Olin lapsena koulukiusaaja
Hävettää myöntää mutta olin lapsena ala ja yläasteella koulukiusaaja. Saatettiin esim pilkata köyhien lapsia kun niillä ei ollut merkkivaatteita. Ja rumia, ylipainoisia tai muuten ulkonäöllisesti poikkeavia haukuttiin. Ja tulen ihan hyvästä keskiluokkaisesta perheestä kotona ei ollut mitään ongelmia josta kiusaaminen ois johtunut. Nyt tietysti aikuisena ymmärrän että kiusaaminen on väärin mutta ei lapsella ole empatiakyky vielä kehittynyt aikuisen tasolle. Lapset on oikeasti tosi julmia toisille joten vaikka kuinka koulukiusaamista yritettäisiin kitkeä ei se poistu. Maailma on julma paikka. Omille lapsille kyllä yritän opettaa että erillaisia ihmisiä ei saa kiusata.
Kommentit (31)
Tuleee nyt kiusaaamaan niin futaan sun päääs kallioon.
Toivottavasti karma kostaa ja sun lapsista tulee kiusattuja.
Mitäs häpeämistä tuossa on? Lapset on lapsia.
Hyi helvetti. Olet oksettava ihminen. Mieti, kuinka moni ihminen on jäänyt miettimään sun paskoja sanoja? Sä vaan jatkat elämääs, paskaa keskiluokkaista sellaista. Normaaleiden lasten ei tarvitse kiusata toisia. Susta ei lähde ikinä kiusaajan saasta pois. Häpeä.
Minä olin myös. Tein yhdestä jopa pilkkaavan julisteen, jonka kiinnitin koulun seinälle. Nyt hirvittää, kun olen tajunnut, miten kamalat kotiolot tuolla lapsella oli. Siksi kulki aina likaisissa vaatteissa ja oli meistä muista "omituinen".
Sun vanhemmat ovat idiootteja. Heiltä sitä opetusta pitäisi saada, jos huomataan että lapsi sitä tarvitsee. Omille olen opettanut ja en hyväksy minkäänlaista kuspäisyyttä heikompia kohtaan.
Kyllä kotonasi on ollut isokin ongelma ellei moraalikehitys ollut onnistunut sulla. Rahaa varmaan juu oli. oletko pyytänyt edes anteeksi kaikilta? Käynyt terapian etkä hoidattanut nuppiasi muilla vaan?
Eivät lapset ole empatiakyvyttömiä. Vika ei ole siinä, että olit lapsi. Vika oli sinussa. Kiusatut ovat hyvinkin empatiakykyisiä tai normaalit ihmiset ylipäätään. Kiusaajat ovat psykopaatteja, sairaita yksilöitä. Sinäkin kiusasit ilman syytä, koska se on hauskaa. Nyt tulet tänne, en edes mitä yrität tällä avauksella.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Olet oksettava ihminen. Mieti, kuinka moni ihminen on jäänyt miettimään sun paskoja sanoja? Sä vaan jatkat elämääs, paskaa keskiluokkaista sellaista. Normaaleiden lasten ei tarvitse kiusata toisia. Susta ei lähde ikinä kiusaajan saasta pois. Häpeä.
Mistä näin vihainen kommentti. Minähän painotin että nyt aikuisena tuota häpeän.
Vierailija kirjoitti:
Sun vanhemmat ovat idiootteja. Heiltä sitä opetusta pitäisi saada, jos huomataan että lapsi sitä tarvitsee. Omille olen opettanut ja en hyväksy minkäänlaista kuspäisyyttä heikompia kohtaan.
Kielenkäyttösi kertoo, että olet muuta kuin väität. Ihminen joka sanoo muita idiooteiksi ja kusipäiksi, opettaa saman suhtautumistavan lapsilleenkin.
Kouluissa lasten käytöstä pitäisi olla valvomassa ja ohjaamassa aikuiset. Opettajat, välituntivalvojat. Itse olin rajusti kiusattu, opettajat käänsivät sokean silmän. En haluaisi nyt aikuisenakaan enää kiusaajiani kohdata, mutten pidä heitä pääasiallisina vastuullisina tässä.
Sama täällä ja mietin tekojani lähes joka päivä. Olin se sivustakatsoja, mutta lasketaan kiusaajaksi kuitenkin. Opettajat kuitenkin saivat sen loppumaan ja loppulukukausi (kesti siis vain kevään) meni sopusoinnussa. Kiusaaminen loppui kuin seinään. Tämä on asia, josta olen opettajille kiitollinen, kun minä tyhmänä lapsena en osannut lopettaa. Toivon, että muut opettajat ottaisivat näistä mallia. Yläasteella minua alettiin kiusata, kun olin eri koulusta, mutta koen ansainneeni sen. Minä puolestani en hakenut apua kuten se lapsi, jota kiusasin. Minun kiusaamiseni kesti 2 vuotta, mutta oli kiusaaminen millainen tahansa verrattuna toisen kiusaamiseen, uhri kärsii aina. Minä vieläkin mietin, miten kiusatulle tytölle kävi. Toivon, että hänellä menee hyvin.
Minua kiusattiin koulussa ja harrastuksen parissa. Itse en tykännyt eräästä koulukaverista mutta en millään muista että kiusasinko häntä vai välttelinkö vain kun hän ärsytti? Joka tapauksessa ikävä asia jos olen kiusannut ja häpeällistä. Pyydän anteeksi!
Tuollaisia monet kiusaajat juuri ovat. Ei mitään traumoja tai huonoja kotioloja, vain ylimielisyyttä ja kusipäisyyttä. Luulevat olevansa muita parempia.
Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti karma kostaa ja sun lapsista tulee kiusattuja.
Eli lapsista jotka eivät ole kiusanneet, tulee kiusattuja. Mitä kostoa siinä on? Ap:n itsensä pitäisi joutua vaikka työpaikkakiusatuksi jos karma haluaisi kostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset ole empatiakyvyttömiä. Vika ei ole siinä, että olit lapsi. Vika oli sinussa. Kiusatut ovat hyvinkin empatiakykyisiä tai normaalit ihmiset ylipäätään. Kiusaajat ovat psykopaatteja, sairaita yksilöitä. Sinäkin kiusasit ilman syytä, koska se on hauskaa. Nyt tulet tänne, en edes mitä yrität tällä avauksella.
Ei lapset aina ymmärrä mikä on oikein ja mikä väärin. Siksi rikosoikeudellinen vastuukin alkaa vasta 15 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielenkäyttösi kertoo, että olet muuta kuin väität. Ihminen joka sanoo muita idiooteiksi ja kusipäiksi, opettaa saman suhtautumistavan lapsilleenkin.
Huti meni. Tunnen suurta raivoa kiusaajia kohtaan ja olenkin armoton heille :). Olen ihan tarpeeksi tapauksia nähnyt ja ei, lapseni eivät ole kiusaajia, päinvastoin toista heistä kiusattiin.
Harva ihminen uskaltaa edes myöntää, että on kiusannut. Tunnen muutamia koulukiusaajia, jotka yhä aikuisena ovat sitä mieltä, että eivät he olleet kiusaajia tai heidän tekonsa eivät nyt niin kamalia olleet. Kertoo vain, kuinka itsekkäitä ja kypsymättömiä he ovat, kun eivät suostu myöntämään olleensa ilkeitä tai väärässä. Kypsä aikuinen myöntää menneisyytensä virheet ja oppii niistä, myös uskaltaa myöntää tehneensä virheen. Lapset ovat vasta kehittyviä ihmisiä, joista moni kiusaa joko ryhmäpaineen takia tai oman epävarmuteensa takia. Jotkut voivat oikeasti olla täysiä k u sipäitä tai moraalittomia idiootteja, jotka eivät aikuisenakaan ole muuttuneet.
Minäkin olin, mutta olin myös kiusattu.