Tuleekohan vuokrien hinnat laskemaan?
Kerta odotettavissa on asuntohintojen laskua, niin laskeekohan lainkaan vuokrat? Vai kohoavatko vuokrat pilviin, kun enemmän vuokralaisia ilmestyy, kun ihmisten pitää myydä asunnot?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kelan asumistuki pitää huolen siitä, että vuokrataso pysyy ennallaan.
Sitä tukea ei välttämättä enää kauaa ole. Kaikkia tukia leikataan kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiskurivuokraa perivät pelaavat sikäli riskipeliä, että vuokralainen todennäköisesti jatkuvasti etsii edullisempaa asuntoa ja sitten joutuu taas vuokranantaja etsimään uuden vuokralaisen, lisää vaivaa ja kuluja vuokranantajalle.
Todella monella vuokralaisella on korkeat vaatimukset asunnolle. Kyllä he tietävät, että 2h+k+sauna+terassi 2010-luvulla rakennetussa on aina kalliimpi kuin peruskuntoinen yksiö 1980-luvulla rakennetussa talossa. Halvempaa voi aina etsiä, mutta silloin pitää tinkiä monesta asiasta.
Olipa asunnon taso mikä hyvänsä niin lähinnä kyse siitä, että pyydetään mahdollisimman korkea vuokra kun voisi myös vuokrata muutaman kympin halvemmalla ja vuokralainen olisi tyytyväisempi vuokraan eikä olisi tarvetta katsella parempaa vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä on nyt vuokraajalla valinnanvaraa ja mahdollisuus tinkiä vuokrasta, toki onnistuu vain uusissa sopimuksissa. Itse ainakin tinkisin vuokrasta, jos asunto ei ole täysi kymppi.
Ja aina voi koettaa onneaan nykyisellä sopparilla, jos saisi määräajaksi korona-alennusta, mutta tuskin onnistuu...
Minä lupasin yhdelle vuokralaiselle tarvittaessa joustoa makuaikataulussa, että tuet alkavat juosta. En usko kovin monen vuokranantajan antavan mitään määräaikaista korona-alennusta.
Olet fiksu, noin mäkin tekisin.
Vuokralaiseni vasta fiksu olikin, kun itse kysyi asiaa jo ennakolta, eikä vasta siinä vaiheessa, kun vuokra on rästissä eikä rahaa ole. Esimerkillinen kaveri, josta kannattaa pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä on nyt vuokraajalla valinnanvaraa ja mahdollisuus tinkiä vuokrasta, toki onnistuu vain uusissa sopimuksissa. Itse ainakin tinkisin vuokrasta, jos asunto ei ole täysi kymppi.
Ja aina voi koettaa onneaan nykyisellä sopparilla, jos saisi määräajaksi korona-alennusta, mutta tuskin onnistuu...
Minä lupasin yhdelle vuokralaiselle tarvittaessa joustoa makuaikataulussa, että tuet alkavat juosta. En usko kovin monen vuokranantajan antavan mitään määräaikaista korona-alennusta.
Vuokralaiseni vasta fiksu olikin, kun itse kysyi asiaa jo ennakolta, eikä vasta siinä vaiheessa, kun vuokra on rästissä eikä rahaa ole. Esimerkillinen kaveri, josta kannattaa pitää kiinni.
Ja sinä esimerkillinen vuokra isäntä, josta kannattaa pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vuokraan halvalla, jos vaan löydän kunnon vuokralaisen. Parempi vähän kuin ei mitään. Mutta tosiaan, en vuokraa kellekään kajahtaneelle, menee vaan hermo.
Mistä tiedät ettei ole kajahtanut ja on kunnon vuokralainen? Vuokraatko vain tutuille ja tuttujen tutuille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tuota huomannut vielä helmikuussa, hakemuksia tuli yli 30 kpl eikä kukaan ehdottanut alennusta, päinvastoin.
No ei varmasti helmikuussa huomannutkaan, kun korona-aikaan siirryttiin vasta maaliskuun puolivälissä.
Nyt tilanne on aivan eri kuin kuukausi sitten, airbnb ja muita asuntoja tulee markkinoille jatkuvalla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vuokraan halvalla, jos vaan löydän kunnon vuokralaisen. Parempi vähän kuin ei mitään. Mutta tosiaan, en vuokraa kellekään kajahtaneelle, menee vaan hermo.
Mistä tiedät ettei ole kajahtanut ja on kunnon vuokralainen? Vuokraatko vain tutuille ja tuttujen tutuille?
En tiedäkään, teen vain parhaani. Mutta en enää ikinä vuokraa rempparyhmälle, enkä vuokraa luottotiedottomille ilman Kelaa. Paras vuokralainen olisi tietenkin joku tuttu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jokainen järkevä tajuaa että nämä ajat on sekavat kaikille.
Kun lama tulee, niin se vaikuttaa myös vuokriin. Mutta vasta sitten, kun lama saa ihmisen rahat vuokraan vähenemään.
Valtion rahoja on pakko säästää ja se vaikuttaa pitkällä välillä erilaisiin tukiinkin.
Kun työpaikatkin vähenee niin, jossain vaiheessa ihmiset joutuu oikeasti miettimään paljonko ollaan valmiit maksamaan vuokraa.
Osa vuokralasista on valmiita selkeään elintason laskuun asumisen suhteen. Eli HOAS:in soluasunnot alkaakin mennä taas vuokralle.
Ja kannattaa muistaa, että vuokran tasoon vaikuttaa suurimmalta osin vapaina olevien vuokraasuntojen määrä. Se on huomattavasti pienempi kun vuokraasuntontojen määrä.
Lisäksi osa vuokranantajista on osatnut vuokrasunnon lainarahalla ja jos asuntojen hinnat laskee, heillä ei ole varaa myydä asuntoa pois eikä pitää asuntoa ilman vuokralaista. Silloin kierre vuokranalennukseen on valmis.
Tässä pikkukaupungissa on varmaan kohta pakko, kun asuntoja on niin paljon tyhjillään. Etäopiskelukin yleistyy niin paljon, että jotkut opiskelijat eivät välttämättä hommaa asuntoa, vaan tulevat junalla luennoille. Pikkukaupunkien sijoittajille jää tyhjiä asuntoja käteen. Täällä on noita opiskelijoita kyllä, mutta jos kämppä ei ole rautatieaseman tai koulujen vieressä, voi olla vaikeaa saada muuta kuin kelan asiakkaita.
Enpä tuota huomannut vielä helmikuussa, hakemuksia tuli yli 30 kpl eikä kukaan ehdottanut alennusta, päinvastoin.