Eikö Pohjois- ja Etelä-Karjalaa voi eristää muusta Suomesta?
Huomattavasti vähemmän koronatapauksia kuin muualla Suomessa ja paljon kesämökkejä. Nyt kun tänne ryysitään etelästä niin pian ovat tilastot aivan toisen näköiset kuin vielä tällä hetkellä.
Eli jos ei voida tasapuolisuuden nimissä eristää alueita joilla on paljon koronaa, eristetään meidät jossa tautia on vähän?
Kommentit (38)
Jo Karjalan kunnailla lehtii puu
Jo Karjalan koivikot tuuhettuu
Käki kukkuu siellä ja kevät on
Vie sinne mun kaiho pohjaton
Vierailija kirjoitti:
Etäisyyttä on pidettävä 2 m, ei 200 km. Koskee ihan kaikkia.
8 m on uusi 2 m. Tästä on tutkimustieto. Koska leviää aerosoleista, hengityksessä.
Tästä viikko, pari ja Karjalasta kajahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Mielellään ikuisiksi ajoiksi sillä hirveämpää paikkaa Suomessa ei olekaan kuin Etelä-Karjala. Eristäkää tai polttakaa, kumpikin käy.
Kyllä se näköjään yhä kirvelee että exäsi lähti karjalaisen matkaan.
Voi nyyh.
Mun riskiryhmään kuuluvat vanhemmat asuvat Etelä-Karjalassa pienessä mökkikunnassa. Eikös vaan heidän naapuriinsa ole tullut näitä etelän mökkiläisiä, eikä tietoakaan mistään karanteenista tai eristyksestä.
Yksikin perhe on nyt tunkenut mun vanhempien luokse hakemaan juomavettä, kun heidän oma kaivonsa oli mennyt jotenkin pilalle talven aikana, eivätkä vanhukset tietenkään osanneet kieltää. Hitsi että pisti vihaksi kun kuulin tuosta, jos vielä änkevät sinne soitan kyllä kyseisen porukan isälle ja sanon pari valittua sanaa. Me lapsetkaan ei tällä hetkellä kyläillä vanhempien luona, kun isällä on krooninen keuhkosairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuuden nimissä sitten varmaan pysytte siellä Karjalassa itsekin.
Tietysti pysytään. Enpä ole näiden rajoitusten aikaan mihinkään alueen ulkopuolelta liikkunut. Mökkikin on ihan omalla asuinpaikkakunnalla.
Ja olet ilmeisesti myös vakuuttunut siitä, että kaikki sikäläiset ovat samaa mieltä kanssasi eikä kellään siellä ole mökkejä muualla? 😊
Vierailija kirjoitti:
Mun riskiryhmään kuuluvat vanhemmat asuvat Etelä-Karjalassa pienessä mökkikunnassa. Eikös vaan heidän naapuriinsa ole tullut näitä etelän mökkiläisiä, eikä tietoakaan mistään karanteenista tai eristyksestä.
Yksikin perhe on nyt tunkenut mun vanhempien luokse hakemaan juomavettä, kun heidän oma kaivonsa oli mennyt jotenkin pilalle talven aikana, eivätkä vanhukset tietenkään osanneet kieltää. Hitsi että pisti vihaksi kun kuulin tuosta, jos vielä änkevät sinne soitan kyllä kyseisen porukan isälle ja sanon pari valittua sanaa. Me lapsetkaan ei tällä hetkellä kyläillä vanhempien luona, kun isällä on krooninen keuhkosairaus.
On se jännä miten Itä- ja Pohjois-Suomesta normaalisti kaikki haluavat muuttaa pois, mutta annas olla kun on poikkeustila päällä niin noista alueista tulee ihmisille paratiisi jonne täytyy ihan väkisin päästä pyörimään...siitä huolimatta, että omalla paikkakunnalla on kaikin mukavuuksin varustettu koti.
Miksi ihmeessä jengi edes pakkautuu Etelä-Suomeen, jos siellä ei kuitenkaan oikeasti viihdytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä miten Itä- ja Pohjois-Suomesta normaalisti kaikki haluavat muuttaa pois, mutta annas olla kun on poikkeustila päällä niin noista alueista tulee ihmisille paratiisi jonne täytyy ihan väkisin päästä pyörimään...siitä huolimatta, että omalla paikkakunnalla on kaikin mukavuuksin varustettu koti.
Miksi ihmeessä jengi edes pakkautuu Etelä-Suomeen, jos siellä ei kuitenkaan oikeasti viihdytä?
Itse olen Pohjois-Karjalasta ja nuorempana jengi muutti täältä esim. Pk-seudulle, kun se oli muka jotenkin "hienoa". Ei siis välttämättä edes töiden perässä, piti vain päästä muuttamaan etelän kaupunkeihin.
Nyt nuo samat tyypit ovat niitä, jotka joko tulevat tänne sukumökeille poikkeustilasta huolimatta tai sitten valittavat, kun ei saisi tulla. Itsekin olen miettinyt että miksi näin, jos tämä oli niin kauhea peräkylä, josta piti ensi tilassa päästä pois? Meillä on koti Joensuun seudulla ja kaksi suvun mökkiä Enossa, enkä voisi olla tyytyväisempi tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pysytään. Enpä ole näiden rajoitusten aikaan mihinkään alueen ulkopuolelta liikkunut. Mökkikin on ihan omalla asuinpaikkakunnalla.
Ja olet ilmeisesti myös vakuuttunut siitä, että kaikki sikäläiset ovat samaa mieltä kanssasi eikä kellään siellä ole mökkejä muualla? 😊
No jotkut urpot nyt valittavat kun ei pääse Venäjän puolelle tankkaamaan, mutta muuten en ole oikeasti kuullut että ihmiset haluaisivat reissailla pitkin Suomea. Mökitkin ovat useimmiten oman maakunnan alueella. T: imatralainen
No minä tulin tänne kakkosasunnolleni Savon puolelle Keski-Suomesta jo maaliskuun alussa ennen kuin Sanna Marin ja muut tytöt hoksasivat, että maassahan on alkanut virusepidemia ja ennen kuin monet muut yhtä lailla maailman ja Suomen tapahtumista pihalla olleet ryntäsivät kauppoihin hamstraamaan hiivaa, tonnikalaa ja vessapaperia. Perustelen täällä oloni ihan omalla turvallisuudellani: koska viranomaiset eivät kykene muuhun kuin viivyttelyyn ja virheisiin, kukin kansalainen menettelee, kuten parhaaksi näkee. Kaikkea hyvää teille, jotka yhä luotatte hallituksen, THL:n, HVK:n ja valtiovaltamme muidenkin edustajien osaamiseen tämän kriisin hoitamisessa. Finlaysonin muumikankaista voi ommella paitsi nätit kasvomaskit myös kätevät silmälaput.[/quote]
--Olet niin oikeassa. Itse on mietittävä, miten tästä selviää ehjin nahoin ja siitä ei oikeastaan ole juuri missään puhuttu, mitä pysyviä sisäelinvaurioita korona jättää sairastajalleen. Meillä on hallitus, josta ei valitettavasti ole suojelemaan kansalaisiaan.
Eilisessä iltasanomissakin
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006475841.html
Oli, että "kulkutaudin aiheuttama vaara terveydelle hyväksytään kuitenkin Euroopan ihmisoikeussopimuksessa ja muissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa syyksi rajata kansalaisten liikkumisvapautta." mielestäni tuota liikkumisrajoitusta olisi pitänyt kiristää joka maakunnan osalta.
Seuraavia kriisejä varten tästä on ainakin opittu, että itse on pidettävä yllä kuukausien ruoka-, lääke- ja suojavälinevarastoa. Onneksi on koti harvaanasutulla maaseudulla niin ei tarvitse erikseen miettiä, minne paeta. Luulisin, että jahka tämän kriisin ruumiit ja vammautuneet on laskettu, on aika monta ihmistä jotka miettivät tarkemmin uskooko vallanpitäjien jorinoita sekä maaseudun hyviä puolia, mm. väljempi asuminen. Täällä jos kriisiajan pysyttelee omalla tontillaan niin koronalla on aika etsiminen jos meinaa löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Pohjois-Karjalasta ja nuorempana jengi muutti täältä esim. Pk-seudulle, kun se oli muka jotenkin "hienoa". Ei siis välttämättä edes töiden perässä, piti vain päästä muuttamaan etelän kaupunkeihin.
Nyt nuo samat tyypit ovat niitä, jotka joko tulevat tänne sukumökeille poikkeustilasta huolimatta tai sitten valittavat, kun ei saisi tulla. Itsekin olen miettinyt että miksi näin, jos tämä oli niin kauhea peräkylä, josta piti ensi tilassa päästä pois? Meillä on koti Joensuun seudulla ja kaksi suvun mökkiä Enossa, enkä voisi olla tyytyväisempi tilanteeseen.
Juu ja ennen kuuli mm. tätä "hirveä kylmä talvi önnönnöö" -valitusta. Nyt sitten kaipaillaan tänne Pohjois-Karjalan hangille talvisin, kun etelässä paiskoo vettä :D
Vierailija kirjoitti:
Jo Karjalan kunnailla lehtii puu
Jo Karjalan koivikot tuuhettuu
Käki kukkuu siellä ja kevät on
Vie sinne mun kaiho pohjaton
En halua kuunnella tänä keväänä käen kukkumista. Kukuntojen määrä kun tääl päin ennustaa elinvuosien määrää.
Kukk...
Itä-savo kanssa kiinni, ei täällä ole kuin 8 todettua tähän asti.
Kohta on ja paljon, kiitos etelä 2020
Pitäkää mökkinne sinne kukaan edes halua
Just IS:n tai IL:n kommenteissa joku valitti, ettei Etelä-Karjalassa edes koronatesteihin pääse ja totesi, että siitä ne alhaiset luvut johtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei olisi mikään ongelma pysyä oman maakunnan ja jopa oman kotikaupungin rajojen sisällä. Pohjois- ja Etelä-Karjalassa on se hyvä puoli että itärajan valvonta on huomattavasti tarkempaa kuin vastaava länsirajan valvonta Lapin suunnalla. Joensuussa ja Lappeenrannassa voidaan ihan hyvin odotella sen koronarokotteen valmistumista ja riittää kunhan tavaraliikenne toimii.
Poliisipartiot vain valvomaan Pohjois- ja Etelä-Karjalan länsirajoja että tänne ei ala työntyä niitä uusmaalaisia.
Etäisyyttä on pidettävä 2 m, ei 200 km. Koskee ihan kaikkia.