta.
Kommentit (441)
Tilastokeskuksen mukaan Uusimaalaisten suosituin mökkeilymaakunta on Uusimaa. Yli tuhat järveä, maakunnan eteläraja merenrantaa ja palvelut lähellä. Miksi tulisimmekaan minnekään susirajan taakse? Olette siellä keskenänne, savolaiset, hämäläiset ja pohjalaiset, luullen toisianne uusimaalaisiksi. Aika yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI TIETENKÄÄN!!! Etkö muista kuinka viime syksynä se yksi isä ristiinnaulittiin tällä palstalla, kun oli jättänyt lapsensa kauppareissun ajaksi autoon ja siellä syttyi palo?
No jätin joka tapauksessa omat täällä asuvat lapseni autoon ja kaupassa jolkotteli mökkiläisten lapsia.
Eikö ne voi samantien sitten jättää kotiin? Jos kerran ovat sen ikäisiä, että voi jättää keskenään autoon. Mökkiläisillä tuo on vähän vaikeammin toteutettavissa, jos koti on vaikka 250km päässä ja mökille ollaan vasta menossa.
Ei voi, koska meillä myös vauva ja huolehtivat vauvasta sen aikaa, ettei vauva ole yksin.
Huolehtiminen siis tutti suuhun jos tipahtaa. Isommat ovat 6 ja 8 ja kauppamatka 30 km niin olisivat kotona aika kauan yksin. Ehdimme käydä ennen etätuntien alkamista kaupassa.Alapeukutuksista päätellen mun olisi pitänyt jättää vauva yksin autoon ja 6 ja 8 vuotiaat keskenään kotiin. Ja mikä määrä täällä on ollut aloituksia kuinka vauvaa ei saa jättää yksin autoon.
SEN VAUVANKIN VOISIT JÄTTÄÄ KOTIIN
KUKA HOITAA 3 KK VAUVAA, KUN OLEN KAUPASSA? MATKAA 30 KM ELI PIIPAHDUS EI ONNISTU?
Olisi heitteillejättö jos vauva jäisi 6 ja 8 vuotiaiden hoitoon.Vauvan ISÄ? Tuskin sä Neitsyt Maria olet?
Vauvan isä on töissä kuten normaalit ihmiset ovat. Minun on helpompi hoitaa kaupassakäynti. Minulle ja lapsilleni ei ole ongelmaa, että he odottavat autossa, kun käyn kaupassa. Miksi ihmeessä se on sinulle ongelma?
Sullahan se ongelma tässä on, ei meillä muilla. Jännä duuni, että siellä ollaan 24/7, että ikinä ei voi hoitaa lapsiaan, että sun ei tarvitse vauvaa autossa makuuttaa 2x30km ja kauppareissun aikaa...
Onneksi ei ole mökkiä van okt-talo missä riittää tekemistä. Ihan ihme vihaa molemmin puolin vaikka mökkiläiset ovat oikeasti ihastuneita pikkukuntaan missä mökki on ja kuntalaiset oikeasti kiitollisia kun palvelut säilyvät kun kolmen kuukauden kesällä tahkotaan koko vuoden tulot ja käyttöastetta saadaan nostettua mökkiläisten ansiosta.
Näitä dillejä jotka ovat kaupassa koko perhe ja kenen on just nyt korjattava jotain ja ravaavat rautakaupassa tai saatava kevätkuumeessa puutarharomua on joka puolella, paikallisissa ja mökkiläisissä. Samoin kuin hyvin ja järkevästi käyttäytyviä.
Vierailija kirjoitti:
Trolololololollololollololoo trolo lolo loo trolo lolo loo
Paitsi että ei ole. Porukka täällä vaan jaksaa jauhaa, että miksi minulla oli lapset AUTOSSA odottamassa eikä siitä, että mökkiläisillä oli lapset KAUPASSA.
Summa summarum palstan neuvoista:
Minun olisi pitänyt jättää 3 kk lapsi kotiin kahden alakouluikäiset kanssa tai mieheni pitäisi yli kymmenen tunnin työpäivän jälkeen lähteä kauppaan, vaikka minulla on aikaa silloin kun kaupassa on vähän asiakkaita. Lisäksi minun, jolla on auto ja aikaa pitäisi ruuhkauttaa kotiinkuljetusta ja tilata ruoat kotiin. Mikä ei edes ole mahdollista , koska olen korpiasukki.
Lisäksi lapset pitävät autoajelusta, kun joutuvat olemaan kotona koko ajan, mutta minun pitäisi jättää 6, 8 ja 3 kk kotiin (eivät saisi siis olla autossakaan), mutta mökkiläisten lapset saavat käydä kaupassa. Autossa istuminen ei ole lapsilleni ongelma, mutta palstalaisilta on😂😂😂
Mahtavaa! Minä olen ainoa, joka noudattaa neuvoja ja minulle satelee aivan hemmetin surkeita neuvoja, vaikka ei ole ongelmaa edes enkä neuvoa ole pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI TIETENKÄÄN!!! Etkö muista kuinka viime syksynä se yksi isä ristiinnaulittiin tällä palstalla, kun oli jättänyt lapsensa kauppareissun ajaksi autoon ja siellä syttyi palo?
No jätin joka tapauksessa omat täällä asuvat lapseni autoon ja kaupassa jolkotteli mökkiläisten lapsia.
Eikö ne voi samantien sitten jättää kotiin? Jos kerran ovat sen ikäisiä, että voi jättää keskenään autoon. Mökkiläisillä tuo on vähän vaikeammin toteutettavissa, jos koti on vaikka 250km päässä ja mökille ollaan vasta menossa.
Ei voi, koska meillä myös vauva ja huolehtivat vauvasta sen aikaa, ettei vauva ole yksin.
Huolehtiminen siis tutti suuhun jos tipahtaa. Isommat ovat 6 ja 8 ja kauppamatka 30 km niin olisivat kotona aika kauan yksin. Ehdimme käydä ennen etätuntien alkamista kaupassa.Toinen vanhempi on lasten kanssa. Toinen kaupassa. Myös maaseudulla on mahdollista käyttää maksullisia kauppatavaran tuontipalveluita, esim. puhelimen ja taksin avulla, jos netillä ei onnistu. Älkää tuoko niitä lapsia nyt kauppaan hengittämään ja laskettelemaan.
HHuomaa ettet ole noita palveluja kokeillut kun toimitusajat on tällähetkellä sitä luokkaa että nyt tilatut saa joskus heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ei ole. Porukka täällä vaan jaksaa jauhaa, että miksi minulla oli lapset AUTOSSA odottamassa eikä siitä, että mökkiläisillä oli lapset KAUPASSA.
Minun olisi pitänyt jättää 3 kk lapsi kotiin kahden alakouluikäiset kanssa tai mieheni pitäisi yli kymmenen tunnin työpäivän jälkeen lähteä kauppaan, vaikka minulla on aikaa silloin kun kaupassa on vähän asiakkaita. Lisäksi minun, jolla on auto ja aikaa pitäisi ruuhkauttaa kotiinkuljetusta ja tilata ruoat kotiin. Mikä ei edes ole mahdollista , koska olen korpiasukki.Lisäksi lapset pitävät autoajelusta, kun joutuvat olemaan kotona koko ajan, mutta minun pitäisi jättää 6, 8 ja 3 kk kotiin (eivät saisi siis olla autossakaan), mutta mökkiläisten lapset saavat käydä kaupassa. Autossa istuminen ei ole lapsilleni ongelma, mutta palstalaisilta on😂😂😂
Mahtavaa! Minä olen ainoa, joka noudattaa neuvoja ja minulle satelee aivan hemmetin surkeita neuvoja, vaikka ei ole ongelmaa edes enkä neuvoa ole pyytänyt.
jos siellä kaupassa kerran oli tilaa sinun lapsillesi niin miksei sitten mökkiläisen lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehtiminen siis tutti suuhun jos tipahtaa. Isommat ovat 6 ja 8 ja kauppamatka 30 km niin olisivat kotona aika kauan yksin. Ehdimme käydä ennen etätuntien alkamista kaupassa.Alapeukutuksista päätellen mun olisi pitänyt jättää vauva yksin autoon ja 6 ja 8 vuotiaat keskenään kotiin. Ja mikä määrä täällä on ollut aloituksia kuinka vauvaa ei saa jättää yksin autoon.
SEN VAUVANKIN VOISIT JÄTTÄÄ KOTIIN
KUKA HOITAA 3 KK VAUVAA, KUN OLEN KAUPASSA? MATKAA 30 KM ELI PIIPAHDUS EI ONNISTU?
Olisi heitteillejättö jos vauva jäisi 6 ja 8 vuotiaiden hoitoon.Vauvan ISÄ? Tuskin sä Neitsyt Maria olet?
Vauvan isä on töissä kuten normaalit ihmiset ovat. Minun on helpompi hoitaa kaupassakäynti. Minulle ja lapsilleni ei ole ongelmaa, että he odottavat autossa, kun käyn kaupassa. Miksi ihmeessä se on sinulle ongelma?
Sullahan se ongelma tässä on, ei meillä muilla. Jännä duuni, että siellä ollaan 24/7, että ikinä ei voi hoitaa lapsiaan, että sun ei tarvitse vauvaa autossa makuuttaa 2x30km ja kauppareissun aikaa...
Kun minulla on aikaa! Ymmärrätkö? Olen kotona, hyvänen aika. Samalla lailla ”makuuttaisin” sitä vauvaa kotonakin päiväunilla joko vaunuissa tai kehdossa. Mistä lähtien kerran viikossa tapahtuva autoilu on ollut vauvalle vaarallista? Meillä ainakin nukahtaa saman tien.
Ymmärrä nyt, minulla ei ole ongelmaa käydä kaupassa vaikka minulla on kolme lasta! Miten mökkiläisillä se on ongelma, kun pitää ottaa lapset kauppaan! Sitä tässä ihmettelen,. En tarvitse mitään kaupassakäyntineuvoja kun homma hoituu näin. En ole myöskään sanonut, että mies on 24/7 töissä. Olen sanonut, että minulla on aikaa!
Miten Helge&€@ssä meidän kaupassakäynti voi olla sinulle ongelma, kun se ei minulle ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun olisi pitänyt jättää 3 kk lapsi kotiin kahden alakouluikäiset kanssa tai mieheni pitäisi yli kymmenen tunnin työpäivän jälkeen lähteä kauppaan, vaikka minulla on aikaa silloin kun kaupassa on vähän asiakkaita. Lisäksi minun, jolla on auto ja aikaa pitäisi ruuhkauttaa kotiinkuljetusta ja tilata ruoat kotiin. Mikä ei edes ole mahdollista , koska olen korpiasukki.Lisäksi lapset pitävät autoajelusta, kun joutuvat olemaan kotona koko ajan, mutta minun pitäisi jättää 6, 8 ja 3 kk kotiin (eivät saisi siis olla autossakaan), mutta mökkiläisten lapset saavat käydä kaupassa. Autossa istuminen ei ole lapsilleni ongelma, mutta palstalaisilta on😂😂😂
jos siellä kaupassa kerran oli tilaa sinun lapsillesi niin miksei sitten mökkiläisen lapsille?
Siis meidän autossa vai? No ei ole meidän autossa tilaa mökkiläisten lapsille, kun on tavallinen henkilöauto eikä pikkubussi. Eikö ne voi odottaa omassa autossaan niin kuin minunkin lapset?
Eilen 20.30 uutisissa oli jostain ja vanhempi lady tuli kaupasta ja naamari kasvoilla ts oli mökkiläinen. Fiksulla mökkiläisellä on maski kun asioi kaupassa jne
Ota yhteyttä kauppiaisiin (kai teillä joku yritttäjien yhdistys tmv on niilläkin seuduilla) ja vaadi absoluuttista kieltoa päästää yhtäkään mökkiläistä teidän kauppoihin, Voit jo valmiiksi tulostaa lappuja kauppiaille, joissa lukee ettei mökkiläisiä sisälle ja lapset otetaan huostaan.
Onneksi mökkiläisten ei tarvitse pelätä teitä puhtoisia maalaisia, joissa on koronaa vain palvelutaloissa ja jossa tapatatte sitten urakalla yhden talollisen (vrt Kiuruvesi) mummoja ja vaareja.
Olet varmasti hyvä tyyppi ja itket täällä vuoden päästä, kun ei ole enää kotikylillä palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiläiset eivät maksa veroa mökkikuntiin, joten ei ole oikeuksiakaan.
Et sitten ole kuullut kiinteistöverosta. Sille rahalle minä en ole saanut koskaan mitään vastinetta mökkikunnastani.
Netta Q kirjoitti:
Meidän perhe alkaa nyt suorittaa ruoka ostokset Uudenmaan ulkopuolella missä on turvallisempaa kuin Uudellamaalla,suosittelen muillekin tätä ja sillai aikakin kuluu mukavammin :)
Riihimäelläkin on tartuntaa ei kai oo husin aluetta.
Kenellä mökki niin kyllä kai täältä tautipesäkkeestä (hki) haluaa pois. Kuivatuotteet voi ostaa sieltä missä asuu ja matkalla muut. Huom. Kasvosuusuojus naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä kauppiaisiin (kai teillä joku yritttäjien yhdistys tmv on niilläkin seuduilla) ja vaadi absoluuttista kieltoa päästää yhtäkään mökkiläistä teidän kauppoihin, Voit jo valmiiksi tulostaa lappuja kauppiaille, joissa lukee ettei mökkiläisiä sisälle ja lapset otetaan huostaan.
Onneksi mökkiläisten ei tarvitse pelätä teitä puhtoisia maalaisia, joissa on koronaa vain palvelutaloissa ja jossa tapatatte sitten urakalla yhden talollisen (vrt Kiuruvesi) mummoja ja vaareja.
Olet varmasti hyvä tyyppi ja itket täällä vuoden päästä, kun ei ole enää kotikylillä palveluja.
Miksi minä noin tekisin? Oletko tyhmä vai etkö lukenut aloitusta? Pyysin, ettei lapsia kauppaan. Perheestä yksi aikuinen ihminen tekee kauppaosotokset.
Ohje oli, että kotona käydään kaupassa. Jos sitä ei noudateta niin voisi edes yrittää hoitaa niin kuin muutkin täällä eli yksi ihminen hoitaa ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän paikkakunnalla silloinkin, kun ruokakuljetukset voivat olla varattuja, sellaisen noudon saa vaikka samalle päivälle: eli lisämaksusta ruuat valmiiksi keräiltynä kassissa, kassit suoraan autoon kaupan ovelta. Vinkiksi niille joiden on pakko roikuttaa lapsia mukana kaikkialla. Yleensä tietenkin luulisi että kaksi aikuista perheessä pystyy jakamaan hommia. Varsinkin kun kaupat ovat nykyään yötä myöten auki, sinne ehtii iltavuoroltakin usein.
Yhtä tyhmää tää koko perheen kauppareissu kuin se joidenkin ulina, ettei ruokia millään voi varata viikoksikaan kotiin tai autossa ei satu olemaan kylmälaukkua. Hankkikaa netistä kylmälaukku. Kyllä kuivamuonaa ja kasviksiakin muutaman päivän syö, aina kaupassakäyntiväliä pidentämällä vähenee kontaktit ihmisiin.
Meidän lähikaupassa ruokien noudon voi varata netissä ja seuraavat vapaat ajat ovat vapun jälkeen. Kauppaostoja ei edes kuljeteta miten kauas tahansa. Eikä siellä kaupassa ole enää mitään ilta-aikaan, kun mökkiläiset ovat käyneet hamstraamassa. Pikkukaupassa on pienet säilytystilat. Jos mökkiläiset lähtevät isojen hypermarkettien vierestä, niin lähtiessä voi hakea viikon ostokset näin korona-aikaan.
Senhän takia noita pikkukauppoja maaseudulta suljetaan koko ajan, kun myös te paikalliset asukkaat hurautatte lähikaupungin hypermarketiin kesät talvet.
Oikeasti tosi moni mökille lähtijä käy ostoksilla kaupungissa lähtiessä että saa tasan niitä tuotteita mitä haluaa. Ei niissä teidän kyläkaupoissa kovin hääppöiset valikoimat ole.
Mutta nyt voisitte lopulta päättää, haluatteko, että mökkiläiset pitää sitä teidän kylää pystyssä vai ette? Toisaalta itketään, että mökkiläiset hamstraa kyläkaupat tyhjiksi (:D), toisaalta itketään kun kyläkaupat ja palvelut kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kyläkaupassa on ohje että VAIN yksi kerrallaan. Ja mökkiläisille ei myydä alkoholia , sellainen pikku vittuilu kun tungette tänne.
Mistä ne tietää, kuka on mökkiläinen🐷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysykää saastaiset kotonanne.
Asian voi ilmaista myös kauniimmin. ”Noudattakaa ohjeita”.
Viimeksi kun "vahvasti suositeltiin" niin kukaan ei kuunnellut. Ei edes aikuiset.
Siis missä vaiheessa on ohjeistettu, etteivät lapset saa olla autossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kyläkaupassa on ohje että VAIN yksi kerrallaan. Ja mökkiläisille ei myydä alkoholia , sellainen pikku vittuilu kun tungette tänne.
Mistä ne tietää, kuka on mökkiläinen🐷
No mitäs luulet? Kyläkauppa kyseessä.
Onkohan kukaan oikeasti saanut tartuntaa ruokakaupasta? Jos sinne ei mene kukaan sairaana yskimään, niin mistä se tarttuisi?
Joo, teoriassa voisi jostain hengityksen hiukkasista tarttua tai pinnoilta, mutta todennäköisyys taitaa lähestyä nollaa tässä.
Kaikilla sairauksilla on joku tietty "annos" virusta mikä vaaditaan, jotta tauti lähtee käyntiin. Joku yksittäinen leijuva virus ei tautia aiheuta - siihen vaaditaan ihan kunnon pärskäykset.
Minusta alkaa tuntua, että näillä rajoitustoimilla ei ole juuri vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Tauti leviää kulovalkean tavoin maissa, missä on tiukkaakin tiukemmat rajoitukset. Ja toisaalta taas naapuri-Ruotsissa ollaan vedetty ilman mitään rajoituksia ja taudin eteneminen ei ole yhtään sen ihmeellisempää kuin muuallakaan.
Maalaisjärki, isoimpien massatapahtumien rajoittaminen ja riskiryhmien pysyminen kotona. Siinä olisi ollut hyvät eväät tämän taudin hoitoon. Eikä tällainen ihme panikointi, mistä ei ole kuin haittaa.