Aamupaino 88kg. Olen 168-senttinen nainen. Paljonko ehdin realistisesti laihtua ennen elokuuta ja töihin paluuta korona jälkeen?
Jonkinlainen kesäloma on edessä, pituutta en vielä tiedä. Olen edelleen töissä, mutta kaiken vapaa-ajan voin käyttää kuntoiluun ja urheiluun. Lähisalia ei ole suljettu ja ulkona voi liikkua. Työpaikkaruokala kiinni, joten teen kaikki ruoat itse itselleni.
Kommentit (58)
Jaa-a.. Ota maltillinen tavoite ja ns pitkän matkan tähtäin. Vaikka paino ei paljoa muuttuiskaan voi ulkomuoto muuttua paljonkin! Freesimpi ilme, pirteämpi mieli, parempi ryhti jne. Tsemppiä! Mul on sama projekti tiedossa ensi vuoden alusta, raskauden jäljiltä.
Ai niin! Älä stressaa, tee sen minkä pystyt, kaikki on kotiinpäin, älä tee hampaat irvessä, vaan niin, et on hauskaa ja palkitse itseäsi shoppailemalla uusia työvaatteita urakan lopuksi :)
Vierailija kirjoitti:
Realistinen vauhti on puoli kiloa per viikko, ajoittain jopa yksi kilo per viikko. Tosin välillä saattaa jumittaa montakin viikkoa, ettei paino muutu mihinkään.
Jatkan vielä: Yksi kilo merkitsee laskennallisesti 7000 kcal:n vajetta, eli kilon viikossa pudottaminen vaatisi tuhannen kilokalorin vajetta päivittäisessä energiansaannissa tai vaihtoehtoisesti sitä, että liikkuu joka päivä noin 1000 kcal:n polttamiseksi. Itselleni se vaatisi vähintään 10 kilometrin juoksulenkkiä. Todellisuus on sitten vielä eri kuin laskennallinen kaava...
-sama-
Puoli kiloa viikossa on terveellinen tahti. Aluksi voi lähteä nopeamminkin nestepainoa, eli kymmenisen kiloa voisi olla hyvä tavoite. Jos olet niitä, joille laihdutus on helppoa, voit toki laihtua enemmänkin, mutta tuo on sellainen tahti, johon helpohkosti sopeutuu keho ja mieli.
Tsemppiä!
Keto ruokavaliolla painoa voi tippua nopeasti. Ja liikuntaa lisää. Voisin sanoa että 15kg voi lähteä.
10-15 kiloa, jos pudotat energiamäärän n. 500 kcal vähemmäksi kuin vuorokaudessa kulutat. Liikunnalla saat muutaman sata kaloria lisää käyttöösi, mutta sillä ei yksistään paljoa saa aikaan. Toki se kiinteyttää ja antaa energiaa.
Pienempiin annoskokoihin tottuu, ja netistä löytyy sovelluksia avuksi. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin 75kg->61kg n. 5kk.
Mikä pituus? Ap:lla on selvästi ylipainoa, joten silloin yleensä lähtee putoamaan ihan hyvin kilot. Mitä lähempänä on normaalipainoa tai jos laihduttaa normaalipainon sisällä muutaman kilon, sitä vaikeampaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin 75kg->61kg n. 5kk.
Komppaan.
Veikkaan että itse olen lähellä samoja lukemia, 170 cm ja n. 85 kg. Vaakaa ei ole mutta vaatekoko on ”hiipinyt” 42 😠 uskon että tiukalla kuurilla saisin 10-15 kg pois loppukesäksi... samoin sinä. Varmasti painat paljon alle 80 kg kolmen kk päästä eikä tarvitse edes mitään kitukuuria.
Sen verran kuin laihdut. Elä terveemmin, älä tuijota vaakaa.
Liikunnan osuus painonpudotuksessa on vain joku 10% eli laihtuminen on 90% pelkkää syömisten seuraamista, huomioi tämä. Liikunta toki muuten hyväksi, mutta ei se laihduta eikä edes mainittavasti edesauta. Kaloreita saat ehkä syödä joku 200kcal enemmän päivässä, mikä ei ole niin paljon että olisi sen väärti. Voit realistisesti ennen elokuuta laihtua n. 10 kg jos nyt heti aloitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realistinen vauhti on puoli kiloa per viikko, ajoittain jopa yksi kilo per viikko. Tosin välillä saattaa jumittaa montakin viikkoa, ettei paino muutu mihinkään.
Jatkan vielä: Yksi kilo merkitsee laskennallisesti 7000 kcal:n vajetta, eli kilon viikossa pudottaminen vaatisi tuhannen kilokalorin vajetta päivittäisessä energiansaannissa tai vaihtoehtoisesti sitä, että liikkuu joka päivä noin 1000 kcal:n polttamiseksi. Itselleni se vaatisi vähintään 10 kilometrin juoksulenkkiä. Todellisuus on sitten vielä eri kuin laskennallinen kaava...
-sama-
Niin ja huom. vain, mikäli syödyt kalorit pysyvät samana. 10 km juoksulenkki oletettavasti kasvattaa ruokahalua aikalailla, joten kannattaa ap keskittyä aika pitkälti siihen ruokapuoleen. Se on laihtumisessa avainasemassa.
Eri
Tuo 8-10 kg on todella realistinen.
Eikä siinä tarvi nälkää kärsiä, mutta tiukkana pitää olla.
Mihinkään ihmekuureihin kuten ketoiluun yms. ei kannattaisi lähteä.
Tuossa ajassa ja tuolla 8-10 opit syömään oikein ja pudotus on pysyvä.
Tämä ei ole mitään hatusta tempaistua neuvontaa, vaan omakohtaista kokemusta juuri tuolla tahdilla.
Ajan kanssa paino putosi sitten lisääkin, ja opin syömään oikein, minun ogelmani oli rasva, koska olen innokas kokkailija
Tsemppiä!
Kilo per viikko tekee 14 kiloa. Se on täysin realistista mutta vaatii ison elämänmuutoksen.
Puoli kiloa viikossa. Alussa paino putoaa enemmän, kun nesteitä poistuu, mutta se ei tarkoita että rasvaa palaisi. Noin 8 kg, mikä olisi jo tosi hyvä tulos. Jopa 10 kg.
En kuitenkaan usko, että laihdut yhtään. Jos olisit motivoitunut, et kyselisi täällä ja suunnittelisi aloittavasi laihduttamisen harkitsemisen mietinnän pohtimisen aloittamista vaan tekisit jo tänään pieniä valintoja: aamiainen, lounas, päivällinen, välipalat: terveellisiä, vähäkalorisempia vaihtoehtoja. Herkut pois, kävelylle. Sen sijaan aloittamisesi siirtyy aina huomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan osuus painonpudotuksessa on vain joku 10% eli laihtuminen on 90% pelkkää syömisten seuraamista, huomioi tämä. Liikunta toki muuten hyväksi, mutta ei se laihduta eikä edes mainittavasti edesauta. Kaloreita saat ehkä syödä joku 200kcal enemmän päivässä, mikä ei ole niin paljon että olisi sen väärti. Voit realistisesti ennen elokuuta laihtua n. 10 kg jos nyt heti aloitat.
Toki lihaksikas polttaa enemmän kaloreita muutenkin, mutta tällä hetkellä lihaksikkuuteen tähtäävä kuntosaliharjoittelu ei välttämättä oikein onnistu sattuneista syistä. Kova treeni tekee myös nälkäiseksi ja helposti ratkeaa syömään joten lopputulos on plus miinus nolla. Luota nyt tällä hetkellä kalorilaskentaan mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että itse olen lähellä samoja lukemia, 170 cm ja n. 85 kg. Vaakaa ei ole mutta vaatekoko on ”hiipinyt” 42 😠 uskon että tiukalla kuurilla saisin 10-15 kg pois loppukesäksi... samoin sinä. Varmasti painat paljon alle 80 kg kolmen kk päästä eikä tarvitse edes mitään kitukuuria.
Pukeudutko oikean kokoisiin vaatteisiin? Minä olen melkein saman pituinen (enkä myöskään omista vaakaa mutta painan arviolta reilut 60 kg) ja vaatekokoni on mittanauhalla mitattuna 40. Ympärysmitat 92-75-100.