Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo jakanut perhevideoitamme tuntemattomille

Vierailija
14.04.2020 |

Ollaan lähetetty vauvan molemmille isovanhemmille videoita normiarjestamme ilahduttaaksemme heitä. Nyt kuitenkin kävi ilmi, että anoppi on lähettänyt näitä videoita eteenpäin itselleni täysin tuntemattomille ihmisille...Miten suhtautuisitte tällaiseen?

Videot ovat todella arkisia ja vähän nolottaakin, kun esiinnymme niissä verkkareissa hiukset sekaisin ja lepertelemme vauvan kanssa kaikkea hömppää...Mikä on tietenkin tosi luonnollista, mutta ahdistaa ajatus näiden videoiden leviämisestä tuntemattomille. En sentään ole mistään imetyksestä videoita jakanut isovanhemmille, mutta kuitenkin aika intiimejä ovat luonnollisuudessaan. En todellakaan ajatellut, että ne menisivät eteenpäin, kun itse pidän itsestäänselvyytenä, ettei itselleni jaettuja kuvia/videoita levitellä toisille. Harmittaa :/

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat typerät naiset ovat juuri tuollaisia, totaalisen ajattelemattomia. Kunnon runtua ja palautetta mummulle nyt ja ehdottomasti ei kannata laittaa hänelle mitään kuvia tai videoita enää koskaan.

Nigerialaishuijarit voivat paksusti vanhojen naisten takia. Niiden nettikäyttäytyminen on täysin aivotonta perseilyä.

Vierailija
22/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten tämän asian anopille sanoisi...hän on sellainen itsenäinen tapaus, ja tekee tasan, mitä itse haluaa. Kuitenkin ihan täysijärkisestä tapauksesta kyse, mutta epäilen, että herneen vetää nenään joka tapauksessa. Hitsit...Ajattelin ensin, että olenko minä tässä se kontrollifriikki, kun miehelle asialla ei ollut niin merkitystä. Ap.

Anna vetää herne nenään. Teitte virheen, kun lähetitte videon. Ette lähetä enää mitään ettekä anna kuvata lasta. Ei ole ensimmäinen mummo joka sekoaa. Sisareni lähettää solkenaan videoita ja kuvia tyttärensä tytöstä. Ei tajua, että yksi kuva vuoden välein riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, miten se lähetetty video/valokuva poikkeaa mitenkään perinteisistä valokuva-albumeista? Niitäkin näytellään naapurin martalle ja työkaverin siskonkaimalle (vaikka ne ei pätkääkään heitä kiinnostakaan). Niitä samoja kuviahan sielläkin on.

Perussääntöhän on tietenkin se, että sen kummemmin anopille, kuin parhaalle kaverillekaan ei jaeta mitään sellaisia kuvia/vidoita, joita ei haluta muiden näkevän. Samantien kun kuvasi jonnekin postaat, sinä myös annat sen pois omasta kontrollistasi. Vähän sama asia, kun jättäisit "hassunhauskan" perhekuvasi kahvilan pöydälle. Sen jälkeen voit vain arvailla, että kuinkakohan moni sen on mahtanut nähdä.

Näyttäminen omalta laitteelta on eri asia kuin jakaminen. En kyllä usko tätä koko juttua, ei yksikään mummo niin höyrähtänyt ole, että lähettelisi videoita kavereilleen.

Vierailija
24/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin niin idiootti vauvaa odottaessa, että laitoin Facebookiin ultrakuvan ja tekstissä kerroin että odotamme lasta. Oli kiva sitten saada jonkun ajan päästä tuo kuva kohdustani oikein valokuvaksi teetettynä anopilta. V*tuttaa vieläkin. Se, että olin niin typerä että latasin kuvan, ja se että anoppi oli mennyt oikein lataamaan tuon kuvan itselleen ja teettämään sen. ARGH.

Jospa se ei kiinnostunut kohdustasi vaan kantamastasi lapsesta. Varsinkin kun olit laittanut kuvan facebookiin (Wtf?!)

Vierailija
25/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, miten se lähetetty video/valokuva poikkeaa mitenkään perinteisistä valokuva-albumeista? Niitäkin näytellään naapurin martalle ja työkaverin siskonkaimalle (vaikka ne ei pätkääkään heitä kiinnostakaan). Niitä samoja kuviahan sielläkin on.

Perussääntöhän on tietenkin se, että sen kummemmin anopille, kuin parhaalle kaverillekaan ei jaeta mitään sellaisia kuvia/vidoita, joita ei haluta muiden näkevän. Samantien kun kuvasi jonnekin postaat, sinä myös annat sen pois omasta kontrollistasi. Vähän sama asia, kun jättäisit "hassunhauskan" perhekuvasi kahvilan pöydälle. Sen jälkeen voit vain arvailla, että kuinkakohan moni sen on mahtanut nähdä.

Olet paljolti oikeassa, mutta hieman eri asia nähdä paperivalokuva albumista keittiön pöydällä 5 sekuntia kuin vastaanottaa video omalle tallennuslaitteelleen. Riskipotentiaali vähän eri luokkaa.

Vierailija
26/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vinkki: kannattaa jättää kaikki videoiden ja kuvien jakaminen minimiin. Pääsee helpoimmalla näin. Itse tein kuvien ja videoiden luvattoman jakamisen jälkeen näin ja pääsee helpommalla näin.

Vierailija
27/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin niin idiootti vauvaa odottaessa, että laitoin Facebookiin ultrakuvan ja tekstissä kerroin että odotamme lasta. Oli kiva sitten saada jonkun ajan päästä tuo kuva kohdustani oikein valokuvaksi teetettynä anopilta. V*tuttaa vieläkin. Se, että olin niin typerä että latasin kuvan, ja se että anoppi oli mennyt oikein lataamaan tuon kuvan itselleen ja teettämään sen. ARGH.

Jospa se ei kiinnostunut kohdustasi vaan kantamastasi lapsesta. Varsinkin kun olit laittanut kuvan facebookiin (Wtf?!)

Niin, pointtisi? Lueppa viestini uudestaan kun näköjään sulta meni sen sanoma ohi.

Vierailija
28/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas pienet murheet ihmisillä tänä päivänä.

Vierailija
29/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa nää lapsenlapsesta hullaantuneet mummot. Oma työkaveri jakaa nykyään melkein vain yksinomaan pojan vauvasta kuvia. Vauva sitä ja tätä, ikävä vauvaa, katsokaa vauvaa, katsokaa kun miniä laittoi vauvasta kuvan. Hyi hitto.

Onkohan meillä sama työkaveri XD

Joka viikko, useamman kerran viikossa täytyy käydä koneella ihailemassa jotain kuolaavaa olentoa ja äännähdellä ihastuneesti. Eipä kiinnostaisi pätkääkään mutta tiiviissä työyhteisössä joutuu nielemään kaikenlaista. Pääsee helpommalla pitemmän päälle. Nyt koronakaranteenissa virtuaalipaltsut alkaa vauvakuvilla. 

Vierailija
30/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse niitä lähettelette. teidän vastuu.

Vierailija
31/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltähän siitä viestin vastaanottajasta tuntuu katsella vieraiden ihmisten jokeltelua pieruverkkareissa? Mä laittaisin estot päälle mummolle. T: Täysijärkinen mummo

No tätä minäkin ihmettelen. Siis miksi se mummo on jakanut niitä vieraille ihmisille? En tajua. Vahingossako?

Vierailija
32/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäminen omalta laitteelta on eri asia kuin jakaminen. En kyllä usko tätä koko juttua, ei yksikään mummo niin höyrähtänyt ole, että lähettelisi videoita kavereilleen.

Usko pois, moni mummo sekoaa ensimmäisestä lapsenlapsestaan ihan täysin. Olen 60 v. ja lähes kaikille ystävilleni on näin käynyt. Eivät edes tajua, että ei muita kiinnosta pätkääkään.

Eri

Vierailija
33/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltähän siitä viestin vastaanottajasta tuntuu katsella vieraiden ihmisten jokeltelua pieruverkkareissa? Mä laittaisin estot päälle mummolle. T: Täysijärkinen mummo

No tätä minäkin ihmettelen. Siis miksi se mummo on jakanut niitä vieraille ihmisille? En tajua. Vahingossako?

Ei se mummo niitä itselleen vieraille jaa, vaan videossa esiintyvät henkilöt eivät tunne näitä joille video jaetaan. Tai näin aloituksesta ymmärsin.

Mutta joo, mun äiti on samanlainen, niin ylpeä mummi että kaikille pitää esitellä itse kuvaamiaan lastenlasten nauruvideoita, vaikka edes minua ei kiinnosta jos veljeni nuorimmainen niissä esiintyy. Pahin ehkä on se että näyttelee niitä myös toiselle mummolle oikein esittääkseen että hän on lasten kanssa niin paljon aikaa viettänyt kun on jo eläkkeellä, ja toinen mummi vielä töissä.

Vierailija
34/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma moka, laitoit innoissasi videon, jota et halua jakoon mummolle, joka on myös innoissaan. Haluaa näyttää sen heti ystävilleen.

Vierailija
35/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille ystävilleen joita miniä ei tunne.

Ohis

Vierailija
36/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet paljolti oikeassa, mutta hieman eri asia nähdä paperivalokuva albumista keittiön pöydällä 5 sekuntia kuin vastaanottaa video omalle tallennuslaitteelleen. Riskipotentiaali vähän eri luokkaa.

Totta kai on ihan eri luokkaa. Silläpä sanoinkin, että perussääntö on se, että yhtäkään sellaista kuvaa ei pidä jakaa yhtään kenellekään, jota ei halua ulkopuolisten näkevän. 

Jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää se, että aina kun annat itsestäsi kuvan muille (joko paperisen, tai sähköisen), se kuva ei ole enää omassa kontrollissasi ja se voi päätyä ihan minne tahansa. Älä siis koskaan anna mitään kuvaa itsestäsi tai perheestäsi yhtään kenellekään, joka on sellainen, jota ei voi kaikille näyttää. Tämän kun muistaisivat ne alastonkuviaan poikaystävilleen jakelevat tytöt/naisetkin, niin monilta itkuilta säästyttäisiin.

Vierailija
37/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä annetaan suvun vanhuksille Ifolor-kirjoja, vaikka heiltä älykännykätkin löytyisi. Niiden kirjojen koostaminen on sitäpaitsi kiva harrastus, ja varmaan säilyy kauemman kuin kännykät ja kovalevyt.

Vierailija
38/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nettikäyttäytymisessä ja -etiketissä on sukupolviero, me kerroimme heti vauvan synnyttyä molemmille isovanhemmille säännöt: lapsi ei ole somessa, mitään hänestä kuvattua ei sinne levitetä/tägätä naamalla eikä ilman eikä meidän lähettämät ole tarkoitettu muille kuin heille, ei edes näytille. Sama koskee meitä vanhempia. Päättäköön lapsi sitten itse aikanaan, mitä haluaa itsestään jakaa.

Meillä omanikäiset ystävät osaavat kysyä kuvissa olijoilta, saako jonkun synttärikuvan juhlijoineen laittaa faceen. 

Myöskään raskausuutisia emme jakaneet somessa, ja jo siitä keskusteltiin. 

Vierailija
39/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten tämän asian anopille sanoisi...hän on sellainen itsenäinen tapaus, ja tekee tasan, mitä itse haluaa. Kuitenkin ihan täysijärkisestä tapauksesta kyse, mutta epäilen, että herneen vetää nenään joka tapauksessa. Hitsit...Ajattelin ensin, että olenko minä tässä se kontrollifriikki, kun miehelle asialla ei ollut niin merkitystä. Ap.

Sano ystävällisesti mutta suoraan, että et halua että teidän perhevideoita jaetaan perheen ulkopuolisille ihmisille. Ne on tarkoitettu vain mummin ja teidän iloksi. Jos mummo siitä loukkaantuu, niin ei voi mitään. On asioita, joita ei voi sanoa ilman että toinen pahoittaa mielensä. Et sinä sille mitään mahda jos tämä asia on mummolle sellainen. Hänen reaktioonsa et voi vaikuttaa, ainoastaan omaasi ja sen vuoksi sinun kannattaa olla ystävällinen ja asiallinen, ja seistä sanojesi takana. Älä rupea sen enempää riitelemään kuin nöyristelemäänkään. Jospa se mummo aikansa pahaa mieltä puhistuaan ymmärtäisi yskän kuitenkin.

Vierailija
40/41 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä mummolle joka lasta hoitaessaan keksittyy lapsen kuvaamiseen sen sijaan että olisi läsnä lapsenlapselleen? Ärsyttää niin vietävästi tämä. Ja sitten se että vaatii lasta pelleilemään ja hymyilemään kameralle sen sijaan että antaa lapsen leikkiä tai itse osallistuisi leikkiin. Asiasta on sanottu. Tärkeintä näyttää olevan kavereilleylpeilymateriaalin koostaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän