Koulut saisi avata, samoin kaikki nuorten harrasteet ja riparit
Ainakin kesäkuusta alkaen. Jos tarkoitus on suojella maan mummuja ja pappoja niin saadaan koko nuoriso notkumaan pihoille energiajuomien ja kaljan kanssa. Ajatelkaa nyt järjellä! Niitä isovanhempia ei ole pakko nähdä nyt mutta miksi muu elämä ei jatkuisi.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken saisi avata. Tätä ei voi pysäyttää, joten viivytämme vain turhaan.
Sairaalapaikkojen riittämisen takaaminen / rokotteen valmistuksen odottelu ei ole turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapset ja nuoret ensimmäisenä sairastamaan Koronaan. Passaa mulle. Sairastakaa pois vaan! Toivottavasti ei tule taudin vaikeata muotoa äidille tai isälle tai nuorelle itselleen.
Minä en ymmärrä tämän tyypin logiikkaa. Esim. minulle ei tuottaisi mitään vaikeuksia laittaa omia lapsiani kesäleireille, vaikka sieltä korona tulisikin. Ymmärrän sen verran tilastotiedettä ja lukuja ylipäätään, että tajuan vakavien terveysongelmien riskin hyvin pieneksi. Ja jonkun se riski on pakko ottaa, emme me kaikki voi hautautua poteroihimme ikuisiksi ajoiksi. Tunnistan itsessäni muutenkin sosiaalisen vastuuntunnon ja kyvyn tehdä valintoja, jotka eivät suoraan ja välittömästi edistä omaa hyvinvointiani. Harrastan mm. hyväntekeväisyyttä, ostan vain luomusti tuotettuja eläintuotteita, ajattelen valinnoissani yleistä hyvää. En taatusti ole ainoa tällainen ihminen, tai Suomessa ei todellakaan olisi hyvinvointiyhteiskuntaa. Tästä kun ei maksajat itse välttämättä hyödy.
Mutta tästä taudista et ymmmärrä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapset ja nuoret ensimmäisenä sairastamaan Koronaan. Passaa mulle. Sairastakaa pois vaan! Toivottavasti ei tule taudin vaikeata muotoa äidille tai isälle tai nuorelle itselleen.
Minä en ymmärrä tämän tyypin logiikkaa. Esim. minulle ei tuottaisi mitään vaikeuksia laittaa omia lapsiani kesäleireille, vaikka sieltä korona tulisikin. Ymmärrän sen verran tilastotiedettä ja lukuja ylipäätään, että tajuan vakavien terveysongelmien riskin hyvin pieneksi. Ja jonkun se riski on pakko ottaa, emme me kaikki voi hautautua poteroihimme ikuisiksi ajoiksi. Tunnistan itsessäni muutenkin sosiaalisen vastuuntunnon ja kyvyn tehdä valintoja, jotka eivät suoraan ja välittömästi edistä omaa hyvinvointiani. Harrastan mm. hyväntekeväisyyttä, ostan vain luomusti tuotettuja eläintuotteita, ajattelen valinnoissani yleistä hyvää. En taatusti ole ainoa tällainen ihminen, tai Suomessa ei todellakaan olisi hyvinvointiyhteiskuntaa. Tästä kun ei maksajat itse välttämättä hyödy.
Taatusti ainakin yhtä paljon kuin sinä. Minua vaan ei pelota ärhäkkäkään flunssa.
Ottakaa huomioon, että täällä on myös riskiryhmään kuuluvia ihmisiä keskustelemassa. Näiden kohdalla koronan riskit ovat todelliset. On todella loukkaavaa, kun osa ihmisistä on sitä mieltä, että syöpäsairaat lapset/nuoret/aikuiset, vanhukset, lihavat jne, voidaan vaan uhrata koronalle. Miltä tuntuisi itse kuolla tukehtumalla omaan keuhkonesteeseen. Vaikka tämä tauti jollekin on pikkunuha niin kaikille se ei sitä todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taatusti ainakin yhtä paljon kuin sinä. Minua vaan ei pelota ärhäkkäkään flunssa.
Eli 0% ymmärrys. Tämä selvä. Käypä siis ottamassa tuo "ärhäkkä flunssa" ja tule kertomaan miltä tuntuu.
Sehän on hyvä, jos jollakin on niin vahva perusturvallisuuden tunne, että luottaa tilastoihin. Osa ihmisistä on kuitenkin kokenut sen, kun pienin mahdollinen riski toteutuu omalla tai läheisen kohdalla. Siinä ei paljon tilastot lämmitä. Valitettavasti sinunkin kuplasi siitä, että itselle ja läheisille ei tapahdu mitään pahaa, voi vielä rikkoutua. Tämä siis tarkoitettu sille, joka oli laittamassa omia lapsia koronaleirille.
Jos ei millään malta odottaa riparia eikä muutakaan kivaa, aina voi lähteä jollekin maailman pakolaisleirille opettelemaan kärsivällisyyttä. Muutenkin voi ottaa asioista selvää, niin ehkä tajuaa, että tämä virus on vaarallinen muillekin kuin vanhuksille. Ja ehkä voisi arvostaa myös vanhojen oikeutta jatkaa elämäänsä.
On huomattavasti parempi, ettei kouluja enää avata tänä keväänä. Avaamisesta seuraisi alkuun noin viikon sopeutuminen taas uusiin kuvioihin. Eli se aika menisi hukkaan. Sitten riipin raapin katseltaisiin mitä on jäänyt monillta auki joko osaamattomuuttaan tai laiskuuttaan . Koko kevät menisi tavallaan hukkaan.Monet sairastuu. Taas on stressin paikka niin lapsille kuin opettajillekiin. Hyvä ,että tätä digiopetusta nyt kunnolla käydään.
Paljon parempi ,kun syksyllä aletaan käydä koulua puhtaalta pöydältä, kaikki pysyy terveenä ja tukioetusta tarvitsevat pääsevät organisoidusti tukiopetukseen.
Koululainen tuo kotiin koronan vanhemmille: kuinka monta keski-ikäistä on sitten juhannuksesta heinäkuuhun sairaalassa ja jatkossa sydän, keuhko tai munuaisvauroisina, työkyvyttöminä tai kuollut. 2 viikon lähikoulunkäynnin takia tartunnat roihahtaisi. Mitään turvavälejä ei kouluissa pysty noudattamaan, ahdasta on. Kyllä tutkimus kehittyy ja suojaus ja maskit, kesän jälkeen koronasta tiedetään paljon lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää nyt tajuta, että tämä on uusi normaali. Tauti ei tule poistumaan, sitä ei tulla tukahduttamaan, laumasuojaa tai immuniteettia ei tule ja rokotusta tai toimiva lääkehoitokin ovat vain toiveita, jotka eivät tule toteutumaan. Me emme voi loputtomasti piilotella ja eristäytyä. Siksi kaikki pitääkin avata heti, koska sillä ei ole mitään väliä. Jokainen tulee taudin saamaan. Sitä ei voi estää. Palataan normaaliin ja katsotaan miten käy. Jos yhteiskunta sortuu niin sitten sortuu. Emme me voi sille enää mitään tehdä.
Mä ajattelen edelleenkin asian toisin. Meillä tehtiin vain muutamassa päivässä sellainen digiloikka, jollaista ei ole aiemmin nähty. Uusi normaali voisikin olla se, että etätöissä saavat jatkossakin olla ne, jotka haluavat. Etäopetuksestakin voisi aivan hyvin tulla vaihtoehto lähiopetukselle. Olen ollut yli 10 vuoden ajan työpaikassa, jossa jokainen työntekijä on ihan itse saanut valita, tekeekö etätöitä vai käykö toimistolla töissä. Osa haluaa käydä toimistolla, osa taas tehdä etänä. Meillä on ennen koronaakin ollut etälukioita, tosin lähinnä aikuislukioina. Miksei jatkossa voisi olla etäopetusta niille, jotka haluavat opiskella etänä, ja lähiopetusta niille, jotka haluavat lähiopetusta? On opettajia, joille etäopetus sopii oikein hyvin. Ja on opettajia, jotka haluavat mieluummin opettaa oppilaitaan koululuokassa.
Kaikilla aloilla, joilla etätyö tai etäopiskelu yleensäkään on mahdollista, pitäisi muuttaa vanhoja käsityksiä ja mahdollistaa yksilöiden valinta. Katsoa laatikon ulkopuolelta. Muuttaa tarvittaessa organisaatiorakenteita siten, etämahdollisuudet onnistuvat.
Näkisin, että etäopetus jossain muodossa saisi jäädäkin. Vaikkapa 2pv viikossa lähiopetusta jolloin keskityttäisiin tietopuolisen opetukseen, ryhmätöihin ja tehtäisiin kokeet. Liikuntatunnit ja ehkä käsityöt, musiikki jne myös yhdessä. Ja 3pv etäopetusta jolloin tehtäisiin yksilötehtäviä kotona kuten nytkin. Tai toisinpäin, mutta niin, että etäopetus jäisi pysyväksi koulunkäynnin muodoksi.
Omat lapset suorastaan kukoistavat, kun voivat keskittyä tehtäviin ilman luokan hälinää. Kaipaavat kyllä myös yhteisöä, siksi joku kombo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää nyt tajuta, että tämä on uusi normaali. Tauti ei tule poistumaan, sitä ei tulla tukahduttamaan, laumasuojaa tai immuniteettia ei tule ja rokotusta tai toimiva lääkehoitokin ovat vain toiveita, jotka eivät tule toteutumaan. Me emme voi loputtomasti piilotella ja eristäytyä. Siksi kaikki pitääkin avata heti, koska sillä ei ole mitään väliä. Jokainen tulee taudin saamaan. Sitä ei voi estää. Palataan normaaliin ja katsotaan miten käy. Jos yhteiskunta sortuu niin sitten sortuu. Emme me voi sille enää mitään tehdä.
Mä ajattelen edelleenkin asian toisin. Meillä tehtiin vain muutamassa päivässä sellainen digiloikka, jollaista ei ole aiemmin nähty. Uusi normaali voisikin olla se, että etätöissä saavat jatkossakin olla ne, jotka haluavat. Etäopetuksestakin voisi aivan hyvin tulla vaihtoehto lähiopetukselle. Olen ollut yli 10 vuoden ajan työpaikassa, jossa jokainen työntekijä on ihan itse saanut valita, tekeekö etätöitä vai käykö toimistolla töissä. Osa haluaa käydä toimistolla, osa taas tehdä etänä. Meillä on ennen koronaakin ollut etälukioita, tosin lähinnä aikuislukioina. Miksei jatkossa voisi olla etäopetusta niille, jotka haluavat opiskella etänä, ja lähiopetusta niille, jotka haluavat lähiopetusta? On opettajia, joille etäopetus sopii oikein hyvin. Ja on opettajia, jotka haluavat mieluummin opettaa oppilaitaan koululuokassa.
Kaikilla aloilla, joilla etätyö tai etäopiskelu yleensäkään on mahdollista, pitäisi muuttaa vanhoja käsityksiä ja mahdollistaa yksilöiden valinta. Katsoa laatikon ulkopuolelta. Muuttaa tarvittaessa organisaatiorakenteita siten, etämahdollisuudet onnistuvat.
Lisään tähän vielä, että kannattaa miettiä mahdollisuuksia rajoitteiden sijasta. Jos Pihtiputaalla lapsi haluaisi ensimmäiseksi vieraaksi kielekseen saksan, sepäs ei onnistukaan, koska on koko kunnan ainoa saksan haluava oppilas. On pakko ottaa englanti, koska muita vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Digikoulussa tämäkin lapsi voisi ottaa ensimmäiseksi kieleksi saksan, koska hänen opiskelunsa ei olisikaan enää riippuvainen kotikuntansa muiden lasten ainevalinnoista. Etäopetuksessa hän voisi opiskella saksaa ja saksankurssin koulukaverit olisivat eri puolilta Suomea.
Ehottomasti, koululaiset ovat omassa porukassaan, eivätkä hengaa vanhusten kanssa.
Muutenkaan, kuin pakonsanelemana!
Soita edes mummille ja papalle, pyytää äiti.
Eijaksa, sanoo teini
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa huomioon, että täällä on myös riskiryhmään kuuluvia ihmisiä keskustelemassa. Näiden kohdalla koronan riskit ovat todelliset. On todella loukkaavaa, kun osa ihmisistä on sitä mieltä, että syöpäsairaat lapset/nuoret/aikuiset, vanhukset, lihavat jne, voidaan vaan uhrata koronalle. Miltä tuntuisi itse kuolla tukehtumalla omaan keuhkonesteeseen. Vaikka tämä tauti jollekin on pikkunuha niin kaikille se ei sitä todellakaan ole.
Et voi muutenkaan suunnitella elämääsi. Jos tauti tulee niin se tulee ja sillä selvä. Voit kuolla myös johonkin muuhun tautiin tai jäädä vaikka auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että kannattaa miettiä mahdollisuuksia rajoitteiden sijasta. Jos Pihtiputaalla lapsi haluaisi ensimmäiseksi vieraaksi kielekseen saksan, sepäs ei onnistukaan, koska on koko kunnan ainoa saksan haluava oppilas. On pakko ottaa englanti, koska muita vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Digikoulussa tämäkin lapsi voisi ottaa ensimmäiseksi kieleksi saksan, koska hänen opiskelunsa ei olisikaan enää riippuvainen kotikuntansa muiden lasten ainevalinnoista. Etäopetuksessa hän voisi opiskella saksaa ja saksankurssin koulukaverit olisivat eri puolilta Suomea.
Etätyö mahdollistaisi myös muuton pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, vaikka työpaikka olisikin pääkaupunkiseudulla. Edelleenkin monen haave on omakotitalo rauhallisessa paikassa maaseudulla tai pienemmällä paikkakunnalla, mutta töiden vuoksi on asuttava lähellä työpaikkaa. Etätyössä voit asua ihan missä vaan, kunhan netti toimii. Entä, jos pienemmille paikkakunnille alkaisikin tulla nuorempaa väestöä ja paikkakuntien mummoutuminen olisi ohi? Luulisi, että ainakin kuntien päättäjiä kiinnostaisi saada uusia veronmaksajia kuntiin.
Et voi muutenkaan suunnitella elämääsi. Jos tauti tulee niin se tulee ja sillä selvä. Voit kuolla myös johonkin muuhun tautiin tai jäädä vaikka auton alle.
Tuon yläpuolella olevan viestin lähettäjälle: En ole itse riskiryhmää eikä perheeseeni kuulu riskiryhmäläisiä, mutta silti näen heidän suojelemisen tärkeänä. Voin toki jäädä auton alle tai kuolla muuten, mutta voin myös itse omalla toiminnalla vähentää omaa sekä muiden riskiä sairastua Koronaan. Minulla on täysi oikeus suojata terveyttäni ja suojata muiden ihmisten terveyttä. Sen aion tehdä, koska välitän myös muista ihmisistä ja arvostan heidän terveyttään. Voin olla vaikka itse oireeton kantaja. En halua kenellekään mitään pahaa.
Jokainen voi omalta osalta vähentää inhimillistä kärsimystä mitä tämä virus aiheuttaa. On kamalaa jos hengittäminen tuntuu siltä kuin keuhkoissa olisi lasinsiruja. Miettikää nyt vähän muutakin kuin omaa napaa. Osalle sattuu taudin vaikea muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 0% ymmärrys. Tämä selvä. Käypä siis ottamassa tuo "ärhäkkä flunssa" ja tule kertomaan miltä tuntuu.
Jänkkäämisestäsi huolimatta taudin kuolleisuus ei muutu. Tutustu tilastoihin niin tiedät paremmin. Itse virus ei ole samanlainen kuin tavallisimmat flunssat, mutta silti koronaflunssiakin maailmalla kiertää useita. Sairastuvuus muistuttaa hyvin suuresti influenssaa, vaikka täysin yksi yhteen ei kahta virusta voi verrata.