Sanna Marin vetoaa: "Nyt ei ole oikea aika lähteä mökille"
Kommentit (1394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rajat avattiin, jos nyt ei olisi aika?
Muun muassa perustuslakivaliokunta ja oikeuskansleri ovat katsoneet, ettei jatkon perusteet täyttäneet.
Joka tapauksessa maalaisjärki sanoo, ettei kannata suuntautua sinne, jossa ovat pienemmät sairaanhoitoresurssit.
No ei kai se ole mahdotonta ajaa 300km päästä takaisin helsinkiin, jos koronaa tuuppaa.
Minulla nousi kerran kuume parissa tunnissa lähes 40 asteeseen. Ilmeisesti täällä on superihmisiä, mutta minä en ensimmäisen puolen tunnin jälkeen ollut enää ajokunnossa. Kuumeessa ajava vaarantaa itsensä lisäksi kaikki muut tiellä liikkujat.
Sinulla on kerran noussut kuume tunnissa lähes 40 asteeseen, niin tästä syystä terve pariskunta ei voi mennä mökille 200 km päähän, kun niillä voi yhtäkkiä molemmilla nousta kuume samaan aikaan puolessa tunnissa 40 asteeseen ihan tuosta vain? No nyt haetaan jo aika kaukaa :D :D :D :D Jatkakaa, popparit on valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Pääministerin toinen käsi aukaisee Uudenmaan veräjän sepposen selälleen ja toisessa kädessä on lappu:
" Nyt ei ole oikea aika lähteä mökille! "
En oikein tiedä mitä tästä sekoilusta ajatella?
Ellei sulkupäätöksen purkamisen vuoksi aiheutuvat kymmenet-sadat kuolemat ollut tarpeeksi painava syy sulun jatkamiselle, niin mikähän sellainen sitten olisi voinut olla?
Kuten arvostetut asiantuntijat tautitilanne ei ole tilanteen alusta ainakaan tasoittunut!
'
No katos kun laki sanoi, ettei "painava syy" riitä. Kun lain mukaan eristyksen pitää olla välttämätön ja viimeinen keino, se ehto ei enää tarttunut koska virusta on muuallakin.
Kuinka uuvatti pitää ihmisen olla, että se tästä päättelee kananaivoillaan että vaara on ohi, ja on ok lähteä seikkailemaan? Kun päinvastoin pitäisi päätellä että vaara on levinnyt= ei ole enää ainoastaan niin että viruksen voi viedä uudeltamaalta mökille vaan sen voi myös saada sieltä mökiltä jos siellä joutuukin jostain odottamattomasta syystä jonkinlaiseen ihmiskontaktiin (esim. jos kyse on tartunnasta pinnan välityksellä, ketään ei tarvitse edes heti tavata, riittää että tulee paikalle pian sen jälkeen kun virusta kantanut oireeton on poistunut paikalta). Tai matkalta mökille.
Ja sitten vielä pitäisi tehdä se älyn kvanttihyppy, että päättelisi siitä että nyt olisi pikemminkin entistä paremmat syyt pysyä kotona ihan hissukseen ja välttää kaikkia riskejä joita välttää voi. Vaikka se on epämukavaa ja ikävää, koska vielä ikävämpää luulisi olevan teholla, ja epämukavampaa ajatella että "minä olen sitten ihminen joka on valmis pahoinpitelemään tai aiheuttamaan useamman ihmisen kuoleman vain päästäkseni mökille". Koska täsmälleen sen riskin nämä mökkeilijät ottavat, vaikka miten koittaisivat venkoilla vastuusta. Jos olet oireeton kantaja, ja joku saa sinulta tartunnan ja kuolee, olet suoraan syyllinen siihen kuolemaan.
Mökille pääsy ei ole mikään perustarve kenellekään. Kun ei se nyt vaan ole, eikä siitä vänkäämällä ja selittelemällä sellaista saa.
Halveksun syvästi kaikkia jotka tässä tilanteessa lähtevät mökille, oli kotipaikkakunta mikä tahansa. Ihmeellistä, miten helpolla jotkut ovat valmiita ottamaan riskin siitä että heistä tulee käytännössä massamurhaajia. Kyllä -kyse ei ole vahingosta vaan tahallisesta ja harkitusta tuskallisen kuoleman aiheuttamisesta kun riski on otettu tietoisesti, vastoin hallituksen ja asiantuntijoiden painavia pyyntöjä.
t. uusmaalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökille matkaa 200km. Sen ajaa reilu kahteen tuntiin. Posotetaan sinne yhtä soittoa. Ei tarvitse pysähtyä matkalla. Mökki on keskellä ei mitään. Ruuat ostetaan omasta lähimarketista lähtiessä. En ymmärrä mikä tässä on riski kenellekään. Ihmiskontakteja ei tule.
Jos sairastutaan niin kotiin ajaa nopeasti. Kahdessa tunnissa ei niin huonoon kuntoon ehdi perusterve ihminen mennä.Osaatko ostaan kerralla kahden viikon ruoat? Mitä sitten kun ne on kulutettu?
Enpä ajatellut niin kauaa olla. Max viikko riittää.
Miksi sinne mökille on pakko mennä muutamaksi päiväksi jos max viikko riittää? Ihan oikeasti, kyllä vituttaa tämä homma ja rankasti. Itse olen ns. kriittisellä alalla eli en voi eristäytyä kotiin ja työni on sen luontoista että joudun liikkumaan ympäri maakuntaa. Onpa siinä sitten kiva kun joku epidemia-alueen mökkiläinen köhii edessäsi bensa-asemalla tai kaupassa kun mökille oli päästävä muutamaksi päiväksi. Meidänkin alueella paljon mökkiläisiä normaalisti, ikävä kyllä myös hyvin ikääntynyt väestöpohja ja pienet sairaanhoitoresurssit. Ihmiset ei tajua että myös muista kuin korona aiheuttamista vaivoista voi joutua sairaalaan, Espanjassa kiellettiin ratsastus jotta vammat eivät kuormittaisi koronan vuoksi ylikuormittunutta terveydenhuoltoa.
Onpa hyvä ettemme köhi edessäsi bansa-asemalla emmekä kaupassa, kun ajamme suoraan mökille, ja sekä tankkaamme että käymme kaupassa kotona ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virus on jo levinnyt koko Suomeen, joten laillisia perusteita eristyksen jatkamiselle ei yksinkertaisesti ollut.
Asun Helsingissä ja olisin kyllä kannattanut eristyksen jatkamista. Ihan turhaa vastakkainasettelua uusimaalaiset vs. muut. Ei tulisi mieleenkään lähteä täältä, vaikka olenkin kotoisin muualta. Kotiseuduille ei ole nyt asia.
Ei kaikki uusimaalaiset ole mitään mökkeilijöitä ja ihan hyvin sen viruksen voi teille mökkimatkallaan tartuttaa tamperelainen tai jyväskyläläinenkin. Tai ihan vaan paikallinen, joka ei malta pysyä kotona. Näitä joukkokokoontumisia on mielestäni uutisoitu erityisesti Uudenmaan ulkopuolelta.
Toimit esimerkillisesti. Lue ihmeessä myös se uutinen jossa kerrottiin moniko yritti perusteetta uudeltamaalta lähteä pääsiäisenä. Tod.näk. mökille tai/ja sukulaisiin. Ei hallut viettää pyhää betonihelvetissä. Tuskin haluaa vappuakaan.. kauhulla odotetaan mökkikunnissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a6c0287b-3e23-4a55-83b9-35c854fb6448
Tuolta voit katsoa ne faktat kuinka paljon liikennettä oli pääsiäisenä maakuntien välillä. Uudeltamaalta matkattiin pääasiassa Hämeen suuntaan. Siitäkin lienee suurin osa työmatkalla. Ja lehdissä uutisoitiin enemmänkin sitä kuinka muu Suomi huviajeli ihmettelemään Uudenmaan rajaa, ihan Oulusta saakka kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökille matkaa 200km. Sen ajaa reilu kahteen tuntiin. Posotetaan sinne yhtä soittoa. Ei tarvitse pysähtyä matkalla. Mökki on keskellä ei mitään. Ruuat ostetaan omasta lähimarketista lähtiessä. En ymmärrä mikä tässä on riski kenellekään. Ihmiskontakteja ei tule.
Jos sairastutaan niin kotiin ajaa nopeasti. Kahdessa tunnissa ei niin huonoon kuntoon ehdi perusterve ihminen mennä.Osaatko ostaan kerralla kahden viikon ruoat? Mitä sitten kun ne on kulutettu?
Miksi sinne mökille on pakko mennä muutamaksi päiväksi jos max viikko riittää? Ihan oikeasti, kyllä vituttaa tämä homma ja rankasti. Itse olen ns. kriittisellä alalla eli en voi eristäytyä kotiin ja työni on sen luontoista että joudun liikkumaan ympäri maakuntaa. Onpa siinä sitten kiva kun joku epidemia-alueen mökkiläinen köhii edessäsi bensa-asemalla tai kaupassa kun mökille oli päästävä muutamaksi päiväksi. Meidänkin alueella paljon mökkiläisiä normaalisti, ikävä kyllä myös hyvin ikääntynyt väestöpohja ja pienet sairaanhoitoresurssit. Ihmiset ei tajua että myös muista kuin korona aiheuttamista vaivoista voi joutua sairaalaan, Espanjassa kiellettiin ratsastus jotta vammat eivät kuormittaisi koronan vuoksi ylikuormittunutta terveydenhuoltoa.
Mistä revit nuo bensa-asemat ja kaupat. 200km matkaa varten ei tarvitse pysähtyä huoltoasemalla ja ruuat voi ostaa mukaansa. Ei tarvitse käydä kaupassa.
Voi tollo, tässä ehkä saatettiin puhua muistakin kun vain sinusta? Et todellakaan ole ainoa tollo joka nyt lähtee liikkeelle. Ja ihan yhtälailla koskee sinua kuitenkin nuo terveydenhuollon resurssit, vaikka toki nyt kivenkovaa väität että jos jotain sattuisi niin ajaisit sitten kotiisi saamaan hoitoa. AS IF!
Tollojen tuleekin pysyä kotona. Me jotka osaamme mökkeillä oikein voimme ihan hyvin mökille mennä. Tulet vielä kyllä huomaamaan puutteen tästä uutisoinnista missä mökkipaikkakunnan ihmiset kuolivat kun mökkiläisiä hoidettin heidän resursseillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa jos sinne mökille mennään. Jos esim ei poikkea paikallisessa lähikaupassa. Ei kai ne paikalliset pukkaa sinne mökeille tartuntoja hakemaan.
Joo, siinä ei oo kenelläkään mitään vastaan varmaan, jos oikeesti toimitaan tällä tavalla fiksusti. Sikäli en tajua, että jos rajat avataan, miksi Marin vetoaa, ettei sinne mentäisi. Jos mökille mennään omalla autolla, eikä sieltä poistuta, niin sittenhän Helsingissä on väljempää, ja tautitartunnat vähenee. Tietenkin sen mökkipaikkakunnan hoitokapasiteetin suhteen voi olla vähän huolissaan, jos mökkiläiset sairastuu mökillä koronaan. Mutta samanlaillahan sieltä sitten ajelee takaisin pääkaupunkiseudulle sairaalaan, siellä parempi kokemuskin tämän hoidosta kuin maaseutusairaaloissa.
Juuri näin.
Ei tulisi mieleenkään jäädä mökkipaikkakunnalle sairaanhoitoon vaan jos yhtään mitään oireita tulee niin heti lähdetään kotiin.
Eikä siellä mökillä tartuntaa saa , jos siellä sairastuu niin tartunta on peräisin jo kotipaikkakunnalta.Itämisaika voi olla kaksi viikkoa. Sulla voi olla tartunta jo silloin kun lähdet mökille, mutta et tiedä sitä.
Lue kunnolla.
Niinhän minä kirjoitin että jos mökillä sairastun tartunta on varmuudella kotipaikkakunnalta peräisin.
Ja sinne palaan sitten sairastamaan enkä tapaa yhtäkään mökkipaikkakuntalaista jos eivät itse änkeä mökille.Ottamatta nyt kantaa mökille menoon, mun puolesta kukin päättää itse, mutta hoitoonhakeutuminen kotipaikkakunnalle voi olla ongelmallista. Jos tämä tauti voi tuntua aluksi esim. vilustumiselta tai lievältä flunssalta, niin siinä vaiheessa siellä mökillä, pelkään pahoin, useammilla mukavuudenhalu voittaa, eikä viitsitä lähteä tutkituttamaan, mistä kyse.
On sanottu, että voi tuntua viikon tosi lievältä (kun vielä puhutaan, että jotkut sairastaa sen lievänä) tai voiko olla jopa oireeton. Ja sitten yhtäkkiä se kunto romahtaa, niin että henkilö täytyy viedä sairaalaan. Jos ne oireet, hengenahdistus ym. on todella kovat, ei tämä henkilö ehkä pysty itse ajamaan kotipaikkakunnalleen, tai edes niin että puoliso ajaa. Tarvitaan ensiapua eli ensiapuhoitajat paikalle.
Tämä on se pelko mökkipaikkakunnilla, ettei kapasiteetti riitä tähän, jos paikkakuntalaiset alkavat saada enenevässä määrin tartuntoja.
Tämä nyt alkaa olla jo niin kaukaa haettu pelko, että sama kun pelkäisi että avaruusolennot tulee ja tappaa. Mutta onhan se helpompi varmaan ahdistuksen pyörteissä kehitellä tällaisia teoriassa toimivia, mutta käytännössä täysin mahdottomia sekanaarioita, kun silloin voi ahdistua jostain konkreettisesta, ja keskittää ajatuksensa siihen. On se kumma miten ihmisen mieli hätätilassa toimiikin näin miten sattuu :D
Vierailija kirjoitti:
Pääministerin toinen käsi aukaisee Uudenmaan veräjän sepposen selälleen ja toisessa kädessä on lappu:
" Nyt ei ole oikea aika lähteä mökille! "
En oikein tiedä mitä tästä sekoilusta ajatella?
Ellei sulkupäätöksen purkamisen vuoksi aiheutuvat kymmenet-sadat kuolemat ollut tarpeeksi painava syy sulun jatkamiselle, niin mikähän sellainen sitten olisi voinut olla?
Kuten arvostetut asiantuntijat tautitilanne ei ole tilanteen alusta ainakaan tasoittunut!
Samaahan tää hallitus on tehnyt alusta lähtien. Esim.
- Opetusministeri avaa koulut 1-3 luokkalaisille ja vetoaa ettei lapsia tuotaisi kouluun
- sisäministeri sulkee rajat ja toteaa tiukasti että rajan saa ylittää tietty ihmisryhmä kuten ennenkin
- ihmisiä kielletään menemästä mökilleen maaseudulle ja samalla suunnitellaan tuhansien ulkomaisten työntekijöiden kuskaamista maataloustöihin maaseudulle
- hengityssuojaimia saa käyttää, eiku eipäs saakaan, ja niitä on varastot täynnä, eiku eipäs ollutkaan, testaustakaan ei tarvita vaikka kaikki muut sitä suosittelee, mut ei meillä olis tarvikkeitakaan. Ja hoitsut työskennelkööt ilman suojavarusteita ja sitten ihmetellään että hoitsut ilman suojavarusteita levittää tartuntaa useampaan vanhainkotiin, jne.
- mutta tärkeintä on ettei sannaa ja kumppaneita tulla ulkopuolelta neuvomaan
Tämä suomalaisten järkyttävä itsekkyys on hämmentävää!!
Minä, minä, minä koska minä HALUAN, minun OIKEUS... minun mökki, mitä teen näin....
Näiden mänttien takia Suomi on kohta totaalisesti KONKURSSISSA.
Pääministeri vois nyt lopettaa kehottamisen ja aloittaa määräämisen sillä törpöt eivät nyt ymmärrä kaikkien parasta.
Ketjusta ja kepulaisten + sannan pelottelusta voisi ymmärtää että nytkin kymmenet tuhannet mökeillään oleskelevat joutuvat vähän väliä mökkikuntansa sairaalaan hengityskoneeseen.
Montakos tuollaista tapausta on tähän mennessä ollut oikeasti? Ja ei, itse terveyskeskukseen testiin ajelu ei ole tuollainen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Minä, minä, minä koska minä HALUAN, minun OIKEUS... minun mökki, mitä teen näin....
Siinä olikin tiivistetysti se ainoa argumentti minkä ihmiset kotiinsa pakottavilla tuntuu olevan. On siis olemassa määräys ja sitä nyt vaan on noudatettava, oli siinä jotain loogista järkeä tai ei.
Jos kielletään vierastyövoiman tuonti maatiloille, niin voin jättää mökille menemättä.
Muuten en, koska asiaa ei voi silloin perustella viruksen levittämisriskillä, saati terveyspalvelujen rasittumisella.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas. Ovatko suomalaiset oikeasti niin urpoja, että mitään ei ymmärretä tehdä itse, ei osata käyttää omaa järkeä, kaikki pitää erikseen kieltää erikseen säädetyillä lailla? Ja eikö ne Uudenmaan rajat olisi pysyneet vielä kiinni jos se olisi ollut juridisesti ollenkaan mahdollista, mutta kun ei ollut - joten nyt suomalaiset joutuvat ajattelemaan omilla aivoillaan, ooh kuinka vaikeaa, ei pysty ei millään pysty, anna Sanna meille lisää kieltoja ja karanteeneja kun me ei vain osata itse yhtään mitään!
Niinpä, täällä joku joskus sanoi että suomalaiset ovat "orjakansaa" ja mietin, että onpa typerästi ja rumasti sanottu. Nyt taidan ymmärtää, mitä sillä tarkoitettiin. Olemme kai historiassa niin lyttyyn pieksettyjä, että olemme muuttuneet ihan kädestäpideltävän avuttomiksi ja koemme turvaa kaikenlaisista kielloista ja säännöstelyistä, se kun on se mihin olemme vuosisatojen ajan tottuneet. Nyt kun ei ole kuin kehotuksia ja suosituksia niin se ahdistaa ja saa pelosta vauhkoksi. Pitäisi varmaan vain puhua noistakin kieltoina, vaikkei laissa kiellettyä olisikaan. Itse ajatteleminen ja normaali järki kun on liikaa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä ettemme köhi edessäsi bansa-asemalla emmekä kaupassa, kun ajamme suoraan mökille, ja sekä tankkaamme että käymme kaupassa kotona ennen lähtöä.
Sinulla siis on kristallipallo! Tiedät siis 110% varmasti, että esim. seuraavat ja monet muut tilanteet ovat mahdottomia:
-Autonne hajoaa tielle. Joudutte kutsumaan hinauspalvelun, jonka kuljettajan kanssa on puhuttava pari sanaa.
-Mökkitielle on kaatunut puu. Ettekä pääse mökille ilman että joku moottorisahan omistaja tulee sahaamaan sen.
-2 viikon ostoksia tehdessänne unohditte kuitenkin jonkin olennaisen jutun, arvioitte jonkun menekin pieleen, tai muistitte että mökillä on jotain tärkeää mikä kuitenkin on loppu. Pakko mennä kauppaan, koska paikallisen kauppakassipalvelun tarjoaja ei ehdi palvella teitä koska joutuu jo hoitamaan karanteenilaisille ruokaa.
-Mökki kaipaakin katon korjausta, putkien korjausta tai nuohousta. Joudutte kutsumaan ammattilaisen korjaushommiin, tai ainakin asioimaan lähimmässä rautakaupassa jotta voitte suorittaa korjauksen itse.
-Joku kaatuu vahingossa pahasti ja hänet on vietävä terveyskeskukseen. Terveyskeskusmatkalla kestää tietysti niin kauan että pakko myös käväistä hakemassa jostain syötävää.
-Saavutte mökille ajaessanne ensimmäisinä onnettomuuspaikalle jossa joku on ajanut ojaan. Kunniallisina kansalaisina te tietysti pysähdytte auttamaan.
-Koronapelostaan mökillä parantunut naapuri, joka on oireeton taudinkantaja, ilahtuu niin kovasti nähdessään vilauksen muista terveistä ja tahtoo tulla juttelemaan. Turvavälin päästä joo, mutta vastahan se tutkittiin että aerosolitartuntaa 2m turvaväli ei riitä estämään.
En ole vielä lukenut yhtään mökkiläisten meriselitystä jossa oltaisiin millään lailla huomioitu se että myös odottamattomia ja yllättäviä asioita voi tapahtua, vaikka kuinka ajatus olisi ollut olla omissa oloissa keskellä erämaata. Ei se auta mitään vaikka mökille mentäisiin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan sillä ajatuksella että maataan hiljaa piilossa sängyn alla, jos sattuukin jotakin odottamatonta minkä takia joutuu ihmiskontaktiin...ja muuttuu simsalabim tartuttajaksi tai saa tartunnan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä olikin tiivistetysti se ainoa argumentti minkä ihmiset kotiinsa pakottavilla tuntuu olevan. On siis olemassa määräys ja sitä nyt vaan on noudatettava, oli siinä jotain loogista järkeä tai ei.
Niin, koska olemme ihmisiä emmekä yliälykkäitä elämänmuotoja jotka osaavat myös ennustaa kaikki mahdolliset tapahtumakulut ja sen perusteella loogisesti ja täysin erehtymättömästi järkeillä, milloin asiantuntijoiden riskiksi nimeämä tilanne on oikeasti täysin turvallinen.
Jestas mitä itsekeskeisyyttä. Jos jonkun on pakko koronaan kuolla, voisi edes aloittaa Darwin awardsien jakamisen näistä neropateista joiden kuuluisat viimeiset sanat olivat "Mutta kun MINÄ ajattelin että..."
Samaa mieltä Sannan kanssa ja lähdenkin vasta huomenna iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa jos sinne mökille mennään. Jos esim ei poikkea paikallisessa lähikaupassa. Ei kai ne paikalliset pukkaa sinne mökeille tartuntoja hakemaan.
Joo, siinä ei oo kenelläkään mitään vastaan varmaan, jos oikeesti toimitaan tällä tavalla fiksusti. Sikäli en tajua, että jos rajat avataan, miksi Marin vetoaa, ettei sinne mentäisi. Jos mökille mennään omalla autolla, eikä sieltä poistuta, niin sittenhän Helsingissä on väljempää, ja tautitartunnat vähenee. Tietenkin sen mökkipaikkakunnan hoitokapasiteetin suhteen voi olla vähän huolissaan, jos mökkiläiset sairastuu mökillä koronaan. Mutta samanlaillahan sieltä sitten ajelee takaisin pääkaupunkiseudulle sairaalaan, siellä parempi kokemuskin tämän hoidosta kuin maaseutusairaaloissa.
Juuri näin.
Ei tulisi mieleenkään jäädä mökkipaikkakunnalle sairaanhoitoon vaan jos yhtään mitään oireita tulee niin heti lähdetään kotiin.
Eikä siellä mökillä tartuntaa saa , jos siellä sairastuu niin tartunta on peräisin jo kotipaikkakunnalta.Itämisaika voi olla kaksi viikkoa. Sulla voi olla tartunta jo silloin kun lähdet mökille, mutta et tiedä sitä.
Lue kunnolla.
Niinhän minä kirjoitin että jos mökillä sairastun tartunta on varmuudella kotipaikkakunnalta peräisin.
Ja sinne palaan sitten sairastamaan enkä tapaa yhtäkään mökkipaikkakuntalaista jos eivät itse änkeä mökille.Semmoinen teräsmies. Kun minä sairastun niin minähän ajelen autolla kotio.....se voi olla, että sut viedään ambulanssilla ja sitä et ajele. Puupää.
Harva on mökillä ihan yksin. Siellä on useimmiten kumppani mukana eikä molemmat ole poissa pelistä just yhtäaikaa.
Eikä se nyt muutenkaan ihan lekalla päähän lyö vaan ensin tulee joitain oireita että kun heti lähtee niin ajokunnossa vielä on.
Kysyin jo tuossa aiemmin että tiedättekö jonkun todellisen tapauksen jossa mökkiläinen on maalla koronatartunnan alkupää.
Ei yhtään vastausta.
Tiedätkö sinä?
Norjakin vapautti mökit pannasta, kansalaiset saavat mennä mökeilleen. Jotenkin toivoisi ihmisten tajuavan ongelman, vastuuton voi olla niin omalla paikkakunnalla kuin mökillään. Mökkiläisiin kohdistuva inho pohjautuu paljolti Lappiin matkustaneisiin turisteihin. Kun uusimaalaiset tai vastaavat menivät Leville nähtiin somessa (ja HS nettijutussa, tsekatkaapa) iloisesti yhdessä letkajenkkaavia turisteja, pieniin kyläkauppoihin ahtautuneita turisteja jne. Ei se paljon auta vaikka "omalla mökillä asutaan" jos hakeudutaan tungokseen muuten. Tuosta voitaisiin nyt ottaa opiksi. Kun mökeille mennään, ei ahtauduta kauppoihin, käytetään pakollisilla kauppakäynneillä suusuojaa (ei suojaa itseä mutta suojaa muita tartunnalta), tilataan ostoksia vaikka hakupalvelulla tai tilataan ostokset valmiiksi kerättynä jolloin maksaminen nopeaa eikä aivastella kauan hyllyjen välissä. Rannikkomökit ovat ongelmallisia, siellä pysytään autoissa jos lossilla mennään ja vältetään pieniä yhden hengen pitämiä kauppoja (tilataan vaikka netissä ruokapaketti, maksetaan netissä ja käydään hakemassa ulkoa kaupan edestä). Pienet kylät voisivat palkata koululaisia kaupoille apuun jne. ja lähdetään takaisin kotipaikkakunnalle heti kun ensimmäiset flunssan oireet tulevat, tilastojen mukaan sairaalakuntoon päädytään vasta noin viikon sairastelun jälkeen.
Mökkiläiset voivat olla vastuullisia, ja omalle paikkakunnalle jääneet vastuuttomia. Noita vastuuttomia on nähty ahtautumassa kaupoissa, nykyäänkin ilmeisesti perheiden huvitukseksi nousemassa kaupoissa (huonekalukaupat jne) kiertelu koko perheen voimin, ennen kapakoiden sulkemista noita vastuuttomia näkyi baareissa ja yökerhoissa onnellisena päissään imemässä kaikkia viruksia itseensä. Järki käteen, ihmiset! Uusimmat tutkimukset osoittavat, että virus leviää ilmassa pitkään (4 m etäisyys voi olla lyhyt), oireettomat voivat sairastuttaa, ja maski suojaa muita sinulta. Tuossa jo joitakin asioita joiden mukaan voi omaa käyttäytymistään vastuullisemmaksi muokata.
Mikä ihmeen mökkikunnan terveyspalvelut. Käännyttävät ovelta takaisin, siinä on teidän hienot palvelut jotka varastaisin. Lähin kunnollinen sairaala on kotona pk-seudulla. Mielummin menen muutenkin sinne.