Voidaanko opettajat lomauttaa kesäksi?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Aivan dorkaa jankkaamista! Palkka maksetaan sopimuksen mukaisesti. On Suomessa muitakin joille maksetaan palkkaa, vaikka juuri sinä päivänä ei ole töissä. Lukekaa opettajaksi, hakekaa virkaa, jos sen saatte niin palkka on n. 2500/kk. Ei kannata kadehtia!
Kirvesmies evp.
Opettajan mediaanitulot ovat melko lähellä suomalaisten mediaanituloja, eli noin kolme ja puoli tonnia kuussa. Varhaiskasvatuksessa vähemmän, lukioissa ja korkeakouluissa enemmän. Itsekin olen keskituloinen ja pikkuisen kadehdin tuota kesän opetuksetonta aikaa, koska itsekin olen perheellinen ja joudun kamppailemaan kesäjärjestelyjen kanssa.
En silti ole hakeutumassa alalle enkä neuvo muitakaan tekemään niin. Työpaikkojen määrä vähenee tulevaisuudessa todella paljon.
Joo ja tuo opetukseton keskeytysaika josta nyt vingutaan on mahdollinen ihan kaikille. Saatte myös pitää 2 kk kesällä palkallisesti vapaata eli loma-ajan ja keskeytysajan, jos teette samoin kuin opettajien palkoille on aikoinaan tehty. Eli sanotte työnantajalle saisinko kiitos alennettua palkkaa ympäri vuoden ja yllätys, yllätys, voitte kysyä saisitteko rahat kesäkuussa. Työnantaja tuskin suostuu palkkoja näin venkslaamaan, mut laita muiden kuukausien aikana osa palkastasi varatilille ja kas, sinäkin olet samalla tavalla kuin opettajat, yhtä pitkästi vapaalla. Työnantajalla voi tosin olla tähän monella alalla sanomista saatko vapaaksi just kesän. Siinä opettajilla on käynyt tuuri. Heitä kun ei voi päästää lomalle tai vapaalle silloin kun oppilaiden on oltava koulussa.
Hohhoijaa... taas mennään.
Kesäkuu on opetuksetonta aikaa. Silloin ei ole oppitunteja, mutta opettajat ovat velvollisia palaamaan kouluun työnantajan kutsuessa. Jos on esim. ehtolaiskuulusteluja (pidetään kesäkuun puolivälin tienoilla), silloin pitää ennen ehtoja antaa tukiopetusta. Jos ehdot tulee esim. liikunnasta, liikunnan opettaja tulee koululle pitämään liikunnantunteja näille oppilaille ja menee valvomaan heidän uimistaan uimahalliin tai maauimalaan tms. Moni opettaja käy läpi vuoden aikana käytettyä materiaalia, muokkaa sitä paremmin sopivaksi tulevaa lukuvuotta varten, poistaa vanhoiksi käyneitä tehtäviä, tyhjentää oppilastiedostoja ja tekee muuta työhön liittyvää asiaa, joka ei ole varsinaista opetustyötä. Sen voi usein tehdä kotona, onneksi.
Heinäkuu vastaa opettajilla kesälomaa. Silloin opettajia ei voi kutsua kouluun tekemään työtehtäviä muutoin kuin lisäpalkalla. Opettajat eivät ole vuosilomalain piirissä vaan heillä on eri järjestelmä johtuen siitä, että oppilaat ovat lomalla 2 kk kesässä.
Uusi lukuvuosi alkaa elokuun ensimmäisestä päivästä, ja silloin opettajilla on jälleen velvollisuus tulla koululle työnantajan niin määrätessä. Työnantaja voi velvoittaa esim. muuttopuuhiin tai suunnittelupäiviin tai koulutuksiin tai vaikka uuden työntekijän opastamiseen. Itse olen kaikkia noita tehnyt, ennen kuin on koittanut ensimmäinen koulupäivä elokuussa.