700 ranskalaista merimiestä samalla aluksella saanut Coronavirus-tartunnan
Fler än 1 700 franska sjömän har evakuerats från hangarfartyget Charles de Gaulle, efter ett coronautbrott ombord.
Närmare 700 av sjömännen är bekräftat smittade och 20 personer vårdas på intensiven.
– En utredning pågår för att ta reda på hur viruset kom in på fartyget, säger Eric Lavault, talesman för den franska marinen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb5AQr/sjuhundra-sjoman-sjuka-pa-e…
Taitaa tuo aika tarttuva olla, kun ollaan lähellä...tarkoittaako tämä "20 personer vårdas på intensiven" Tehohoitoa vai muuten vain tavallista tehokkaampaa hoitoa?
Kommentit (12)
Kolmasosa laivalla olleista. Siellähän ollaan läheisissä kontakteissa. Ei nuo merimiehet varmaan mitään vanhuksia ole?
tehohoitoa on monen asteista:
Ks esim boris johnson.
Kaikki eivät joudu hengityskoneeseen.
20 on nyt tehohoidossa.
Lisäksi on tehovalvontaosasto, suomessa ainakin.
Pitäisi muistaa desinfioida se puhallettava barbara merimiesten välillä.
Vårdas på intensiven = hoidetaan teho-osastolla
Vierailija kirjoitti:
tehohoitoa on monen asteista:
Ks esim boris johnson.
Kaikki eivät joudu hengityskoneeseen.
20 on nyt tehohoidossa.Lisäksi on tehovalvontaosasto, suomessa ainakin.
Mä olin kerran valvomossa. Käytännössä olin täysin terve ja sain liikkua valvomon sisällä miten lystäsin, mutta mulla oli ne anturit rinnassa enkä saanut poistua siitä osastolta. Mulla vain oli sellaiset oireet yksi aamu, että epäiltiin vakavampaa, mutta osastolle joutuessa ne olivat jo täysin ohi. Eivät vain antaneet mennä kotiin ennen kuin oli vuorokausi tarkkailtu.
Minusta tämä on aika hyvä esimerkki, että lähikontakteja on ehkä syytä välttää. 20/1700 tehohoidossa on aika paljon, varsinkin kun kyseessä lienee työikäiset ihmiset. 700/1700 on jo espanjantautiin verrattavissa, silloinhan näitä sairastui eniten juuri laivalla ja laivalta tuotiin porukkaa maihin tartuttamaan muihin. Pandemian huippua ei olla vielä saavutettu.
Yil 1 % tehohoidossa, 41 % saanut tartunnan.
Tehohoitoon joutuvien määrähän on todella suuri, noin prosentti laivan koko miehistöstä. Ja tässä kuitenkin kyseessä on todennäköisesti työikäisiä ihmisiä, jotka ovat vähemmän ylipainoisia ja terveempiä kuin ihmiset keskimäärin.
Vaikka tämä tauti ei tappaisi yhtään ketään (siinä tilanteessa että hoitoa riittää) ja 90 % sairastaisi sen lievänä tai kokonaan oireettomana, niin teholle joutuvien määrä olisi pian katastrofaalinen, jos virus saisi levitä vapaasti ja suuri osa väestöstä sairastaisi yhtä aikaa.
Jatkotutkimuksissa selvisi että joka toisella oli lisäksi HIV.
Laivalla ollaan aika lähellä, nukutaan varmaan monta samassa hytissä, pienet ruokailutilat, luulisin - toki tuo lienee iso laiva. Voisi olettaa, ettei siellä pysty täydelliseen suojautumiseen ja hygienaan, jos yksikin sairastuu ja ensimmäinen sairastunut voi tosiaan olla oireeton tai lieväoireinen. Tämän esimerkin nojalla itse en pidä yhtään hysteerisenä sitä, että pidetään nyt vähän paikkoja kiinni. Ei riitä hautapaikkojakaan ja krematoriossa aikoja kohta, jos ei muusta ole huolissaan.
Menneinä vuosisatoina sotaleirissä kuoltiin 90% tauteihin tai sotilaiden keskinäisiin välienselvittelyihin. Vain 10% tappioista oli yleensä vihollisen aiheuttamia.
Tässä nähdään taas samaa. Kun ollaan lähekkäin tekemisissä ja joku pöpö pääsee iskemään.