IS: "Elisa sairastui koronaan työssään sairaanhoitajana" - mitä, yh:n myös koronaan sairastunut 15v tytär jätettiin yksin kotiin Elisan viikon sairaalajakson ajaksi?
Todella rankka tarina Ilta-Sanomissa. Nuorehko SH saa töistä koronan yli kk sitten, joutuu itse sairaalaan, ambulanssin ensihoitajat ei pelon takia meinaa ottaa kyytiin, pahoja oireita viikon, hoitajat pelkää, yksin joutuu olemaan. Mutta tää kohta herätti erityistä huomiota:
"PÄÄSI sairaalasta kotiin vajaan viikon jakson jälkeen. Kotona odotti koronaan sairastunut 15-vuotias tytär. Hänen mukaansa tilanne oli vaikea, koska molempien piti elää erityksissä kotona eikä yksinhuoltajalla ollut läheisten turvaverkkoa ympärillä."
Elisa mainitsee ettei kaupunki ole auttanut heitä mitenkään. Jätettiinkö siis yh:n 15v tytär yksin pelkäämään äitinsä puolesta kun tämä joutui sairaslaan? Ja vielä kun tytärkin sai koronan joutui olemaan yksin?
Sinänsä ei hämmästyttäisi. Joiduin itse maaliskuussa olrmaan karanteenin vuoksi yhteydessä koronaneuvontaan mahdollisten tulevien osalta. Neuvonta oli töykeää ja sekavaa, ei vaikuttanut siltä että mitään apua mihinkään saisi. Aivan kuten Elisa kuvaa tuossa todellisuutta.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiasta ei voi jäädä hoitamaan kotiin ja jäädä töistä pois. Moni tuon ikäinen asuu yksin.
Äiti oli sairaalassa. Nuoresta joutui olla yksin kotona, olisi voinut kotipalvelu edes käydä tuomassa ruokaa. Tähän pitää saada systeemi. Minullakin samanikäinen lapsi ja vanhempani riskiryhmässä, kyllä toivoisin, että joku toisi edes ruokaa ovelle ja soittaisi välillä.
Vierailija kirjoitti:
No oli kyllä taas semmonen vinkuinkkaritarina että huh huh! Lisää liksaa pitäis saada, ihanko oikeasti nää ajattelee, et joka kerta kun tulee oikeasti hommia, pitää palkka tuplata?
Että sotatilassakin on tärkeintä, että hoitajille maksetaan enempi palkkaa koska hätä?
Eikö se nyt ollutkaan kutsumusammatti?
Ja kyllä muistetaan taas mainita tupakka, urheilu ja rokotukset, mutta sillähän ei väliä, että on astma.. Hohoijaa, alkaa pikkuhiljaa tympiä nämä hoitajien avautumiset.
”Eikö se nyt ollutkaan kutsumusammatti?”.
EI OLE.
Ei sinänsä yllätä että hoitajaviha tällä palstalla senkun jatkuu. Saisiko jutun Elisa sinulta sympatiaa jos hänen ammattinsa olisi kaupan kassa? Olihan tuo juttu ihan järkyttävä.
Eniten hoitajissa kunnioitan sitä, että joutuvat hoitamaan sinunlaisia ihmisiä.
Loppulauseessa taas selvisi, miksi tuokin tarina oli kerrottu: motiivina vaatimus palkankorotuksista. Perään vielä pyyntö jakaa uhriutumistarinaa mahdollisimman monelle.
Mä vaan mietin, että mitä sille olis pitäny tehdä? Avohuollon sijoittamisena se olis ollut typerää, koska hän olisi altistanut taas ihmisiä ja mä jotenki ajattelen, että ton ikäinen osais jo kaupasta tilata ruokaa. Mistä muuten tiedetään, että tytöllä oli korona?
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiasta ei voi jäädä hoitamaan kotiin ja jäädä töistä pois. Moni tuon ikäinen asuu yksin.
15v ei kyllä moni asu yksin. Todella harva. 15v on lapsi. Sairasta kovuutta. Lastensuojelun/sosiaalitoimen pitäisi huolehtia vähintään. Etenkin kun henkisesti todrlla stressaava tilanne jos äiti sairaalassa koronassa ja itsekin sairas. Olen todrlla järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan mietin, että mitä sille olis pitäny tehdä? Avohuollon sijoittamisena se olis ollut typerää, koska hän olisi altistanut taas ihmisiä ja mä jotenki ajattelen, että ton ikäinen osais jo kaupasta tilata ruokaa. Mistä muuten tiedetään, että tytöllä oli korona?
Artikkelissa luki. 15v EI saa jättää yksin kipeenä ja ainosn huoltajansa maatessa sairaalassa. Todelka sairaita vaatimuksia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Loppulauseessa taas selvisi, miksi tuokin tarina oli kerrottu: motiivina vaatimus palkankorotuksista. Perään vielä pyyntö jakaa uhriutumistarinaa mahdollisimman monelle.
Sama. Olen lukenut ulkomaalaisten hoitsujen ja lääkärien tarinoita ja niissä ei kyllä mennä vinkumaan lisää liksaa. Hei hoitoalan henkilöt! Vaikka miten kunnioitankin teidän työtänne, niin tälläinen politikointi palkankorotusten puolesta ei tänä aikana nyt tunnu hyvältä. Meitä on paljon muitakin, jotka joutuvat altistumaan työnsä puolesta ja silti en menisi pilkkaamaan, jos Finlandia-talo valaistaan yhteishengen korottamiseksi. Huomaa kyllä, että tässä maassa vaan materia ja raha ratkaisee, ja monissa muissa maissa keskitytyään yhä olennaiseen ja puhutaan rahasta vasta sitten kun selviydytty pahimmasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän 15 vuotiaalla ole rahaa tilata ruokaa netistä.
Alkaen tuosta. Saatikka välttämättä osaamista. Puhumattakaan että kestäisi karsean tilanteen aiheuttamaa stressiä kun ambulanssikuskitkin pelkäävät vierasn ihmisen koronaa ....
No yhyy. Mä asuin jo yksin 15-vuotiaana eikä tullut kukaan jeesimään jos olin kipeänä. Oletettavasti noilla on kuitenkin ollut kotona ruokaa, luulis SH:n varautuneen. Ei sillä likalla ollut mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hoitoalalla tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sinä olet vain olemassa työtäsi varten. Ei kiinnosta pätkääkään työnantajaa sinun hyvinvointisi tai työn ulkopuolinen elämä. Mieluiten sellaista ei saisi olla.
Tuo on kyllä todellisuutta monella alalla Suomessa.
"Ansaitsemme nyt jotain konkreettista. Hoitohenkilöstön palkkoja on nostettu muualla maailmassa jo, ja tarjotaan muitakin korvauksia. Ja tarvitsemme niitä suojaimia!"
No siinähän se tuli. Ensin rahaa, ja sitten ai niin, ne suojaimetkin olisi ihan kivat...
Sain kyllä kuvan, että tauti on kauhea terveelle nuorelle ihmisellekin.
En mistään muusta.
Moni 15-vuotias on ihan mielelläänkin yksin kotona muutaman päivän.
Vuorotyötä tekevän vanhemman lapsi, etenkin jos kyseessä on yksinhuoltaja, on taatusti tottunut huolehtimaan itsestään vanhemman vaihtelevien työvuorojen takia jo paljon nuorempanakin.
Lisäksi aivan kaikkea ei varmasti kerrottu, koska tarinan tarkoitus oli myös siihen lapseen vedoten kerätä säälipisteitä ja saada itselle lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olen lukenut ulkomaalaisten hoitsujen ja lääkärien tarinoita ja niissä ei kyllä mennä vinkumaan lisää liksaa. Hei hoitoalan henkilöt! Vaikka miten kunnioitankin teidän työtänne, niin tälläinen politikointi palkankorotusten puolesta ei tänä aikana nyt tunnu hyvältä. Meitä on paljon muitakin, jotka joutuvat altistumaan työnsä puolesta ja silti en menisi pilkkaamaan, jos Finlandia-talo valaistaan yhteishengen korottamiseksi. Huomaa kyllä, että tässä maassa vaan materia ja raha ratkaisee, ja monissa muissa maissa keskitytyään yhä olennaiseen ja puhutaan rahasta vasta sitten kun selviydytty pahimmasta.
Hoifa sitten itse itses jos asiallisen korvauksen pyytäminen siitä että joku vaarantaa oman henkensä sun takiasi on "vinkumista". Ei sh:ta voi pakottaa hoitamaan vaikka laki sanoisi mitä. Työpaikalle ehkä, mutta pskolla ei hommista mitään tule. New Yorkissa palkka nostettiin 20 000 kuussa. Ruotsissa kaksinkertaiseksi. Jos järkyttää niin tiedoksi: työtä tehdään vain rahan takia. Ei minkään muun. Koskee kaikkea työtä. T. DI.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä empatiakyvyttömiä ihmisiä riittää.. On ehkä hieman eri asia harjoitella vanhempien tukemana itsenäisyyttä kuin jäädä yhtäkkiä yksin viikoksi tuntematonta kulkutautia sairastamaan. Samaan aikaan vielä äiti sairaalassa huonossa kunnossa. Itse olisin ainakin ollut tuon ikäisenä kauhuissani tuollaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sain kyllä kuvan, että tauti on kauhea terveelle nuorelle ihmisellekin.
En mistään muusta.
Kertojalla on perussairautena astma.
Vierailija kirjoitti:
Moni 15-vuotias on ihan mielelläänkin yksin kotona muutaman päivän.
Vuorotyötä tekevän vanhemman lapsi, etenkin jos kyseessä on yksinhuoltaja, on taatusti tottunut huolehtimaan itsestään vanhemman vaihtelevien työvuorojen takia jo paljon nuorempanakin.
Lisäksi aivan kaikkea ei varmasti kerrottu, koska tarinan tarkoitus oli myös siihen lapseen vedoten kerätä säälipisteitä ja saada itselle lisää liksaa.
15v on lapsi. Heitteille jättö. Kommentti siihen yllytys.
Itse olen samanikäisen lapsen yh ja automaattisesti ajattelin, että hän menee lastenkotiin, jos joudun sairaalahoitoon (lähipiirissä riskiryhmäläisiä vaan). Eikö näin olekaan? Ei 15-vuotiaan tarvitse pärjätä pitkiä aikoja yksin kotona terveenä eikä sairaana.