Mummo jakanut perhevideoitamme tuntemattomille
Ollaan lähetetty vauvan molemmille isovanhemmille videoita normiarjestamme ilahduttaaksemme heitä. Nyt kuitenkin kävi ilmi, että anoppi on lähettänyt näitä videoita eteenpäin itselleni täysin tuntemattomille ihmisille...Miten suhtautuisitte tällaiseen?
Videot ovat todella arkisia ja vähän nolottaakin, kun esiinnymme niissä verkkareissa hiukset sekaisin ja lepertelemme vauvan kanssa kaikkea hömppää...Mikä on tietenkin tosi luonnollista, mutta ahdistaa ajatus näiden videoiden leviämisestä tuntemattomille. En sentään ole mistään imetyksestä videoita jakanut isovanhemmille, mutta kuitenkin aika intiimejä ovat luonnollisuudessaan. En todellakaan ajatellut, että ne menisivät eteenpäin, kun itse pidän itsestäänselvyytenä, ettei itselleni jaettuja kuvia/videoita levitellä toisille. Harmittaa :/
Kommentit (41)
Nyt olisi kultaisen somekäytöksen kertauksen paikka anopille. Diagnoosi on lapsenlapsesta höyrähtänyt mummi, joka ei näe eroa kissameemin ja miniän kotivideon jakamisessa. Viatonta muttei harmitonta.
No mitä kauheeta luulet nyt tuosta seuraavan. Mutta olisiko nyt mahdottomuus ilman sen kummempaa numeroa vain kertoa mummoille että ette halua niitä videoita eteenpäin lähetettävän
Miltähän siitä viestin vastaanottajasta tuntuu katsella vieraiden ihmisten jokeltelua pieruverkkareissa? Mä laittaisin estot päälle mummolle. T: Täysijärkinen mummo
Mä laitoin vanhemmilleni kuvan joka oli otettu sektion jälkeen, olen vielä leikkauspöydällä siinä vauvan kanssa. Oli sitten kiva saada etäisemmältä sukulaiselta nimiäisissä lahjaksi teetetty kuva tuosta kuvasta. Omaa tyhmyyttä kun en sanonut ettei saa jakaa kun pidin itsestäänselvänä ettei sellaisia kuvia laiteta eteepäin.
Ikäihmisillä on tämä aspekti somesta kyllä usein hukassa. Ikävähän se on läksyttää, mutta pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin vanhemmilleni kuvan joka oli otettu sektion jälkeen, olen vielä leikkauspöydällä siinä vauvan kanssa. Oli sitten kiva saada etäisemmältä sukulaiselta nimiäisissä lahjaksi teetetty kuva tuosta kuvasta. Omaa tyhmyyttä kun en sanonut ettei saa jakaa kun pidin itsestäänselvänä ettei sellaisia kuvia laiteta eteepäin.
KAMALAA
Anopilla voi olla ihan ymmärrettävästi kova tarve esitellä lapsenlastaan kavereille, joten jos suinkin jaksatte, antakaa hänelle tähän sopivia kuvia ja videoita. Ja kertokaa, että näitä voi näyttää muillekin.
Jos vielä tämän jälkeen teette sellaisia videoita mitä ette halua muille, niin sanokaa näistäkin selkeästi, että nämä on vain anopin omaksi iloksi.
Lopettakaa se videoiden lähettely, niin ei tarvitse vetää hernettä nenään yli-innokkaan mummon käytöksestä. Meillekin on anoppi lähetellyt perhe-ryhmässä tuikituntemattomien vauvojen ja lemmikkien kuvia. Ovat siis käyneet anopin luona kylässä tai lähettäneet hänelle kuvia. Minua ei jaksa kiinnostaa nämä pätkääkään.
Aikoinaan kun omat lapset olivat pieniä, niin laitettiin jakoon vain sellaisia kuvia, jotka olivat kaikille esittelykelpoisia, koska aina on riski, että kuvat joutuvat 'vääriin käsiin'.
Oksettaa nää lapsenlapsesta hullaantuneet mummot. Oma työkaveri jakaa nykyään melkein vain yksinomaan pojan vauvasta kuvia. Vauva sitä ja tätä, ikävä vauvaa, katsokaa vauvaa, katsokaa kun miniä laittoi vauvasta kuvan. Hyi hitto.
Mä voin luvata sinulle että ne ventovieraat ihmiset on tuskin edes viitsineet katsoa niitä videoita. Tai jos ovat kohteliaisuuttaan sivusilmällä vilkaiseet läpi niin tuskin niitä enää muistavat saati miettivät. Mummolle te olette kaikki mutta heille te ette ole mitään!
Vierailija kirjoitti:
Anopilla voi olla ihan ymmärrettävästi kova tarve esitellä lapsenlastaan kavereille, joten jos suinkin jaksatte, antakaa hänelle tähän sopivia kuvia ja videoita. Ja kertokaa, että näitä voi näyttää muillekin.
Jos vielä tämän jälkeen teette sellaisia videoita mitä ette halua muille, niin sanokaa näistäkin selkeästi, että nämä on vain anopin omaksi iloksi.
Innokkaat mummot vois vihdoinkin tajuta, ettei heidän kavereita kiinnosta ne kuvat. T:Mummo
Vierailija kirjoitti:
Aina se anoppi.
Joo, ei varmaan suhtautuis oman äidin tekoihin tällä tavalla. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Aina se anoppi.
Meillä ainakin anoppi. Siksi meillä onkin yhteydet minimissä.
En tiedä miten tämän asian anopille sanoisi...hän on sellainen itsenäinen tapaus, ja tekee tasan, mitä itse haluaa. Kuitenkin ihan täysijärkisestä tapauksesta kyse, mutta epäilen, että herneen vetää nenään joka tapauksessa. Hitsit...Ajattelin ensin, että olenko minä tässä se kontrollifriikki, kun miehelle asialla ei ollut niin merkitystä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tämän asian anopille sanoisi...hän on sellainen itsenäinen tapaus, ja tekee tasan, mitä itse haluaa. Kuitenkin ihan täysijärkisestä tapauksesta kyse, mutta epäilen, että herneen vetää nenään joka tapauksessa. Hitsit...Ajattelin ensin, että olenko minä tässä se kontrollifriikki, kun miehelle asialla ei ollut niin merkitystä. Ap.
Maailma on täynnä täysjärkisiä ihmisiä, jotka eivät vain ole syntyneet someen. Ei he tiedä mikä on siellä normi. Mummolla lähtenyt nyt lapasesta somen käyttö :)
Toisaalta, miten se lähetetty video/valokuva poikkeaa mitenkään perinteisistä valokuva-albumeista? Niitäkin näytellään naapurin martalle ja työkaverin siskonkaimalle (vaikka ne ei pätkääkään heitä kiinnostakaan). Niitä samoja kuviahan sielläkin on.
Perussääntöhän on tietenkin se, että sen kummemmin anopille, kuin parhaalle kaverillekaan ei jaeta mitään sellaisia kuvia/vidoita, joita ei haluta muiden näkevän. Samantien kun kuvasi jonnekin postaat, sinä myös annat sen pois omasta kontrollistasi. Vähän sama asia, kun jättäisit "hassunhauskan" perhekuvasi kahvilan pöydälle. Sen jälkeen voit vain arvailla, että kuinkakohan moni sen on mahtanut nähdä.
Olin niin idiootti vauvaa odottaessa, että laitoin Facebookiin ultrakuvan ja tekstissä kerroin että odotamme lasta. Oli kiva sitten saada jonkun ajan päästä tuo kuva kohdustani oikein valokuvaksi teetettynä anopilta. V*tuttaa vieläkin. Se, että olin niin typerä että latasin kuvan, ja se että anoppi oli mennyt oikein lataamaan tuon kuvan itselleen ja teettämään sen. ARGH.
Sanot suoraan, että yhtään videota ei enää tule, jos ei ymmärrä mitä tekijänoikeus tarkoittaa. Niitä ei ole lupaa jakaa eteenpäin.