Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeri ja masennus

Vierailija
14.04.2020 |

Vaikuttaako muilla sokerin syöminen mielialaan selkeästi?
Olin itse pidemmän aikaa täysin ilman sokeria ja huomasin yhtäkkiä vuosien kestäneen masennukseni hävinneen. Sitten rupesin herkuttelemaan ja taas samat henkiset pahoinvoinnit tulivat takaisin. Tämä tapahtuu joka kerta sokerin kanssa. Pitäisi taas ryhdistäytyä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompina määrinä vaikuttaa. voit olla oikeassa.

Vierailija
2/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vaikuttaa

Vierailija
4/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on niin paha riippuvuus sokeriin, että lopettaminen on todella vaikeaa! Tulen hermostuneeksi ja ajatukset pyörivät pakonomaisesti vain sokerin ympärillä, jos en saa sitä. Pitäisi todellakin lopettaa.

Vierailija
5/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, toki muuta haittaa siitä on.

Vierailija
6/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai syömiset ja juomiset vaikuttavat mielialaan. 

Vierailija
7/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikuttaa lähinnä niin, että on parempi fiilis ilman sokeria siitä, että tämä on terveellistä, hyvä minä kun pystyn tähän ja kohtelen itseäni hyvin. Toki sitten tunnistan myös hiilaripöhnän, joka vetää mielen kyllä selvästi sumeaksi ja matalaksi. Ja jos siihen yhdistetään vielä se, että harmittaa että on syönyt jotain sopimatonta, vaikutus on kahta kauheampi. En silti ainakaan omalla kohdallani väittäisi, että sokerin jättäminen pois parantaisi mun masennuksen. Aika absurdi lausekin. Eihän kenenkään tarvitsisi kärsiä koskaan masennuksesta, jos ratkaisu siihen olisi noin yksinkertainen.

Vierailija
8/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaikuttaa lähinnä niin, että on parempi fiilis ilman sokeria siitä, että tämä on terveellistä, hyvä minä kun pystyn tähän ja kohtelen itseäni hyvin. Toki sitten tunnistan myös hiilaripöhnän, joka vetää mielen kyllä selvästi sumeaksi ja matalaksi. Ja jos siihen yhdistetään vielä se, että harmittaa että on syönyt jotain sopimatonta, vaikutus on kahta kauheampi. En silti ainakaan omalla kohdallani väittäisi, että sokerin jättäminen pois parantaisi mun masennuksen. Aika absurdi lausekin. Eihän kenenkään tarvitsisi kärsiä koskaan masennuksesta, jos ratkaisu siihen olisi noin yksinkertainen.

En vain osaa siihen masennuksen katoamiseen muutakaan syytä liittää, sillä mikään muu asia elämässäni ei muuttunut.

Mun mielestä ei ole ollenkaan absurdi ajatus. Totaalikieltäytyminen toki vaatii jatkuvaa tuoteselosteiden lukemista ja ylipäätänsä täytyy tietää tarkkaan mitä syö ja missä sitä sokeria on. Uskon, että tämän takia riittävän moni masennuspotilas ei edes ole kokeillut sokerittomuutta, joten aiheesta ei ehkä ole riittävästi tietoa? Ja onhan se toki lääketehtaille kannattavampaa, että potilaille masennuslääkkeet kouraan vaan.

Vierailija
9/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto on terveyden aivot ja kaikki mitä syöt vaikuttaa suoraan omaan terveyteen. Voi valita syötkö itsesi sairaaksi vai syötkö niin että pysyt terveenä, oma valinta. Lääkeyhtiö tekee oireiden hoidon helpoksi lääkkeillä mutta eivät poista syytä mistä oireet johtuu.

Vierailija
10/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialaan vaikuttaa myös vuodenaika. Ja minulla vuodenaika on myös yhteydessä siihen, miten paljon herkkuja tekee mieli. Keväällä on sekä helpompi syödä terveellisesti että parempi mieliala. Vaikea sanoa mikä siis vaikuttaa mihinkin ja minkä verran.

Vierailija
11/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin vaikuttaa!

Vierailija
12/36 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla se sokeri piristaa.

Vierailija
13/36 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Olen ollut viisi vuotta sokerittomalla. Joka kerta kun lipsahdan, alkaa vajoaminen. En tiedä miksi tätä ei tutkita? Ja toki siitä sokerista saa hetkellisen mielihyvän, mutta pidemmän päälle heittelee mielialaa.

Vierailija
14/36 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja alkoholi vaikuttavat. Nuo kun jättää pois, niin mieli heti virkistyy. 

Vierailija
15/36 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valkoista sokeria kirjoitti:

Moi

Olen ollut viisi vuotta sokerittomalla. Joka kerta kun lipsahdan, alkaa vajoaminen. En tiedä miksi tätä ei tutkita? Ja toki siitä sokerista saa hetkellisen mielihyvän, mutta pidemmän päälle heittelee mielialaa.

Olin masennuksen takia hoidossa ja ihan ensimmäiseksi kyllä laitettiin ruokavalio kuntoon eli ehdottomasti sokeri ja alkoholi pois. 

Vierailija
16/36 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa. Yritän ketoilla ja siinä onnistunkin 80% ajasta.

Olo on hyvä ja kevyt henkisesti ja fyysisesti. Välillä ennen menkkoja tai juhliessa (joskus muutenkaan) iskee parin päivän sokerin mässäys ja huomaan että vetää mielen matalaksi ihan samantien. Osin liittyy turvotukseen ja siihen et näen peilistä väsyneet kasvot ja silmäpussit ym, mut on siinä jotain muutakin selvästi.

Vierailija
17/36 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käyny just päinvastoin. Yritin sokeritonta ruokavaliota vuos sitten. Kahden kuukauden jälkeen mieli oli niin maassa, että pelotti. Ja suunta oli edelleen alaspäin. Lisäsin pikkuhiljaa sokeria takasin ruokavalioon ja noin viikossa masennus oli tiessään. Mistähän tällänen sit johtuu.

Vierailija
18/36 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdeelle ei sovi sokeri ollenkaan..

Vierailija
19/36 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikuttaa paljon sokeri, alkoholi ja vehnä. Noita kun välttelee mieli on paljon pirteämpi ja olo on energisempi. 

Vierailija
20/36 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ei vaikuta mitenkään mutta alkoholi taas saa mielialan niin alas että voisin päättää päiväni, siksipä en alkoa enää käytäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme