Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko opettajat lomauttaa kesäksi?

Vierailija
16.04.2020 |

Onko tämmöistä tapahtunut koskaan aikaisemmin

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voida. Se ei ole laillisesti mahdollista. Ketään ei voida lomauttaa lomalla tai perhevapailla tai viikonlopuiksi tms. 

Vierailija
2/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä putäusi lomauttaa? He ovat loman ansainneet. Tänä keväänä erityisesti. Kiitos opet, arvostan todella työtänne. Miten paljon olettekaan työtä tehneet ja onnistuitte etäkoulun järjestelyissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voida. Se ei ole laillisesti mahdollista. Ketään ei voida lomauttaa lomalla tai perhevapailla tai viikonlopuiksi tms. 

Mutta eihän opettajat ole kesällä lomalla...

Vierailija
4/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä putäusi lomauttaa? He ovat loman ansainneet. Tänä keväänä erityisesti. Kiitos opet, arvostan todella työtänne. Miten paljon olettekaan työtä tehneet ja onnistuitte etäkoulun järjestelyissä.

Lomautuksia yleensä käytetään yrityksen tai kunnan talouden tasapainottamiseksi, ei siksi että joku ei olisi ansainnut lomiaan.

-ei ap.

Vierailija
5/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä opettajat lomautettaisiin omalla kesälomallaan? Se tarkoittaisi, että kesäloma pidetään jonain muuna ajankohtana, milloin se olisi?

Vierailija
6/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut semmoisesta kikkailusta että sijaisopettajan työsuhde on loppunut toukokuun lopussa ja hän on ollut kesän työttömänä ansiosidonnaisella ja sitten hänet on palkattu uudelleen syyslukukauden alkaessa. Tai sitten se viran vakinainen haltija on tullut äitiyslomalta jo kesäksi "töihin" ja sijaisen hommat ovat loppuneet siihen. https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/201805292200978368

Vierailija
7/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se olisi opetuksettomana aikana mahdollista. 

Vierailija
8/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliiton mukaan lomauttaminen vaatii myös työpanoksen vähenemistä, joten lomauttaminen kesälomalla ei ole mahdollista. Suunnittelupäivinä on lomautettu, samoin kikkailtu viikonloppujen kanssa niin, että perjantain ja seuraavan maanantain lomautuksesta on viety 4 päivän palkka.

Ihan varmasti opettajat pääsevät nauttimaan lomautuksista syksyllä. Viime kerralla työnantaja edellytti, että tunnit piti suunnitella etukäteen sijaiselle. Oppilaita kun ei voi lomauttaa. Kiltisti opettajat tekivät ilmaiseksi tehtävät valmiiksi lomautusviikoille, että ruljanssi pyörisi edes jollain tavalla.

Vierailija
9/43 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut semmoisesta kikkailusta että sijaisopettajan työsuhde on loppunut toukokuun lopussa ja hän on ollut kesän työttömänä ansiosidonnaisella ja sitten hänet on palkattu uudelleen syyslukukauden alkaessa. Tai sitten se viran vakinainen haltija on tullut äitiyslomalta jo kesäksi "töihin" ja sijaisen hommat ovat loppuneet siihen. https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/201805292200978368

Minä tulin kesäksi töihin. Äitiyslomani alkoi toukokuun lopussa ja olin kotona kaksi vuotta. Lomaani ei saanut luonnollisesti siirrettyä hoitovapaan jatkeeksi tai puoliväliin, niin kuin muissa ammateissa pystyy tekemään, en myöskään voinut ottaa lomaa etukäteen ja jäädä aiemmin jo äitiyslomalle. Jos lapsensaanti ajoittuu niin ikävään vuodenaikaan kuin minulla, niin siinä tosiaan palaa sitten lomat, ellei tule välillä kesäksi "töihin".

Itse asiassa OAJ kehottaa tekemään näin.

Vierailija
10/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia ei voi lomauttaa kesäksi, koska lomautuksessa pitää töiden vähetä.

Vierailija
11/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opettajana vuoden sopimuksella, alkaen elokuun puolivälistä. Palkka tuli normaalisti kesäkuulta, heinäkuu oli kesälomaa ja puolet elokuusta taas palkkaa. Näin siis tilinauhan mukaan. Töissä ei tarvinnut käydä kevätjuhlan jälkeen. Ei ollut valittamista.

Vierailija
12/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne työt kesällä vähene?

Vierailija
13/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lomautusta käytetään käyttämättömät lomapäivät ja saldot pois.

Vierailija
14/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope vastaa liiton sanoin

Monet aprikoivat mielessään, että voivatko nämä poikkeusolot johtaa kesätyöhön. Lainsäädäntö mahdollistaa ainoastaan perusopetuksen jatakamisen enintään kuudella päivällä kesäkuulle, jos opetus on keskeytynyt. Nyt se ei ole keskeytynyt, joten katsomme, ettei perustetta opetuksen jatkamiselle ole. Muiden oppilaitosten opetuksen jatkaminen kesäkaudelle ei ole mahdollista.

Samoin on kysytty, voiko perusopetuksen lukuvuotta jatkaa tai seuraava lukuvuosi alkaa jo elokuun alusta. Vanhan jatkaminen ei ole mahdollista, koska lukuvuoden työpäivät tulevat täyteen jo nyt keväällä. Uuden lukuvuoden aloittaminen ennenaikaisesti on periaatteessa mahdollista ja koulutuksenjärjestäjän päätettävissä, mutta lukuvuoden työpäivien kokonaismäärä ei sitä kautta voi kuitenkaan lisääntyä. Koulupäivien määrä pysyy ennallaan.

On myös kysytty mahdollisuutta lomauttaa 1.6. alkavan kesäkeskeytyksen aikana. Se ei ole työtuomioistuimen päätöksen mukaisesti mahdollista.

Vierailija
15/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko mammat lomauttaa äitiysloman ajaksi?

Vierailija
16/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vähene, koska ja -loman aikana ei ole töitä.

Vierailija
17/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vähene, koska ja -loman aikana ei ole töitä.

Siis, ei vähene, koska kesäkeskeytyksen ja -loman aikana ei ole töitä muutenkaan. Mistä se vähenisi?

Vierailija
18/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Arvaa, tekeekö nää kesällä työssä olevat opettajat mitään töitä.

Kenties suunnittelevat seuraavaa lukuvuotta ja siivoavat luokkaa?

Juu, ei.

Vierailija
19/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulin kesäksi töihin. Äitiyslomani alkoi toukokuun lopussa ja olin kotona kaksi vuotta. Lomaani ei saanut luonnollisesti siirrettyä hoitovapaan jatkeeksi tai puoliväliin, niin kuin muissa ammateissa pystyy tekemään, en myöskään voinut ottaa lomaa etukäteen ja jäädä aiemmin jo äitiyslomalle. Jos lapsensaanti ajoittuu niin ikävään vuodenaikaan kuin minulla, niin siinä tosiaan palaa sitten lomat, ellei tule välillä kesäksi "töihin".

Itse asiassa OAJ kehottaa tekemään näin.

Suunnittelitko sijaisellesi seuraavan lukuvuoden?

Vierailija
20/43 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yhteensä 5 kuukautta palkattomana sen vuoksi, että viranhaltija "tuli kesäksi töihin" eli ei edes näyttänyt naamaansa koululla. Koska oli 1990-luku, OAJ:stä sanottiin minun kaltaiselleni keltanokalle, että ei edes kannata hakea tukia, koska hakemusruuhkan vuoksi niitä ei ehdittäisi edes käsitellä ennen syksyä, ja sittenhän sitä taas palkka juoksee. Nettiä ei ollut, luottamusmiehistä en ollut kuullutkaan, ja ensimmäisessä työpaikassani luotin siihen, mitä ammattijärjestö sanoo. Kun asia selvisi, lähdin OAJ:stä enkä ole takaisin kaivannut. Vieläkin kismittää sekä itse viranhaltija että liitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi