Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupat suosittelevat vahvasti kortin käyttöä maksuvälineenä mutta mitä jos esim. tt-tukea saava käy toisen henkilön puolesta kaupasta. Ei hän voi ottaa maksua ruoista/lääkkeistä omalle tililleen koska muuten rahat katsotaan hänelle tuloksi.

Vierailija
14.04.2020 |

Pakko näissä tapauksessa on maksaa käteisellä oli se riski tai ei. Tässä tapauksessa pahennus pitää osoittaa kelan virkailijoille, eikä sille riskiryhmäläistä ostoksissa auttavalle.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se korttimaksaminen on suositus. Jos on pelkkää käteistä niin sit käytät sitä. Kassoilla on hanskat kädessä.

Vierailija
2/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää maksaa kortilla niin, että kauppaan maksettu summa ja tilille tuleva summa on täsmälleen sama ja Kelalle selitys. Voi mennä näin korona-aikana poikkeuksellisesti läpi. Muulloin tuskin vaan tuloksi katsoisivat. Ainoa mahdollisuus, että niitä avustusostoja & tilillelaittoja on alle se 50 euroa, joka ei vähennä toimeentulotukea. Toimeentulotukiasiakkaiden kymppejä syynätään  ja samaan aikaan  tonneja jaetaan avustajille, eduskunnan sopeutujoille  ym. hyvävelikerholaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää maksaa kortilla niin, että kauppaan maksettu summa ja tilille tuleva summa on täsmälleen sama ja Kelalle selitys. Voi mennä näin korona-aikana poikkeuksellisesti läpi. Muulloin tuskin vaan tuloksi katsoisivat. Ainoa mahdollisuus, että niitä avustusostoja & tilillelaittoja on alle se 50 euroa, joka ei vähennä toimeentulotukea. Toimeentulotukiasiakkaiden kymppejä syynätään  ja samaan aikaan  tonneja jaetaan avustajille, eduskunnan sopeutujoille  ym. hyvävelikerholaisille.

No ei minulla ainakaan ole varaa ottaa sitä riskiä, että selitys ei mene läpi. 50 euroa kuukauden ruokiin ei riitä kyllä mitenkään.

Vierailija
4/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää autettavaltasi että laittaa tilisiirtonsa yhteydessä viestin jossa lukee että raha on hänen ostoksiaan varten. Voit itse vielä tehdä asiasta selvityksen kelaan kun toimitat tiliotteesi sinne. Näin kela on itse ohjeistanut.

Vierailija
5/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä mennään mitä on kirjoitti:

No se korttimaksaminen on suositus. Jos on pelkkää käteistä niin sit käytät sitä. Kassoilla on hanskat kädessä.

Marketissa kassa vaihtoi käsineensä käteismaksun jälkeen. Oli kyllä melkoista säätöä ja aiheutti selkeästi närkästystä muissa asiakkaissa.

Vierailija
6/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suositus ei määräys.

Vierailija
7/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit pyytää autettavaltasi että laittaa tilisiirtonsa yhteydessä viestin jossa lukee että raha on hänen ostoksiaan varten. Voit itse vielä tehdä asiasta selvityksen kelaan kun toimitat tiliotteesi sinne. Näin kela on itse ohjeistanut.

Tässä jätetään harkinta virkailijalle joka on kokemukseni mukaan 90% tuensaajaan edun vastainen

Vierailija
8/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisen maksaminen on useille sitä, että nuolaistaan sormea ja kaivetaan se oikea seteli kukkarosta. Kolikoita pyöritellään ja ihmetellään ollaanko jo todellakin eurossa, kun seassa on markkoja yms.

Joten jos sen setelin asettaa pleksin takaa setelille tarkoitettuun setelikuppiin, eikä anna sitä  seteliä myyjälle homman pitäisi suht hyvin onnistua niinkin? Eikä siihen jäädä jutustelemaan säästä tai maailman menosta.

Vierailija
9/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kassa, ja mielestäni käteisellä maksaminen on lisääntynyt nyt korona-aikana.. . Mutta jos se kiellettyä olis, niin kyllä jo ulko-ovelta alkaen olisi kyltit "emme ota vastaan käteistä".

Vierailija
10/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisen maksaminen on useille sitä, että nuolaistaan sormea ja kaivetaan se oikea seteli kukkarosta. Kolikoita pyöritellään ja ihmetellään ollaanko jo todellakin eurossa, kun seassa on markkoja yms.

Joten jos sen setelin asettaa pleksin takaa setelille tarkoitettuun setelikuppiin, eikä anna sitä  seteliä myyjälle homman pitäisi suht hyvin onnistua niinkin? Eikä siihen jäädä jutustelemaan säästä tai maailman menosta.

Korjaus: siis ei anna seteliä kassan käteen

Vierailija
11/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen toisen kortin mukaan ja maksat sen ostokset sillä. Tuollain minä aina naapurin mummolle käyn kaupassa samalla kuin itsekin käyn. Omat ostokseni maksan tietysti omalla kortillani. Ei ole vielä kertaakaan tullut minkään kaupan kassalla mitään sanomista, vaikka näin olen toiminut jo kauan ennen koronaa ja monessa eri kaupassa.

Vierailija
12/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää käteistä. Esim mun äidilläni ei ole mitään kortteja eikä sellaisia aio hankkia niin maksaa käteisellä.

Aina ei tarvitse kaikesta tehdä niin monimutkaista.

Vierailija
13/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käteisellä saa edelleen maksaa. Se korttimaksaminen on vain suositus, että ne jotka voi, maksakoot nyt kortilla, mutta jos ei voi, niin käteisellä vaan. Rahaa ei nyt kannata yrittää antaa kassalle käteen vaan laittaa siihen pienelle tasolle, josta kassa voi sen ottaa, niin ei tule käsi-käsi kontaktia. Ainakin mun lähikaupassa kassa myös laittaa vaihtorahat siihen tasolle, ei anna käteen. 

Vierailija
14/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketissa kassa vaihtoi käsineensä käteismaksun jälkeen. Oli kyllä melkoista säätöä ja aiheutti selkeästi närkästystä muissa asiakkaissa.

No ihmiset on nykyään aika stressantuneita vähän kaikesta. Isompi rumba se on sairaanhoitajilla säätää suojavarusteiden kanssa.

Vierailija
15/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse uskalla ottaa sitä riskiä, että Kela ei muistaisikaan omia ohjeistuksiaan tällä hetkellä.

Ostan kaikki oman perheen, kahden isovanhemman ja naapurin mummon ruuat. Käsien kautta kulkee niin paljon seteleitä, että suhina vaan käy...

Vierailija
16/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä vaikeampi tilanne. Olen itse syöpäpotilas ja iäkäs vanhempani asuu 500 km päässä. Syövän myötä minusta tuli toimeentulotuen asiakas. Minun pitää netistä tilata sekä itselleni että vanhemmalleni ruoat kauppakassipalvelulla. Kyllä on säätämistä että saan rahani riittämään. En ole harrastanut tilisiirtoja vaikka minulle olemme tehneet käyttöoikeuden vanhempani tilille sillä hoidan hänen laskunsa. 

Kauppakassi pitää maksaa kortilla mikä vie siihen että joudun vinguttamaan luottokorttiani. Jos sen voisi maksaa verkkomaksulla niin olisi helppoa. Itse asiassa tässä tuli mieleeni että minulla olisi muistaakseni mahdollisuus saada pankkikortti vanhempani tilille mutta mitenkäs se nyt hoidetaan  kun ei päästä pankissa asioimaan. Lisäksi kortti on maksullinen. Mutta pitääpä ottaa selvää.

Vierailija
17/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat sen toisen kortin mukaan ja maksat sen ostokset sillä. Tuollain minä aina naapurin mummolle käyn kaupassa samalla kuin itsekin käyn. Omat ostokseni maksan tietysti omalla kortillani. Ei ole vielä kertaakaan tullut minkään kaupan kassalla mitään sanomista, vaikka näin olen toiminut jo kauan ennen koronaa ja monessa eri kaupassa.

Tuo on sen suuruusluokan rikos, että kun jäät kiinni niin seuraamukset on vähintään sakkoa. Toisen henkilön pankkikortin käyttäminen edes hänen luvallaan on rikollista.

Vierailija
18/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisen käytön pelko ei perustu todellisuuteen. Korona leviää pääasiassa ilmateitse ja sen suhteen on ihan sama vingutatko korttia vai maksatko käteisellä. Kassahenkilön uskomukset ei taas ole minun ongelma.

Vierailija
19/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon maksanut käteiselläkin. Turhaan tommosia mietit, käteisellä maksu onnistuu kuten ennenkin. Ei ole sanottu mitään. Eilen viimeksi apteekissa maksoin kympin setelillä, kassan vieressä luki että kortilla maksu jos mahdollista. Minulla ei ole enää muuta kuin käteistä jotka nostettu ajat sitten. Ei ne myyjät mitään sano.

Vierailija
20/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL

Jos myyjät ovat noin hurjassa tartuntavaarassa, niin kai heitä on myös sairastunut pilvin pimein? Naurettavaa ylireagointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi