IS: "Elisa sairastui koronaan työssään sairaanhoitajana" - mitä, yh:n myös koronaan sairastunut 15v tytär jätettiin yksin kotiin Elisan viikon sairaalajakson ajaksi?
Todella rankka tarina Ilta-Sanomissa. Nuorehko SH saa töistä koronan yli kk sitten, joutuu itse sairaalaan, ambulanssin ensihoitajat ei pelon takia meinaa ottaa kyytiin, pahoja oireita viikon, hoitajat pelkää, yksin joutuu olemaan. Mutta tää kohta herätti erityistä huomiota:
"PÄÄSI sairaalasta kotiin vajaan viikon jakson jälkeen. Kotona odotti koronaan sairastunut 15-vuotias tytär. Hänen mukaansa tilanne oli vaikea, koska molempien piti elää erityksissä kotona eikä yksinhuoltajalla ollut läheisten turvaverkkoa ympärillä."
Elisa mainitsee ettei kaupunki ole auttanut heitä mitenkään. Jätettiinkö siis yh:n 15v tytär yksin pelkäämään äitinsä puolesta kun tämä joutui sairaslaan? Ja vielä kun tytärkin sai koronan joutui olemaan yksin?
Sinänsä ei hämmästyttäisi. Joiduin itse maaliskuussa olrmaan karanteenin vuoksi yhteydessä koronaneuvontaan mahdollisten tulevien osalta. Neuvonta oli töykeää ja sekavaa, ei vaikuttanut siltä että mitään apua mihinkään saisi. Aivan kuten Elisa kuvaa tuossa todellisuutta.
Kommentit (324)
Itse ajattelin, että samassa tilanteessa joku soittaisi joka päivä lapselle ja kysyisi miten hän voi. Ja olen puhunut skenaarioista etukäteen hänen kanssaan. Tietysti tuon sairaanhoitajan sairastuminen tapahtui epidemian alkuvaiheessa, eli hän ei varmaan osannut varautua siihen. Oletan että lapselleni voi tilata netistä ruokaa joko minun luottokortilla tai sitten kaupungin kotipalvelu tms. Ei se mukava tilanne ole, mutta eipä olisi eka kerta kun yksinhuoltajana hankalan tilanteen eteen joutuisin.
Kun itse jouduin aikanaan pidemmäksi aikaa sairaalaan, niin kyllä multa kysyttiin useaan kertaan lasten tilanne ja kuka heitä hoitaa. Kävi sosiaalihoitaja vuoteen vierellä juttusilla ym.
Olen viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelija ja aion heti valmistuttuani näillä näkymin siirtyä toiselle alalle. Olen jo nyt aloittanut tässä sivussa työt ihan eri alalla.
Ala-arvoista ruveta julkisesti mollaamaan ensihoitajia, myös he tekevät työtään henkensä kaupalla ja yhtä huonolla palkalla. Ja jos menevät ”takki auki” jokaisen koronapotilaan luokse niin aika äkkiä loppuu työkuntoiset ensihoitajat tästä valtakunnasta. Kukas niitä koronatautisia sitten käy kotoa hakemassa? Ei se suojavarusteiden pukeminen heilläkään tyhmyyttä, laiskuutta eikä ylimielisyyttä osoita vaan vastuullisuutta omaa työtä ja potilaita kohtaan. Jälleen kerran tyypillinen iltapäivälehtiavautuminen. Minä, minä, minä ja kukaan muu ei yhtään mitään.
Mä jotenki ajattelen, että paljon riippuu missä kunnossa se lapsi on. Jos se on sille perusflunssa, nii sit otetaan yhteyttä ja toimitetaan ruokaa. Mielestäni ei missään nimessä mihinkään lastenkotiin, missä altistaa muut lapset ja siellä olevan henkilökunnan. Jos lapsi on tosi pahasti kipeä, niin sit pitää miettiä onko se sairaalaa kuitenki oikeampi paikka mitä lastenkoti.
Ruotsissa tuli lisää liksaa ja 60 h viikkotunnit
Mitä sh:t tekee lisää jotta ansaitsevat Isomman palkan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus ja muutamat kommentit täällä osoittavat kuinka "arvostettua" työtä hoitotyö on sekä työnantajan että muiden osalta.
Siis juuri nämä kermaläskiperseet, jotka voivat vetää lattea turvassa ruudun takaa ja kutsua sitä työnteoksi.
Sairaanhoitajan palkka on todella pieni työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Lisäksi tämä henkilö sai työpaikaltaan jopa henkeä uhkaavan sairauden - työpaikan tulisi maksaa korvauksia jo yksistään siitä.
Mutta hoitoalalla tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sinä olet vain olemassa työtäsi varten. Ei kiinnosta pätkääkään työnantajaa sinun hyvinvointisi tai työn ulkopuolinen elämä. Mieluiten sellaista ei saisi olla.
Talvisodassa ei sotilaille tullut mieleenkään pyytää päivärahojen korotusta ja varusteet oli mallia cajander. Taisivat monesti luopuakin päivärahoista, jotta armeija sai rahaa ostaa varusteita.
Kaikki etätöitä usean tonnin palkoilla paiskovat voivat tilittää samoin koko tilinsä yhteisen vihollisen, koronaepidemian ,taltutamiseksi. Ja turha sitten känistä, että mutku on monen vuoden koulutus. Kaikki vaan mukaan talkoisiin. Ei pelkästään sairaanhoitajat.
Samaa mieltä. Tässä "talvisodassa" osa tosiaan istuu bunkkerissa ja menee mökille rentoutumaan ja osa tekee kaikkensa sotieassaan tautia vastaan. Lähtökohdat on jo eriarvoiset. Jotenkin todella mauton se edellinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaus ja muutamat kommentit täällä osoittavat kuinka "arvostettua" työtä hoitotyö on sekä työnantajan että muiden osalta.
Siis juuri nämä kermaläskiperseet, jotka voivat vetää lattea turvassa ruudun takaa ja kutsua sitä työnteoksi.
Sairaanhoitajan palkka on todella pieni työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Lisäksi tämä henkilö sai työpaikaltaan jopa henkeä uhkaavan sairauden - työpaikan tulisi maksaa korvauksia jo yksistään siitä.
Mutta hoitoalalla tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sinä olet vain olemassa työtäsi varten. Ei kiinnosta pätkääkään työnantajaa sinun hyvinvointisi tai työn ulkopuolinen elämä. Mieluiten sellaista ei saisi olla.
Talvisodassa ei sotilaille tullut mieleenkään pyytää päivärahojen korotusta ja varusteet oli mallia cajander. Taisivat monesti luopuakin päivärahoista, jotta armeija sai rahaa ostaa varusteita.
Ammattisotilaat (eli armeijan kantahenkilökunta) kyllä sai isompaa palkkaa sodan aikana kuin rauhan aikana. Samoin pitäisi olla ammattisairaanhoitajienkin kohdalla. Tässä tavallista arkityötä vaativammassa ja vaarallisemmassa tilanteessa hoitajille kuuluisi suurempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppulauseessa taas selvisi, miksi tuokin tarina oli kerrottu: motiivina vaatimus palkankorotuksista. Perään vielä pyyntö jakaa uhriutumistarinaa mahdollisimman monelle.
Sama. Olen lukenut ulkomaalaisten hoitsujen ja lääkärien tarinoita ja niissä ei kyllä mennä vinkumaan lisää liksaa. Hei hoitoalan henkilöt! Vaikka miten kunnioitankin teidän työtänne, niin tälläinen politikointi palkankorotusten puolesta ei tänä aikana nyt tunnu hyvältä. Meitä on paljon muitakin, jotka joutuvat altistumaan työnsä puolesta ja silti en menisi pilkkaamaan, jos Finlandia-talo valaistaan yhteishengen korottamiseksi. Huomaa kyllä, että tässä maassa vaan materia ja raha ratkaisee, ja monissa muissa maissa keskitytyään yhä olennaiseen ja puhutaan rahasta vasta sitten kun selviydytty pahimmasta.
Terveisiä leikkausosastolta. En missään nimessä enää jää hoitoalalle, ja toivon että moni kollega irtisanoutuu. On aivan järjetöntä tehdä tätä työtä näillä palkoilla. Voit siis olla varma että en todellakaan vingu, vaan lähden pois.
Vierailija kirjoitti:
Ala-arvoista ruveta julkisesti mollaamaan ensihoitajia, myös he tekevät työtään henkensä kaupalla ja yhtä huonolla palkalla. Ja jos menevät ”takki auki” jokaisen koronapotilaan luokse niin aika äkkiä loppuu työkuntoiset ensihoitajat tästä valtakunnasta. Kukas niitä koronatautisia sitten käy kotoa hakemassa? Ei se suojavarusteiden pukeminen heilläkään tyhmyyttä, laiskuutta eikä ylimielisyyttä osoita vaan vastuullisuutta omaa työtä ja potilaita kohtaan. Jälleen kerran tyypillinen iltapäivälehtiavautuminen. Minä, minä, minä ja kukaan muu ei yhtään mitään.
Jos hän on itse hoitanut työtään eri asenteella, niin hänellä on varaa kritisoida ensihoitajia. Itse olen saanut hiv-tartunnan 80-luvulla ja törmännyt aikoinani paljon samoihin ongelmiin. Korona on tullut jäädäkseen, niin parempi alkaa asennetyö heti alusta. Hivin kanssa asennetyötä joutuu tekemään edelleen, vaikka faktat ovat hyvin tiedossa. Epäkohtiin saa puuttua, vaikka kohde olisi kuinka ylevä.
Menee kyllä maku sairaanhoitajiin tässäkin ketjussa ja tuon lehtijutun takia. Ymmärrättekö, että teitäkin käytetään vain poliittisen pelin käsikassaroina? Aikoinaan Kokoomus kasvatti suosiotaan puhumalla Sari Sairaanhoitajasta ja pääsi valtaan, ja miten kävikään? Tuliko sitä rahaa ja arvostusta vai tuliko lisää leikkureita ja sähläystä?
Mun mielestä tuossa lehtijutussa haisee moni asia kuten ensihoitajien mollaaminen ja se, ettei äiti ollut valmistautunut millään tavoin hoitoon joutumisen suhteen. Se on oikeasti hyvä kysymys, etteikö hän sairastuessaan tajunnut jo silloin miettiä kaikkia vaihtoehtoja ja miten sen lapsen käy. Olen lukenut myös hyvistä kokemuksista koronahoidon suhteen, mutta tässä on nyt haluttu lähteä tuolle dissauslinjalle, että kaikki on niin k*kkaa, niin k*kkaa. Tuokin lehti on opposition suurin äänitorvi ja kaikessa halutaan vain hakea lisää kohua ja negatiivisuutta sen sijaan, että keskityttäisiin siihen kamppailuun, positiivisuuteen ja jälleenrakennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppulauseessa taas selvisi, miksi tuokin tarina oli kerrottu: motiivina vaatimus palkankorotuksista. Perään vielä pyyntö jakaa uhriutumistarinaa mahdollisimman monelle.
Sama. Olen lukenut ulkomaalaisten hoitsujen ja lääkärien tarinoita ja niissä ei kyllä mennä vinkumaan lisää liksaa. Hei hoitoalan henkilöt! Vaikka miten kunnioitankin teidän työtänne, niin tälläinen politikointi palkankorotusten puolesta ei tänä aikana nyt tunnu hyvältä. Meitä on paljon muitakin, jotka joutuvat altistumaan työnsä puolesta ja silti en menisi pilkkaamaan, jos Finlandia-talo valaistaan yhteishengen korottamiseksi. Huomaa kyllä, että tässä maassa vaan materia ja raha ratkaisee, ja monissa muissa maissa keskitytyään yhä olennaiseen ja puhutaan rahasta vasta sitten kun selviydytty pahimmasta.
Terveisiä leikkausosastolta. En missään nimessä enää jää hoitoalalle, ja toivon että moni kollega irtisanoutuu. On aivan järjetöntä tehdä tätä työtä näillä palkoilla. Voit siis olla varma että en todellakaan vingu, vaan lähden pois.
Aika moni varmaankin päätyy tuohon ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin helvetin parempipalkkaiseen duuniin te kaikki oikein luulette työllistyvänne, kun lama ja suurtyöttömyys iskee? Kerrohan. Mihin? Moni saa surkeampaa liksaa ja haaveilee samasta, mutta luuletteko että töitä löytyy, hä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivon, että moni kollega irtisanoutuu"? Et siis tee päätöksiä omasta elämästäsi, vaan toivot pahaa kaikille. Toivot, että sairaanhoito menee pieleen?
Aloitus ei koskenut sairaanhoitajien palkkoja. Ikävä että joku katkera sairaanhoitajia halveksuva käänsi sen sellaiseksi. Artikkeli ja aloitus kuvasivat koronan vakavuutta ja sisälsivät kritiikkiä korona-hoidon järjestämisestä ja tilanteen sekavuudesta, mikä johti mm. mahdolliseen sairaan lapsen heitteillejättöön.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sh:t tekee lisää jotta ansaitsevat Isomman palkan
Altistaa itsensä ja lähipiirinsä tappavalle taudille. Ensin ottaa ne testit joilla tauti todetaan ja sen jälkeen hoitavat niitä, jotka eivät kotona pärjää. Suojaimet toki on, mutta silti on koko ajan pelko ovatko ne riittävät kun potilas yskii hoitajaa päin ohjeista huolimatta.
Se joka kadehtii hoitajien isoja palkkoja ja varmaa työpaikkaa, voi vapaasti hakea samalle alalle. Sinnehän pääsee kaikki tyhmimmätkin.
Kumma että hoitajien pitäisi tehdä työnsä puoli-ilmaiseksi. Entä lääkärien? Pitäisikö heidänkin ihan kutsumuksen voimin ahertaa?
Ainakin Helsingissä sh:n peruspalkka 2680e/kk. Tuohon lisät päälle niin ihan hyvä palkka on. Siis tottakai ansaitsevat aivan ehdottomasti lisää palkkaa, mutta ärsyttää kun palkasta puhutaan jatkuvasti huonona. Huonoa tuosta ei saa tekemälläkään. Tuo palkka ei ole huono millään mittarilla.
Sairaanhoitajan palkan pitäisi mennä ihan suoraan työnkuvan mukaan, ei koulutuksen.
Kaikki etätöitä usean tonnin palkoilla paiskovat voivat tilittää samoin koko tilinsä yhteisen vihollisen, koronaepidemian ,taltutamiseksi. Ja turha sitten känistä, että mutku on monen vuoden koulutus. Kaikki vaan mukaan talkoisiin. Ei pelkästään sairaanhoitajat.