Avokonttoreiden tulevaisuus
Vaikuttaakohan korona avokonttoreihin? Aletaankin tehdä omia koppeja ihmisille. Tai toki antaa etätyömahdollisuus. Olin töissä kasarille jämähtäneessä firmassa, jossa ei saanut tehdä etätöitä ja ihmiset istuivat kuin sillit suolassa ilman sermejä. Tekisi mieli kysyä , mikä heillä nyt on tilanne.
Kommentit (10)
Ainakin monella työpaikalla perustelu etätyön mahdottomuudelle poistuu. On tietysti työntekijöistä ja vähän alasta kiinni, miten työnteko on todellisuudessa onnistunut.
Toivottavasti avokonttoreilla ei ole tulevaisuutta.
Mennään sen mukaan mikä on taloudellisesti edullisinta. Tuskin on resursseja siihen, että rakennetaan koppelo jossa istuu vain yksi ihminen, jos tämä on Poissa, on se tyhjillään.
"Vapaa valintainen" paikka on jo nyt monessa käytössä, ei ole omaa työpisteitä, vaan olet siellä missä on tilaa.
Halvempaa on ylös, että on enemmän ihmisiä samassa tilassa
Vapaavalintainen koppero kelpaa ihan hyvin, kunhan on se koppero.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-lahikontakteilta-eristayty…
Tutkijoiden ennusteen mukaan rajoitteita voidaan joutua jatkamaan vuoteen 2022 asti. Kertaluontoinen rajoitus ei riitä saamaan pandemiaa kuriin.
Rajoitustoimia voidaan joutua noudattamaan jaksoittain niin pitkään, kunnes toimiva rokote koronavirusta vastaan on kehitetty. Ilman lääkkeitä tai rokotetta, terveydenhuollon ylikuormittumista voidaan estää vain erilaisilla sosiaalisia kontakteja rajoittavilla toimilla.
Kuinka pitkään immuniteetti säilyy?
Mikäli uusi koronavirus käyttäytyy muiden ihmisillä tavattavien koronavirusten, HKU1:n ja OC43:n tavoin, immuniteetti saattaa säilyä vain vuoden verran ja tauti voi jäädä kiertämään.
Meillä on juuri sellainen ahdas avokonttori ilman sivusermejä. Ainakin 10-12 ihmistä on liian lähellä toisiaan, esim vieruskaverin mahan murinatkin kuulee. Asiantuntijatyössä olen. Erittäin ahdistavaa jo muutenkin.
Nyt olen etätöissä kuten muutkin, mutta minä ainakaan en aio mennä avokonttorille ennen kuin joko virus on kukistettu tai paikkoja väljennetään. En tiedä sitten kumpi noista vaihtoehdoista toteutuu ensin.
Minäkin olen sellaisessa sermittömässä jättipöydässä. Ei se ollutkaan niin kamalaa kuin ajattelin, mutta mitään hyötyä siitä ei ole. Kaikki tuijottavat tiukasti omia koneitaan - eihän kaverin naamaa kehtaa tuijottaa - ja vain jutustelutasoinen juttu raikaa pöydässä. Työasiat hoidetaan chattaamalla sen vastapäätä istuvan kanssa.
Vielä kymmenisen vuotta sitten oli selvästi outoa, jos heitti chatissa viestin parin metrin päähän. Nyt se on jo arkea ihan kaikille.
Ja - tattadadaa! - saman voi tehdä myös kotoa käsin! Ei ole väliä onko matkaa sata senttiä vai sata kilometriä!
Etätyö, mutta vaatimus jatkossa niin, että työnantaja maksaa verkkoyhteyden ja ergonomisen työpisteen kotiin. Nyt on vähän retuperällä, kun on perustunut vapaaehtoisuuteen. Esim itsellä netti omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö, mutta vaatimus jatkossa niin, että työnantaja maksaa verkkoyhteyden ja ergonomisen työpisteen kotiin. Nyt on vähän retuperällä, kun on perustunut vapaaehtoisuuteen. Esim itsellä netti omalla kustannuksella.
Aika todennäköisesti henkilöllä on työsuhdepuhelin, jos hän tekee sellaista työtä että sitä voi tehdä etänä, joten siinähän se tulee nettikin samalla.
Olen kotona käyttänyt omaa wi-fi, koska se on helpompi, mutta sekin on vain 4G reititin ja hyvin riittää kaista meidän kolmihenkisen perheen tarpeisiin, vaikka kaksi muuta katsoo jotain suoratoisto elokuviaan sillä aikaa kun minä teen töitä. Ihan yhtä hyvin voin jakaa netin työpuhelimestani ja se toimii vielä paremmin.
Avokonttorithan on nykypäivää yhdistettynä vielä siihen ettei kenelläkään ole omia paikkoja. Ja jos etätyöt lisääntyy tämän myötä, niin varmasti pienennetään konttoreita ja mennään enemmän tuohon.