Kuinka moni täällä tiesi tai tietää suurinpiirtein tulevan perintönsä koon?
Onko teille kerrottu, millaisia järjestelyitä tulevaisuudessa saamassanne perinnössä on? Tai kerrottiinko, jos olette jo perinnön saaneet? Tämähän ei sitten kateellisille vain tiedoksi tarkoita sitä, että perivä olisi ottanut asiaa puheeksi koskaan.
Kommentit (81)
Talo 100 t, kesämökki 100 t ja sijoitukset 100 t jaettuna kolmella.
Eli noin 67t omaisuutta ja 33t sijoituksia.
Mutta on tietysti typerää jäädä "odottamaan" jotain perintöä. Kyllä jokaisen on hoidettava oma elämänsä ja raha-asiansa kuntoon ihan itse. Minulla on omaisuutta noin 200t ja sijoitukset 50t. Sijoitukset on tietysti vähän hankala arvioida juuri nyt.
Tullaan vaimon kanssa ihan ok, toimeen, on töitä ym. ja kaksi teiniä kasvatettavana. Kumpikaan ei odota perintöä. Tulee sitten joskus, mutta emme tätä kyllä odota. Vaimon puolella omaisuutta on vähemmän, ehkä 50 t.
Tiedän. Nolla euroa. Vanhemmillani ole mitään omaisuutta. Tämä on ollut mulle ihan lapsesta asti selvää että tulen perimään korkeintaan koriste-esineitä ja se on ihan fine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oletettavaa että perintö on aika iso. Saattaa olla että osuuteni on noin 200 000 -300 000 euroa, riippuu siitä kauanko äitini vielä elää.
Äitini on pihi ja eläkkeestä jää säästöön joka kuukausi.
Olen nähnyt jo unta jossa elän perinnölläni.Elät tuolla summalla? Ehän tuo riitä kuin vuodeksi-pariksi normaaliin elämään.
En kai mä tuhlaa muuta kuin mökin ostaisin, ruokaan menee 300 euroa kuussa ja sitten asuminen.
Ei tarvita kymppitonneja vuodessa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oletettavaa että perintö on aika iso. Saattaa olla että osuuteni on noin 200 000 -300 000 euroa, riippuu siitä kauanko äitini vielä elää.
Olen nähnyt jo unta jossa elän perinnölläni.Elät tuolla summalla? Ehän tuo riitä kuin vuodeksi-pariksi normaaliin elämään.
En kai mä tuhlaa muuta kuin mökin ostaisin, ruokaan menee 300 euroa kuussa ja sitten asuminen.
Ei tarvita kymppitonneja vuodessa elämiseen.
Ruoka, asuminen, vakuutukset, netti ja satunnaiset muut ostokset tekee ainakin sen tonnin kuussa. Vuodessa se on 12 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kymppitonneja vuodessa elämiseen.Ruoka, asuminen, vakuutukset, netti ja satunnaiset muut ostokset tekee ainakin sen tonnin kuussa. Vuodessa se on 12 000€.
Netti kuuluu puhelinlaskuun, vakuutusta ei ole jos en sitten ota myöhemmin.
Sukat ostan kerran vuodessa, kuluerä 2 euroa.
Joka tapauksessa 10 vuodessa menisi 120 000 euroa ja jäisi pariin matkaan ja mökkiinkin.
Sitten häämöttäisi jo mahdolliset pari muuta perintöä edessä.
Järjetöntä touhua kun perinnön saa ikäihmisenä ja se on myöhäistä.
Ei ole tiedossa perinnön määrää, mutta oletan sen olevan lähellä nollaa. Erinäisistä syistä sisarukseni tulevat saamaan jotain plusmerkkistä, ellei omaisuus katoa pienen eläkkeen tueksi tulevina vuosina.
Elän toimeentulotuella että ihan sama mitä tulee. Omakotitalo ja kesämökki/2, ongelmia niistä tulee koska perintöverot jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tätini on lapseton, joten sieltä saattaa joskus tulla jotain, mutta myös mahdollista, että hän on tehnyt testamentin esim jonkin järjestön hyväksi.
Eikö täti ole naimisissa? Aviopuoliso perii jos ei ole lapsia.
Täti on leski, jäi leskeksi jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Siitä voi luopua lastensa hyväksi. Minulla on lapsetkin jo yli 20v ja vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia. En oikeasti tarvitse perintöä enää mihinkään.
Metsää, pari taloa ja Nokian osakkeet, joista en tiedä yhtään onko niillä mitään arvoa enää, kymmenien vuosien jälkeen arvo on romahtanut? Perijöitä on muitakin kuin minä. Näin korona aikana tosin ei tiedä kuka kuolee ensin ja yleensäkin ilman koronaakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä voi luopua lastensa hyväksi. Minulla on lapsetkin jo yli 20v ja vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia. En oikeasti tarvitse perintöä enää mihinkään.
Jos oltaisiin fiksuja, niin suvun perintöomaisuutta siirrettäisiin lapsille jo eläessään, mutta sehän ei ole oikein tapana Suomessa, paitsi tietysti paremmissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Elän toimeentulotuella että ihan sama mitä tulee. Omakotitalo ja kesämökki/2, ongelmia niistä tulee koska perintöverot jne...
Kiinteistöjen verotusarvot ovat matalia ja jos perunkirja menee niiden mukaan, niin eipä niistä paljon jää verotettavaa. Toki jos aikoo myydä, niin silloin ne kannattaa perintöverottaa todellissta arvosta, niin ei tarvi myynnistä maksaa luovutusvoittoveroa, joka on enemmän.
Vnhemmilla talo jolla ei välttämättä ole paljonkaan arvoa. Sen lisäksi on kuitenkin metsää useampi kymmenen hehtaaria jonka arvosta ei ole kyllä mitään käsitystä. Olen sanonut että ei saa kituuttaa pienellä eläkkeellä vaan puita nurin kun siltä tuntuu.. mutta eihän se tahdo mennä perille vanhoille ihmisille.
Eli en tiedä perinnön määrää
En tiennyt ennen kuin ehkä 100 000. Vanhemmilla iso omakotitalo ja alakerta täynnä auton palasia, olisiko 5 autoa. Eräs asioista tietävä tuttu, jonka kanssa kävin vanhempieni alakerrassa, sanoi, että näistä autoista muuten saa yhteensä noin 500 000, ovat hyväkuntoisia keräilykappaleita, joilla ei ole juuri ajettu. Lisäksi autoihin liittyvää laitteistoa oli noin 100 000 edestä. Epäilen kumminkin, että vanhempani kuolevat ennen kuin kasaavat niitä, ja itsellä on peukalo keskellä kämmentä, joten ei varmaan tarvi ihan tuota summaa odottaa. Osina menevät jollekin onnelliselle harrastajalle. Lisäksi en ikinä osaisi realisoida tuota mekaanikkotavaraa, joten siitäkään en varmaan täyttä hintaa saa. En tunne potentiaalisia markkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita kymppitonneja vuodessa elämiseen.Ruoka, asuminen, vakuutukset, netti ja satunnaiset muut ostokset tekee ainakin sen tonnin kuussa. Vuodessa se on 12 000€.
No ei kyllä tee, varsinkaan jos on puoliso tai kämppis jakamassa kuluja. Eri asia on sitten tahtooko kituutella ja laskea kuluja koko elämänsä, mutta mahdollista se on.
T.eri
Suurinpiirtein tiedän, olen vanhempieni ainoa lapsi, joten perin heiltä talon, mökin ja muun omaisuuden. Velkoja ei enää heillä ole. Tiedän, että perin myös iäkkään, lapsettoman kummitätini, hänellä kerrostaloasunto jossa pieni velka. Ajattelisin, että ihmiset yleensä kai ovat sen verran hyvissä väleissä perittävien sukulaistensa kesken, joten varmasti niissä tilanteissa tietoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vnhemmilla talo jolla ei välttämättä ole paljonkaan arvoa. Sen lisäksi on kuitenkin metsää useampi kymmenen hehtaaria jonka arvosta ei ole kyllä mitään käsitystä. Olen sanonut että ei saa kituuttaa pienellä eläkkeellä vaan puita nurin kun siltä tuntuu.. mutta eihän se tahdo mennä perille vanhoille ihmisille.
Eli en tiedä perinnön määrää
Metsässä ei mene raha hukkaan. Vanhat voi säästää sitä pahan päivän varalle. Eikä ole perillisellekkään hankala myytävä, jos haluaa eroon metsästä. Jos on hyvää tukkimetsää, niin sen arvo on helposti 5000€/ha, riippuu toki paljon sijainnista.
Tiedän. Virallisesti 0€, mutta todellisuudessa jään miinukselle jos osallistun hautajaiskuluihin.